Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Vraag i.v.m Kinderopvang


Als inburgeren als een studie gezien wordt dan mag je nog 6mnd op zoek naar werk (dit geldt ook wanneer je werkloos wordt. Daarna is er even geen recht op toeslag. Dat geldt dan vanaf de 6e maand na het slagen. Dus als ze in maart klaar is, dan zou ze uiterlijk in september aan de slag moeten zijn.

Bij ons is de PSZ vanaf 2 maar de 2 VVE extra dagdelen pas vanaf 2,5 jaar.

Knutselkei schreef op 19-01-2023 om 07:14:

Bij ons is de PSZ vanaf 2 maar de 2 VVE extra dagdelen pas vanaf 2,5 jaar.

Volgens mij verschilt het erg per gemeente. Bij ons is de peuterspeelzaal sowieso pas vanaf 2,5. Twee dagen zonder en voor de VVE kinderen nog een derde dag. Bij onze peuterspeelzaal zijn de tijden wel bijna gelijk aan die van de school waar ze in zitten. Ze lunchen dus ook daar. Wat ik ideaal vind. Ze schuift straks alleen een lokaal op en gaat 2 dagen meer. De overgang naar school is zo heel soepel. Voor de peuterspeelzaal betalen we een eigen bijdrage van een paar tientjes per maand. Wij hebben geen recht op kinderopvangtoeslag, dus als je dat wel hebt kan het ook weer anders zijn. 

Ik wilde de link plaatsen naar de website van de belastingdienst over kinderopvang toeslag bij een inburgeringscursus, maar ik heb nog niet voldoende berichten geplaatst om een link te mogen sturen... In ieder geval kan je daarop veel informatie vinden.

Per maand heb je recht op 230 uur kinderopvangtoeslag. Als ze klaar is met de inburgeringscursus en je hebt per maand niet dat aantal uur gebruikt (wat met 1 dag in de week niet zo zal zijn), dan mag je de rest van het jaar die uren die niet gebruikt zijn nog opmaken. Dus als ze 1 dag per week zou gaan heb je ongeveer 40 uur per maand, dus per maand nog 190 uur over die je later in het jaar nog op mag maken.

Het is dus niet zo dat je dan gelijk alles moet terugbetalen. Mochten de uren op zijn en ze nog niet aan het werk zijn dan is het belangrijk om de toeslag weer stop te zetten. Je hoeft anders niet alles terug te betalen, maar wel hetgeen wat je teveel hebt ontvangen.

Meisjesmoeder schreef op 19-01-2023 om 08:15:

Ik wilde de link plaatsen naar de website van de belastingdienst over kinderopvang toeslag bij een inburgeringscursus, maar ik heb nog niet voldoende berichten geplaatst om een link te mogen sturen... In ieder geval kan je daarop veel informatie vinden.

Per maand heb je recht op 230 uur kinderopvangtoeslag. Als ze klaar is met de inburgeringscursus en je hebt per maand niet dat aantal uur gebruikt (wat met 1 dag in de week niet zo zal zijn), dan mag je de rest van het jaar die uren die niet gebruikt zijn nog opmaken. Dus als ze 1 dag per week zou gaan heb je ongeveer 40 uur per maand, dus per maand nog 190 uur over die je later in het jaar nog op mag maken.

Het is dus niet zo dat je dan gelijk alles moet terugbetalen. Mochten de uren op zijn en ze nog niet aan het werk zijn dan is het belangrijk om de toeslag weer stop te zetten. Je hoeft anders niet alles terug te betalen, maar wel hetgeen wat je teveel hebt ontvangen.

Klopt.  Dit noemen ze uren bufferen. Alleen gaan ze uit van de ouder die werkt omdat die hoger in rang is (volgorde van de wet).

Dus als To stopt met werken kan hij de niet genoten uren bufferen. Vanaf dit jaar krijgen werkenden ook de 230 uur per maand ongeacht hoeveel ze werken (uren koppeling is alvast losgelaten om het nieuwe kinderopvangstelsel vanaf 2025 in te kunnen laten gaan)

Maar hoe doet To dat dan nu? Hoe kan je thuis werken met een dreumes/peuter om je heen? Kinderopvang is dan toch logisch? Je vrouw moet toch ook lessen volgen en leren? 

Nog een aanvullende tip. Vanaf de 25e zijn het voorleesdagen. Dan hebben veel bibliotheken ook extra activiteiten voor (jonge) kinderen

Heeft iedereen nu dan recht op 230 uur kinderopvang per maand? Dat is best veel: 53 uur per week, verdeeld over 5 dagen, meer dan 10 uur per dag.

Tsjor

Op de site van de overheid:
'Hoeveel kinderopvangtoeslag u krijgt hangt af van de hoogte van uw
inkomen, het aantal kinderen en de soort opvang. U kunt per kind voor
maximaal 230 uur per maand kinderopvangtoeslag krijgen. Dit hangt af van
het aantal gewerkte uren van de ouder die het minst werkt. Er geldt ook
een maximumuurtarief.'

Dus kinderopvangtoeslag krijg je niet voor 230 uur, maar voor het aantal werkuren (of studie, inburgering) van de minstwerkende ouder.

Tsjor

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/kinderopvangtoeslag/hoeveel-kinderopvangtoeslag-kan-ik-krijgen/voor-hoeveel-uur-kinderopvangtoeslag

Vanaf dit jaar maakt niet meer uit hoeveel uur je werkt. Als je recht hebt op kinderopvangtoeslag dan heb je recht op maximaal 230 uur.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/kinderopvangtoeslag/kan-ik-kinderopvangtoeslag-krijgen-als-ik-niet-werk/opvanguren-opmaken
En als je geen recht meer hebt dan mag je de rest van het jaar nog wel de ongebruikte uren op maken. Dus ik denk dat topicstarter met een dag per week voor 2023 wel uit komt. Ook al is zijn vrouw een deel van het jaar niet meer bezig met inburgeren.

Daglichtlamp schreef op 20-01-2023 om 12:48:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/kinderopvangtoeslag/hoeveel-kinderopvangtoeslag-kan-ik-krijgen/voor-hoeveel-uur-kinderopvangtoeslag

Vanaf dit jaar maakt niet meer uit hoeveel uur je werkt. Als je recht hebt op kinderopvangtoeslag dan heb je recht op maximaal 230 uur.

Dat maakt de controle erop makkelijker. Ik denk dat het sowieso weinig voorkomt dat mensen het maximum afnemen. Zelf heb ik ook nooit opvang ingekocht voor alle uren die ik werkte. Mijn ex werkte een dag minder, en ving een dag op, en een dag nam ik zelf vier uur verlof vanaf de basisschooltijd.

tsjor schreef op 20-01-2023 om 10:29:

Op de site van de overheid:
'Hoeveel kinderopvangtoeslag u krijgt hangt af van de hoogte van uw
inkomen, het aantal kinderen en de soort opvang. U kunt per kind voor
maximaal 230 uur per maand kinderopvangtoeslag krijgen. Dit hangt af van
het aantal gewerkte uren van de ouder die het minst werkt. Er geldt ook
een maximumuurtarief.'

Dus kinderopvangtoeslag krijg je niet voor 230 uur, maar voor het aantal werkuren (of studie, inburgering) van de minstwerkende ouder.

Tsjor

Nee, dit was zo tot 31 december 2022.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/02/23/kinderopvangtoeslag-niet-meer-afhankelijk-van-gewerkte-uren

Zie ook Besluit kinderopvangtoeslag artikel 8a lid 1 sub b. 

Als je dit artikel vergelijkt met het besluit wat geldig was in 2022, zie je dat de ten eerste en ten tweede subjes zijn verwijderd. Hierin stond de urenkoppeling van 140%. Die "ten eerste" en "ten tweede" subjes zijn voor 2023 verwijderd.

De urenkoppeling is per 1 januari 2023 losgelaten om de wet eenvoudiger te maken. Vooral voor mensen die flexibele uren werken. Ook was dit nodig om alvast naar het nieuwe kinderopvangtoeslagstelsel te werken die per 1 januari 2025 ingaat. Hierbij wordt de KOT inkomenONafhankelijk en krijgt iedereen een kinderopvangtoeslagvergoeding van 96% tot het maximale uurtarief. 

SuzyQFive schreef op 18-01-2023 om 23:50:

Als inburgeren als een studie gezien wordt dan mag je nog 6mnd op zoek naar werk (dit geldt ook wanneer je werkloos wordt. Daarna is er even geen recht op toeslag. Dat geldt dan vanaf de 6e maand na het slagen. Dus als ze in maart klaar is, dan zou ze uiterlijk in september aan de slag moeten zijn.

Dat klopt niet. Bij werkloos worden is er een termijn van drie maanden waarbij nog recht is op kinderopvangtoeslag, maar bij inburgeren stopt het recht op toeslag als je klaar bent met inburgeren, maar dan mag je dus nog wel de overgebleven uren uit eerdere maanden op maken. En met maar 1 dag gebruik je maar ongeveer 20% van je recht, je kunt dus best even overbruggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.