Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
sinas

sinas

24-09-2010 om 22:19

Wat vinden jullie hier van? [rookverbod voor oppasoma]

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7737632/__Rookverbod_voor_oppasoma_en_-opa__.html

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kiki

Kiki

24-09-2010 om 22:55

Het is geen rookverbod voor opa's en oma's

het is een rookverbod voor gastouders. Als je als opa en oma gastouder wil zijn mag je niet roken.
Wil je roken, dan pas je gewoon gratis op je kleinkinderen.

Ik ben voor erg voor, van mij mag je het roken bij kleine kinderen in zijn geheel verbieden (en ik ben zelf ook een roker)
Ik wil niet dat mijn gastouder rookt in de opvang en op geen enkele plek waar mijn kinderen bij zijn. Dat doe ik zelf ook niet.

Ik vind het een dom stukje van de telegraaf, het blinkt uit in onwaarheden, stomme insinuaties en de kinderopvangtoeslag is niet in het leven geroepen voor opa's en oma's.
Ik wilde dat programma's, nieuwssites en kranten dat eens bedachten dat als ze het over gastouders hebben ze het niet alleen over opa's en oma's hebben.

Ik werk in de gastouderopvang en ik krijg echt de kriebels van dit soort stukjes. Je moet die opleiding niet doen (die overigens 16 weken duurt en geen twee jaar) omdat je op je kleinkinderen past, je moet die opleiding doen omdat je gastouder bent.

Massi Nissa

Massi Nissa

25-09-2010 om 08:33

Het is helemaal geen rookverbod

Want die opa's en oma's kunnen gewoon buiten roken als de kinderen er niet zijn. Ik zie het probleem niet. Roken in huis is smerig, roken in huis waar kleine kinderen bij zijn zou helemaal verboden moeten worden.
Als opa en oma willen roken, moeten ze gewoon naar buiten. Is toch geen ramp? Getsie, die Telegraaf weet zoiets altijd te brengen als een smerige inmenging van die akelige overheid in prive-aangelegenheden, terwijl opa en oma door belastinggeld gesubsidieerd worden bij het oppassen EN het doodnormaal is om mensen erop te wijzen dat je niet rookt als er kinderen bij zijn.
Groetjes
Massi (tot voor kort zelf ook roker)

dc

dc

25-09-2010 om 08:45

Eens

Als je subsidie wilt voor iets, dan moet je je gewoon aan de regelgeving houden die voor de rest van de doelgroep van de subsidie ook geldt.

En ik heb veel gerookt (behalve tijdens de zwangerschappen en een paar maanden erna), en ik heb nog nooit een sigaret in huis opgestoken of bij de kinderen in de buurt. Dat zou iedereen toch ondertussen moeten kunnen laten?

Terecht

als je gastouder bent in je eigen huis ,hoor je niet te roken.
ik werk ook in de kinderopvang,niet thuis,maar buitenshuis,en daar is het heel normaal om niet te roken bij de kinderen.
gewoon omdat bewezen is dat het gezondheids risico,s oplevert.
dus dan is het kiezen of delen,of je stopt met gastouder zijn,of je stopt met roken,heel simpel.
ik rook overigens zelf wel,niet in huis,maar altijd buiten.
op mijn werk is het ook verboden om buiten te roken,die keus heb ik gemaakt toen ik koos voor deze baan.
oke,ik wil deze baan,dan rook ik dus niet.

sinas

sinas

25-09-2010 om 11:13

Mijn idee ook

of je bent opa en oma, past op je kleinkind en je hoeft je van geen enkele regel wat aan te trekken (al vind ik roken bij kinderen not done!). Of je bent gastouder en krijgt daarvoor betaald maar moet je ook aan de regels rondom gastouders houden, dus niet roken waar de kinderen bij zijn (buiten roken helpt wel, maar kleding stinkt nog steeds naar rook hoor!).
Ik vind het gezeur en geneuzel van deze famillie (ik bedoel, zij hebben de Telegraaf ingeschakeld neem ik aan?).

Ja, terecht

als het gesubsidieerde kinderopvang is. Stel je voor dat het wel zou mogen, en dan ook op dagverlijven. Leiding die gewoon mag roken tijdens het werk, en geen diploma's hoeft te hebben. Dat zouden we toch ook niet goed vinden?
Opa en oma mogen best oppassen, maar niet gesubsidieerd meer. Dat deden ze een aantal jaar geleden toch ook niet?

Opa en oma als gastouders

met subsidie, prima idee.
Waarom zouden gastouders (in dit geval grootouders) geen subsidie mogen krijgen en andere gastouders (geen grootouders) en kinderopvanginstanties wel?

'k Vind het ook totaal niet raar dat grootouders die als gastouders optreden dat met subsidie mogen doen. Ze leveren daarvoor werkdagen in en kunnen niet ondertussen ander betaald werk doen.

Dat ze aan de regels moeten voldoen en uiteraard niet roken is vanzelfsprekend.

reina

reina

25-09-2010 om 16:27

Terecht

Als opa en oma als gastouder optreden zulen ze ook aan de eisen moeten voldoen. Als ze dat niet willen moeten ze gewoon als opa enoma oppassen.

Prima

Ik vind het niet meer dan normaal, het gaat immers om gastouders.
Overigens zou ik het toejuichen als roken in een auto waar kinderen in zitten ook verboden wordt. Ik ben altijd weer verbijsterd als ik een ouder of opa/oma zie roken terwijl er kinderen bij zitten.

Damajo

Tijgeroog

Tijgeroog

26-09-2010 om 17:59

En spelen in een huis waar gerookt wordt?

Ik probeer de kinderen zoveel mogelijk in een rookvrije omgeving te houden, en dat lukt behoorlijk goed. Maar de oudste gaat inmiddels graag bij klasgenootjes thuis spelen en daar zijn er een paar (gelukkig niet veel) bij waar in huis gerookt wordt. Voor een kennis van me is dat een reden om de kinderen daar niet meer te laten spelen (en zelfs maar zo min mogelijk ergens anders te laten spelen)
Zelf vind ik dat m'n kinderen de kans moeten hebben om bij vriendjes te spelen, en bovendien zijn ze er maar kort. Ik laat ik hem dus gewoon gaan, maar ik schrik er bij he tophalen toch altijd weer een beetje van.Hoe gaan jullie hier mee om?

Als ik haar ophaal

dan denk ik als ik mijn kind 'besnuffel' 'he bah, een rookhuis'. Maar ik laat 'r daar wel spelen zolang ze dat zelf niet vervelend vindt. Vies vind ik het zelf wel. Maar ja, een paar uurtjes na schooltijd nu en dan. Het is toch ook sneu als een kind niemand meer te spelen krijgt omdat de ouders roken. Hoe dom ik dat ook vind.

Hillary

Hillary

27-09-2010 om 16:39

Toevallig

las ik het vrijdag ook en vroeg me al af of ik nou gek was. Dat je sowieso al wilt roken als je kleinkinderen er zijn begrijp ik niet en dat hun kinderen (de ouders) ook nog vinden dat dat moet kunnen, ongelooflijk. Maar ja als dat roken dan zo ongelooflijk belangrijk is, dan ga je gewoon niet gebruik maken van de subsidie en pas je gewoon als opa en oma op lijkt mij, dus er is helemaal niet sprake van een rookverbod voor opa en oma, alleen als ze de subsidie willen ontvangen. Overigens begreep ik uit het stuk dat ze ook niet mogen roken als de kinderen er niet zijn en dat lijkt me ook wel wat overdreven, maar aan de andere kant, wie controleert dat dan, de ggd komt heus niet op zondag langs hoor.
En wat betreft spelen, ik heb daar nooit rekening mee gehouden hoor, hoewel ik niemand weet waar in huis gerookt wordt bij kinderen. Neem aan dat ze een paar uurtjes in een rokerig huis nog wel overleven.

Minet

Minet

28-09-2010 om 19:17

Heel goed!

Gastouder zijn is een professioneel beroep, waarbij je je professioneel dient te gedragen. Als ouder zou je ook niet willen dat er op een kdv gerookt wordt, op school, of op de bso.
Een Gastouder kiest ervoor in zijn/haar eigen huis te werken, dan is de consequentie dat je dus zorgt dat het milieu in jouw huis in orde is, dus wordt er niet gerookt.
Helaas is het nog niet zo dat ouders verboden kan worden te roken in hun eigen huis, van mij zou het mogen!!
Ik ben zelf slachtoffer van een rokende vader, ik zie dagelijks kinderen die slachtoffer zijn van hun rokende ouders, echt, van mij mag het verboden worden, dus dat Gastouders niet mogen roken in hun huis, ook als er geen kinderen zijn, is wat mij betreft helemaal oke!

Hillary

Hillary

29-09-2010 om 12:13

Ruiken

Ik ruik het ook als hier iemand in huis is geweest die een zware roker is. Kwam eens thuis en vroeg mijn man wie er een sigaretje had gerookt in ons huis, er bleek iemand enkele seconden binnen te zijn geweest om iets af te geven en dat was inderdaad een zware roker. Heb de ramen open gegooid om te luchten. Dus eigenlijk zou een gastouder ook geen rokende ouders binnen mogen laten die hun kind komen halen, want ook daarna stinkt het in huis naar rook ook al hebben die mensen in die tijd geen sigaret aangeraakt. Ik heb zelf nooit gerookt en mijn ouders ook niet, misschien ben ik juist daardoor wat minder fanatiek. Jammer dat je als ouders niet door hebt wat je je kind aandoet. Dochter heeft een meisje in de klas (groep 8) en niemand wil met haar omgaan omdat ze naar rook stinkt, tja blijkbaar is je eigen genot dan belangrijker ofzo. Overigens ga je het wel steeds erger ruiken vind ik, juist doordat overal minder gerookt wordt. Ik zit ook niet meer lekker op een terrasje te eten tegenwoordig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.