Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Kiki

Kiki

15-09-2010 om 07:52

Welke keuze zal ik maken [welke meisje als oppas]

Omdat mijn gastouder einde van het jaar stopt, ben ik op zoek naar een oppas aan huis.

Ik heb twee leuke kandidaten. Ze hebben allebei een dagje meegelopen, maar ik kan niet kiezen. Kunnen jullie me helpen.

Ik heb de keuze uit een heel lief meisje. Liefdevol en warm en gezellig. Een echte sfeermaker Ze is alleen niet echt vlot en daarmee bedoel ik eigen dat ze geen eigen initiatief heeft en heel erg verteld moet worden wat ze moet doen. Ook is ze qua niveau niet heel hoog. Ze zal niet zelf wat gaan knutselen of tekenen of boekjes voorlezen. Maar ze straalt wel warmte uit en is gek op kinderen. Maar ze heeft volgens mij zeer veel begeleiding nodig in het begin en is wat afwachtend, maar is dan ook weer erg volgzaam. De kinderen vonden haar heel leuk en lief.

Het andere meisje heeft een opleiding gedaan en een EHBO voor kinderen en functioneert op hoog niveau. Ze is heel erg van de dagritmes en de rust en regelmaat. Ze zal gaan knutselen en heel veel lezen. Is het met mij qua opvoeding op een heleboel vlakken eens. Maar het is volgens mij meer boekenslimheid, als je begrijpt wat ik bedoel. Ze straalt geen warmte uit, ze is absoluut goed en lief voor de kinderen, maar heel erg volgens de boekjes en de richtlijnen. Ze is wat stugger, wat technisch en niet echt een sfeermaker volgens mij.

Allebei hebben ze voordelen en allebei hebben ze nadelen. Ze zijn allebei bereid tot licht huishoudelijk werk, ze zijn allebei flexibel, de uurprijs is in beide gevallen redelijk, meisje 1 iets minder dan meisje 2, maar voor meisje 2 krijg ik kinderopvangtoeslag zodat ik per saldo even duur uit ben.

Welke van de twee meisjes zouden jullie aannemen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

15-09-2010 om 10:09

Verantwoordelijkheid

Heb je er vertrouwen in dat meisje 1 in noodgevallen verstandige beslissingen neemt?
Persoonlijk vind ik het wel prettig als een oppas of (in ons geval) leidster wat meer ontwikkeld is, zeker als ze meerdere dagen met mijn kinderen doorbrengt. Afgaand op jouw omschrijving zou ik dus voor nr 2 kiezen.

Mijn vraag

..is ook altijd of je denkt dat degene in kwestie het zelf leuk vindt. Ik vind oppassen namelijk eigenlijk behoorlijk zwaar werk, eenzaam ook. Dus als ik aan iemand vraag of ze het wil doen zijn haar beweegredenen voor mij doorslaggevend. Wie hier het meest in past, haal ik niet uit jouw schets.

Sowieso kunnen we je niet helpen omdat je alleen vertelt wat je opschrijft.

En anders heb ik nog die uitvlucht die je al kent. Dat mijn voorvoorvorige baas zei dat je kennis en ervaring kunt bijspijkeren, maar houding niet. Daarom selecteerde zij uitsluitend op houding.

Hoop dat je hier wat mee kunt... ik haal namelijk niet genoeg uit je verhaal wie de beste houding heeft. Het kan zijn dat meisje 1 wel een warme uitstraling heeft maar dat dat werk haar toch geen klap kan schelen. Een natuurtalent zonder dat ze het zelf beseft zegmaar. Dan kan ze ook zomaar weer vertrokken zijn.

Kiki

Kiki

15-09-2010 om 22:23

Dat is een heel goed punt pelle!

Dank je wel, dan wordt het absoluut het tweede meisje.
Dat is echt suf dat ik daar nou niet zelf aan denk en ik ben nog wel bezig om zwanger te worden.
Hoe simpel kan een probleem opgelost worden hier

Vic, ik probeerde juist niet de elitaire snob te zijn Mijn voorkeur ging opzich ook wel uit naar het tweede meisje, juist omdat die hoger opgeleid was en wat ontwikkelder. Maar de kinderen leken meisje 1 leuker te vinden en dan ging ik toch weer twijfelen.

Rodebeuk, zoals altijd weer bedankt voor je kiene observaties Waarom ze dit werk wilde doen was bij mij toch altijd de eerste vraag en toen zei meisje 1: ik weet niet, ik ben gewoon dol op kinderen en toen zei meisje 2: Dat ze de ontwikkeling van kinderen buitengewoon fascinerend vond en het dankbaar vond om daar een deel uit te maken.

Hahaha

Meisje 2 wordt het dus

dc

dc

16-09-2010 om 18:52

Gevoelsmatig

zou ik de eerste aannemen. Intelectuele dingen kun je zelf doen met je kinderen en krijgen ze later op school. Nu hebben ze veel meer aan warmte!

Maar denk je wel dat ze discipline kan geven? Want dat hebben de kinderen wel nodig.

dc

dc

16-09-2010 om 18:55

misschien had ik eerst de reacties moeten lezen

"meisje 2: Dat ze de ontwikkeling van kinderen buitengewoon fascinerend vond en het dankbaar vond om daar een deel uit te maken."

hier zou ik echt van gruwelen. Dit is een veel te "geleerd" antwoord naar mijn gevoel. Maar goed, ik geloof altijd dat je op je eigen gevoel af moet gaan, en als dat bij het 2e meisje is, dan zou ik zeker voor haar gaan!

Vic

Vic

16-09-2010 om 20:00

Kiki

Is dat elitair? Dat ik graag een oppas wil die zelf kan nadenken en waarmee je een normaal gesprek kunt voeren?
Ik ben het trouwens met dc eens dat ik dat antwoord over de ontwikkeling van kinderen een beetje te blabla vind. Een oppas moet het vooral ook leuk vinden om te spelen, voor te lezen, wandelen etc. Dan zou ik een antwoord verwachten waaruit blijkt dat ze het heel leuk vindt om met kinderen om te gaan omdat die zo eerlijk, onbevangen o.i.d. zijn.

Kiki

Kiki

16-09-2010 om 22:40

Vic en dc

Daar ben ik het ook mee eens. Het is echt een uit het hoofd geleerd antwoord, zoals ik al zei 'boekenwijsheid'

Maar het eerste meisje vielen de ogen echt uit haar hoofd toen ik vertelde dat mijn jongste geen limonade mocht (maar alle baby's vinden dat lekker) en dat we geen TV hadden (maar daar leren ze zoveel van en wat doen ze dan?)
en dat we nooit snoep en koekjes (maar craquottes) in huis hadden. (OK, als u dat niet wilt, zal ik dat natuurlijk nooit doen) Maar je zag aan haar dat ze het zielig vond,

Meisje 2 vond inderdaad ook dat kinderen zichzelf prima konden vermaken zonder scherm en dat matig snoepen juist heel goed was en ze wist heel veel over de ontwikkeling van kinderen en daar hadden we een heel goed gesprek over (veelal boekenwijsheid, hahaha) Alleen is ze geen natuurlijke sfeermaker, waar meisje 1 dat wel was.

Ik weet het niet, ik denk qua warmte en enthousiasme dat meisje 1 beter was, maar ik zie haar inderdaad gewoon niet bij een prille baby.
Ze wist ook niet wat pseudo-kroep was (waar mijn jongste echt heftig last van heeft) en wat ze dan moet doen en dat kan ik haar wel leren hoor, mocht het zich voordoen. Maar ik weet niet hoe ze in een stress-situatie zal reageren en de pseudokroep van mijn jongste is echt zeer heftig en helaas niet voorbehouden aan de nachten.
En het is niet dat meisje 2 helemaal niet leuk en lief deed bij de kinderen. Ik kan het wat lastig beschrijven. Ze was ook erg lief, maar wat vormelijker en heeft heel erg in haar achterhoofd alle pedagogische dingetjes die ze geleerd had.

vlinder72

vlinder72

17-09-2010 om 16:39

Geen van beiden

Volgens mij heb je er geen goed gevoel bij. Ik zou zelf nooit voor nummer 2 kiezen. De kriebels krijg ik als ik iemand van die pedagogisch verantwoorde antwoorden hoor geven. Verder heb ik ervaring met een oppas die niet echt open en vrolijk was. Niets mee maar ze was verlegen en wat stug. Mijn oudste zoon is dat zelf ook en daardoor klikte het helemaal niet tussen die twee. Ze deed zelf ook geen enkele poging tot toenadering. Uiteindelijk werd 's avonds weggaan echt een drama want onze oudste was helemaal overstuur als de oppas kwam. Nu is ons buurmeisje oud genoeg en is hij weer tevreden. Een gezellig meisje. Doet spelletjes met de kinderen. Helemaal goed. Achteraf had ik het andere meisje nooit moeten laten oppassen. Maar ja, waar vind je een goede oppas?

Dan meisje 1. Dat gaat nooit goed. Jullie hebben geheel tegengestelde ideeën over opvoeden. Zij is waarschijnlijk veel meer hap/snap. Zij geeft je baby gewoon limonade en boterhammen met chocoladepasta. Dat zou ik prima vinden maar jij waarschijnlijk niet. Meisje 1 zou waarschijnlijk zo bij ons mogen oppassen. Hoewel ze misschien vier kinderen wel een beetje veel vindt .

Dus als het even kan, zou ik verder zoeken naar iemand die er zo'n beetje tussenin zit. Je moet er wel zelf een goed gevoel bij hebben. Maar moet je nou persé kiezen dan zou ik ze allebei nog een keer uitnodigen en dan in het bijzijn van de kinderen. Hoe reageren je kinderen naar de dames toe en daar je beslissing op (mede)baseren (en je kan altijd voor oppas 1 een lijstje neerleggen wat je kind allemaal wel of niet mag doen).

liora

liora

17-09-2010 om 16:43

Eens met vlinder

Je moet gewoon volledig op een oppas kunnen vertrouwen. Overigens zou ik op basis van jouw omschrijving altijd voor meisje 1 kiezen. Die boeken lees ik zelf wel. Warmte staat voor mij met stip op 1.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Helemaal eens met vlinder

Ik zou geen van beide nemen, of allebei tegelijk . Als je ze koppelt en middelt heb je volgens mij de ideale oppas.

Heb je de mogelijkheid om verder te zoeken?

koentje

koentje

21-09-2010 om 09:28

Meisje 2

heeft zich niet voor niets verdiept in kinderen en biedt zich niet voor niets aan als oppas. Ik denk dat sommige mensen gewoon iets meer tijd nodig hebben en de warmte groeit dan vanzelf.
Succes!

Meisje 3

Ik zou zelf nog even verder zoeken. Er zijn echt wel meisjes (of jongens! Zoals mijn oudste zoon ) te vinden die beide in zich hebben.

Gr. Poezie.

mirreke

mirreke

22-09-2010 om 12:40

Meisje 1 niet!

Hoe sfeermakerig ook. Een oppas die het zielig vindt dat de kinderen geen snoep mogen en geen tv kijken, een oppas die geen eigen initiatief vertoont, een oppas van wie je je afvraagt hoe die in een crisissituatie zal reageren... ik zou het niet vertrouwen denk ik.
Ik denk ook dat meisje 2 er wat bekaaid vanaf komt in je beschrijving, natuurlijk ook omdat je het verschil wilt benadrukken.
Ik vind een oppas met kennis van zaken, die blijkbaar serieus geïnteresseerd is in kinderen (kijk naar haar opleiding en niet zozeer naar het wenselijke antwoord, zij heeft natuurlijk nagedacht over wat ze moest gaan zeggen) toch echt een pré. En niet alle mensen komen in enkele korte gesprekken of bezoeken direct los. Ik zou gaan voor meisje 2.

Brianna F

Brianna F

23-09-2010 om 10:13

Meisje 2

Daar zou ik toch meer vertrouwen in hebben, je zegt zelf dat meisje 1 veel sturing nodig heeft. De bedoeling is dat ze het toch allemaal zelf gaat doen, hoeveel initiatief toont ze dan? Meisje 2 lijkt me veel geschikter. Niks mis met rust en regelmaat.

"zielig"

Dat is bij mij een nekharenwoord.

Kinderen zijn niet zielig. Je hoeft niet iets goed te maken om op nul uit te komen. Ze hebben een veilige omgeving nodig om zich te ontwikkelen, een omgeving die ingaat op hun gevoelens en behoeftes. Maar niet een goedmakertjesomgeving.

Tirza G.

Tirza G.

23-09-2010 om 17:17

Wat ik zocht in een oppas

Was een meisje wat míj de uit het hoofd geleerde boekenantwoorden gaf (ergens heeft dat ook wel weer wat schattigs) en dan langs mij heen mijn kind een knipoog gaf. Of zonder blikken of blozen een nep-kopje thee aanpakte en leegslurpte. That's it
Maar gelukkig nooit veel oppas nodig gehad, ik heb wel een aantal jaren een gastmoeder gehad. Degene die ik aannam had het antwoord goed op de vraag: wat doe je als ze een gat in haar hoofd valt?

Tirza

Trix

Trix

23-09-2010 om 22:53

Extra vraagje

Zijn beide meisjes van dezelfde leeftijd?

Even ot, bij mij gaan mijn nekharen omhoog staan als volwassen vrouwen zichzelf of anderen met een verkleinwoord(je) aanduiden. In een gesprek of zo het hebben over een 'collegaatje' of 'vriendinnetje'. Mannen zijn trouwens net zo erg, maar dat is vooral in bep. kringen waar men het heeft over een 'vrindje'.

Jij hebt het in jouw vraag over meisjes, hoe oud zijn ze dan? Ik neem aan toch wel ouder dan 16 jaar, aan een jonger iemand zou ik mijn kinderen niet de hele dag alleen (d.w.z. zonder meer ervaren collega's in een KDV-setting) willen toevertrouwen.

Kiki

Kiki

23-09-2010 om 23:17

Dank nogmaals

Ik heb wel tijd om verder te zoeken. Mijn oppas houdt er 1 december pas mee op.
Maar we gaan het toch proberen met meisje 2. Ik denk dat het misschien een stukje zenuwen was dat ik boekenfeitjes voorgeschoteld kreeg.
Lastig, lastig, lastig, nou ben ik weer aan het twijfelen.

Trix, de meisjes zijn begin 20, allebei.
Ik bedoel er niets rots mee hoor als ik ze meisjes noem.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.