Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Lena

Lena

11-03-2010 om 19:41

Welke verdeling van dagen op kdv werkt goed?

Ik heb mijn aanstaande zoon of dochter (ben nu nog zwanger) opgegeven voor de creche. Maar ik twijfel nog over het aantal dagdelen, en de verdeling daarvan. Op dit moment werk ik ma. di en wo. onder schooltijd, d.w.z. ongeveer tot half 3 en woensdag tot half 12. op donderdag en vrijdag kan ik de hele dag werken (zoon gaat naar ex) , en werk ik in de praktijk zo'n 7 uur per dag. Ik werk vanuit huis, en ben soms hele dagen weg. Vriend gaat of de donderdag of de vrijdag vrij nemen. Ik zat zelf te denken om voor 3 ochtenden de creche te bespreken (2 heb ik al besproken), bijvoorbeeld ma., di en do of vrijdag. Een ochtend houdt in dat je om 13:00 moet halen. Dan kan ik dus iets minder werken, maar met een keer oppas van oma er bij komt het wel uit. Maar ik vraag me af of dit niet te onrustig is voor een baby? Ik vond destijds bij mijn zoon een hele dag vaak veel te lang. iemand hier ervaring mee? Of is één hele en één halve dag beter? Groetjes, MArleen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marie

marie

11-03-2010 om 20:07

Slaapjes

hallo
Houd er rekening mee dat als je de baby straks haalt om 13.00 uur als hij/zij dan een middagdut moet doen onderweg naar huis in slaap valt. Niet alle kinderen willn dan thuis in bed verder slapen.
Ik denk dat het handiger is om in elk geval 1 hele dag te doen. Zelf zou ik zelfs voor 2 hele dagen kiezen.
Ik heb altijd 3 dagen gewerkt trouwens (nog steeds) en de kinderen gingen die dagen naar het kdv en dat ging altijd prima! Ze wilden zelfs nooit mee naar huis.
En dat je zoon het destijds lang vond wil natuurlijk helemaal nog niet zeggen dat dat met de baby ook gaat gebeuren. Je kunt het toch proberen? Je kunt altijd nog minderen.
succes

laki

laki

11-03-2010 om 21:58

Regelmaat

Uit eigen ervaring (en de wijze woorden van mijn moeder) weet ik inmiddels dat rust en regelmaat het beste werken. Het is dus beter je kind 2 hele dagen te laten gaan, dan steeds maar een half dagje waarbij de ene keer mama komt de andere keer oma en daarna mama. Het moet duidelijk zijn voor het kind wat er gaat gebeuren. Dat lukt je het snelst door altijd hetzelfde te doen. Om 1300 uur halen wordt tussen de 1 en 2 jaar idd een probleem, omdat dat precies de tijd is dat de kleine gaat slapen. Het kind valt dan in de auto in slaap, of is bij thuiskomst te moe om te slapen.
Mijn jongste gaat nu ook nog naar de creche, op ma di en wo. Woensdag niet altijd de hele dag, ik werk in het onderwijs dus haal hem regelmatig wat eerder.Hij slaapt nog 2x dus vooralsnog geen probleem. Dadelijk als hij na het middageten moet slapen (omdat hij dan in de ochtend niet meer slaapt, zal ik altijd op school moeten doorwerken tot 1430-1500 uur. Zo houdt hij gewoon rust in zijn schema.

Marie heeft ook gelijk dat kinderen het over het algemeen heel erg naar de zin hebben op de creche. De eerste paar keer zal moeilijk voor je zijn om je kleine weg te brengen, maar je moet altijd proberen dit niet aan je kind te laten merken. Zolang jij er relaxed onder bent, zal je kind dat ook zijn....
Veel succes met het overdenken wat je gaat doen, ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt!

Hanne.

Hanne.

12-03-2010 om 09:26

Verschillende opties geprobeerd

Ik heb verschillende opties geprobeerd, en ik denk dat alles z'n voor een nadelen heeft, en ook nogeens van het kind afhankelijk is.

Oudste ging 3 hele dagen (ma, di, wo) en dan een dag naar oma. Beviel prima.

Middelste is ook zo begonnen, en is halverweg overgestapt naar 2 hele (ma, di) en 2 halve dagen (wo, vrij), bevalt ook prima, maar ze vindt het soms wel jammer dat zij weg moet terwijl haar vriendinnetjes door kunnen spelen. Onderweg naar huis in slaap vallen op de halve dagen is nooit een probleem geweest, maar ze was ook al vrij snel van haar middag slaapje af.

Jongste is nog een baby, en gaat (sinds een maand)ook 2 halve en 2 hele dagen (zelfde schema). De hele dagen gaan perfect maar de halve dagen vind ik eigenlijk minder prettig. Het is een flinke slaper, en het komt regelmatig voor dat ze de hele ochtend ligt te slapen, of ligt te slapen als ik haar op kom halen. Eén van de leidsters heeft ze dus eigenlijk nog helemaal niet gezien. Ik tijfel er over of ik voor haar de halve dagen om zal zetten naar hele dagen, zodat ze wat meer rust krijgt.

Twee hele dagen

Oudste ging twee hele dagen, op maandag en woensdag. Toen oudste naar school ging en jongste werd geboren, ben ik op maandag en dinsdag gaan werken. Jongste moet dus wel twee dagen achter elkaar naar het kdv, maar doet het goed.

Halve dagen lijkt me niks. Kom je daar aan, moet je hem of haar uit bed halen. Zou hier niet werken, dan weet ik zeker dat de rest van de dag niet gezellig is....

Linda

Hele en halve dagen

oudste ging eerst hele, maar later halve dagen. ze sliep niet op het KDV, en dan is een hele dag te lang. Toen ze ruim een jaar was ging ze wel weer hele dagen, toen ging het beter.

Wij doen nu 1 dag oppas aan huis en 2 hele dagen KDV. Die dagen na elkaar (do vr). Ik vind dit duidelijker voor de kinderen, maar hangt weer van het kind af of dat nodig is.

Hele dagen achter elkaar

Ik geloof niet dat het bij ons kdv mogelijk is om halve dagen af te nemen. Brengen moet tussen 8.00 en 9.30, halen tussen 15.30 en 18.00 uur (de meeste ouders komen tussen 17.00 en 18.00). Dit om de regelmaat en rust in de groep te bewaren. De (kleine) kinderen slapen wanneer ze daar behoefte aan hebben, als ze groter worden gaan ze als ze daaraan toe zijn over naar eeen ritme met een middagslaap tussen 13.00 en 15.00 uur, maar uitzonderingen en zo nodig altijd mogelijk, en langer slapen mag ook. Eten idem: de kleinen drinken wanneer ze daar behoefte aan hebben (of volgens schema dat de ouders opgeven), de groteren eten om 9.30 fruit en om 11.30 lunch. Ze hebben alleen vertikale groepen.

Mijn zoontje begon bij ongeveer 9 maanden. Het wennen was erg moeilijk voor hem. Ik heb er toen voor gekozen om hem de eerste maanden vroeg (ca. 15.30- 16.00 uur) te halen. Maar op een gegeven moment bleek hij steeds om die tijd te slapen, ik belde dan vanaf mijn werk en kwam dan later. Want om hem zo wakker te moeten maken zou ik vreselijk vinden. Dus zo ben ik hem vanzelf steeds later gaan ophalen. Nu is hij 2,5 jaar en doet al heel lang die middagslaap tussen vanaf 13.00 uur, hij wordt vaak later wakker dan de rest, 15.30 uur. Dan gaan ze wat drinken en eten en dan nog even spelen. Als je te vroeg haalt dan breek je op dat ritme in. Hij vindt nu de creche heel leuk (de eerste maanden waren erg moeilijk maar daarna ging het goed).
Hij gaat nu drie dagen achter elkaar, dat bevalt goed. In het begin hadden we ma-wo-vr, door toeval moest dit veranderd worden, maar drie aaneengesloten dagen bleek een verbetering, het geeft meer regelmaat.
En daarnaast hebben we één papadag en één mamadag in de week.
Ik zou een halve dag creche inefficient vinden, een hoop gedoe voor weinig uren, zowel voor moeder als kind. En als je dan thuis komt, dan moet je kind meteen slapen?

Lena

Lena

13-03-2010 om 13:24

Vlakbij

|Wat veel reacties! De tendens is wel duidelijk, halve dagen hebben nadelen. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik dat niet meer precies weet, wanneer baby's precies slapen! Nu heb ik wel als voordeel dat ik thuis werk en de creche recht tegenover mijn huis is. Ik kan er dus lopend met de kinderwagen heen, en ook makkelijk wat eerder of later komen als dat uitkomt met slapen. We hebben nu besloten in ieder geval 1 hele dag te doen, maar voorlopig wel ook een halve. Als dat echt niet bevalt moeten het maar 2 hele dagen worden. Voor de meeste banen is dat natuurlijk ook handiger, maar omdat ik onder schooltijd werk op ma en di is een hele dag niet echt nodig. Maar ik denk er nog wel even verder over na hoor, ik had me niet gerealiseerd dat het zo storend in het ritme kan zijn. Als hij /zij er heen gaat is de baby ongeveer 4 á 5 maanden, weten jullie nog wat dan ongeveer het slaapritme is? Groetjes, Lena.

Slaapritme

Lena,
Dat slaapritme verandert voortdurend! Ben je net aan een ritme gewend, verandert het weer... Van 4 naar 3 naar 2 naar 1 naar 0 slaapjes per dag... En dan is het ook nog eens niet elke dag hetzelfde, en voor elk kind verschillend. Juist bij baby's geldt dat het goed is om het kind te laten slapen als het daar aan toe is, om goed op de signalen te letten en geen vaste slaaptijden te hanteren. Dat werd op ons kdv gedaan, en door ons thuis ook. Er was dan wel een globaal tijdelijk "schema", maar dat kon gemakkelijk verschuiven. Ene keer slaapt het kind lang, andere keer kort. En daar kwam bij dat onze zoon in het begin veel moeite had met slapen op het kdv, dus als hij sliep dan graag laten slapen! Een hele dag geeft het kdv dan ook meer mogelijkheden om zelf een ritme of manier van slapen op te bouwen.
Pas bij wat oudere kinderen is er een middagslaap op een vaste tijd, en dat is vanaf 13.00 uur.
Ik zou aanraden om wel twee hele dagen te nemen maar eerder op te halen, en te kijken hoe het gaat. Of ben je bang voor de kosten? Wij krijgen erg veel van de belasting terug, dus de kosten zijn het probleem niet. Die extra tijd kun je misschien ook goed voor iets anders gebruiken, en de flexibiliteit is handig.
Hier is een enorm tekort aan plaatsen, dus hier geldt sowieso: neem de plaats die je in de toekomst denkt nodig te hebben, ook al gebruik je het niet meteen volledig. Het is nl. later heel moeilijk om meer te krijgen.

vlinder72

vlinder72

14-03-2010 om 11:01

Ook hele dagen

Ik werk zelf 24 uur verdeeld over 4 dagen. Onze jongste gaat om ma, di en do naar het kdv. Op die dagen werk ik tot kwart voor 3 maar ik laat hem tot ongeveer 5 uur in het kdv. Inderdaad vanwege slapen en rust en regelmaat. Thuis is het erg druk. Ik heb nog 3 schoolgaande kinderen met speelafspraken, zwemles, trainen etc. Onze jongste heeft het veel rustiger in het kdv dan thuis overal mee naar toe gesleept te worden. En het is echt niet leuk om een kindje om 1 uur op te halen en het dan gelijk in bed te doen. Als je dat al lukt, sommige kinderen zijn zo hyper als ze opgehaald worden dat je ze helemaal niet meer in bed krijgt. Mijn tip zou zijn. Hou de dagen/uren die je nu hebt want onder schooltijden werken, krijg je misschien anders nooit meer terug. En wees eerlijk het is wel een luxe als je kan werken tot ongeveer kwart voor drie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.