Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Werken voor €150 per maand?

Door de nieuwe regels voor kinderopvangtoeslag ga ik er fors op achteruit. Ik werk 3 dagen per week als oproepkracht in het basisonderwijs. Die 3 dagen wil zeggen dat ik dan beschikbaar ben en eventueel opgeroepen wordt. In de maanden januari tot mei is er veel werk, de overige maanden wat minder en in de zomerperiode helemaal niet.
Mijn kinderen gaan naar de bso. Jongste 3 middagen, oudste 2. Bij de kinderopvangorganisatie is het niet mogelijk om alleen maar opvang af te nemen als dat nodig is, ik moet dus die 3 + 2 dagen afnemen omdat mijn werkgever van mij eist dat ik beschikbaar ben.
In het beste geval hou ik per maand zo'n 300 euro over van mijn salaris, in het slechtste geval maar 150. Dat geld zouden wij kunnen missen, omdat mijn man genoeg verdient. Aan de andere kant vind ik het echt not done om te stoppen met werken. Ten eerste ben ik HBO+ opgeleid en vind ik het uit maatschappelijk oogpunt nogal zot om thuis op mijn kont te gaan zitten. Ten tweede zou ik me rot vervelen thuis.
Aan de andere kant vind ik mijn werk zwaar. Per week kom ik soms op 3 verschillende scholen en de meeste leerlingen zijn niet zo lief voor vervangers. Ik sta dus geregeld als een soort politieagent voor de klas, wat mij zowel lichamelijk als geestelijk best wel uitput. Als ik dan thuiskom heb ik het gevoel de kinderen te kort doe omdat ik zo moe ben.
Staan er meer mensen voor deze keuze? En hoe maak je zo'n keuze? Ga ik het werken zien als investering in de toekomst (misschien krijg ik over 2 of 3 jaar een vast contract, het kan ook nog 6 jaar duren)? Of ga ik thuis zitten in een wereldje dat dan wel heel klein wordt? Ik weet het even niet meer...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

07-12-2011 om 10:47

Snap het niet helemaal

Ik zelf denk dat werken een goede investering is, maar als ik je verhaal zo lees vraag ik me af of je wel een goede werkgever hebt. Altijd beschikbaar moeten zijn maar geen enkele garantie op werk. Hij de voordelen van een werknemer op oproepbasis, jij alleen de nadelen er van. Wat als ze je een heel jaar niet oproepen. Dan moet je de hele kinderopvang ineens volledig zelf betalen!

Ik zou eens met de werkgever om tafel gaan zitten. Altijd beschikbaar is prima, maar dan moet er ook werk geboden worden. Of je hoeft niet beschikbaar te zijn, en dan is het aan jou of je opvang kan regelen en dus kan komen.

Dan moet je dus wel investeren in een netwerk voor ad hoc opvang (oma's buren, vriendjes etc etc.). Is het een optie om 1 dag BSO te houden en dan extra in te kopen indien nodig? Op alle BSO's/KDV die ik tot nu toe heb meegemaakt was dat een optie. Al gaf het geen garantie voor een plek.

Of misschien is een tussenoplossing bespreekbaar. Jij komt wel invallen, maar dan alleen de 'schooluren' dus om 15 uur stop jij met werken. Als invalkracht hoef je neem ik aan niet voor te bereiden, of deel te nemen aan het teamoverleg. Kan je misschien nog net je eigen kinderen ophalen. Of je hoeft maar voor beperkte tijd opvang te regelen.

Overigens snap ik eerlijk gezegd niet hoe je met 3 dagen werken maar 300 euro max over kan houden.

BSO voor de jongens zal rond de 800 euro kosten en daar krijg je daar al snel 500 euro voor terug (toeslagen.nl, jij 10000 per jaar, partner 60000 per jaar).

Dan zou jij netto voor 3 dagen in de week dus maar 600 euro vangen? Dan zou je zelfs met een fulltime baan netto nog maar 1000 euro vangen. Ik weet dat het onderwijs slecht betaalt, maar zo slecht!

Nicky Lohs

Nicky Lohs

07-12-2011 om 11:59 Topicstarter

Werkgever

Over mijn werkgever heb je gelijk. Het gaat echt zo, zij de voordelen en ik alleen de nadelen. De markt is hier zo oververzadigd dat ze dat zich blijkbaar kunnen permiteren. Het is mijn enige kans op ooit een contract. Ik zal zeker het gesprek met mijn werkgever aangaan, heb zojuist de voicemail van de coordinator ingesproken met het verzoek om een afspraak te maken.
Mijn man verdient gelukkig/helaas ietsje meer dan jouw rekenvoorbeeld. Wij krijgen maximaal 288 euro toeslag als ik alle uren kan werken. Als ik niet werk krijg ik ook geen toeslag, omdat de toeslag afhankelijk gaat worden van de gewerkte uren. Niet werken is geen toeslag, en beschikbare uren ziet de belastingdienst niet als gewerkte uren. De rekening van bso is bijna 700 euro per maand, mijn salaris gemiddeld 850. Toeslag verwacht ik volgend jaar maximaal 200 euro per maand. Dat mijn salaris zo laag is komt doordat ik vakanties niet doorbetaald krijg. In de zomer werk ik 2 maanden niet ivm zomervakantie en gebrek aan zieke leerkrachten, overige vakanties krijg ik ook niet betaald.
Ik vraag me soms ook af waarom ik dit accepteer. Maar het is nog altijd werk, er zijn zoveel mensen die helemaal geen werk hebben. En in het onderwijs is dit een heel gebruikelijke constructie, in elk geval hier in limburg. Als je dan 3 jaar hebt vervangen kun je geluk hebben en een contract aangeboden krijgen maar in de meeste gevallen mag je dan 3 maanden niet voor ze werken en ga je daarna weer op oproepbasis verder.

Hanne.

Hanne.

08-12-2011 om 08:52

200 euro per maand?

Verwacht je in 2012 echt maar 200 euro per maand vergoed te krijgen? Zelfs als ik het loon van jouw man opvoer naar 300.000 euro per jaar kom ik bij de proefberekening nl nog 300 euro uit.

Dat je in vakanties niet opgeroepen wordt snap ik, maar ik neem aan dat jij in je uurloon daar wel wat voor terug krijgt? Iedere werknemers heeft recht op doorbetaalde vakantie. Ook oproepkrachten bij mijn weten.

Maar goed, zelfs als het 300 euro is houd je nog relatief weinig over. Ik zou op basis van een 'de baas alle voordelen, ik alle nadelen' constructie niet willen werken als dat financieel niet noodzakelijk is.

Zijn er geen andere mogelijkheden om je kennis te gebruiken dan me zo'n wurgconstructie voor de klas staan. Bijles, volwassenen onderwijs, kinderdagverblijf, vrijwilligerswerk.

Of toch andere opvang (gastouder?) zoeken die wel flexibel is.

(Hier is het onvoorstelbaar dat in het onderwijs met z'n constructie wordt gewerkt. Daar hebben ze de mensen hard nodig. Maar verhuizen is vast geen reeele optie)

Vic

Vic

08-12-2011 om 10:46

Komt door de nieuwe regeling

Ik ken wel meer mensen die er bij inschieten met het urencriterium in 2012. Omdat ze maar tot 16.00 uur werken (maar wel uren afnemen tot 18.30 uur), of oproepkracht zijn en niet altijd evenveel uren werken. Je krijgt als ouder van kind op de bso toeslag over maximaal 70% van het aantal contracturen van de minstwerkende ouder. Normaal gesproken past dat net. De minister (of staatssecretaris) heeft op die geluiden gereageerd met een reactie dat ouders maar in overleg moeten met hun kinderopvang. Zal best dat opvanginstellingen op termijn flexibeler gaan worden, maar de komende jaren zit je er maar mooi mee als ouder. Zo'n bso heeft natuurlijk ook zijn hele begroting gebaseerd op vaste inkomsten.

Kiezen voor een flexibele gastouder

ik zou kijken of je een flexieble gastouder kan vinden, dan betaal je alleen de uren die je deedwereklijk afneemt, wel zit je dan met een vergoeding aan het gastouderburo maar dat is denk ik lager dan de kosten voor bso al de kinderen helemaal niet komen..

Nicky Lohs

Nicky Lohs

08-12-2011 om 18:39 Topicstarter

Inderdaad

Het probleem zit hem in de nieuwe regeling, de huidige bevalt prima. Wij krijgen niet zo gek veel toeslag wat ik ook terecht vind gezien ons gezamenlijke inkomen. Echter volgend jaar krijgt iedereen minder toeslag en de bso is een euro per uur duurder geworden. Tel daarbij het verhaal van Vic op over het aantal gewerkte uren en je komt op mijn probleem.
Als ik een contract krijg bij mijn werkgever krijg ik 12 maanden per jaar salaris waardoor wij ook in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag. Ik ga dus het gesprek aan (als ik eindelijk iemand te pakken krijg) en stel ze voor de keuze: of een fatsoenlijk salaris of ze zijn een vervanger kwijt. Als ik zonder werk zit krijg ik in 2012 altijd nog €132,- heffingskorting per maand, dat is bijna net zoveel als dat ik in het worst case scenario zou overhouden.
Goede gastouders zijn hier schaars, degenen die ik gevonden heb wilden niet flexiber betaald worden.
In elk geval, ik stel mijn beslissing nog even uit totdat ik mijn werkgever hierover heb gesproken. Het blijft een moeilijke keuze omdat ik werken gewoon heel leuk vind. Ik weet ook niet zo goed wat voor werk ik verder nog kan doen met mijn pabodiploma.

liora

liora

09-12-2011 om 07:20

Heffingskorting

Die heffingskorting krijg je ook als je werkt!

Hanne.

Hanne.

09-12-2011 om 15:21

En meer

En bovendien krijg je dan mogelijk nog arbeidskorting en combinatie korting.

Elx

Elx

09-12-2011 om 22:15

Waarom werk je?

Werk je voor t geld, of voor de leuk? Wat ik zo tussen de regels lees, is dat je werken an sich leuk vind, maar dat je huidige werk vrij zwaar is. Als je hier nog blijft zitten heb je in de toekomst kans op een vaste aanstelling, wat waarschijnlijk leuker werk is. maar hoe lang dat duurt is onduidelijk.

Als je deze mogelijkheid wilt behouden, dan zou ik op zoek gaan naar andere opvang. Mogelijk kan je iets regelen met andere ouders/buren? Kinderen kunnen daar heen als jij werkt? Op dagen dat jij niet werkt, kan je hun evt kinderen meenemen.

Tot hoe laat werk je? Waarschijnlijk heb je opvang alleen voor paar uurtjes nodig in de middag?

Als je huidige baan niet leuk vind, zou ik inderdaad zoals je al doet gaan praten met wg. En nu gewoon rondkijken wat er nog meer is. Misschien trainingen geven in het bedrijfsleven, bijles, lespakket voor NLse kinderen in t buitenland opzetten (ben ik je 1e klant .

Of misschien iets totaal anders? Hobby's, interesses waar je misschien ook je werk van kan maken? Kijk eens in jullie lokale krantje, misschien is er nog een leuke vrijwilligers organisatie waar je je ei kwijt kan? Want ik begrijp dat je niet voor t geld hoeft te werken, met man die goed verdient.

Succes!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kinderopvang

Nicky Lohs, je berekent de kinderopvang vanaf jouw salaris. En dan overweeg je om minder te gaan werken. Dat moet je niet doen. Je werkt een beperkt aantal uren, ga ervan uit dat je recht hebt op die uren. Je man werkt veel meer. De kinderopvang en de kosten ervan gaat dus van zijn salaris af. Hij vindt het blijkbaar niet de moeite waard om er minder voor te werken.

Tsjor

Nicky Lohs

Nicky Lohs

11-12-2011 om 20:45 Topicstarter

Liora en hanne

Dat klopt, ik krijg nu ook heffingskorting! Had ik even niet bij stilgestaan, maar dat scheelt toch weer een beetje. Dit is pas het eerste jaar dat ik werk dus vandaar dat ik daar niet aan gedacht had.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

11-12-2011 om 21:00 Topicstarter

Elx

Je slaat de spijker op z'n kop met je vraag. De reden om te werken is duidelijk, ik voel me er beter door. Gelukkiger zelfs.
Ik denk eigenlijk ook wel dat ik beter nu mijn energie kan steken in het zoeken naar andere oplossingen voor de kinderen. De woensdag is een heel onvoordelige dag. Ik werk dan meestal tot maximaal 14.00 uur terwijl ik bso tot 18.30 uur betaal.
Opties zijn dan de woensdag een andere oppas zoeken voor de woensdag. Of ik ga minder werken en eis eens iets terug van mijn werkgever, namelijk maximaal 2 dagen beschikbaarheid van mijn kant. Als ze mij dan niet meer willen hebben weet ik ook genoeg.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

11-12-2011 om 21:14 Topicstarter

Tsjor

Je hebt helemaal gelijk. Mijn man zegt precies hetzelfde. En toch gaat het mij om het uiteindelijke gezinsinkomen. Als dat met maar €150 tot €350 euro meer wordt als ik 3 dagen werk (oke, en soms beschikbaar zit) is dat niet zo motiverend voor mij. Zeker gezien de eisen die mijn werkgever aan mij stelt.

Rosase

Rosase

12-12-2011 om 15:05

Geen vast contract op woensdag

Ik weet niet hoe het bij jullie geregeld is, maar hier is er altijd plaats op woensdag op de bso. Als er dus een dag is waar ik geen opvang voor zou vastleggen is het de woensdag. Bovendien denk ik dat jij inderdaad meer hebt aan een flexibele gastouder. Kun je geen briefje ophangen op de school van je kinderen?

En anders alleen beschikbaar zijn om woensdag en vrijdag. Dat zijn de makkelijkste dagen om ad-hoc bso te regelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.