peuterjuf
18-06-2018 om 10:28
werkende ouders en kinderen wèl brengen/halen, hoe doen jullie dat?
Deze vraag is voor alle werkende mama's (en papa's, als dat aan de orde is)
Zelf ben ik bijna 24 en werk ( nog op invalbasis) in de kinderopvang. Ik werk zowel op PSZ, als KDV en BSO. Het leukst qua werk vind ik peuterspeelzaal. Dat is wat ik later hoop te doen (al dan niet in combinatie met iets anders)
Hoe leuk ik mijn werk ook vind, als ik later kinderen heb zou ik ze liever niet naar het KDV willen brengen. Zeker niet als het ook anders kan.
Regelmatig zie en hoor ik van ouders (vooral mama's) dat zij wèl werken, maar er gewoon
(bijna) elke dag voor de kinderen zijn voor en na school/psz. Door korte dagen te werken, of door hun eigen tijd in te delen, flexibele uren etc.
Mijn vraag aan die mama's; hoe doen jullie dat? Wat voor werk doe je, werk je voor jezelf, en hoeveel uur werk je?
Disclaimer Niks tegen de ouders die hun kinderen wèl naar het KDV en BSO brengen.. Is ook helemaal niks mis mee. Dit is puur een vraag uit nieuwsgierigheid, omdat ik heel benieuwd ben hoe die mama's dat toch doen!
Groetjes,
Peuterjuf

Decembermamma
02-09-2025 om 09:10
Toen mijn kind nog hele dagen zorg nodig had kon het niet, maar zodra hij naar school ging hebben we het opgelost door 1 dag oma in te schakelen, en manlief en ik werkten beiden twee dagen korter. Zoon ging wel 4 dagen een half uurtje naar de voorschoolse maar achteraf gezien dat ik dat we dat ook anders hadden kunnen oplossen, dat was een soort van voor onze eigen luxe zodat we niet te laat thuis zouden zijn in de avond.
Man werkte 36 uur en ik 32 uur. Man begon op de korte dagen om 7 uur en werkte tot kwart voor 2, zodoende werkte hij iets van 6 uur per dag. Ik werkte op een later moment 3x9 en 1x 5 en was dus op 1 dag helemaal vrij, dat heb je dus ook echt nodig er zijn zo vaak dingen die echt even gedaan moeten worden, zoals doktersbezoek, een keer op school helpen, reparatie aan het huis, (schoon)ouders helpen etc etc, dat 1 dag iemand thuis echt wel nodig is. Ik kon het invullen door als ik echt niets had ik dan overuren kon maken zodat ik in de vakanties weer meer vrij kon nemen of aan het eind van het jaar een bonus kreeg.

elisadejong
02-09-2025 om 10:02
ik heb een zoontje van 1,5 en ben nu nogsteeds erg druk met mijn verbouwing en word hier regelmatig erg gestresst. ik dacht dat de verhuizing het ergste zou zijn, maar de verbouwing in de tuin en de uitbouw is nog veel erger door om mijn zoontje steeds heen en weer te moeten brengen. dan bij opa, een vriendin, mijn broer, en in de avond kunnen we alleen maar boven zitten want de achterkant van t huis is half open. hoop dat hier meer moeders in zitten die dit hebben doorstaan misschien tips waardoor ik was minder gestresst ben????

Ststeffie
02-09-2025 om 11:23
Gingergirl schreef op 02-09-2025 om 08:05:
[..]
Je reageert op een topic van 7 jaar geleden, die lezen het waarschijnlijk niet meer. Misschien handig om zelf een te openen.
Ik ben hierop ook via google gekomen. Ik reageerde niet specifiek voor deze mensen, maar er zijn wellicht andere mensen die ermee geholpen kunnen worden. Thanks for de tip overigens 😊.

Jorni
02-09-2025 om 11:28
Hier flexibele werktijden en parttime werken. Kinderen hebben daardoor nooit een BSO nodig gehad. Onze kinderen hadden dat ook niet getrokken, zo na school. We hebben echt geluk dat ik flexibel werk heb en ik parttime werk, want anders had het toch moeilijk anders gekund.

snoepjeharibo22
02-09-2025 om 13:10
Ik heb co-ouderschap over 3 kinderen. In de week dat ze thuis zijn werk ik tussen 9-14 en op woensdag tot 16H dan wel BSO alle drie. De andere week maak ik lange dagen van 8 tot 18h als ze bij papa zijn zo kom ik aan mijn 40 uur. Maar in hun belevenis ben ik altijd thuis, mijn jongste vroeg me laatst of ik werk had 😆 want ik was altijd vrij. Daar doen we het maar voor 🎉

elisadejong
02-09-2025 om 13:45
snoepjeharibo22 schreef op 02-09-2025 om 13:10:
Ik heb co-ouderschap over 3 kinderen. In de week dat ze thuis zijn werk ik tussen 9-14 en op woensdag tot 16H dan wel BSO alle drie. De andere week maak ik lange dagen van 8 tot 18h als ze bij papa zijn zo kom ik aan mijn 40 uur. Maar in hun belevenis ben ik altijd thuis, mijn jongste vroeg me laatst of ik werk had 😆 want ik was altijd vrij. Daar doen we het maar voor 🎉
heel netjes geregeld! zo hoort het ook. leuk dat de kleine het helemaal niet door heeft ze moesten is weten....

Meesje
02-09-2025 om 14:29
elisadejong schreef op 02-09-2025 om 13:45:
[..]
heel netjes geregeld! zo hoort het ook. leuk dat de kleine het helemaal niet door heeft ze moesten is weten....
![]()
?
Ik zie er persoonlijk ook geen kwaad in als een kind wel weet dat de ouders werken. Sterker, ik denk dat dat ook een voorbeeld stelt

snoepjeharibo22
02-09-2025 om 16:30
Meesje schreef op 02-09-2025 om 14:29:
[..]
?
Ik zie er persoonlijk ook geen kwaad in als een kind wel weet dat de ouders werken. Sterker, ik denk dat dat ook een voorbeeld stelt
Het was een opmerking van een 5 jarige. Ik snap deze opmerking niet zo. Ik heb nog een 10 en 13 jarige en die weten dat mama heel hard werkt, om hun te bieden wat ze nodig hebben en zijn zich bewust van de lange dagen en internationaal reizen dat mama voor haar werk doet. Alleen als ze thuis zijn ben ik voornamelijk mama, loop ik niet dagelijks strak in pak op m’n stiletto’s, hebben we tijd voor paardrijden,voetballen, zwemmen en de hele mikmak en maken me minimaal gebruik van de BSO…..

Temet
02-09-2025 om 19:50
De opmerking was denk ik een reactie op de opmerking 'en zo hoort het' , wat de indruk wekt dat kinderen niet zouden moeten merken dat hun moeder buiten de deur werkt

Annaniem2023
02-09-2025 om 21:01
Het feit dat je schrijft: “Regelmatig zie en hoor ik van ouders (vooral mama's) dat zij wèl werken, maar er gewoon (bijna) elke dag voor de kinderen zijn voor en na school/psz.”
Geeft al aan dat je wel een oordeel hebt. Ook vind ik het onbegrijpelijk dat je wel zelf in de kinderopvang werkt, maar die niet goed genoeg vindt voor je eventuele eigen kinderen.
Ik hoop dat je uit Vlaanderen komt, want in Nederland heten wij moeders en noemen onze kinderen ons mama.

Annaniem2023
02-09-2025 om 21:14
Willemijn schreef op 18-06-2018 om 20:44:
Thuis werken
Wij hebben het prima geregeld. Ik ben tandarts en begin drie dagen om 6.30 uur. Een heleboel van mijn klanten willen graag voor hun werk naar de tandarts omdat ze moeilijk vrij kunnen krijgen en zo ben ik van lieverlee steeds vroeger begonnen.
Ik stop dan tegen 14.30 u, ga douchen en sinds dit jaar heb ik extra tijd want de kinderen komen zelfstandig naar huis. Dan hebben we de hele middag samen, gaan koken, spelletjes doen, dan gaan zij naar bed.En ik werk op de andere dagen vanaf 17.00 tot ongeveer 22.00. Dan heb ik ‘s middags even tijd met ze en ga dan aan het werk. Mijn man eet dan met ze. Die dagen doe ik overdag op mijn gemak de administratie, bestellingen en dat soort zaken. Mijn buurvrouw is mijn assistente, zij is alleen en is superflexibel, dus als we het eens anders willen dan wijzigen we dat. Heerlijk!
Mijn man is vormgever en ontwerper en werkt ook thuis. Is ook flexibel in zijn uren en probeert afspraken tijdens schooltijd te plannen, maar dat is niet per se noodzakelijk, behalve op die twee dagen dat ik om 17 u begin.
Dus mijn advies: zelfstandige worden, kan je alles zelf regelen.
Grappig, mijn man is ook tandarts en hij begint ook om 6.30. Om 6.45 komt de eerste patient en dan hebben ze daarvoor een kwartier om de praktijk op te starten. Onze kinderen zijn al groot, maar vroeger was deze begintijd perfect omdat hij dan bij de middagspits thuis was. Onze praktijk is aan huis, dus geen reistijd.
Op woensdag verhuurde hij zijn stoel aan een andere tandarts en was hij thuis voor de kinderen, terwijl er toch nog geld van de praktijk binnenkwam.
ik werk buitenshuis en heb een eigen bedrijf daarnaast, dus ik ben wat flexibeler. Toen onze zes kinderen klein waren en hij zijn praktijk opbouwde, hadden wij gelukkig een grote hulp die iedere werkdag (!) om 16 uur kwam, kookte, mee-at, keuken opruimde of kinderen badderde en dan om zeven uur de straat overstak naar huis. Wij hadden in de avondspits dus drie volwassenen en dat was heerlijk. In die tijd had ik geen baan buitenshuis, maar alleen mijn eigen bedrijf en ik hielp in de praktijk met administratie en dergelijke zodat hij minder geld hoefde uit te geven aan personeel.
ik realiseer me dat wij het best makkelijk hadden, ondanks zes kinderen die vlak achter elkaar kwamen en drie banen.

snoepjeharibo22
02-09-2025 om 21:23
Annaniem2023 schreef op 02-09-2025 om 21:14:
[..]
Grappig, mijn man is ook tandarts en hij begint ook om 6.30. Om 6.45 komt de eerste patient en dan hebben ze daarvoor een kwartier om de praktijk op te starten. Onze kinderen zijn al groot, maar vroeger was deze begintijd perfect omdat hij dan bij de middagspits thuis was. Onze praktijk is aan huis, dus geen reistijd.
Op woensdag verhuurde hij zijn stoel aan een andere tandarts en was hij thuis voor de kinderen, terwijl er toch nog geld van de praktijk binnenkwam.
ik werk buitenshuis en heb een eigen bedrijf daarnaast, dus ik ben wat flexibeler. Toen onze zes kinderen klein waren en hij zijn praktijk opbouwde, hadden wij gelukkig een grote hulp die iedere werkdag (!) om 16 uur kwam, kookte, mee-at, keuken opruimde of kinderen badderde en dan om zeven uur de straat overstak naar huis. Wij hadden in de avondspits dus drie volwassenen en dat was heerlijk. In die tijd had ik geen baan buitenshuis, maar alleen mijn eigen bedrijf en ik hielp in de praktijk met administratie en dergelijke zodat hij minder geld hoefde uit te geven aan personeel.
ik realiseer me dat wij het best makkelijk hadden, ondanks zes kinderen die vlak achter elkaar kwamen en drie banen.
Wauw en dat’er 6kinderen, je mag trots op hem en jezelf zijn. Respect 🫡

Auwereel
02-09-2025 om 21:54
Maar hoe je kinderen het zullen herinneren... Ik werkte in deeltijd zodat ik 4 van de 5 dagen op tijd bij het schoolplein stond, man werkte ook in deeltijd, maar meer uren, hij was er dag 5.
Ik heb één keer gehad dat een kwartiertje voordat ik de reis richting school moest beginnen, een dringende vraag kreeg van mijn leidinggevende, daar nog "even" naar ging kijken en ruim een half uur later opeens ontdekte dat ik allang weg had moeten zijn. Volgens mijn kinderen kwam ik dus Altijd Te Laat om ze op te halen. De meeste tijd zagen ze me niet staan omdat ze te druk met klasgenootjes bezig waren...

Temet
03-09-2025 om 11:19
Auwereel schreef op 02-09-2025 om 21:54:
Maar hoe je kinderen het zullen herinneren... Ik werkte in deeltijd zodat ik 4 van de 5 dagen op tijd bij het schoolplein stond, man werkte ook in deeltijd, maar meer uren, hij was er dag 5.
Ik heb één keer gehad dat een kwartiertje voordat ik de reis richting school moest beginnen, een dringende vraag kreeg van mijn leidinggevende, daar nog "even" naar ging kijken en ruim een half uur later opeens ontdekte dat ik allang weg had moeten zijn. Volgens mijn kinderen kwam ik dus Altijd Te Laat om ze op te halen. De meeste tijd zagen ze me niet staan omdat ze te druk met klasgenootjes bezig waren...
Zoals het spreekwoord dan zegt: "ondank is 's werelds loon"

Jonagold
03-09-2025 om 13:07
elisadejong schreef op 02-09-2025 om 13:45:
[..]
![]()
Niet mee eens. Ik vond en vind het belangrijk dat mijn kinderen weten dat er gewerkt moet worden voor de kost. Dat geld niet gratis is. Dat je moet plannen en schipperen om het allemaal te regelen.
Mijn kinderen (nu ruim volwassen) gingen deels naar oma en deels naar KDV/BSO en deel thuis. Man en ik werk(t)en allebei 4 dagen. Dus ze hebben van alles wat mee gekregen. Thuis na school gewoon meedraaien, lekker freewheelen bij oma (Daar kon en mocht alles) en lekker met andere kinderen spelen op de opvang. Maar wel met het besef dat papa en mama allebei moesten werken om genoeg geld binnen te brengen. Lijkt me heel gezond om met dag besef groot te worden.

Tjilp
03-09-2025 om 13:30
Hoe je het regelt als er kinderen komen, hangt enorm af van je beroep en van je netwerk. TO heeft in mijn beleving een roze voorstelling van het hele verhaal.
Er zijn heel wat taken die niet thuis of binnen schooluren zijn te vervullen. Als er geen grootouders of andere lieve medemensen zijn die kunnen en willen inspringen buiten schooltijd, in vakanties en op de talrijke studiedagen, dan is de puzzel niet 1-2-3 gelegd.
Daarnaast vind ik het beetje raar dat sommige ouders er kennelijk naar streven de kleintjes te laten opgroeien zonder het besef dat hun ouders werken. Ze worden niet geboren in een sprookjesachtig luilekkerland maar in een wereld waaraan iedereen leeft en iets bijdraagt. Voor geld/waardering/algemeen belang/…. en nog veel meer!
(Ken ook iemand die als jeugdig persoon, werkzaam bij KDV, vast besloten was haar eventuele kindje later nooit naar deze plek te brengen. Vele jaren later was ze alleenstaand moeder en erg blij met haar KDV. )

Tjilp
03-09-2025 om 13:32
snoepjeharibo22 schreef op 02-09-2025 om 21:23:
[..]
Wauw en dat’er 6kinderen, je mag trots op hem en jezelf zijn. Respect 🫡
En hoe vond je zo’n geweldige hulp rond spitsuur? Super dat diegene zich zo inzette!!! Zulke mensen zijn uitzonderlijk.

Annaniem2023
04-09-2025 om 07:44
Tjilp schreef op 03-09-2025 om 13:32:
[..]
En hoe vond je zo’n geweldige hulp rond spitsuur? Super dat diegene zich zo inzette!!! Zulke mensen zijn uitzonderlijk.
Tja, dat was vreselijke geluk. Ze woonde aan de overkant en hoorde dat we in vier jaar drie tweelingen hadden gekregen. Niet helemaal gepland 😩. Ze kon niet meer werken als kok, had wel veel vrije tijd en we leerden elkaar kennen. Toen ze steeds vaker hielp omdat ze dat gezellig vond, hebben we er een betaalde baan van gemaakt. En we hadden geluk dat wij dat konden betalen. Op de dagen dat ze niet kon komen of op vakantie was, merkten we dat echt. Toen de jongsten eenmaal een jaar of acht waren, werd alles thuis was makkelijker, maar ze is veel langer gebleven, omdat ze van koken hield en zo niet alleen hoefde te eten. Toen deed ze natuurlijk alleen de avondmaaltijd, de kinderen redden zichzelf wel verder. En wij konden het betalen, dus wij vonden het ook fijn.
helaas is ze zes jaar geleden overleden van ouderdom, maar we hebben goede herinneringen aan haar.