Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Lorwyn

Lorwyn

17-01-2011 om 10:44

Wie is er verantwoordelijk voor bso?

Mijn dochters gaan 1 dag per week naar de BSO. Nu heeft de jongste binnenkort een lang weekend omdat ze nog onderbouw is (gr4). Maar ze gaat naar een 8+ locatie en er zijn maar twee kinderen op die dag die uit groep4 komen, de rest is ouder en moet dus naar school.
Maar met minder dan 3 gaat de opvang niet extra open, er is dus pas vanaf 3 uur opvang, en daar hebben we niks aan...
Nu ben ik eigen baas dus een dag vrij is wel te regelen, maar ik weet dat die andere moeder onwijs baalt, kost haar een vrije dag, en ze kan eigenlijk geen vrij krijgen.
Eigenlijk vind ik dat best wel raar, de BSO heeft nu eenmaal in haar regels staan dat ze dan niet open zijn (pas bij 3 of meer aanmeldingen), maar omdat ze net tussen het een en het ander invallen hebben wij dus niks!
Dit is eerder dit jaar al vaker gebeurd, helaas.
De BSO is laks vind ik, maar wie is er nou uiteindelijk verantwoordelijk voor opvang. Is het niet zo dat de wetgeving zegt dat school moet zorgen dat er opvang is? Over het algemeen is die er, maar voor deze paar gevallen is er dus geen opvang. Toch vervelend.
En dan te bedenken dat ik ooit voor BSO heb gekozen wegens de continuïteit, en de zekerheid dat ik altijd opvang heb. Ooit iemand gekend die een gastouder had die vaak ziek was; en ineens opzegde.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

18-01-2011 om 08:17

Jij

Jij bent degene die verantwoordelijk is voor de opvang van jouw kind buiten schooltijd. Je kunt dat uitbesteden aan een BSO, die vervolgens haar voorwaarden stelt voor een bepaald minimum aantal kinderen dat voor een dag/dagdeel aangemeld moet zijn om open te gaan. Dat is hun goed recht, net zoals het het recht van de school is om enkele dagen per jaar buiten de schoolvakanties om geen scholing te bieden. Jij als ouder bent de enige die verantwoordelijk is voor de opvang van jouw kind, je zult dus een andere oplossing moeten zoeken voor de momenten dat school en/of BSO jouw wensen niet kunnen vervullen.

Minet

Minet

18-01-2011 om 10:54

Lorwyn

In de link die je plaatst lees ik nergens dat de school moet zorgen dat zij ten allen tijde opvang moet zorgen dat er opvang is zodra zij om welke reden dan ook geen les geven.
Ze hebben gedaan wat ze moeten doen, zorgen dat er afspraken gemaakt zijn met een kinderopvangorg. die vervolgens onder hun eigen voorwaarden de opvang verzorgt.
Heb je er al eens over gedacht om in oudercommissie plaats te nemen, zodat je kunt meedenken en adviseren over dit probleem?

margje van dijk

margje van dijk

18-01-2011 om 11:36

Soepele bso

Onze BSO heeft dezelfde regels (bij minder dan 4 kinderen gaat een groep niet van start), maar ze lossen wél altijd onze problemen op. Dus als bovenstaand probleem bij ons voor zou komen, dan verzinnen ze iets bijvoorbeeld dat de kinderen voor deze keer bij een lagere groep worden gevoegd, die beneden zit (in de praktijk mogen ze net zo goed gewoon op hun eigen groepsruimte zijn, maar eten en drinken en even iets vragen en andere groepsdingen doen ze dan met de t/m 7 jaar groep). Of ze bellen een andere lokatie die wellicht hetzelfde probleem heeft, en voegen ze samen (moet je ze soms naar een ander gebouw brengen, maar dat vinden de kinderen juist wel interessant). Ik heb nog nooit meegemaakt dat de BSO ons liet zitten.

Dus ik zou de kwestie nog niet eens zo hard gooien op verantwoordelijkheid, maar meer op klantvriendelijkheid. De BSO verliest er goodwill mee, dat ze mensen laten zitten. Ook een BSO mag dat best een beetje bedrijfsmatig beschouwen: het is ook in hun eigen belang om voor een oplossing te zorgen. Het is een vorm van klantenbinding, door er gewoon voor te zorgen dat de klant (jij) tevreden blijft.

Margje

soepstengel

soepstengel

18-01-2011 om 12:23

Hier ook soepel

tenminste dat vind ik
We garanderen opvang bij minder dan 4 kinderen als het meer als 4 weken vantevoren is aangevraagd, al kan het wel op een andere groep zijn. Dan is de keuze aan de ouders om hier wel( en dus opvang) of niet( en dus geen opvang).
Meestal komen de kinderen dan wel en koemn ze lekker bij de kleintjes kijken ook al mogen ze dan naar de andere ruimte.
Maar als er op het laatste moment een vraag komt gaan we niet alles overhoop halen, is een plaatsje dan is dat boffen, lukt het niet dan is dat dus wel pech. Dat klinkt hard maar de vrije dagen staan hier altijd op de kalender van de scholen en als ouders daar neit naar kijken is dat dus echt hun probleem. Sommige ouders zijn hier heel slordig in, dan wordt er savonds gebeld voor de volgende ochtend. Er is hier zelden een extra onverwachte vrije dag.Die lossen we wel op hoor.
Gtoetjes!

Fiorucci

Fiorucci

21-01-2011 om 18:32

Hier....

Vanaf heden biedt de bso hier ook opvang aan voor studiedagen, ook voor kinderen die nooit op de bso komen,en ongeacht het aantal kinderen.

dv

dv

22-01-2011 om 23:12

Schoolkalender

heeft de school geen schoolkalender met daarop vrije dagen ingepland. Wanneer dat niet zo is, kun je de MR vragen hierop aan te dringen. Bij mijn kinderen op school liggen alle vrije dagen, dus ook de studiedagen van tevoren vast en krijgen kinderen tussendoor niet onverwacht vrij. Op die manier kun je snel genoeg iets regelen en in overleg gaan met de BSO. Dit kan dus al maanden van tevoren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.