Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
liora

liora

16-02-2010 om 12:29

Wie is verantwoordelijk

Hoi allemaal,

Graag jullie mening over het volgende. Mijn zoon van 6,5 jaar gaat naar een NSO. Deze NSO zit in hetzelfde gebouw als de creche van mijn jongste. Creche zit op de begane grond, NSO op de tweede verdieping.
Soms als ik laat ben, bel ik even naar boven en vraag of zoon naar beneden komt. Dit lukt altijd prima, hij komt dan naar de creche. Scheelt me veel tijd, ik hoef niet eerst naar boven, en als ik hem ophaal kost het hem veel meer tijd om echt mee te komen.

Nu vertelde de NSO dat dit eigenlijk niet mag omdat zij verantwoordelijk zijn als hij bijvoorbeeld valt op de trap of als hij naar buiten zou lopen of zo.

Vanaf 8 jaar mogen de kinderen het wel bij hun.

Nu vraag ik me af of ik met een schriftelijke verklaring hiervoor toestemming kan geven en of dan de NSO niet aansprakelijk is als er iets gebeurt.

En ook ben ik benieuwd of jullie het risicovol vinden, ik zelf totaal niet, anders zou ik het niet doen.

Het is natuurlijk belangrijk ook zelf op te halen voor het contact met de leidsters en zo, maar ik vind dat zelf niet elke keer nodig. Zoon gaat drie keer per week naar de nso en ik wilde dit gemiddeld 1 keer doen. Dus dan kom ik zelf ook nog regelmatig op de NSO.

Ben benieuwd naar de reacties.

Groeten,

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Liora

Hier wordt er ook met de kinderen van 8 en ouder een contract afgesloten vol details over wat er wel en niet kan of mag.

Eerlijk gezegd denk ik dat je net een beetje te vroeg bent met je vraag. Maar da's een subtiele. Ik heb zelf ook een nso-kind en een crechekind gecombineerd gehad een paar jaar, die zaten niet eens op dezelfde locatie. Dat was een hoop gedoe, maar ik denk toch dat je ergens anders een kwartiertje vandaan moet halen en je oudste nog even zelf ophalen.

Hit me, hit me, want het is maar een gevoel en ik heb er niets over te zeggen. Maar ik denk dat het personeel zich gewoon veel meer gewaardeerd voelt als je je zoon afhaalt en even je dank uitspreekt. Dan hebben zij ook nog een kans om iets te melden mocht er wat te melden zijn. Ik weet dat het heel druk kan zijn en dat je als ouder denkt waar doe ik het voor.... maar het zou mijn keuze zijn. Ik heb zelf in die tijd op de haaldagen net wat korter gewerkt, en ik kan me goed voorstellen dat jij die keus misschien niet hebt.

Voor wat het waard is...

Hanne.

Hanne.

16-02-2010 om 15:34

Het gaat om soms toch

Op zich ben ik het met je eens, maar Liora heeft het er over dat het 'soms' gebeurt. Dan lijkt me korter gaan werken geen practische oplossing.

Ik denk, dat door wat te tekenen je ze wel kan vrijwaren. Dwz of het wettelijk ook zo werkt weet ik niet, maar het gebeurt in de praktijk. Vergelijk het eens met de toestemmingsformulieren op een kdv voor buikslapen, inbakeren en medicijn indienen. Staat ook op dat het voor jouw risico is (bij mij ten minste)

Wij hebben ook een kdv en bso in een pand en bij ons doen ze er niet moeilijk over. Oudere broers en zusjes komen regelmatig een uurtje oid spelen.

liora

liora

16-02-2010 om 16:35

Rodebeuk

Hoi Rodebeuk,

Het gaat me om af en toe, als ik laat ben. En ik werk sowieso al veel te kort!

Liora

Minet

Minet

16-02-2010 om 19:10

Liora

Je kunt inderdaad op een a-4tje vastleggen dat jouw zoon naar het kdv mag komen zonder dat je erbij bent, maar pas nadat jij met de leidster hebt gebeld dat hij naar beneden mag komen.
Daarmee verleg je de verantwoordelijkheid voor hem op het moment van jouw telefoontje van de leidster naar jou.
Dit soort formulieren zijn binnen de BSO heel gebruikelijk, er zijn ook oudere kinderen die op een bepaalde tijd alleen naar huis mogen gaan, of naar een clubje etc.
Zolang het maar vastligt op papier, ondertekend door beide partijen, is er heel veel mogelijk.

Liora

Ik had het zo gelezen dat je 1 van de 3 dagen wél wilt afhalen in persoon... maar je bedoelt het andersom?

Dan is het al een stuk minder idd.

En ik kan me je gevoel goed voorstellen als je toch al te weinig uren maakt, da's een vervelend gevoel.

Bij mij speelde ook nog wat anders, ik moest met de trein komen dus ik kon niet krap aankomen want dan zou ik bij vertraging van de NS meteen te laat zijn.

Maar goed, om op je oorspronkelijke vraag terug te komen: bij 1 van de 3 keer per week zelf de trap af lopen zou ik idd gewoon kijken of je daar een verklaring voor kunt tekenen. Hopsakee.

PS jongste zit nu een half jaar op school en yes! Het wordt makkelijker, precies zoals iedereen altijd zegt...

liora

liora

16-02-2010 om 23:34

Nog even

Hoi Rodebeuk,

Nou niet eens per se eens per week maar gewoon als het uitkomt. Dat zal in de praktijk misschien nog wel iets minder zijn. Soms ben ik gewoon wat laat en dan is het erg handig als hij even naar de creche komt.

Of ik heb ook weleens gehad dat ik me niet zo lekker voelde of zo, dan is het ook fijn natuurlijk.

Liora

Bij ons

mag het ook niet. Ik heb een dochter op de groep op de begane grond en 2 kinderen op de 1e verdieping van hetzelfde gebouw.
Als ik mijn kinderen kom halen verwachten ze gewoon dat ik in elke groep even mijn gezicht laat zien en netjes mijn kind afhaal. Het gaat er dan niet om dat er gevaar is dat ze van de trap vallen, maar de groep is verantwoordelijk en wil zien met wie mijn kinderen meegaan. Logisch vind ik. Daarbij draag je de zorg van je kind over aan iemand anders en mag men op zijn minst verwachten dat er een vorm van overdracht plaatsvindt.

Ik kan dus niet vragen of ze rond de ophaaltijd bij mijn dochter beneden willen staan.

Ik zou het niet anders willen.

Proberen

Ik zou dat ook zeker niet willen (ben ook altijd laat, en kdv is zéker niet op dezelfde lokatie, mmmmmm dat zou ik wel willen!), maar dat is persoonlijk.
Hier weet ik dat sommige kinderen wel zelf naar huis mogen gaan, volgens afspraken. Eentje uit groep 4 bijv, die geen weg hoeft over te steken. Ik denk idd dat er best een kans is dat je het op die manier voor elkaar krijgt, met name als je aangeeft dat het incidenteel zal zijn.

liora

liora

19-02-2010 om 18:42

Leeftijd

Hoi,

Ik denk dat leeftijd heel veel uitmaakt. Mijn zoon is al bijna 7, dat is heel anders dan een kind van 5 of zo.

Ik ga het binnenkort eens aansnijden!

Liora

Asa Torell

Asa Torell

21-02-2010 om 17:02

Hier

komt zoon soms zelf wel al naar beneden van de bso nadat ik daar alleen even hallo gezegd heb om vervolgens naar de peutergroep beneden te vertrekken. Nooit bij het verantwoordelijkheidsverhaal stil gestaan eigenlijk. Goed, ze zien me dan wel itt telefoon, maar hooguit 1 seconde.
Ik vind het dan ook een legitieme vraag van jou Liora, ben benieuwd hoe het afloopt.

liora

liora

22-02-2010 om 22:52

Wat blijkt?

Hoi,

Het grootste probleem blijkt voor de naschoolse te zijn dat ze moeilijk zeker kunnen weten dat ik het dan daadwerkelijk ben die naar boven belt.

Weet iemand daarvoor een oplossing?

Liora

Crecheleidster

Je kunt de crecheleidster van je andere kind naar boven laten bellen lijkt mij.

judiths mama

judiths mama

23-02-2010 om 21:54

Wie zou er nog meer op het idee kunnen komen om te bellen met de mededeling dat Liorazoon naar beneden kan komen?

Hebben ze nummerherkenning op hun telefoon? Als jij belt met je mobiel kunnen ze zien dat jij het bent, toch?

Nasha 1st

Nasha 1st

23-02-2010 om 22:28

Poosje geleden

wij hebben afgesproken dat wij de BSO bellen dat we thuis zijn en dan mag zoon (11) zelf naar huis....een enkele keer, als het heeeeeel slecht weer is bel ik dat hij naar buiten kan komen en dan haal ik hem bij de BSO op.....Tijdje geleden kwam een van de leidsters mee naar buiten....andere leidster die ik aan de lijn had zei dat dat zomaar niet kon blablabla.....ik zeg, ik doe het altijd zo en het levert nooit problemen op.....bleek dat ik een nieuwe onbekende leidster had gesproken...

snap wel dat ze voorzichtig zijn natuurlijk, maar goed....

Minet

Minet

24-02-2010 om 08:27

Heel goed!

Nasha zegt: snap wel dat ze voorzichtig zijn natuurlijk, maar goed....

Dat is HEEL goed! Stel je voor dat zomaar elke nieuwe leidster dit soort zaken zonder slag of stoot aanneemt. Blijkbaar was ze niet goed ingelicht, dus trekt ze haar plan en controleert. Heel goed!

Nasha 1st

Nasha 1st

24-02-2010 om 16:05

Vond ik ook wel....

het was alleen vervelend omdat ik nooit veel tijd heb om op te halen en ik 2 lokaties af moet....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.