Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Zelf naar bso fietsen? Of fiets zelf meenemen? En hoe dan?

Hallo,

Ik heb een vraag en misschien kan iemand mij hier van tips voorzien.
Wij hebben 2 kinderen (6 en 2 jaar). De jongste gaat naar de dagopvang. Mijn oudste gaat naar bso die ook in hetzelfde gebouw bij de dagopvang zit. School is echter op een andere locatie. Oudste wordt op de bso- dagen met een busje opgehaald op school. So far so good.
Echter, man en ik zijn beide fietsers en fietsen dus naar het werk. Op mijn vrije dagen en nu in de vakantie fietst oudste zelf naar school/bso en ook weer samen naar huis. 
Maar buiten de vakanties om moet hij nu in het achterzitje op de fiets, want anders zou op bso- dagen de fiets op school blijven staan. 
Het wordt ondertussen echter wel heel zwaar met fietsen zo. Daarbij is mijn oudste ook nog groot voor zijn leeftijd, dus eigenlijk is hij wel bijna uit het achterzitje gegroeid. 
En nu? 
Zijn er mogelijkheden om zijn fiets bv zelf in de ochtend naar de bso te brengen? Iemand anders die dit zo aan de hand heeft gehad? Eigenlijk vind ik de route die oudste moet afleggen van school naar bso nog te gevaarlijk om alleen te fietsen. 


Gewoon op de bagagedrager dan.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

01-09-2021 om 08:09

Een aanhangfiets niks voor jullie?

Hier een kussentje op de bagagedrager. Dochter van 9 zit nog steeds regelmatig achterop. Maar ik begrijp dat kind niet naar de vso gaat? Jullie brengen kind bij school en halen op bij de bso op een andere locatie? Kan je kind vanaf de bso achterop naar school fietsen en dan samen naar huis vanaf daar? Of is dat heel erg om?

ik zie regelmatig ouders met een fietsje aan de hand langsfietsen. Maar dat moet je wel kunnen. Ik zou op mn snufferd gaan😅
Is er geen groep die vanuit school naar de BSO fietst met een leidster? Dat hij dan mee kan fietsen. Vaak zijn dat de oudere kinderen,maar je kind is al gewend om de route te fietsen dus t zou best kunnen.

Bij ons fietsten ze naar de BSO maar ik weet niet meer vanaf welke leeftijd dat was. 

Je hebt opties als een follow me, een trailgator, een aanhangfiets of een ouder-kind tandem, maar voor een grote zesjarige zul je daar niet heel lang plezier van hebben (maar jullie hebben ook nog een jonger kind).

Bij ons mochten kinderen op een bepaalde leeftijd/vaardigheid meefietsen met de bakfiets. Dus met eigen fiets van school naar BSO. Als er veel kinderen waren, gingen ze lopend. Dat was veiliger en met een afstand van ca. 800 meter prima te doen. Dus de BSO zorgde voor het transport van fiets van school naar BSO. Daarvoor zijn we wel van opvang veranderd. De opvang waar onze kinderen eerst zaten, deed dat niet. 

Ik vind 6 jaar te jong om alleen te fietsen, dus dat zou ik in ieder geval niet overwegen. Weer niet hoe ver het allemaal weg is, maar je zou ook een tweede fietsje kunnen kopen, dat op de BSO zetten en s avonds even het fietsje van school ophalen. Met de auto 

Onze kinderen werden destijds ook met busje naar bso vervoerd. 
School en bso lagen beide op de route naar ons werk trouwens.

Toen ze nog kleuter waren poosje met fietskar vervoerd, vond ik best  zwaar (daarvoor 1 kind voorop en 1 kind achterop). 

Op een gegeven moment aanhangfiets gekocht waar ook nog een kind achterop de fiets kan zitten.

Dan bracht ik ze 's morgens met de fiets en aanhanger naar school. Dan fietste ik naar mijn werk. Na mijn werk naar de bso en haalde ik ze zo weer op. Vond het echt ideaal. 

Toen ze 8/9 of 9/10 waren ofzo werd het echt te zwaar. Dan fietsten ze zelf naar de bso vanuit school, of we gingen dan wel eens met de auto. 

Maar ik denk dat voor jullie zo'n aanhangfiets de meest handige oplossing is. 
Ik vond het ook een voordeel dat ze spelenderwijs leren omgaan met verkeer. 

Ik zou zo'n aanhangfiets dus niet kopen als je kind al zelf kan fietsen.
Zijn er geen andere kinderen waarmee hij in een groepje kan fietsen onder begeleiding? Of lopend met de fiets aan de hand meenemen? 
Anders eventueel 's avonds bij school de fiets weer ophalen. 
Heel goed dat jullie fietsen. Komt de verkeersvaardigheid van jullie kind en de verkeersveiligheid rondom school zeker ten goede!

Kun je niet lopend van de BSO naar huis? Dat deden wij toen de BSO nog op loopafstand van ons huis zat. Nu zit de BSO wat verder weg en gaat mijn zoon op de BSO dag lopend met de fiets aan de hand naar school en vanuit school onder begeleiding fietsend naar de BSO. Volgens mij gaan kinderen onder de 7 bij ons met een busje en de kinderen vanaf 7 onder begeleiding lopend of met de fiets naar de BSO.

Lopen? Dat was voor ons destijds echt te ver geweest. 
En natuurlijk konden onze kinderen destijds prima zelf fietsen, maar waren ze nog te jong om zelfstandig naar de bso te lopen/fietsen. En taxivervoer zat bij de prijs in. 
Trouwens vond ik het maar stressen met een klein kind naast me fietsen. Zo'n aanhangfiets werkte prima en gaat ook wat vlugger 

Saga

Saga

01-09-2021 om 12:37 Topicstarter

dank jullie voor de reacties. 
Lopen is ook best wel ver (1,5 km), ondanks dat het de dichtstbijzijnde bso is. Het is maar een klein schooltje waar mijn kind op zit en op woensdag is hij geloof ik de enige van zijn school die naar die bso gaat (op een andere dag gaat nog een ander kind). Hij heeft op de bso wel een paar vriendjes en onze jongste zit er op de dagopvang, dus wisselen is niet praktisch. 

Ik ga ook eens kijken naar een aanhangfiets.

Hoe gaat je kind nu van school naar de BSO? Ik zie dat niet staan, kijk ik eroverheen? 

Zelf vond ik het altijd heel belangrijk dat de kinderen naar school fietsen (even los van mijn eigen vervoer naar werk). Beweging is goed voor ze, ze leren ervan, het is een gezonde gewoonte om ze aan te leren etc. Dus ik vond het ook belangrijk dat de fiets van school naar BSO meeging. Dat vond ik echt een taak van de BSO, die moeten dus plannen hoe kinderfietsen meegenomen worden. Bij ons liepen ze van school naar BSO, dus met de fiets aan de hand. Als je kind met een busje ofzo meegenomen wordt, kan de fiets soms in het busje.  

Soms werd de fiets overigens vergeten, dan fietsten we met kind achterop terug naar school en dan samen naar huis fietsen. 

over fietsen mee in busje. Dat kon/mocht destijds (18 jaar geleden ofzo) echt niet. Gewoon te vol. Over kinderen lopend laten halen door bso. Bso ving destijds voor meerdere scholen kinderen op. Alleen van de dichtstbijzijnde school werden ze lopend opgehaald, ook omdat die school wat eerder uit was. De rest van de kinderen (bso met 5 groepen), kwam met een busje en een paar kinderen zelfstandig. Er moest natuurlijk wel leiding op de locatie zijn om de kinderen op te vangen. 
Klinkt leuk dat de leiding de kinderen haalt, maar moet logistiek wel kunnen natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.