Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Ziek van het kdv?

Onze dochter (15 maanden) is steeds verkouden, koorts, snotneus etc. etc.

Voorheen was dit nauwelijks het geval, het lijkt grofweg samen te vallen met het moment dat ze naar het KDV gaat (vanaf 9 maanden ongeveer).

We denken er nu sterk aan haar van dit KDV af te halen en omdat we vermoeden dat het samenhangt met het KDV. Zou het op een ander KDV (hygiene?) misschien beter zijn of zou naar een gastouder een oplossing zijn?

Hebben andere ouders hier soortgelijke ervaringen mee?

We hebben zelf al meer gelet op hygiene, bed vaker verschonen ed maar het heeft niet mogen helpen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

29-06-2010 om 16:35

Ja hoor, zodra ze hier naar het KDV gingen werden ze ook ziek.

Ik denk niet dat het aan gebrek aan hygiene ligt. Op het KDV zitten nu eenmaal veel kinderen, een dus een hoge 'virusdichtheid' en dan vooral ook onbekende virussen waar ze thuis nog geen weerstand voor hebben opgebouwd.

Ik zelf ben ook nog nooit zo vaak ziek geweest als toen mijn kinderen voor het eerst naar het KDV gingen. En dan vooral bij de oudsten. De jongste lijkt de virusjes al via broertjes en zusjes binnen gekregen te hebben en heeft nauwelijks ergens last van. Ik zelf ook niet meer gelukkig.

Hier ook, op do en vr naar KDV, op zaterdag standaard een snotneus!

Zolang je kindje er niet teveel last van heeft zou ik me er niet druk om maken. Het is ook opbouwen van weerstand. En dan zijn ze straks op school weer minder vaak ziek.

Als je kindje echt ziek is en hoge koorts heeft, dan zou ik wel nadenken over andere opvangmogelijkheden.

Gr. Wiggie

Nens

Nens

29-06-2010 om 22:22

Ook hier

veel snotneuzen en verkoudheid gehad. Gelukkig ook veel weerstand opgebouwd (zowel de kinderen als ikzelf). Maar nog belangrijker: ook heel sociaal geworden kinderen door de omgang met de vele kinderen op het KDV! Als het bij de gewone snotneuzen en kinderziektes blijft (die ze toch een keer gaan krijgen), zou ik me er niet al te druk om maken en het voordeel van het KDV ook heel goed mee laten wegen in je evt beslissingen. groetjes van een mama van inmiddels tieners, maar die uiteraard ook weleens haar twijfels heeft gehad toen ze nog zo'n kleine kindjes had en je dus best wel snapt
(maar nu echt geen spijt heeft van haar beslissing om haar kids 4 jaar op het kdv te laten verblijven)

Hoort erbij

Ik hoor het overal om me heen dat kdv-kinderen vaker verkouden/ziek zijn. Oudste had er geen last van maar die ging pas met 2 jaar. Jongste had er wel last van maar dat had ze zonder kdv ook wel (allergie-kind). Maar hoe vervelend het ook is, het verbeterd wel de weerstand. Op de basisschool zijn juist de kdv-kinderen veel minder vaak ziek/verkouden.

Ook hier trouwens erg blij met het kdv! Kinderen hebben het heerlijk naar hun zin gehad, veel geleerd, veel gespeeld enz. Zou ik toch echt niet willen ruilen voor een paar snotneuzen minder

Tijdelijk

Onze zoon ging met 13 maanden en was de eerste tijd - ondanks ruim een jaar borstvoeding - om de haverklap ziek. Vies oogje, koorts, verkouden, etc. Maar dat heeft misschien 6-12 maanden geduurd en sindsdien (hij is nu 3.5) is hij vrijwel niet meer ziek geweest. Was even kwestie van weerstand opbouwen.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

30-06-2010 om 15:25

Weerstand

Dat komt door alle rondzwervende virussen. Toevallig was ik vorige week bij de kno-arts voor onze baby en zij vertelde dat een baby vanaf 6 maanden zijn eigen weerstand moet gaan opbouwen (eerste 6 maanden krijgt hij dat nog van de moeder mee) en dat de weerstand het laagst is met 9 maanden. Dus dat is precies het moment dat jullie kind naar de opvang ging. Zo lang het bij snotneuzen en kinderziektes blijft zou ik haar lekker naar het kdv laten gaan, het hoort er gewoon bij.

Normaal

Ja, die kleintjes gaat 's ochtends even stiekem in een kringetje zitten. En doen dan even de ruilbeurs van virusjes. Heb jij deze al? Nee, nog niet? Alsjeblieft, hier heb je hem. Maar mag ik dan van jouw...

Het hoort erbij. En als het goed is wordt het straks weer beter. Het is inderdaad ook gewoon de leeftijd, zoals Roosje aangeeft.

Hier ook

zoonlief is continue verkouden of heeft een darmvirus.
Hij gaat nu naar de peutergroep en hoop maar dat het nu iets rustiger gaat worden in verkoudheidsland.

Wat betreft de weerbaarheid. Mijn oudste is in vergelijking met zijn klasgenoten die niet naar een creche zijn geweest een stuk minder ziek. Toch ook wel prettig.

Chocobo

Chocobo

02-07-2010 om 09:34 Topicstarter

Beslissing genomen

Bedankt voor de reacties.

We hebben besloten te stoppen met het KDV. We gaan op zoek naar een gastouder. Naast de snottebellen resulteert het vaak in koorts, echt ziek. We vinden het een te grote aanslag op haar welbevinden en ook op die van ons. We zijn zelf ook nog nooit zo vaak ziek geweest.

Als ze zeg 4 jaar ouder is, en 30 kilo zwaarder, dan kan ze de virussen veel beter verdragen. Laat het maar komen op de basisschool ipv op deze jonge leeftijd.
Het argument 'later krijgt ze het anders alsnog' is voor ons dus komen te vervallen.

Weerstand opbouwen is voor ons ook geen argument. Er zijn honderden virussen, dat betekent dat ze vele malen ziek zal worden voordat ze immuun is voor de meeste veelvoorkomende virussen.

Ik benieuwd hoe het uit zal pakken. Overigens hebben we uberhaupt al een voorkeur voor een gastouder ipv het KDV en het continue ziek zijn heeft de doorslag gegeven.

Groetjes Chocobo

guera

guera

03-07-2010 om 12:28

Hier ook hoor

1e jaar was zoon VOORTDUREND ziek. EN wij ook. Bij de 2e waren wij al nooit meer ziek. Zoon is nu 6 en is sinds hij op school zit geen een keer thuis gebleven vanwege ziekte (behalve vanwege buisjes door slecht gehoor maar dat telt niet mee

Janna3

Janna3

04-07-2010 om 09:06

Wat dacht je van leerkrachten?

Beginnende leerkrachten worden er bij ons op school voor gewaarschuwd dat ze het eerste jaar om de haverklap ziek, verkouden, zwak en misselijk zijn. Gewoon, omdat ze nu wel heeel dicht op alle virussen zitten. Na een jaar of twee is het over.
Wij hebben sinds de kinderen ook weer van alles opgepikt, vooral buikgriepjes, waar we daarvoor nooit last van hadden!

liora

liora

04-07-2010 om 11:28

Pelle

Hoi Pelle,

Ik denk dat Chocobo gewoon een creche geen prettige vorm van opvang vindt voor haar kind. De ziekte is alleen extra bevestiging.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

vlinder72

vlinder72

04-07-2010 om 11:51

Liora en pelle

Ik denk het ook. Dat kan natuurlijk. Persoonlijk vind ik een gastouder weer helemaal niets. Maar dat is mijn keuze. Onze huisarts is trouwens groot voorstander van het kinderdagverblijf. Juist omdat ze dan in aanraking komen met allerlei virusjes. En inderdaad mijn oudste drie kinderen zijn op school nog nooit ziek geweest (behalve dat de oudste twee de mexicaanse griep kregen). Mijn jongste is nu 14 maanden en kwakkelt vrolijk verder. Gelukkig wordt het nu beter. Ik hoop dat hij volgend jaar de waterpokken krijgt. Hebben wij dat ook weer gehad.

Chocobo

Chocobo

05-07-2010 om 09:49 Topicstarter

Geen fan van het kdv

Inderdaad ben ik sowieso geen fan van het KDV. Van te voren al twijfels gehad bij het aanmelden van mijn dochter bij het KDV. Het continue ziek zijn is een van de factoren die meespeelt om de knoop door te hakken.

Overigens zal een aantal kilo meer niet zorgen dat mijn dochter beter bestand is tegen virussen maar wel tegen de ziekte/symptomen die het gevolg zijn van de virussen.

Hanne.

Hanne.

05-07-2010 om 10:40

Minder last als ze jong zijn!

Dat het KDV je keuze niet is prima, maar volgens mij heb je in de ziektes nu vooral een stok gevonden om mee te slaan zeg maar.

Dat je met meer kilo's beter bestand bent tegen de ziekte/symptomen betwijfel ik overigens. Kinderen hebben vaak veel minder last hebben van een ziekte als ze nog jong zijn! Ooit een volwassene/groot kind een kinderziekte zien hebben? Waar een baby/peuter er bij wijze van spreken fluitend mee weg loopt is een volwassene echt dood en dood ziek van veel kinderziektes.

Chocobo

Chocobo

05-07-2010 om 11:59 Topicstarter

Het hele verhaal

Het ziek zijn was al aanleiding om hier te posten dat we willen stoppen met het KDV vervolgens is hier afgelopen vrijdag nog het volgende overheen gekomen. We kwamen haar eerder halen ivm voetbal. Ze stond midden op het pleintje in dr eentje voor zich uit te staren met een duim in dr mond en haarplukkend. Zo goed als dissociatief.

We troffen dr helemaal onder het zand aan. Bleek dat ze eerst ingesmeerd was met zonnebrandcreme en vervolgens in de zandbak was gaan spelen.

Een leidster gaf aan dat ze nog verschoond moest worden, ze wist dus dat ze een poepluier had maar daar niets mee gedaan.

Regelmatig met afzetten moet ook ze ook nog huilen, wat betekend dat ze na ruim een half jaar nog steeds niet gehecht is aan de leidsters.

Alles bij elkaar gewoon verre van prettig en voor ons persoonlijk de reden om er mee te stoppen...

Hmm

Tja, ik haal ook regelmatig kinderen vol met zand op van het kdv. Dan is mijn reactie: wat hebben ze lekker gespeeld.
En je kind was toch ingesmeerd? En ze gingen toch die luier vervangen?
Verder was het afgelopen vrijdag gewoon ontzettend benauwd. Ook ik liep als een zombi in het rond.

Ik hoop dat je een gastouder vind die aan je wensen kan voldoen...

petra

petra

05-07-2010 om 14:41

Bah..

Wat een flauwe reacties weer.
Je gaat je kind toch niet bewust blootstellen aan ziektekiemen als er een andere keus is?

Enne een kind insmeren en daarna in de zandbak laten spelen is natuurlijk erg onnadenkend; en je laat ook niet een kind in een poepbroek lopen. Daar zou ik ook geen goed gevoel bij hebben.

Sterkte ermee

Hanne.

Hanne.

05-07-2010 om 15:27

Memo voor gastouder

Memo voor gastouder

-Kind Chocobo mag niet ziek worden: andere kinderen mogen in de omgeving van kind Chocobo niet hoesten en niezen

-Spullen waar kind Chocobo mee speelt moeten voor gebruik gesteriliseerd worden om te voorkomen dat kind Chocobo ziektekiemen van andere kinderen met zich mee neemt.

-Kind Chocobo moet na insmeren van zonnebrand eerst een half uur stil staan om vastplakken van stof en zand te voorkomen.

-Als kind Chocobo een vieze luier heeft moet dat prioriteit nummer 1 worden. Gastouder wordt geacht alle andere dingen onmiddelijk uit zijn of haar handen te laten vallen.

-Kind Chocobo moet zich hechten aan de gastouder, bij voorkeur zodanig dat ze huilt bij het weer naar huis gaan.

Sorry hoor, maar ik zie/lees helemaal geen gekke dingen bij het kdv. Kinderen krijgen kinderziektes, of dat nu thuis of op het kdv of op school of bij de gastouder is. Dat is vervelend en onhandig, maar het is niet anders. Je hebt ze zelf ook waarschijnlijk (hopellijk) allemaal gehad.

En nee, jouw kind krijgt op het KDV niet altijd de eerste prioriteit, maar thuis of bij de gastouder wel? Mijn eigen kinderen moeten ook wel eens op hun beurt wachten. Ook als ze een poepluier hebben. Bijvoorbeeld omdat ik m'n handen op het moment even vol heb, of omdat een ander kind dringender aandacht nodig heb.

Nogmaals, je keuze om naar een gastouder ipv een kdv te gaan lijkt me prima, maar bij het argument dat het KDV zo slecht is heb ik mijn twijfels. Ik denk eerlijk gezegd dat de dingen die je nu als argument noemt dingen zijn die je ook tegen gaat komen bij de gastouder.

Vic

Vic

05-07-2010 om 19:45

Controle

Het grote nadeel van een gastouder vind ik dat er geen (onderlinge) controle is. Op een kdv werken verschillende leidsters die elkaar kunnen aanspreken op verkeerd gedrag. Daarbij moet er een pedagogisch beleid zijn en wordt regelmatig gecontroleerd op allerlei veiligheidseisen (en brandoefeningen e.d.). Een gastouder hoeft alleen maar een MBO2-certificaatje en een EHBO-diploma te hebben, en bij incidentele bezoekjes van het bureau lekkere koffie te zetten. Ik heb vaak genoeg verhalen gehoord over gastouders die kinderen de hele dag voor de tv parkeerden, of onaardig waren tegen kinderen.

vlinder72

vlinder72

05-07-2010 om 22:27

Ja, vic

Of een gastouder die gewoon de hele dag bezig is met eigen dingen. Net zoals ik doe als ik thuis ben. Dus boodschappen, schoonmaken, eten koken, kinderen voor de t.v. planten. Ik wil juist dat mijn kind met van alles bezig is met mensen die daarvoor geleerd hebben. En hij mag helemaal smerig thuiskomen. Mijn 14 maanden oude zoontje moet ik thuis altijd eerst "schudden" voordat ik hem in huis laat lopen anders heb ik een halve zandbak in huis. Heerlijk. Hij huilt nooit als ik hem wegbreng (of betekent dat nou dat hij niet goed aan mij gehecht is?). Ik heb 4 kinderen. Kind 1 huilde nooit. Kind 2 huilde altijd. Kind 3 huilde soms. En kind 4 huilt nooit. Volgens mij zegt dat helemaal niets over hechting maar meer over het kind zelf.

liora

liora

05-07-2010 om 22:39

Zand

Ha,

Ik ben het gelukkigst als ik thuiskom met twee vies-gespeelde kinderen,ze samen in bad kan stoppen, eten geven en dan heerlijk naar bed, lekker fris.

Ik zou me zorgen maken alsijn kind altijd schoon thuis zou komen van het kdv.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Chocobo

Chocobo

06-07-2010 om 09:13 Topicstarter

Memo

' ik zie/lees helemaal geen gekke dingen'
Nou misschien heb je over de alinea heen gelezen dat mijn kind dissociatief voor zich uit staat te staren. Dat het echt even duurt voordat ik haar uit dr trance kan halen en ze weer inschakelt in deze wereld.
Dissociatie is ook een coping mechanisme voor bv vrouwen die verkracht zijn.

We hebben naast het KDV al een gastouder en daar is ze ontzettend happy. IPV het KDV zijn we nu dus in gesprek met een tweede gastouder. En ja, na een flinke selectie waarbij veel gastouders zijn 'afgevallen'. Nogal logisch dat ik voor mijn kind graag goede opvang wil, en als we kunnen kiezen dan doen we dat ook.

Gisteren gesprek gehad en KDV typeert ons kind als teruggetrokken/verlegen/faalangst terwijl ze thuis en bij anderen open/spontaan/'weet wat ze wil' is. We kunnen niet ander dan concluderen dat ze ongelukkig en niet haarzelf is op het KDV. Reden om haar per direct van het KDV te halen met alle organisatorische problemen/gevolgen.

Ik vind het verschrikkelijk dat nu pas blijkt dat ons kind zo functioneert op het KDV terwijl we al heel lang een beeld proberen te krijgen en er naar vissen maar telkens te horen kregen 'geen bijzonderheden'.

Chocobo

Chocobo

06-07-2010 om 09:51 Topicstarter

Emotioneel

Even nog ter aanvulling op mijn emotionele reactie. Het is gewoon ontzettend jammer dat DIT KDV niet 'goed' blijkt te zijn. Misschien dat het bij een ander KDV heel anders was gelopen.

Hanne.

Hanne.

06-07-2010 om 09:55

Dissociatie

Dissociatie KAN een kenmerk zijn van een psychische stoornis, maar hoeft het zeker niet te zijn. Het komt heel er vaaak voor.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dissociatie_(psychologie)

Mijn kinderen zijn regelmatig zo inzichzelf gekeerd dat ik een paar pogingen moet doen om contact met ze te krijgen. Omdat ze geconcentreerd zitten te spelen of omdat ze gewoon wezenloos voor zich uit staan te staren. Ik zelf trouwens ook. Ik vind dat dus niet alarmerend.

Ik blijf het gevoel hebben dat je vooral een stok zoekt om de hond (in dit geval het kdv) mee te slaan. Prima, maar verwacht geen wonderen van de gastouder.

Chocobo

Chocobo

12-07-2010 om 09:51 Topicstarter

De gevolgen van geen kdv meer

Zo, het eerste weekend achter de rug met in de voorafgaande week geen KDV.
Geen snotneus, geen koorts, geen verminderde eetlust.
En een blije Chocobo-dochter. Ze heeft nog nooit zo veel gebrabbeld als afgelopen week.
Tot nu toe ziet het er allemaal erg goed uit, ben benieuwd op de middellange termijn.

Groetjes Chocobo

Chocobo

fijn dat het voor jou helpt. Hou het wel rekening mee dat het tijdelijk kan zijn. Zoonlief is aan de lopende band verkouden, maar dat hoeft niet perse door de creche te komen. Nu hopen dat je een goed opvangadres voor haar vindt.

Groetjes

Verschillende soorten opvang?!

"We hebben naast het KDV al een gastouder en daar is ze ontzettend happy. IPV het KDV zijn we nu dus in gesprek met een tweede gastouder."

Begrijp ik het goed dat je hoe dan ook twee verschillende soorten opvang per week hebt? Ofwel kdv en gastouder, ofwel gastouder 1 en gastouder 2? Dat lijkt mij erg onrustig, i.v.m. hechting en zo. Is het niet mogelijk om voor één soort opvang te kiezen? Als je goede opvang zo belangrijk vindt (terecht!) dan lijkt het mij ook belangrijk om voor één soort opvang te kiezen.

Destijds hadden wij aanvankelijk ook voor een soort gastouder (eigenlijk eenpersoons kdv) gekozen, maar ondanks zorgvuldige overwegingen en goede referenties constateerden we op de eerste dag e.e.a. dat ons vertrouwen schaadde. "Hechting" was ons belangrijkste argument om voor huiselijke eenpersoonsopvang te kiezen, maar ja andere zaken moeten ook in orde zijn. Deze vrouw leek het niet in haar eentje goed (meer) een te kunnen en dat te bagateliseren. Dat lijkt mij ook bij gastouders een gevaar (en die hebben dan ook nog geen echte opleiding). Ze hebben geen collega's die kunnen corrigeren en inspireren.
We zijn toen toch naar een goed kdv gegaan en daar uiteindelijk heel tevreden mee. Het wennen ging moeilijk, maar ze hebben dat heel goed opgepakt. Voor ons zoontje was het heel belangrijk dat er één leidster elke dag was als hij er ook was. Toen kwam een periode dat het o.k. ging. En tegen de tijd dat hij twee jaar was begon hij het echt leuk te vinden. Nu gaat ons zoontje er echt met heel veel plezier naar toe en hij praat er thuis ook vaak over. De andere kinderen en leidsters van het kdv zijn duidelijk belangrijk voor hem. Ze hebben goede faciliteiten (tuin, zandbak, goede fietsjes e.d.) en ze doen daar andere dingen dan wij thuis, en ze hebben goede pedagogische uitgangspunten (soms verrassend en leerzaam voor ons, dat vind ik ook leuk). En tja hij heeft inderdaad vaak een snotneus, en ook al waterpokken en vijfde/zesde ziekte gehad - en wij ook in lichte mate... Maar hij is zelden erg ziek en ik vind het niet onoverkomelijk.

Ja ik heb ook wel eens gedacht: oef wat een virussen en ziektetjes halen we via het kdv in huis! Aan de andere kant, de kinderziekten moet hij sowieso een keer krijgen, beter vroeg dan laat (zolang het maar niet een hele jonge baby betreft).

Een groot voordeel van ons kdv vind ik de grote professionaliteit en de geïnspireerde en opgewekte sfeer. De pedagogisch medewerksters geven echt de indruk dat ze daar met plezier werken en dat lijkt mij heel belangrijk voor de kinderen.

Maxime.M

Maxime.M

13-07-2010 om 19:41

Ander verhaal

Hoi,

Mijn kinderen hebben niet op een kinderdagverblijf gezeten, ze zijn tot hun vierde een paar dagen per week bij oma geweest. Ook gingen ze twee ochtenden per week (vanaf hun tweede) naar een peuterspeelzaal.
Heb nooit ziekere kinderen gehad dan de rest van de lagere school kinderen, dus het argument dat kinderen die niet naar een KDV zijn gegaan op de lagere school vaker ziek zouden zijn gaat hier niet op. Tevens heb ik een aantal vriendinnen die hun kinderen ook niet op een KDV hebben gehad en daar waren ze ook niet ineens allemaal ziek vanaf groep 1 hoor.
Ik snap wel dat het leuker is voor kinderen om met andere kindjes te spelen, maar de rust die mijn kinderen hadden tot hun tweede jaar bij oma vond ik ook wel prettig. (en ze zijn er beslist niet contactgestoord van geworden ofzo . Waar ik het wel mee eens is, is dat je bij een KDV weet dat er voldoende sociale controle onderling is, en bij een gastouder weet je gewoon niet of ze lief genoeg zijn, natuurlijk is de gastouder lief als jij daar bent, maar het zou zo kunnen dat ze in een kenau veranderd als je vertrokken bent.
Het is gewoon lastig, maar ik lees dat Chocobo al goede ervaringen heeft met een gastouder, dus dan is dat gewoon een prettiger gevoel voor jullie.
Ik vind trouwens wel sommige reakties nogal over de top gaan hoor (memo naar gastouder van Hanne) nergens voor nodig toch om zo lullig tegen een ander te gaan doen? Alleen maar omdat je van mening verschilt?

Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.