Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Jeanette

Jeanette

16-03-2010 om 18:45

Ziektebeleid

Mijn 2 zonen gaan nu ongeveer 1,5 jaar een een kinderdagopvang. Hier hebben ze een bepaald ziektebeleid, waar ik me tot nu toe wel in kon vinden. Echter, vandaag moesten we mijn jongste zoon ineens ophalen, want hij had een loopoor. Dit heeft hij al tig keer gehad (zonder er zelf veel last van te hebben)en dat was ook altijd bekend bij hen. Eerst was dit nooit een probleem, maar nu kreeg ik te horen dat ik het oor door de huisarts moest laten afplakken, want het was besmettelijk. Dus de huisarts gebeld en gevraagd of hij dit wilde doen, maar hij vertelde ons dat dit helemaal geen goed idee was, omdat het eruit moest, maar dat het absoluut niet besmettelijk was. Dus maar weer het kdv gebeld om te zeggen dat het niet besmettelijk was, maar nu was het onhygienisch. Ben het ermee eens dat het niet al te fris is, maar dat vind ik al die snotneuzen ook niet. Persoonlijk vind ik het te ver gaan om een kind hiervoor naar huis te sturen. Het is echt niet zo dat het er uit komt gutsen. Wat vinden jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

16-03-2010 om 18:54

Niet normaal

Een kind op laten halen om een loopoor is zeker geen regel in de kinderopvang. Het vocht/pus wat uit het oor komt is nl. niet besmettelijker dan de druppeltje die een kind verspreidt bij hoesten en/of niezen.
Omdat een loopoor vaak ook kriebelt zit een kind echter met de handjes aan het oor. Wat nog wel eens gedaan wordt is een gaasje losjes over het oor plakken waardoor een kind niet rechtstreeks met de handjes in het vocht/pus zit en dit verspreidt.

Op een medische website vond ik het volgende stukje:
Een verkoudheid en een oorontsteking komt met name op de kinderleeftijd vaak voor. Normaal gesproken is dat niet erg, want zo bouwen kinderen hun afweer op. Als ze eenmaal een infectie met een bepaalde bacterie of virus hebben doorstaan en daar weerstand tegen hebben opgebouwd, worden ze daar niet snel meer ziek van. Het is uiteraard wel vervelend om middenoorontsteking te hebben.

Veel kinderdagverblijven raden ouders aan om kinderen met een loopoor thuis te laten, vanwege besmettingsgevaar. Het ontstekingsvocht (pus) is namelijk besmettelijk. Dit vocht is echter niet besmettelijker dan de kleine vochtdruppeltjes uit neus en keel van verkouden kinderen. Als een kind in contact komt met vocht van een loopoor, kan dat tot een verkoudheid leiden, maar niet meteen tot een middenoorontsteking.

Het is verstandig om te zorgen voor een goede hygiƫne, om zo besmetting naar anderen te voorkomen. Was daarom uw handen goed, nadat u een loopoor heeft schoongemaakt.

Jeanette

Jeanette

16-03-2010 om 19:02

Ggd handboek

Ik heb GGD handboek er op nageslagen en daar staat inderdaad in wat Minet ook zegt. Conclusie GGD: het KDV kan het kind niet weren.

Janeway

Janeway

16-03-2010 om 20:40

Wat ik

altijd doe als er een kind bij mij in de groep een loopoor heeft, toch even ouders bellen. Kunnen ze zelf bepalen of ze naar een dokter willen gaan. Evt plak ik het zelf af met een gaasje over de oorschelp heen. Is het kind er ziek van of gewoon niet lekker in zijn velletje dan bellen we ouders ook.. Evt met ophaal verzoek..
Flexibel dus..

Jeanette

Jeanette

16-03-2010 om 21:21

Geen vraag.. zelf verzonnen beleid

Het was hier geen vraag, hij moest gewoon opgehaald worden. Mijn man heeft ook gevraagd of het echt nodig was (zowel voor als nadat wij de huisarts hadden gesproken), maar nee, hij moest mee. De leidinggevende was er niet (alleen assistent) en ik vind niet dat je een leidster op de groep, die uiteindelijk toch de instructies van de leiding opvolgt, het leven van een beetje zuur moet gaan maken. Maar het is wel typisch voor het kdv waar mijn kinderen op zitten. Communicatie is dramatisch en ze denken dit dus eventjes in te kunnen voeren. Morgen stuur ik gewoon een mail naar leidinggevende met een een kopie van het handboek GGD en donderdag gaat ie er gewoon heen. Ik wil nog wel een gaasje plakken, maar voor mij is het einde discussie. Gaan ze moeilijk doen, betaal ik de verloren dagen niet. Ik ben een beetje klaar met deze eenzijdige beleidsvoering. Ik zit ook in de ouderraad en verleden keer had madame ook al zonder afzeggen ons in de regen laten staan. Ze hanteren niet-feestdagen als nationale feestdagen en zijn dan gewoon dicht. Er wordt niet aan kerstfeest gedaan (eigenaresse is moslim), maar op kerstavond is het kdv om 5 uur dicht.

Linn

Linn

22-03-2010 om 16:08

Mening

Het is natuurlijk erg vervelend dat er 1zijdige communicatie is. Wat ik zal aanraden is je gevoel volgen.
Dit op een volwassen manier uitspreken, daar bereik je het meeste mee. Vertellen wat de dokter heeft verteld en laten zien hoe het in het pedagogisch werkplan beschreven is.

Een loopoor is uiteraard niet besmettelijk. Het is alleen erg velend, vooral de geur en het zicht. Daarom is het voor de leidster en andere kinderen prettig om het af te plakken. De leidster kunnen het evt. tussen de middag verschonen zodat het voor uw eigen kind ook prettig is.
Als uw kind zich er verder goed onder voelt, dan kan hij gewoon naar het kdv.

Nasha 1st

Nasha 1st

22-03-2010 om 23:21

Afplakken!

houd toch op! Er zijn niet voor niks buisjes in de trommelvliezen geplaatst en dan gaan ze op KDV en BSO de boel weer dichtplakken! Heb er al zo vaak opmerkingen over gemaakt, maar tref steeds weer van die DD (sorry, kan het niet voluit schrijven)....Ja, het ziet er niet prettig uit, daarom ook probeer ik zo snel mogelijk medicatie via de KNO te verkrijgen, maar het moet wel de tijd hebben om te genezen en et vuil moet er uit!

Minet

Minet

23-03-2010 om 16:52

Adem in adem uit nasha

Met afplakken wordt hier steeds bedoeld het plakken van een gaasje over het gehele oor waardoor de troep in het gaasje terecht komt ipv aan de handen van het kind doordat het in het jeukende/pijnlijke oor zit.
Het is een heel normale aktie, wordt zelfs geadviseerd door de huisarts.

Nasha 1st

Nasha 1st

24-03-2010 om 23:16

Nou

laat ik het dan dicht bij mezelf houden, hier werden de oren dus steeds dichtgepropt met watten en daar dan nog een pleister over!!!

Een gaasje over het oor vind ik dan nog wel acceptabel, maar den KNO (die toch echt expert is op dat gebied) adviseert toch om het zoveel mogelijk open te houden en niet af te sluiten.....

Minet

Minet

26-03-2010 om 15:12

Gaasje

Met een gaasje over het oor sluit je helemaal niets af nasha. De troep kan gewoon uit het oor lopen, wordt door het gaasje, dat geheel luchtdoorlatend is, worden opgevangen. Je voorkomt met een gaasje dat een kind met zijn vingers in het oor/de troep gaat zitten roeren en vervolgens die troep overal verspreidt.
Onze KNO arts was een voorstander van deze afplakaktie in peuterspeelzalen en kinderdagverblijven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.