Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Herfst

Herfst

08-09-2010 om 08:09

Zindelijkheidstraining & creche

Hallo allemaal,

Ik zit ergens mee. Mijn zoontje van 2 jaar en 3 maanden is tijdens de zomervakantie zindelijk geworden - op tenminste hij was erg goed op weg daarmee. Ik heb drie weken lang geoefend met hem en het ging best heel goed. Toen begon de creche weer en had hij erg moeite met wennen waardoor hij daar niet meer op de wc wilde, hij deed alles in zijn broek.
De creche heeft toen voorgesteld zijn pamper weer aan te doen als hij daar is. Ok dan.
Maar nu na drie weken creche begint hij eindelijk te wennen daar en wil ik weer verder gaan met zijn zindelijkheidstraining. Overigens al die tijd, gaat hij thuis gewoon op het potje en dat gaat goed als hij tenminste niet teveel is afgeleid.

Hoe krijg ik de creche nu zover dat ze me meehelpen hiermee? Wat is jullie ervaring hiermee? Ik wil eigenlijk niet wachten tot de volgende zomer als het nu al zo goed gaat.

Hij gaat drie dagen per week naar de creche trouwens. Ik ben bang dat het te verwarrend voor hem gaat worden als ik zo doorga? Wat denken jullie?

Alvast bedankt!!
Herfst

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

08-09-2010 om 08:35

Gewoon net als thuis

Hier gaan ze gewoon beginnen. Dwz als jij aangeeft dat thuis de luier uit is doen zij het ook. Geloof alleen dat ze wel een 'regel' hebben dat na 2 of 3 natte broeken op een dag de luier voor die dag weer aan gaat.

Verwacht je problemen met de creche op dat gebied? Hier waren ze nl altijd erg behulpzaam. Zelfs op de baby/dreumes groep zijn de potjes al aanwezig voor de nieuwsgierige dreumessen.

Bij ons

..zijn eigenlijk beide kinderen met dank aan de creche zindelijk geworden. Bij de oudste had haar juf door dat ze er aan toe was (ze was 2,5) en stelde voor de luier uit te laten. Een ongelukje die dag en ze was daarna zindelijk. Bij de jongste (toen 3) ging het minder vlot maar ook bij haar gingen ze op de creche aan de slag met de zindelijkheid. En toen ze het was kreeg ze een mooie kaart.

Naar mijn idee hoort een creche daar dus gewoon aan mee te werken, ze nemen immers de zorgtaken van je over op een creche dag.

Kiki

Kiki

08-09-2010 om 08:58

Een creche werkt toch gewoon mee?

Dat hoort er gewoon bij hoor.
Kijk als een kindje drie of vier ongelukjes per dag heeft, is het logisch dat ze de luier weer aan doen.

Maar als jij als ouder aangeeft dat je er mee bezig bent en hoe je het doet, zal de crèche dat volgen

angelina ballerina

angelina ballerina

08-09-2010 om 10:14

Zonder luier brengen

Toen ik begon met zindelijkheidstraining (dochter was 2 jaar en een paar maand) werkte het kdv in eerste instantie niet echt mee (een luier was schijnbaar makkelijker). Dit heb ik korte tijd zo gelaten (toen had ze thuis dus geen luier maar bij kdv wel) maar toen het thuis goed ging heb ik haar gewoon voortaan zonder luier gebracht met de mededeling dat ze zindelijk is en dus geen luier meer aan hoeft, alleen 's middags bij het slapen. In het begin ging het nog wel eens mis en dan deden ze haar meteen weer een luier aan. Ik heb toen gezegt dat ik dat niet meer wil en dat ze haar gewoon vaker moeten vragen of ze moet omdat ze schijnbaar door de drukte er minder snel aan denkt. Toen ze dit eenmaal deden en dochter stickers kon verdienen als ze optijd ging heeft ze meteen bijna geen ongelukjes meer gehad.
Ik snap dat ze niet vijf keer per dag een kind schone kleren aan willen doen maar als de training een beetje goed gaat moet een kdv gewoon meewerken en ik zou hier als ouder ook zeker op staan dan.

Guinevere

Guinevere

08-09-2010 om 10:22

Huppa

Huppa, die creche moet gewoon doorpakken! Je kunt toch zeggen dat hij nu zo ver is dat hij daar ook naar de wc kan? Natuurlijk moet je het ook even met hemzelf bespreken.
Bij ons op het KDV krijgen de kinderen een eigen stickerkaart ter stimulering. Ze werken goed mee. Hoewel indertijd bij onze oudste zoon ik niet vond dat er erg werd meegewerkt. De leidsters vonden het allemaal wel prima, die luiers, dat was minder werk. Ze deden toen helemaal niets om het te stimuleren. Daar had ik toen eigenlijk eens een pittig gesprek over moeten hebben, maar dat is weer achteraf gepraat.

Hier kdv

Toen ik zei dat zoon "zindelijk" was thuis (4 dagen vrijwel geen ongelukjes) is hij zonder luier gegaan met potje. Daar wel de eerste week/2 weken 1 of 2 ongelukjes per dag, maar meer omdat zoon te verlegen was om naar het potje te vragen. Ze hebben dus nooit meer een luier omgedaan.

Ik zou dus gewoon weer even met de creche praten.

Tango

Tango

09-09-2010 om 22:15

Hier

Besloot Tangozoon toen hij bijna 3 jaar was op een zondag dat hij zonder luier wilde lopen. De volgende dag moest hij naar de creche. Ik heb hem daar afgeleverd zonder luier met een stapeltje broeken en onderbroeken. Ze werkten hier prima aan mee. De eerste dag nog wel na een paar keer verschonen een luier aangedaan. De tweede dag ging het al beter en kreeg ik hem na 1 verschoonbeurt zonder luier weer mee naar huis. Een week verder (hij ging alleen maandag en dinsdag naar de creche) was hij al echt helemaal zindelijk en was het op de creche geen probleem meer.

Minet

Minet

11-09-2010 om 07:21

Herfst

Een kind bepaald zelf wanneer het zindelijk is/wordt. Als je daar vanuit gaat weet je ook dat het zindelijk worden op de creche binnenkort vanzelf komt. Hij heeft daar nu door het wennen even geen aandacht voor gehad, dat komt vanzelf zodra hij zich daar weer net zo prettig voelt als thuis.
Vergeet daarbij niet dat jij thuis 'bovenop' hem zit om hem droog te houden, op de creche zullen ze daar niet elke minuut mee bezig kunnen zijn, daar moet hij het zelf doen en zal er op bepaalde tijden aan herinnnerd worden door de leidsters.

Jongens

Jongens zijn laat: drie en een half gemiddeld als ze zindelijk worden (niet zijn.. dus een deel is ook later dan 3 en een helf... en een deel ook iets eerder)..
Hij geeft zelf aan wanneer hij het kan. Je doet hem een groot plezier als het op zijn voorwaarden en tijd kan. DAt is een fijne blauwdruk in zijn leven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.