Home » Forum » 130 km

130 km

39 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
madelief
130 km

Waar ik me al de hele week druk over maak is de regeling dat we straks 130 km per uur mogen rijden. Op zich lekker hoor, doe ik graag maar als ik die kosten zie.... Al die milieu zaken die aangepast moeten worden, bordjes langs de weg, flitspalen etc. Al die kosten wegen voor mij niet op tegen die 10 km harder . Dan wordt er aan alle kanten bezuinigd op de zorg, onderwijs etc en dan dit.... Kan me er zo kwaad over maken! Grrrr ben ik daar de enige in?

jetje
Brood

Geef het volk brood en spelen, dan zijn ze zoet!

Sascha2
Tja

En als er overal 130 gereden mag worden, zal het brandstofverbruik toenemen, meer getankt moeten worden en dus meer accijnzen richting de Staat gaan. Ik vind het een absurde regeling, gezien de investeringen die gedaan moeten worden en de bezuinigingen die overal keihard aankomen.

tq
Ja

Het volk krijgt de regering die het verdient. Zelf gekozen door de meerderheid toch?

Temet
Tq

Zelf gekozen door de meerderheid toch?

Nou niet echt nee. Gekozen door een minderheid, gedoogd door nog een andere minderheid, en die samen vormen dan net een meerderheid. Zoiets geloof ik ;-)

Het is verder om uit je vel te springen. En als het nou gratis symboolpolitiek was zou het nog zo erg niet zijn, maar gisteren hoorde ik dat het 100 miljoen kost om de noodzakelijke veiligheids- en geluidsweringsmaatregelen te nemen. 100 miljoen!

Ik hou erover op, ik moet om mijn bloeddruk denken.

Groeten,

Temet

krin
Tja, ach

Waanzin is het. Een provincie verbieden om op eigen initiatief en kosten een door de staat afgeblazen natuurproject te voltooien, maar wel gniffelend het volk feliciteren met de verhoging naar 130 km/u.
Het slaat nergens op, maar ik doe het niet. Als ik op zo´n 130-stuk kom, blijf ik rechts sukkelen met hooguit 120. Ik vertik het om dat stupide, veel te dure cadeautje aan te pakken.

Petr@
Eigen keuze toch?

Je bent toch niet verplicht om 130 km te rijden? Dus ik doe het (meestal) ook niet :-)))

Vic
80

Ik moet naar mijn werk over een snelweg waar je 80 mag. Volgens mij is de doorstroming daar echt beter geworden sinds die snelheidsbeperking is ingevoerd, dus van mij mag dat wel zo blijven. De 'nieuwe' A2 leent zich wel voor 130 rijden, doe ik nu ook en gaat prima ;-)

Hombre
Peanuts

"Het is verder om uit je vel te springen. En als het nou gratis symboolpolitiek was zou het nog zo erg niet zijn, maar gisteren hoorde ik dat het 100 miljoen kost om de noodzakelijke veiligheids- en geluidsweringsmaatregelen te nemen. 100 miljoen!"

Enig idee hoeveel er jaarlijks aan autobelastingen wordt geind en op andere plaatsen weer uitgegeven? Dan is die 100 miljoen eenmalig maar een peuleschil.

Daarnaast rijdt de overgrote meerderheid van de auto's op 130km wegen helemaal niet harder dan 120km. Dus die enorme extra verbruik-, vervuilings- en geluidshindercijfers zijn ook wat overdreven.

Het verschil tussen auto's van een jaar of twintig terug en nu is enorm. Ze zijn veel veiliger en schoner en sneller. Half Nederland rijdt met winterbanden om het allemaal nog wat veiliger te maken. Die 10km kan er echt wel bij.

Daarnaast. Weet toch zolangzamerhand iedereen wel dat er een soort oorlog is tussen rechts en links? Dat links probeert rechts te pesten (weet je nog het 'generaal pardon'?) en rechts daar ook vrolijk aan meedoet? Terwijl links werkelijk staat te kwijlen om de HRA aan te pakken? Dat is toch de maatschappij die we blijkbaar allemaal willen?

Alleen al die ontzettend overdreven reacties over die 130km zijn een prachtige motivatie om er eens lekker van te genieten. Lekker op de linker baan 139 in de Mercedes.

Weet je dat mijn Benz zelfs 240 kan en dat ik dat zelfs *mag* rijden in Duitsland. Stel je eens voor! Wat een energieverspilling! Wat een milieuvervuiling! Maar het is wel een ontzettend lekker gevoel. :)

(ben je al uit je vel gesprongen trouwens?)

Chris35
Prima toch?

We betalen ons scheel aan wegenbelasting, dus ik ben wel blij met de extra kilometers asfalt. Het ov zal nl nooit mijn beste vriend worden als ik uitreken hoe lang ik dan onderweg ben van deur tot deur.
130 is een prima snelheid voor veel snelwegen. Bijvoorbeel de nieuwe A2 tussen Utrecht en Amsterdam, maar ja, die houden ze nog lekker op 100. Jammer.

M Lavell
Maar dan nu de schadeclaims

"Bijvoorbeel de nieuwe A2 tussen Utrecht en Amsterdam, maar ja, die houden ze nog lekker op 100. Jammer."
Dat is niet voor niks Chris. Letterlijk.
Sneller rijden levert meer geluidsoverlast en meer uitstoot op. De geluidswallen aan aanpassingen aan woningen zijn berekend op 100 km/u. De snelheid verhogen levert planschade en dat soort enge dingen op.
Dat kost heeeeel veel geld.
Ik denk dat er nog een wel een claim of wat zal volgen.
Groet,
Miriam Lavell

Genista
Mwoh

Ik ben nu een aantal keren filevrij over het gedeelte op de A2 gegaan, lekker 130 gegast op dat stuk. Rijdt best leuk, daar niet van. Ja, tja, wat zal ik zeggen - het levert wel 2 hele minuten tijdwinst op, meer dan dat heb ik er legaal nog niet van kunnen maken. Dus ik vind het ook een veel te duur cadeautje maar goed, ik heb deze regering ook beslist niet gewild. *schuift bij Temet aan tafel*

Vic
A4

Ik kan echt niet wachten tot de A4 bij Leiderdorp eindelijk eens is verbreed. Dan wil ik daar gerust nog wel 80 rijden, dan gaat het nog 4x zo hard als nu in de spits.

tq
Ja

dus toch "gekozen" door een minderheid. anders stemmen had ongetwijfeld een andere uitkomst gehad. Maar zolang Wilders nog steeds op de juiste momenten de juiste onderbuikgevoelens van Henk en Ingrid blijft benoemen, zal hij nog wel even in het zadel zitten ook. Dat moet je hem nageven, hij is behoorlijk slim in het wanneer hij wat precies moet zeggen. Nu weer over de bezuinigingen, en dat er dan maar eerst op ontwikkelingshulp bezuinigd moet worden. En dan veel grootpraat. En straks wordt hij weer met een miljoentje zoet gehouden en hoor je hem niet meer.

tonny
Het enige positieve aan snelheidsverhoging

is de kans op meer orgaandonoren... Hogere snelheid betekent iets meer ongelukken, begreep ik uit de krant.

Vanwaar toch al die haast, het scheelt hoogstens een paar minuten in aankomsttijd.
Ooit was het motto 'allemaal 100 maximaal' vanwege het milieu. Nu schijnen de auto's schoon genoeg te zijn om het pedaal wat verder in te trappen.

+ Brunette +
De auto's zijn sneller en schoner dus mag je nu harder?

Nou, dan heb ik nog een nieuwtje voor jullie: nog geen jaar geleden is in Spanje de maximumsnelheid verlaagd naar 110 km want dat was gunstig i.v.m. brandstofverbruik en verkeersongelukken. Ook hier waren mensen boos vanwege alle kosten die de maatregel met zich meebracht. Alle borden moesten worden aangepast maar de geluidswallen dan weer niet...

krin
Ja, brunette

De logica springt ervanaf, hè? Omdat de uitstoot omlaag moest, werden auto's zuiniger en schoner. En voordat dat resultaat kan opleveren, wordt de maximumsnelheid verhoogd en het effect weer grotendeels tenietgedaan.
Go figure.

ChrisH
Onnodig

Ik vind de maximumsnelheid van 130 zoals ik die ken van de Franse snelwegen wel wat hebben. Maar daar wordt die 130 bij regen verlaagd naar 110. En in Frankrijk zijn de wegen een stuk minder vol dan in Nederland en de Fransen rijden ook een stuk minder hufterig dan Nederlanders.

Gezien de hoge extra kosten is zo'n maatregel eigenlijk niet te verkopen hier. Heel veel geld voor iets wat concreet weinig meer oplevert dan 'een groter gevoel van vrijheid' en meer verkeersdoden. Met dank aan Mark, Maxime en Geert.

Chris

Chris35
Tja

*zoekt sponsor voor lichtere en milieuvriendelijker auto*

Kaaskopje
Chris

Daar heb je vast wel een buffer voor:-)

Kaaskopje
Op halflege routes

Als ze de snelheden op lange rechte stukken wat zouden verhogen, zou ik daar niet zo mee zitten, maar ik vind het de kosten voor verandering eigenlijk niet waard. Ik vind het belachelijk dat er miljoenen naar een wijziging van 'wel' 10 km per uur gaan en het openbaar vervoer in moet krimpen omdat het te duur wordt. Gooi het maar in mijn pet...
Ik schuif ook bij Temet aan overigens:-)

Chris35
Verantwoord

Wat een sociaal verantwoorde reacties, zeg. En ook zo braaf, de meeste dan. Ik ben gek op autorijden en rij ook meestal harder dan toegestaan. Nee, niet 30-40 te hard, maar hard genoeg om niet tussen al die precies 100 of 120-rijdende types te moeten manouvreren, die niet voldoende afstand houden op de degenen die 98 of 115 rijden en waar inhalen zooo lang duurt. Ik vind de A2 helemaal niet veilig met die vijf banen. Je loopt de minste kans op ongelukken als je daar stiekem toch 120 op links rijdt. Wel opletten voor de flitsbrigade, maar dat is dan weer een leuke bijkomstigheid ;-))

Ja, kom maar op met de reacties! ;-))

Tinus_p
Groningen enzo

P:
"Wij rijden nogal eens van Amsterdam tot ver in Groningen. Van mij mag het die 130!|
Mwah volgens mij rijden veel mensen op de A6/A7 al 130 (dat deed ik ook wel). Niet dat je echt iets mee wint, natuurlijk; een paar minuten.

Ik ben overigens verbaasd, dat die verhoging een makkelijk meetbaar effect op t aantal ongelukken zou hebben; Het is natuurlijk per definitie onveiliger, maar die toename is gradueel. Bovendien vraag ik me serieus af, of er werkelijk gemiddeld harder gereden wordt.

tq
Wat is nu eigenlijk de echte tijdwinst?

reken het nou eens uit, 3 minuten? 4 minuten? Tjonge. En dan zoveel geld er aan besteden, hebben we geen grotere problemen? Had liever gezien dat het geld naar de zorg zou gaan.

Belle Époque
Tijdwinst

Ik heb een kleine 20 jaar geleden dagelijks 65 km heen en weer terug gereden, met een groot stuk snelweg, en het was nog net de tijd dat je niet meteen in de file kwam en zelfs flink door kon jakkeren (als in: 'm flink op z'n staart trappen; plankgas met een Subaru Mini Jumbo ligt op 150 kmh, weet ik!).
Een enkele keer had ik geen zin in plankgassen, of was het te druk voor laagvliegers en moest ik me keurig aan de 100/120 kmh houden.

En wat denk je wat de tijdwinst was? Ik reed exact 65 km, deed er destijds 40 minuten over met normale snelheid en slechts enkele minuten minder in de laagvliegstand.

By the way: mijn huidige auto heeft een metertje waarop je het gebruik kan zien. Nou doe ik tegenwoordig sowieso niet meer zoveel aan laagvliegen (het moederschap heeft toch een vorm van wijsheid gebracht, hahaha!), maar het metertje toont genadeloos het verschil aan tussen 90 of 100, en 120 of 130 kmh...! En de tijdwinst is, weet ik van het verleden én een recente ervaring (wij hadden 's avonds al 130 kmh in de polder dus ik kon vergelijken), ook nu nog steeds niet echt de moeite waard. En al helemaal niet als je ziet hoe je verbruik omhoog schiet als je harder rijdt...! Dat is het me niet waard.

krin
Chris35

Klopt, Chris, ik ben braaf. Of niet eens zozeer braaf, maar geen groot liefhebber van autorijden. Ik vind het ook niet vervelend, maar er zit geen coureur in mij die af en toe uitgelaten wil worden. Ik zit in die kar om van A naar B te komen, en hoe relaxter dat gebeurt, des te beter, wat mij betreft.
Nou heb ik het geluk dat ik zelden in de spits op pad hoef, dus mijn gebrek aan geautomobiliseerde jachtigheid valt nooit erg op. En er heeft geen mens last van. Als ik inhaal, geef ik wel gas bij, hoor. En de irritantste kontenkruipers zijn toch over het algemeen de hardrijders, niet de tuffertjes.
Maar goed. Heel soms, 's nachts, met een lege snelweg voor me en iets Springsteenigs op de radio, dan ga ik wel los. Binnen het beschaafde ;-)

Temet
Belle epoque

Mag ik hieruit afleiden dat eventuele tijdwinst door laagvliegen over het jaar genomen weer teniet wordt gedaan door de extra tijd die je kwijt bent bij de pomp?

Groeten,

Temet

Manda Rijn
Ik vind het ook onzin

en hier zijn we zeker toe aan een zuinige auto, deze zuipt. En ik rij graag hard, alleen kan dat niet in Nl want je zit altijd op een vrachtwagen die opeens zich voor je gooit of je zit achter een linksplakker.

nee, Nl zit in een zware crisis en ik snap de efficientie hier van ook niet. Het zijn mijn keuzes niet idd, stop het in het onderwijs en cultuur !

krin
Belle!

Leuk hè, zo'n verbruiksmeter. Die hebben wij tegenwoordig ook, en dat wakkert mijn competitiedrang op zeer gezonde wijze op. Niet zo snel mogelijk van A naar B, maar zo zuinig mogelijk ;-)
Je kunt inderdaad een heel duidelijk verschil zien. Voorbij 110 schiet het verbruik heel hard omhoog.

Puck
130 km is energieslurpend

Ik rijd 's avonds ook wel eens van Almere naar "boven" op de A6 en heb het ook wel eens uitgeprobeerd. Ik had de auto van "Puckman" mee en de dag erop was het eerste wat hij vroeg: waar ben jij allemaal geweest, de tank is veel te leeg voor een ritje Almere. Tja schat, heb een keertje legaal 130 gereden. Niet meer voor herhaling vatbaar dus. En zoals Belle al zegt: tijdswinst is minimaal.

bromvlieg
Een gebruiksmetertje?

Nog nooit gezien, wat leuk! Want de portemonnee blijft een gevoelig orgaan.

Waar zit zo'n metertje, welke auto's hebben dat?

Pagina's

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.