Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Bofkont

Bofkont

07-02-2009 om 16:24

150.000 euro gekregen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bankrekening

bankrekening

08-02-2009 om 13:14

Later

inderdaad...wat als er geen later is. Heb er even over nagedacht en met manlief besproken. Als er geen gezamelijk later is, want de kans is toch wel erg klein dat we samen geen later meer hebben. Dan heeft de gene die over is een mooi kapitaal om makkelijker van te leven, alleen is al vervelend genoeg.

Mocht we allebei onverhoopt wegvallen, dan hebben onze kinderen er het gemak van.

groetjes van banrekening

Jade

Jade

08-02-2009 om 13:26

Bofkont

Gefeliciteerd, je bent inderdaad een bofkont

Moeilijk om aan te geven wat je nu zou kunnen doen met dat geld. Jullie hebben een mooi huis, de hypotheek is niet zo hoog, er is huishoudelijke hulp, er staat een mooie auto voor de deur (of in de garage.....tja, wat dan??

Ogen laseren en tanden bleken......dat zou ik wel doen als ik het geld had. Kan me voorstellen dat je het veel geld blijft vinden, ondanks dat je een leuk bedrag hebt gekregen, maar shop eens op internet, kijk wat de prijzen zijn. Nouja, moet je ook helemaal zelf weten eigenlijk of je dat gaat doen of niet

Studeren

Zelf zou ik tijdelijk 1,5 dagen minder gaan werken en dan deeltijd gaan studeren.. en er een aantal mooie reizen van maken.Zuid-afrika, de VS enzz..

Tinus_p

Tinus_p

08-02-2009 om 13:52

Aflossingsvrije hypotheekdeel

Bofkont:
"Wel willen we geld reserveren voor het aflossingsvrije deel van de hypotheek."
Ah, dat maakt dat stuk extreem makkelijk. Je kunt mikken op aflossen na 30 jaar (geen hra meer) of bij het aflopen van de rentevastperiode (mss stijging van rente en dus hypotheeklast), en daarvoor een bedrag reserveren waarbij je groei door spaarrente incalculeert.

reina

reina

08-02-2009 om 18:51

Guinevere

"duistere gedachten" tja, reeël denken kun je het ook noemen. Ik zou willen dat ik nog zo naief was

Guinevere

Guinevere

08-02-2009 om 19:22

Naïef, reina

http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o2309n18838.html, en een quote voor de mensen die geen zin hebben de link te bekijken: "In 2007 was de levensverwachting bij geboorte 78,0 jaar voor mannen en 82,3 jaar voor vrouwen".

Wie is er dan naief, Reina? Mijn eigen levensverwachting is nog ruim 45 jaar, en dat is pure statistiek. Gaan jullie maar lekker duister zitten denken en je geld er vlot door heen jagen, mag je helemaal zelf weten!
Ik ga zelf (en dat is héél reëel) denken aan wat ik in die 45 jaar ga doen. En hoe ik die tijd financieel goed ga doorkomen.

Jesse_1

Jesse_1

08-02-2009 om 19:48

Later

Gefeliciteerd!
Ik zou in ieder geval voor elk kind een mooi deel vastzetten voor een (evt.) studie.
Jesse

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2009 om 01:15

Studiegeld

Oh, ik sla groen uit Bofkont Maar ik gun het je van harte.
Als ik zie hoe duur het is als kinderen 18 jaar zijn en alles zelf moeten gaan betalen dan raad ik je aan om een deel te reserveren voor als jouw kinderen die leeftijd hebben bereikt. Je zou ze daarmee iedere maand met een klein bedrag kunnen steunen, of de studie betalen. Het scheelt toch. Voor de rest zou ik even heel egoïstisch zijn en een langgekoesterde wens gaan uitvoeren. Ik zou meteen vakantie nemen en er een flinke tijd op uit trekken richting Zuid Afrika. Ik zou het huis van onder tot boven op laten knappen, maar dat hoeft bij jou niet. Ik zou lekker met de kinderen gaan winkelen. Mijn jongste dochter zou ik een scooter of brommer geven en mijn oudste rijlessen laten nemen. Ik zou dat geld als een cadeautje zien en er ook zo mee omgaan. Lekker verwennen, maar wel een deel opzij zetten voor praktische zaken als studiegeld of steuntje in de rug voor de kinderen en voor een algemene reservepot.

Dagobertina

Dagobertina

09-02-2009 om 01:25

Uhm albana

Een mooi groot huis, 18 jaar geleden voor 90.000 kk?
Ik weet niet hoor lijkt me erg goedkoop, welk kant van het land woon jij dan. Ik kocht 16 jaar terug mijn mooie huis toch echt voor zo´n 4 x zoveel als jouw.

In ieder geval heb ik ook ooit een smak geld gehad, daar een huis voor gekocht, en dit huis is nu 3,5 keer zo veel waard. Was dus een hele waardevolle belegging.
Z0´n 19 % rendement gedurende 16 jaar)

Maar voor bofkont zou ik het niet weten, een huis kopen heeft nu niet heel veel zin, en of de huizen ooit nog zoveel gaan stijgen... denk het niet. Misschien worden ze eerder veel goedkoper. Dat zou dan waardevermindering betekenen. Ik zou het zolang op een bank zetten. Hoewel...... misschien is een ouwe sok een beter idee op dit moment.

En natuurlijk iets reserveren voor je kinderen. Misschien iets leuks geven als ze uit huis gaan.
En doe alsjeblieft iets leuks nu voor jezelf. Want later is er misschien helemaal niet. Ik zie het te vaak in mijn familie en vriendenkring gebeuren, dat er helemaal geen later is. Dus verwen jezelf en je kinderen maar lekker.

Vandaar dat ik nu ook mijn bakstenen om ga zetten in geld, want ik wil zelf ook nu leuke dingen doen.

Succes met je som geld!! En GENIET ervan!!

Groetjes Dagobertina

Aan de goedkope kant.........

wij wonen aan de 'goedkope' kant...tenminste toen wel. we hebben het huis verkocht voor 3 keer de waarde dat het had toen we het kochten. in de euro tijd dan. (dus 45.000 keer 3) rendement is dus beter als in jullie regio....en dat in 13 jaar. stukken hoger dan de rente in de bank.
groeten albana

reina

reina

09-02-2009 om 09:49

Guinevere (beetje ot)

Ik bedoel het positief, weet in mijn omgeving helaas nogal wat mensen die hun wensen niet meer kunnen laten uitkomen, ik wilde dat ik die ervaringen niet had, dat is misschien beter geformuleerd?
Ik heb mijn kinderen ook altijd opgevoed met het idee nú uit het leven te halen wat erin zit, gelukkig doen ze dat allebei en focussen ze zich niet alleen op later. Ook zij werden er al jong mee geconfronteerd werden dat mensen niet altijd oud of zelfs volwassen worden.
Natuurlijk weet ik ook dat de gemiddelde levensverwachting hoog ligt, maar het is en bljft een gemiddelde.... En ik leef echt niet van de hand in de tand, maar ga ook niet oppotten voor als ik oud ben.

Tinus_p

Tinus_p

09-02-2009 om 10:02

Statistiek

Guinevere:
"Wie is er dan naief, Reina? Mijn eigen levensverwachting is nog ruim 45 jaar, en dat is pure statistiek. Gaan jullie maar lekker duister zitten denken en je geld er vlot door heen jagen, mag je helemaal zelf weten! "
Zonder je nachtmerries te willen bezorgen: Dat is met nadruk een _gemiddelde_, en de kans dat je dus korter dan die 45 jaar leeft is 50% (noot: statistisch is deze uitspraak ook niet helemaal kosjer, maar t geeft een idee).

Guinevere

Guinevere

09-02-2009 om 10:20

Onverbeterlijke optimist

Tja, ik ben en blijf een onverbeterlijke optimist: Tinus, ik zit dus bij die andere 50%, die langer dan 45 jaar te leven heeft. Evenveel kans op!
Helaas zie ik om mij heen ook al mensen die hun levensverwachting niet kunnen waarmaken. Maar dat doet niets af aan mijn eigen leefwijze: nu leven maar ook zorgen voor een financieel goed "later". Ik heb (voorlopig) het geluk dat ik beide kan doen.
Ik zag je inderdaad al strooien met geld, Reina, ik wilde je adres al vragen

mammie2

mammie2

09-02-2009 om 10:36

Rich dad poor dad

Dat is de titel van een boek over het verschil in opvoeding tussen mensen van rijke families en mensen van de middenklasse.

Inderdaad, je kunt het nu wel allemaal opmaken, maar als je het verstandig investeert, heb je de rest van je leven er plezier van.

Mijn ouders hebben vroeger ook een enorm vermogen geerfd en dat binnen ongeveer 10 jaar erdoor heen gejaagd. Een groot gedeelte van mijn jeugd was er spanning in huis vanwege de financien, terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig was geweest.

Het laatste beetje kapitaal dat ze hadden hebben ze zeer onverstandig belegd (met oplichters tegen een onwaarschijnlijk hoog percentage) dus ze hebben nu helemaal niets, maar dat is een ander verhaal.

reina

reina

09-02-2009 om 11:49

Mammie2

Ik geloof niet dat er hier iemand is die zegt dat je alles maar op moet maken Een rijke opvoeding had me best wel eens leuk geleken, helaas 't zat er niet in
En wat is verstandig investeren? Ik geloof dat er heel wat mensen die verstandig geïnvesteerd dachten te hebben nu problemen hebben, ik heb maar een eenvoudig bedrag op de bank, scheelt me veel hoofdbrekens volgens mij

Marit

Marit

09-02-2009 om 17:56

Ken je iemand

die wel iets kan gebruiken ? Misschien kun je het daar aan weggeven als je zelf alles al hebt?
Veel plezier ermee!
Marit

Nou en als je het echt niet meer weet

Beetje flauw..maar als je het echt niet meer weet, kun je er veel mensen blij mee maken..Maar ik begrijp dat je er gewoon goed over nadenkt wat te doen met t geld..Nou geen haast hebben er komt altijd een tijd dat je denkt, nou weet ik wat ik ermee ga doen. Je hoeft toch niet meteen te beslissen?

Fijn dat je zo tevreden bent dat je niet direct weet wat je met t geld zou willen doen! geniet er van!

Gr Mamaloetje

MLN

MLN

11-02-2009 om 18:15

Toch nieuwsgierig

Hoe krijg je zomaar 150.000 euro?????
Antwoord geven hoeft niet hoor, maar vraag spookt al de hele tijd door mijn hoofd..... Buiten erfenis en loterij kan ik niets anders verzinnen.

Haha mln

die vrag spookt mij ook al de hele tijd door het hoofd. En ik kan echt heeel veel verzinnen om ermee te doen (voor ons dan, vrig jaar verhuisd en moet ng veel gbeuren aan huis), dus ik ben helemaal aan het dromen gesagen wat ik ermee zou doen. Helaas ben ik bofkont niet

MLN

MLN

11-02-2009 om 21:44

Kroet

Idd: ik was ook al aan het dromen (eindelijk huis opknappen, stukje hypotheek aflossen, meer hoef ik ook niet) en al die tijd dacht ik: hoe kun je zoveel geluk hebben om ineens 150.000 euro te krijgen???? Wat moet ik daarvoor doen?????????

Prulletje

Prulletje

11-02-2009 om 21:47

Hoe word je rijk

Mijn kind gaat later als ze groot is met een beetje geld heel veel krasloten kopen. Of in een kraslotenwinkel werken. En zo gaat ze heel rijk worden. Zo simpel is het dus! Dus eigenlijk snap ik niet waarom niet iedereen 150.000 euro heeft.

Prulletje

Mln

ik speel al elke week in de lottery, maar daarmee speel ik tot nu toe alleen maar quite (en daar ben ik eigenlijk al erg blij mee). Ik heb ook geen brilliant plan.
Mijn broer vroeg ooit eens: als je zwart tegen 10000 gulden aanloopt zou je het dan nemen' Ik was stomverbaasd, ik loop nooit tegen 10000 gulden, euro pond of wat dan ook aan, niet zwart en niet wit.
Helaas voor ons zal het wel dromen blijven......

MLN

MLN

12-02-2009 om 23:24

10.000 euro

Een paar jaar geleden heeft iemand hier in ons dorp 10.000 euro verloren in de plaatselijke supermarkt. Had cash op zak ivm auto kopen, moest nog even gauw kaas kopen en laat envelop met geld dus liggen. 5 minuten later was het weg..... WAAROM HAD IK DIE DAG GEEN KAAS NODIG???????????!!!!!!!!!!!!!!!
Nee, zonder flauwekul, ik zou het denk ik niet 'durven' houden. Uit angst dat ik geplaagd ga worden door een gigantisch schuldgevoel. Stel me dan hoogstwaarschijnlijk voor dat dat geld van een lief oud dametje is die haar laatste spaarcentjes van de bank heeft gehaald om eindelijk dat hoognodige nieuwe bed te gaan kopen. Of zoiets.
Dus.....we keep on dreaming!

Erfenis, loterij en....

Misschien een schenking? Heeft Bofkont stinkend rijke familieleden?
O, heerlijk, 150.000 euro.Ik zou het wel weten. Een gedeelte gaat apart voor de belastingaanslag die wat hoger uit zal vallen volgend jaar. Een gedeelte op een spaarrrekening voor "later". En een stel bouwvakkers inhuren en m`n huisje helemaal "af" maken.
En om al die plannen te smeden moet ik even 2 weekjes lekker op vakantie!

Geïnvesteerd?

Of misschien geinvesteerd in een winstgevend project? Of in een oude sportttas gevonden Of iets bijzonders verkocht?
Jonne

Bofkont

Bofkont

13-02-2009 om 17:12

Ik ga...

Ik ga op vakantie volgende week (was al geboekt) en kan dus niet meer in dit draadje reageren.

Het grappige is dat veel mensen precies weten wat ze zouden gaan doen met veel geld. Andere mensen die op één of andere manier hetzelfde hebben ervaren kennen mijn gevoel, dat je dus niet weet wat je er mee zou willen doen en dat het al snel weer zo gewoon voelt. Ik weet het dus nog steeds niet.

En verders laat ik jullie in het ongewisse, lijkt me heel wat spannender (maar het is geen gevonden geld...)

Guinevere

Guinevere

13-02-2009 om 21:01

Nieuwsgierig!

Nu word ik nóg nieuwsgieriger naar de herkomst van dat geld, Bofkont!
Iemand gekidnapt, een bank overvallen, een oude schat opgegraven? Juridische kwestie??? Nou ja, we zullen er wel niet achterkomen....in elk geval, een fijne vakantie toegewenst.

Bofkont

Bofkont

23-02-2009 om 14:48

Bijkomend probleem

We zijn er nog steeds niet uit. Er is ook een bijkomend probleem... we betalen straks natuurlijk vermogensrendementsheffing. Je hoort mij niet klagen maar is er een manier om die te omzeilen? Bijvoorbeeld om de kinderen een leuk deel te schenken? Volgens mij hebben wij daar geen belastingvoordeel van, toch?

Bankrekening

Bankrekening

23-02-2009 om 14:52

Tja

tja, de lusten en de lasten, is het niet? Je kan de kinderen een leuk deel schenken, zoveel als is toegestaan van de belasting. En voor de rest....ja, belasting. Ik weet er alles van

groetjes van bankrekening

Sancy

Sancy

23-02-2009 om 19:39

Meer informatie

over schenkingen en belasting vind je.... op de belastingsite!
http://www.belastingdienst.nl/particulier/schenken/schenken-13.html#P85_15028

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.