Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Bofkont

Bofkont

07-02-2009 om 16:24

150.000 euro gekregen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bofkont

Bofkont

24-02-2009 om 08:41

Financieel expert en schenken

Het is mij wel duidelijk hoeveel ik mijn kinderen belastingvrij kan schenken. Maar volgens mij geldt er voor kinderen maar een vrijstelling vermogenrendementsheffing van ongeveer 2500 euro per jaar. Dus netto schieten wij er niets mee op? Of we het nu aan hun schenken of op onze eigen rekening laten staan, we betalen niet meer of minder vermogensrendementsheffing.

Het wordt volgens mij tijd voor een gesprek met een financieel expert. Maar waar vind ik die? Eentje die goed naar ons luistert en niet alleen kijkt naar wat goed is voor hem/haar?

Wij willen niet beleggen. We willen 20.000 euro extra op de rekening hebben staan waar je a la minuut bij kunt (voor verre reis, nieuwe auto, etc).

Misschien 40.000 euro apart (banksparen?) voor aflossing van aflossingsvrije hypotheek over een paar jaar (maar... ons grote huis is nu al voor meer dan 50% van ons, tegen de tijd dat de kinderen groter zijn is het huis gestegen in waarde en de hypotheek die we dan moeten betalen een fooitje en bovendien is de kans dan groot dat we kleiner gaan wonen).

Tja en de rest? Vastzetten in deposito's (verschillende looptijden)?

Tinus_p

Tinus_p

24-02-2009 om 09:05

Echte probleem

Het echte probleem blijft: Wat Wil Je? Wil je het geld bewaren, wil je het opmaken, nu of later?

mem

mem

24-02-2009 om 10:31

1-malig

kon je toch een groot bedrag schenken voor een kind 40 werd ofzo , een bedrag van een 30.000 ofzo. Of dat nog zo is weet ik niet zo was het een aantal jaren geleden. Daarnaast mag je jaarlijks schenken

Erfje

Erfje

24-02-2009 om 11:58

Schenken aan je kinderen

is alleen gunstig als je kinderen volwassen zijn, nu is hun vermogen (behalve die kleine drempel) ook van jou en betaal je er ook vermogensbelasting over.
Geld dat je gebruikt om een hypotheek af te betalen onttrek je wel aan het bedrag waar belasting over geheven wordt en komt je later weer zelf ten goede als je je huis verkoopt. Je stelt vermogenbelasting betalen eigenlijk uit, dan.
Over een financieel expert: ik kan je niemand aanbevelen. Ik heb zelf na een erfenis met diverse mensen gepraat en ze staan standaard in de langetermijn beleggingsstand. Ik kan je aanraden om je er gewoon goed zelf in te verdiepen. Zelf vind ik het best leuk om met een beperkt deel van mijn geld de beurs op te gaan. Beleggen kun je het niet noemen, meer speculeren (daghandel), maar het gaat best goed en ik vind het erg leuk om te doen (had ik vroeger nooit gedacht). Verder staat het geld gespreid over een aantal deposito's inderdaad en een deel vrij opneembaar. Met de meeste banken kun je wel over de rente op je deposito onderhandelen vanaf 100.000 euro ongeveer, ze geven dan rond de 7%.
Verder zou ik me gewoon neerleggen bij het betalen van vermogensbelasting. Ik vind het in verhouding niet veel, er blijft nog genoeg over.
En anders kun je altijd nog op Curacoa gaan wonen

Asa Torell

Asa Torell

24-02-2009 om 12:56

Gut

Vriend bezit ruim de helft van dit bedrag aan spaargeld en lang gekregen kleine erfenisjes. Ons geeft dat echt helemaal niet het gevoel dat er iets mee gedaan moet worden... het is voor ons een buffer voor een jaar zonder werk of een aanvulling op het pensioen (dat is bij vriend ook niet bepaald iets wat er veelbelovend uitziet). En misschien als we een keer een huis gaan kopen dat we het daarvoor gebruiken, maar met pech met de woningmarkt ben je het dan zo kwijt, dus dat durven we alleen maar als we langer ergens blijven en dat is tot nu toe niet zo. De gewone dingen zoals dure vakanties, auto etc kunnen we al betalen van ons inkomen. (mede dankzij het niet bezitten van een duur koophuis + hypotheek).
Kortom ik zou het in Bofkonts geval gewoon houden, en proberen te zorgen dat het redelijk rendeert (dat is al best moeilijk). Het is toch een bedrag dat je bij pech met werk, huisverkoop wil niet lukken, e.d. maar zo nodig kunt hebben. En inderdaad later als je kinderen duurder worden.
Voor mezelf zou ik die extra 150 duizend (naast wat we al hebben) overigens wel gebruiken om dan toch nu maar eens de gok te nemen met dat koophuis, ook al moet het misschien over een paar jaar weer verkocht worden.
Ik ken trouwens nog wel iemand die 10 jaar geleden 100 duizend gulden kreeg, ze had namelijk een boek geschreven dat nogal goed in de markt lag en dit was de verkoop naar de engelse uitgever. Dus wie weet is het wel zoiets voor Bofkont.

Bofkont

Bofkont

24-02-2009 om 13:49

Erfje

"is alleen gunstig als je kinderen volwassen zijn, nu is hun vermogen (behalve die kleine drempel) ook van jou en betaal je er ook vermogensbelasting over."

Dankjewel. Het heeft dus inderdaad weinig zin om hen nu geld te schenken. Nog 12 jaar wachten dus.

Ik wil niet beleggen en ook niet voor de lol. Dat is het enige wat ik zeker weet.

"Verder staat het geld gespreid over een aantal deposito\'s inderdaad en een deel vrij opneembaar. Met de meeste banken kun je wel over de rente op je deposito onderhandelen vanaf 100.000 euro ongeveer, ze geven dan rond de 7%."

Ik zit er nu aan te denken om gewoon bij wat banken aan te geven dat ze een plannetje mogen bedenken voor die 150.000 euro met percentages erbij.

Op onze spaarrekening staat nu een leuk bedrag dat ik dan eerder voor leukere dingen zal gebruiken dan we tot op heden doen (want we spaarden ook voor verzekering kinderen etc).

Bofkont

Bofkont

24-02-2009 om 13:56

Asa

"Ons geeft dat echt helemaal niet het gevoel dat er iets mee gedaan moet worden... het is voor ons een buffer voor een jaar zonder werk of een aanvulling op het pensioen (dat is bij vriend ook niet bepaald iets wat er veelbelovend uitziet)."

Ik wil het niet zomaar opmaken aan leuke dingen maar ik vind het, in combinatie met ons nog steeds stijgende, ruime inkomen ook zonde om het mee het graf in te nemen. Pensioen ziet er wel aardig uit (zeker als je bedenkt dat kinderen dan het huis uit zijn en je kleiner kunt gaan wonen), we hebben een huis achter de hand. Met ons inkomen kunnen we een behoorlijke klap opvangen en we kunnen vrij eenvoudig de tering naar de nering zetten. We sparen al behoorlijk. Bovendien is er al een leuke buffer voor "stel dat" en ons huis verkopen we voorlopig niet. Er is WW en WAO; wel een forse inkomensdaling maar met 20.000 euro buffer kom je ook een heel eind.

Bofkont

Bofkont

24-02-2009 om 14:02

Tinus

"Het echte probleem blijft: Wat Wil Je? Wil je het geld bewaren, wil je het opmaken, nu of later?"

Het echte probleem is; ik wil het opmaken. Nu en later. Aan leuke dingen. Maar ik zou niet weten aan wat. Ik kom niet veel verder dan dingen die we nu ook zouden kunnen bekostigen.

Rond de oudjaarsloterij riep ik vast zoiets als een Volvo XC90 of (in het geval van 25 miljoen). Maar nu hoef ik echt niet zo'n slurpbeest en ben ik tevreden met mijnn tweedehandse Volvo.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

24-02-2009 om 14:19

Ervaringen

Die vermogensrendementsheffing, daar ontkom je niet aan als je de vrije beschikking over je geld wilt houden. Maar daar zou ik me niet al te druk om maken, zo veel is dat niet.

Als je het geld echt niet wilt gebruiken als buffer, als pensioen of om het huis af te betalen, overweeg dan dit.

Onlangs is er een onderzoekje geweest naar waar je het gelukkigst van wordt: dingen kopen of ervaringen beleven. Dat laatste blijkt het meest op te leveren. Ook al is een auto of boot duurzamer dan een reis, de lol schijnt er vrij gauw vanaf te gaan. Terwijl een belevenis je hele leven een prettiger herinnering blijft.
Dat pleit dus voor geldverslindende activiteiten zoals safari's en zo. Of misschien ook leuk: cursussen en seminars gaan doen uit pure interesse.

wolfje

wolfje

24-02-2009 om 15:06

Goh erfje

kun je echt met banken onderhandelen als je 100.000 euro te besteden hebt? Wij hebben dat door omstandigheden ook, en omdat we nu geen prangende wensen hebben hebben we dat zo goed mogelijk bij verschillende banken ondergebracht. Beetje spreiden kan geen kwaad leek ons, met IJsland in gedachten. Maar ik heb nooit bedacht dat ik daarover zou kunnen onderhandelen. Een bank geeft aan hoeveel rente er op de verschillende rekeningen of deposito's zit en that's it. Gaan ze bij onderhandelen echt tot 7%? Zo'n bedragje van een ton vinden wij veel maar is voor een bank toch een lachertje?

Erfje

Erfje

24-02-2009 om 15:26

Bofkont

Het is inderdaad een goed idee om een aantal banken met een voorstel te laten komen. Op dit moment is de markt voor jou als spaarder gunstig. Verder ben ik het erg eens met Ellen. Wij leven vrij zuinig en konden al heel aardig sparen van ons gewone salaris. Rente van mijn erfenis gebruik ik nu voor extra vakanties (vooral wintersport, waarbij mijn pubers dan ook wat aanhang mee kunnen nemen), theaterbezoek, bezoek aan musea (al dan niet met een stedentripje eraan vast). Daar beleef ik meer plezier aan dan een nieuwe keuken of een nieuwe auto oid. Verder geef ik nu het geld dat we voorheen spaarden aan diverse goede doelen, daar beleef ik ook veel plezier aan, dat andere mensen daar ook beter van worden. Maar dat is allemaal erg persoonlijk natuurlijk.

Erfje

Erfje

24-02-2009 om 15:29

Wolfje

Ja zeker, alles is te onderhandelen. Vraag gewoon eens wat offertes en kijk wat er gebeurt.

Wij

hadden ooit geld gekregen door een erfenis en hebben daar een stuk weiland van gekocht erg leuk voor de kids met hun motoren en op kamperen en kinderfeestjes op te houden.Ik had ook nog een paard dus zoiezo handig om dan wat grond te hebben.Als we het nu zouden verkopen is het al 2,5 x zoveel waard als waar`wij het voor kochten dus best een goede inverstering.

Asa Torell

Asa Torell

24-02-2009 om 20:20

Bofkont

Ja, jullie hebben nog wat meer zekerheden dan wij, dat is duidelijk. Hier is vriend geimmigreerd uit duitsland en de eerste 10 werkjaren leveren hem hier in NL nauwelijks pensioen op (slechte contracten). En in duitsland, stel dat we daar ooit heen gaan, hebben we helemaal niks opgebouwd. En een vaste baan heb ik nog nooit gehad, hij sinds 2 jaar voor het eerst, dus elke paar jaar staat er toch weer een mogelijke werkloosheidsperiode voor de deur.
Maar in jouw geval zou ik 100 duizend zeker genoeg vinden als buffer en de rest zien als 'bijzondere-dingen' geld waarvan je nu nog wel even kunt afwachten wat dat dan zijn maar dat komt vast vanzelf.

Bofkont

Bofkont

24-02-2009 om 21:36

Erfje en ellen

Ellen: ""Onlangs is er een onderzoekje geweest naar waar je het gelukkigst van wordt: dingen kopen of ervaringen beleven."

Zo denk ik er ook precies over. Een auto kun je in de prak rijden maar de herinnering aan een mooie reis blijft je altijd bij. Een boot, caravan, vakantiehuis, oldtimer etc lijkt me alleen maar heel erg lastig. Het moet worden verzekerd, onderhouden, gekeurd, verhuurd etc. Veel te veel gedoe. Als ik een weekje wil zeilen dan huur ik wel een bootje.

Dus er zal zeker geld opgaan aan verre vakanties. Maar.... ook daar zit een limiet aan. We hebben vorig jaar met onze twee kinderen een verre reis gemaakt. Onwijs gaaf, geweldige herinnering, doen we zeker nog een keer (ook zonder dat bedrag stond dat in de planning). Maar de komende twee jaar wil ik graag een superrelaxte kampeervakantie. Met drie kleine kinderen is een verre reis niet eenvoudig te regelen (schoolvakanties zijn daarvoor eigenlijk te kort, kinderen nog te jong) en ook zeker vermoeiend.

Vandaag hebben we in een gekke bui de ski uitrusting, die we gehuurd hadden, gekocht (1100 euro). En toch krijg ik daar helemaal de kriebels van.

Jippie

Jippie

24-02-2009 om 23:49

Duurzaamheid?

Wat ik eind vorig jaar heb gemist in het draadje over de jackpot (en hier eigenlijk ook) is geld investeren in duurzaamheid: zonnepanelen, warmtepomp, micro-warmtekrachtkoppeling, HR++ glas, biologisch eten enz.
Beetje als compensatie van de extra (verre) vakanties of zo

Sommige groene spaarrekeningen geven overigens ook een belastingkorting (geen vermogensrendementheffing en een belastingkorting over de eerste 50.000 (?) euro).

Jippie

"Sommige groene spaarrekeningen geven overigens ook een belastingkorting (geen vermogensrendementheffing en een belastingkorting over de eerste 50.000 (?) euro)."

Weet jij ook voor welke groene spaarrekeningen dat geldt? Dat zou ik zelf ook graag willen doen. Maar ik heb me in de kerstvakantie echt sufgezocht naar spaarrekeningen waarvoor dat geldt, zonder resultaat. Ik heb het ook opgevraagd bij de ASN bank maar die gaven aan dat het bij hen alleen gold voor een aantal beleggingsfondsen en dat wil ik niet. Dus als jij (of iemand anders natuurlijk) meer weet, dan houd ik me zeer aanbevolen!

Trinidos

heeft zulke rekeningen geloof ik.

groetjes van Purk

Triodos heet de bank

www.triodos.nl
Succes,
Jonne

Erfje

Erfje

26-02-2009 om 09:26

Ook bij de triodos

alleen belastingvoordeel bij beleggen. Er bestaat geen groene spaarrekening die je dezelfde belastingvoordelen geeft als een groene beleggingsrekening. Overigens als je groen wilt sparen geeft de Asn een heel aardige rente en ik vind ze in het gebruik een heel aangename bank.

Oja, en Jippie, de vraag van Bofkont ging niet om "wat voor duurzame investeringen doe ik van mijn geld", wat op zich ook een leuke vraag is

Jippie

Jippie

27-02-2009 om 11:02

Groen sparen

Er is inderdaad een verschil tussen groen sparen en groensparen (arghh..trauma: hooglopende discussie met opdrachtgever gehad over het verschil tussen meer werk en meerwerk ). Bij een groene bank als ASN en Triodos kan je 'groen sparen'. Je geld wordt op een verantwoorde manier geinvesteerd en dat kan goed zijn voor je gemoedsrust. Daarnaast heb je 'groensparen'; dit zijn groene spaarrekeningen waarvan het spaargeld geïnvesteerd wordt in door de overheid goedgekeurde groene projecten. Dat laatste is een vereiste voor de mogelijke belastingkorting. De normale spaarrekeningen van o.a. Triodos en ASN voldoen hieraan dus NIET! Rekeningen die hier wel aan voldoen heten 'groene bankbrieven' of groencertificaten, vergelijkbaar met deposito's. Nadeel is dat ze niet continu en onbeperkt beschikbaar zijn, maar ze worden een paar keer per jaar uitgegeven. Banken die dit regelmatig doen: Rabobank, Fortis, Robeco en ING/Postbank. ASN en Triodos misschien ook wel. Kwestie dus van navragen bij 1 of meerdere banken.

"Oja, en Jippie, de vraag van Bofkont ging niet om "wat voor duurzame investeringen doe ik van mijn geld", wat op zich ook een leuke vraag is "

Nee, de vraag was 'wat doe ik met mijn geld' en daar is dit maar 1 suggestie voor. In andere draadjes geeft bijna iedereen hoog op van zijn/haar eigen milieubewustzijn, maar zodra er veel geld beschikbaar is wordt er alleen maar gefantaseerd over grotere en meer auto's, verdere en meer vliegreizen, extra huizen, zwembaden e.d.. Milieu speelt dan blijkbaar geen rol meer?

marije

marije

01-03-2009 om 11:53

Wat zijn we toch braaf!

DAt is mijn eerste reactie als ik alles zo lees. Niks verbrassen, gekke dingen doen of alles weggeven. Begrijp me goed, ik zou 't zelf ook noiet anders doen, maar het klinkt allemaal zo braaf! Kunnen of durven we niet uit de band te springen? Zijn we allemaal zo voorzichtig voor 'later', wat is dit toch met ons brave Nederlanders? En toch doen we met z'n allen weer mee aan ik-weet-niet-hoeveel loterijen om toch die ene hoofdprijs te winnen die we vervolgens op de bank zetten en gewoon doorgaan met leven zoals we altijd hebben gedaan met hooguit wat extra vakanties of een andere auto (eentje dan, geen twee of drie, goh, wat zouden de buren anders wel niet van ons denken). Heerlijk!

Bofkont

Bofkont

02-03-2009 om 00:15

Marije

Ik heb geen 25 miljoen gewonnen hoor!

Het grappige is dat als iedereen droomt over de jackpot dat iedereen de wildste dromen heeft. Ik realiseerde me toen al wel dat ik het, zonder jackpot, materieel al heel erg getroffen heb -> geen geldzorgen, buffer, vrijstaand huis, grote tuin, wintersport, twee auto's, gewoon je boodschappenkarretje volladen, kinderen hebben vrije keuze uit clubjes, twee vakanties per jaar, soms ver weg). Maar dat zodra er een (mini)jackpotje je ten deel valt, je toch niet meer zo nodig hoeft.

Braafheid? Och, ik weet het niet. Een derde auto lijkt me gewoon lastig, staat behoorlijk in de weg, lijkt mij. Een camper, caravan, vakantiehuisje, bootje, etc. lijkt me ook alleen maar lastig en veel gedoe. Wat is dan niet braaf? Rock en roll (drugs, drank), maar dat is niet aan mij besteed.

Buren? Mensen keken ook wel eens argwanend naar onze twee grote auto's op het oprit (ééntje is leasebak die we niet privé rijden, andere is een tweedehands auto met nieuw kenteken, haha). Of naar onze verre vakanties (tja, iemand anders verrookt het).

Zorgen om later? Nee, dat is het ook niet, denk ik. Zonder dit geld hadden we het later zeker niet slechter dan anderen. Zelf heb ik jong mijn moeder verloren, ik stel het genieten dus niet uit tot na mijn pensioen. Maar waarvan geniet je nu echt? Dat zijn toch vaak de kleine dingen? En toch niet een zeer uitgebreide kledingkast met allemaal merkkleding of een derde auto?

Ik ben echt van plan om als ik 98 ben en bijna doodga, niet te veel na te laten aan mijn kinderen. Ik hoop dat ik het "met een warme hand" te kunnen geven. Als zij ergens in de 60 zijn, zitten ze niet meer op mijn centen te wachten (hoop ik). En zelf krijg ik het warmste gevoel als ik geld uitgeef aan de mensen waarvan ik het meest houd, maar je wilt dit ook niet overdrijven, dat is ook niet goed voor hun ontwikkeling.

Maar toch... anderen spelen wel een beetje een rol. Ik wordt binnenkort 40. Het leek me leuk om mijn vriendinnen te trakteren op een uitgebreide hightea of etentje ofzo. En dat durf ik dus niet... bang dat ik daar op aangekeken wordt, mensen in verlegenheid breng, etc. Een gebakje thuis is ook gek genoeg.

En wat zit er onder al jouw braafheid?

reina

reina

02-03-2009 om 09:51

Eens met harmanna

Doen, die high tea, da's toch hartstikke leuk? Laat de anderen maar denken ( of jaloers zijn?)!

neteret mut

neteret mut

02-03-2009 om 11:32

Toen

mijn man 40 werd en ik 35 waren we ook indezelfde maand 12,5 jaar getrouwd. We hebben toen een "receptie" gegeven ,met diner voor familie achteraf. Had ook een beetje te maken met het idee van dat onze ouders er nog waren en we niet wisten hoelang nog ( hm klinkt een beetje alsof we een feest gaven voor onze ouders en zo was het toch niet) Inmiddels zijn 3 vd 4 ouders overleden, nu bijna 10 jaar later.

Bofkont

Bofkont

05-03-2009 om 23:07

Update

Dat groene gedoe is vaak toch wel beleggen. En de spaarrekeningen hebben wel erg lage rentes.

Ons idee tot nu toe:

Kado voor manlief, skiuitrusting voor mij, dagje shoppen, luxe weekendje, etc. Gewoon even wat verbrassen.

Geld op aparte spaarrekening en deposito's (rendement is ongeveer 4,5 % per jaar). Geld hier niet zomaar vanaf halen.

Misschien 5 of 10 duizend euro beleggen (Fortis en Shell ofzo).

We zitten er nu aan te denken om 3 of 4 jaar 10.000 euro te banksparen (en nog ieder jaar 1000 euro), dan komen we op een leuk eindbedrag uit om de hypotheek af te lossen (helaas een beleggingshypotheek... maar de helft van het huis is écht van ons).

Wereldreis over een paar jaar (20.000 euro)

Van ons huidige salaris gaan we minder sparen, er blijft dus meer geld over voor leuke dingen. Van de rente kunnen we veel van bovenstaande dingen al financieren. Te zijner tijd dient het ook als aanvulling op het bedrag (7.500 euro per kind) dat we hebben weggezet als studiepotje.

Als de kinderen volwassen zijn, krijgen ze een leuke schenking van ons.

Klinkt goed

Kado voor manlief, skiuitrusting voor mij, dagje shoppen, luxe weekendje, etc. Gewoon even wat verbrassen.

bovenstaande klinkt al geweldig!vooral dat * gewoon even wat verbrassen*lijkt me heerlijk! geniet ervan!

Bofkont

Bofkont

07-03-2009 om 00:11

Sus-anne

"vooral dat * gewoon even wat verbrassen*lijkt me heerlijk!"

Het staat er wel stoer, maar ik ken mezelf. Wedden, dat dat te zijner tijd eigenlijk qua kosten wel weer meevalt. Ik ben er echt niet goed in.... Ik denk dat de gemiddelde vrouw hier meer op maakt tijdens een zaterdagmiddagje shoppen. Ik gok dat de meeste spullen toch voor de kinderen en manlief zijn.

Bofkont

herkenbaar,ook ik kom altijd thuis uit de stad met kleding/spullen voor de kinderen of mijn man,maar ik denk als ik zo,n extraatje kreeg dat ik dan toch eens ongegeneerd voor mezelf ging shoppen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.