Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

sp

sp

16-10-2010 om 16:32

1e breukje in gedoogakkoord?

http://www.nu.nl/politiek/2357551/staatssecretaris-moet-tweede-pas-wegdoen.html

Wat denk je? Hoe lang zal dit kabinet er zitten?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

18-10-2010 om 14:04

Xerxes

"Naar mijn mening ben je links als je de samenleving (te veel) naar je idealen wilt omvormen" Dan is er niemand linkser dan Wilders kan ik constateren!

Reina: gechargeerde slavinken

Dat was natuurlijk een beetje overtrokken, dat van die slavinken.

Als ik iets mooi vond aan mijn jeugd was het nou juist dat ik thuis niet hoefde te kiezen, dat we daar echt het beste uit twee werelden hadden. Ook nu weer bij mijn kinderen heb ik heel veel tradities meegenomen waar ze verzot op zijn. Tegelijkertijd heb ik zelf wel ook de nadelen van een verscheurd bestaan gezien bij mijn moeder, en ik ben blij dat mijn zoons vaste grond aan de voeten hebben in NL... het is dus ook figuurlijk dubbel allemaal.

Mijn moeder zegt altijd dat ze zich meer Europeaan voelt als Nederlanders, en dat is een club waar we allemaal zo in kunnen overstappen... er is nog een hoop te winnen denk ik zo, en er is genoeg voor iedereen!

Zo is dat gerry

Gerry:"Nee hoor Miriam, je hoeft helemaal geen 60+ te zijn om het beter te hebben dan je ouders. "
Ah, maar dan toch wel 50+. Of waren ze zelf 50 toen ze de jongste kregen?
Gerry:"Bij mijn vader werden de winterjassen op bed gelegd als het \'s winters hard vroor. Dat heb ik als kind nooit meegemaakt, en de kans dat mijn kinderen dat mee gaan maken lijkt me klein. "
Dat vind ik een slecht voorbeeld. De gasbel van Slochteren was nog niet gevonden. Sinds die er is en sinds de meerderheid van huizen op gas is aangesloten (het mijne nog steeds niet trouwens), zijn die winterjassen (of paardendekens) niet meer nodig. Bij niemand niet. Ook niet bij mensen met een minimum inkomen.
Kortom: het verschil is een technologische vooruitgang. Geen ideologische of economische.
Gerry:"Wat dat betreft hebben mijn kinderen het slechter dan ik het had toen ik klein was, maar niet zo slecht als hun grootouders het hadden. "
Zo is dat. De vooruitgang die de generaties 1920-1950 hebben meegemaakt in ideologische (vrijheid) en economische zin (salaris, bezit, sociaal vangnet), is door de generaties daarna niet meer geëvenaard.
De goegemeente kan niet tippen aan wat hun ouders uiteindelijk bereikt hebben en kan de eigen kinderen niet bieden wat ze zelf gehad hebben.
Behalve dan de technologische vooruitgang die voor iedereen bereikbaar is.
Oh ja, zie Temet, vrouwen hebben het wel beter, al zijn de meesten nog steeds financiëel afhankelijk.
Groet,
Miriam Lavell

Tja

Hoe minder ik mij neergezet voel als allochtoon hoe meer ik mij Nederlands voel of eigenlijk werkt dit andersom: Als er op straat een indisch Chinees gerecht naar mijn hoofd wordt geroepen dan voel ik mij minder Nederlands. Als mijn kinderen opgeroepen worden voor een vaccinatie die totaal geen zin heeft dan voel ik mij minder Nederlands.

Gerry

Gerry

18-10-2010 om 14:14

Miriam

Heb je werkelijk nog nooit gehoord van het afkopen van de Turkse militaire dienstplicht door Nederlandse jongens met een dubbel paspoort? Da's 5000 euro. Maar geen nood, als je werkt bij de politie of ambtenaar bent, kun je daarvoor een renteloze lening krijgen.

Ben ik nou de enige die dit te gek voor woorden vindt? 5000 euro voor Turkije voor iedere Nederlandse jongen met een dubbel paspoort waar ze geen cent voor uit hebben hoeven geven qua scholing en waar ze mits hij niet emigreert nooit een cent voor uit zullen hoeven geven?

En verder hebben we nog de koerdische kwestie. Als we weer iemand in het kabinet krijgen met ook een Turks paspoort en die kwestie laadt op, hoe zit het dan met de druk van Turkije? Lekker wespennest kan dat worden.

Nooit van gehoord

Heb je een link?
Overigens: als dat soort afkopen bestaat, dan is het enkele feit dat deze door de staat benoemde Turken dat geld betalen toch wel een daad van loyaliteit aan Nederland. Vinnuniet?
"En verder hebben we nog de koerdische kwestie. Als we weer iemand in het kabinet krijgen met ook een Turks paspoort en die kwestie laadt op, hoe zit het dan met de druk van Turkije? Lekker wespennest kan dat worden. "
Dat moet je uitleggen. Ik kan je redenatie niet volgen.
Bovendien: hoe zit dat dan met de Israël/Palestijnenkwestie en Wilders? Ik vind dat Wilders zich op dat punt gevaarlijk loyaal aan Israël verklaart. Welk Nederlands belang wordt daarmee gediend?
Groet,
Miriam Lavell

Gerry

Gerry

18-10-2010 om 14:31

Links

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/ben-ik-dienstplichtig-in-mijn-land-van-herkomst-als-ik-een-dubbele-nationaliteit-bezit.html

http://www.depers.nl/binnenland/41761/Vragen-over-afkopen-dienstplicht.html

Over de Koerdische kwestie: http://www.turkije-instituut.nl/Koerden--71

Allemaal niet fijn daar, en van een heel andere orde dan een Wilders die roept over Israel en Palestina. Wilders heeft namelijk niet de Israelische nationaliteit.

Gerry

Gerry

18-10-2010 om 14:42

Alsof de gasbel in slochteren

ook maar iets te maken heeft met het je niet kunnen veroorloven van voldoende dekens op bed. En je denkt toch echt niet dat er bij mij vroeger gestookt werd op de slaapkamers? Doe ik nog steeds niet, net als een heleboel andere mensen. Gas kost namelijk geld. Maar koud hebben we het 's nachts echt niet.

Wel van gehoord

O daar had ik dus inderdaad van gehoord, van dat afkopen van die militaire dienstplicht. Wat vermoedelijk ook een reden zal zijn waarom de Turken die niet snel afschaffen, want het is een goede bron van deviezen natuurlijk.
Maar vandaar ook mijn vraag: wat zijn er nog meer voor lastige verplichtingen naast de dienstplicht.

Net als Miriam heb ik overigens ook nog nooit gehoord van in het buitenland verblijvende Turken die in Turkije werden vervolgd omdat ze in het land waar ze woonden iets onaardigs hadden gezegd over Atatürk oid. Daarmee zeg ik niet dat het nooit voorkomt - ik weet het niet - maar tot grote praktische problemen leidt het zo te zien niet. De linzensoep wordt kennelijk niet zo heet gegeten als-ie lijkt te worden opgediend

Volgens mij hielden veel Nederturken vooral aan hun Turkse nationaliteit vast omdat een buitenlander vziw in Turkije geen onroerend goed kan bezitten, en da's vervelend als je een familievakantiehuis wilt bouwen. Ik vermoed dat inmiddels veel mensen hun Turkse nationaliteit ook niet meer kwijtwillen om de redenen die ik al eerder noemde, o.a. voor 'handig voor je weet maar nooit...'

Groeten,

Temet

Grappig

Ja, ik had die link gevonden. Inderdaad, afkopen. Maar dat is pas sinds 1997. Tot die tijd deden Turken vervangende dienstplicht in het Nederlandse leger. Zal wel een opvoeddingetje zijn van de Turken, die dienstplicht. Maar sinds er geen dienstplicht meer is moet er afgekocht worden.
Veel interessanter is de vraag hoe het zo heeft kunnen komen. Dat moet toch terug te voeren zijn op onderhandelingen van de Nederlandse Staat met de Turkse, destijds, toen de gastarbeiders naar Nederland werden gehaald. Door rechtse kabinetten.
Nogmaals: de immigratie komt van rechts.
Die Koerdische kwestie ken ik en die lijkt als twee druppels water op de Palestijnse kwestie. Dit "Als we weer iemand in het kabinet krijgen met ook een Turks paspoort en die kwestie laadt op, hoe zit het dan met de druk van Turkije? " kan ik nog steeds niet volgen. Welke druk verwacht je?
"Wilders heeft namelijk niet de Israelische nationaliteit. "
En dus hoeft Wilders geen consequenties te trekken uit wat hij zegt en doet over de kwestie en hebben wij niets te vrezen van mogelijk woedende Palestijnen?
Wat denk je nou, dat je als buitenlander zomaar ongestraft van alles kunt zeggen in en over een land?
Groet,
Miriam Lavell

Zwitserland

..kent ook een systeem met afkopen van de dienstplicht. je moet 3 weken per jaar tot je 40 ste (alles circa).

Alternatief is dat je in een land waarmee Zwitserland een verdrag heeft de dienst hebt verricht... kan dus alleen met dubbele nationaliteit.

Ik heb vier neven die met dit bijltje moeten hakken. Oh ja, en hun vader ook.

By the by, niets om trots op te zijn, maar van de vier kinderen van mijn oma is er welgeteld één niet over de grens getrouwd. Alle andere wel.

Oh oh oh, wat wordt dat lastig als we allemaal moeten gaan kiezen onder de kerstboom dit jaar. Er zitten ook mensen bij die opgroeien in land A uit ouders met nationaliteit A en B en die vervolgens op hun 30ste weer gaan wonen in land B en godbetert daar ook nog kinderen krijgen met iemand met nationaliteit B. En vervolgens weer moeite moeten doen om nationaliteit B te krijgen.

Onder de kerstboom zitten dus nu vier nationaliteiten. Wat een schande. Echt ik word zo cynisch van dit gezeur.

Met kou

Nou kijk, Gerry, _ik_ heb nog met van die dekens geslapen. Met 3 kinderen in een bed om niet te bevriezen. 's morgens bij het wakker worden was het amper 5 graden in huis en stonden de ijsbloemen op de ramen.
De reden was simpel: wij hadden geen gas maar een kolenkachel. Die liet je 's nachts niet aan vanwege de kolendamp. De huizen waren slecht geisoleerd.
Dat is allemaal veranderd. Sinds de gasbel inderdaad.
Die dekens hebben niet zo zeer een relatie met armoe. Wel met karige voorzieningen. Voor iedereen.
Groet,
Miriam Lavell

Da's waar ook

Inderdaad, Miriam, dat was ik vergeten, die afkoopregeling is er gekomen toen/omdat in Nederland de dienstplicht werd afgeschaft.

Nog even over de druk. Het is zo'n raar idee, alsof Turkije/Marokko/het Vaticaan (want precies, maar dan ook precies dezelfde soorten argumenten zijn hier lang tegen katholieken gebruikt) "hun mensen" aan een touwtje hebben, terwijl een politicus die zijn oren meer naar een buitenland dan naar het eigen land laat hangen kennelijk niet zou blootstaan aan enige druk, simpelweg omdat hij het paspoort van het betreffende land niet heeft.

Lariekoek.

Groeten,

Temet

Gerry

Gerry

18-10-2010 om 15:03

Nee hoor, niks veranderd

IJsbloemen op de ramen waren standaard in de winter, is helemaal niet veranderd sinds de aardgasbel. Stoken op slaapkamers is niet normaal, vind ik nog steeds niet. Bij ons werd pas gestookt op de slaapkamer toen dat nodig was voor het maken van huiswerk, en daarvoor en daarna ging dat ding gewoon uit. Met genoeg dekbed en deken en een kruik heb je het echt niet koud 's nachts.

Het enige verschil dat je hebt met cv is dat als het echt hard vriest de leidingen een tikje open moeten, zodat het dus in de slaapkamer zelf niet gaat vriezen. O ja, en de huiskamer was tien graden 's nachts. Maar dat was 's ochtends altijd nog warmer dan de slaapkamers. Gewone normale zuinigheid.

Leuke zijstap

Eh... Gerry. Zelfs in het hedendaagse tuinschuirtje zie je geen ijsbloemen meer. Heeft iets van doen met de kwaliteit van de bouw (ventilatie, tocht). En als je wat jij beschrijft over gewone normale zuinigheid hebt meegekregen van je ouders, dan zie ik meteen ook een verklaring voor het gebruik van winterjassen ipv paardendekens.
Die winterjassen heb je liggen. Paardendekens moet je kopen. Gewone normale zuinigheid.
Groet,
Miriam Lavell (ieder zijn meug)

reina

reina

18-10-2010 om 15:31

Rodebeuk

Dat snapte ik wel, hoor Maar het lijkt me juist mooi als je iets mee hebt gekregen van 2 culturen, gelukkig heb ik geleerd dat de diverse culturen ieder hun waarde hebben, dat je nooit mag neerkijken op iemand vanwege zijn cultuur. En ja, ik begrijp ook dat het problemen kan opleveren.

Miriam

Wie heeft het over paardedekens? En over hedendaagse tuinschuurtjes? Ik had het echt niet koud 's nachts, maar ik had wel ijsbloemen op mijn slaapkamerraam.

Maar fijn dat jij weet hoeveel mijn grootmoeder (weduwe, 7 jonge kinderen) te besteden had....

Fraz

Fraz

18-10-2010 om 19:26

Wat is loyaliteit

kun je dat meten en wanneer ben je loyaal genoeg en wat als je niet loyaal genoeg bent (volgens welke maatstaven en hoe check je dat ) wat dan ?

Ik als Nederlander met slechts één nationaliteit en één paspoort kan wel eens minder loyaal naar Nederland zijn dat een staatssecretaris met twee nationaliteiten.

Fraz

Fraz

18-10-2010 om 19:46

Ijsbloemen

grappig die had ik vroeger op mijn slaapkamerraam (wij hadden geen CV wel een gaskachel in de huiskamer) maar weet je bij mijn kinderen staan ze ook nog wel eens. Simpel omdat wij nog steeds het glas moeten vervangen door dubbelglas op de 1e verdieping en wij 's de cv op de slaapkamers bijna nooit hebben aanstaan. Binnenkort helaas geen ijsbloemen meer hier

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-10-2010 om 20:07

Beste uit twee culturen

"Als ik iets mooi vond aan mijn jeugd was het nou juist dat ik thuis niet hoefde te kiezen, dat we daar echt het beste uit twee werelden hadden."
Mooi gezegd, en volgens mij werkt het zo. Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het fenomeen integratie. Google bijvoorbeeld maar eens op cultuurpsycholoog Theo Verheggen. Wat hij (en anderen) daarbij heeft gemerkt is dat integratie het 'beste' is als mensen leren 'schakelen' tussen hun nieuwe en oude cultuur. Mensen moeten hun oude gewoonten/voorkeuren dus niet aan de kant zetten, maar gewoon aanhouden. En daarnaast - op de momenten dat dat nodig/gewenst is - leven volgens de culturele norm van het nieuwe land. Met name Marokkaanse meisjes schijnen dit erg goed te kunnen. Thuis zijn ze typisch Marokkaanse meisjes, buitenshuis typisch Nederlands.

sp

sp

19-10-2010 om 13:19

Pardon? op het matje?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7961898/__Turkije_roept_Nederland_op_matje__.html?p=7,1

Turkije roept Nederland op matje ISTANBUL - De Nederlandse zaakgelastigde in Turkije is door de Turkse regering op het matje geroepen over het Nederlandse regeerakkoord en de gedoogsteun van de PVV.

Dat hebben ingewijden in hoofdstad Ankara gezegd, meldt De Volkskrant. Het land maakt zich zorgen over de invloed van de PVV en over passages in het regeerakkoord die gevolgen hebben voor Turken.

Ankara wil onder meer opheldering over plannen van het kabinet die de sociale zekerheid beperken voor Turken die zijn teruggegaan naar hun vaderland.

Matje

Het matje kwam van de Volkskrant. Ik dacht ook dat het van de Telegraaf was, maar die had het van de Volkskrant zag ik, toen ik die site bekeek.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.