Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Guinevere

Guinevere

25-03-2010 om 19:29

3 dimensionale tekentechnieken

Mijn zoon is sinds vandaag in het bezit van een 3D-brilletje. Hij is zó onder de indruk van het effect, dat hij fanatiek aan het 3D-tekenen is geslagen. Weet iemand meer over de techniek die hij hierbij moet gebruiken? Als ik google, kom ik alleen maar tekenpakketten tegen voor 3D-huizen etc, maar dat is niet het gewenste pakket. Het gaat om dat tekenen waarbij de kleuren rood en blauw "ernaast" worden gezet, om dan met het brilletje een 3D-effect te krijgen. Wat is de truc die hierachter zit?
Ik kan 'm niet of nauwelijks helpen, want ik zie geen diepte.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

26-03-2010 om 12:43

Geen 3d-tekenaars hier?

Begrijp ik nou goed dat jullie in je vrije tijd niet aan 3D-tekenen doen?

K.Heksenvet

K.Heksenvet

26-03-2010 om 12:55

Ik weet het ook niet

Mijn zoon tekent met de twee potloden tegelijk, maar eigenlijk nooit met het gewenste resultaat. Ik snap het dus ook niet.

Guinevere

Guinevere

26-03-2010 om 13:41

Normale hobby

Zal ik mijn zoon dan maar zeggen dat hij beter een normale hobby kan kiezen? Iets met puzzels ofzo?
Anyway, de zoon van Kaatje is dus ook geïnteresseerd in deze methode, er is dus een medestander in NL!

marie

marie

26-03-2010 om 14:03

Niet veel over te vinden

Hallo
Ik was nieuwschierig geworden van je vraag en heb ook even zitten Googlen
Ik vond o.a. dit:
http://www.ontdekplek.nl/wb/3dbril.html

mirreke

mirreke

26-03-2010 om 17:02

Mijn zoon ook

Hij heeft prachtige 3D-dinoboeken en wilde natuurlijk ook zo tekenen. In eerste instantie viel dat erg tegen, toen zijn we begonnen met letters, die kun je gemakkelijk telkens opnieuw maken en dan iets verbeten 3d letter.
Ik heb ook wel gegoogeld, maar het lijkt alsof er voor uit de vrije hand tekenen geen links of boeken voor zijn. Ik kijk zo even naar de link van Beemer.

Coco

Coco

27-03-2010 om 00:08

Best ingewikkeld

De truc is natuurlijk dat je met het rode potlood tekent wat je ene oog ziet en met het groene wat je andere ziet.
Maar voor dingen die ver weg zijn, moeten de lijnen veel minder ver uit elkaar staan dan voor dingen die dichtbij zijn. Precies de goede afstanden krijgen is dus bijna niet te doen. Je ziet ook bij de wat minder goede 3d films dat de beeldjes vaak niet helemaal over elkaar heen vallen.
Wat je misschien kunt doen is twee foto's maken van hetzelfde object, waarbij je de camera een paar centimeter verschuift. Als je die dan over elkaar heen projecteert, zie je precies waar de lijnen moeten komen. Dat kan je dan misschien als uitgangspunt gebruiken voor een tekening.
Vroeger maakte ik op die manier "driedimensionale" dia's. Dan keek me met twee van die goedkope diakijkertjes(voor elk oog één) en zag je een heel mooi 3d plaatje. Dit was ver voor het digitale cameratijdperk. Waarschijnlijk kan je met zo'n programma waar je foto's mee bewerkt een heel eind komen.

Guinevere

Guinevere

27-03-2010 om 08:02

Oh, wat leuk

Dit is echt leuk. Hier kan zoon zéker mee aan de slag. Ik hoop dat het een flink regenachtig weekend wordt! En gewoon met de digitale camera werken is ook een goed idee. Ik zal eens kijken wat we aan fotobewerkingsmogelijkheden hebben op de pc. Er moet toch iets te doen zijn met de kleuren van de foto en dat je ze dan over elkaar heen kunt leggen. Jammer dat ik zelf het effect niet kan bewonderen vanwege mijn ogen.
Bedankt allemaal!

Aanvullend op coco

Ik heb vroeger nog geleerd stereoscopische röntgenopnamen te maken. Dat was toen ook al 'leuk vanuit de oude doos' zo stokoud ben ik nu ook weer niet. Maar wat ik me er van kan herinneren moest je de twee opnamen van exact dezelfde focusafstand nemen, en dezelfde afstand van grond naar focus, maar dan 6 graden vanaf links (of rechts) inschieten.
De twee foto's ophangen en flink scheel kijken. Erg lollig. Of het iets te doen heeft met 3 d tekenen weet ik zo niet...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.