Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2009 om 15:39

50 dingen die verdwenen door internet

Van http://welingelichtekringen.nl/50-dingen-die-verdwenen-door-internet.html
In de vijftien jaar van zijn bestaan heeft het internet onze levens ingrijpend veranderd. Het wereldwijde web laat zich weinig gelegen aan reputaties en tradities - zo laat The Guardian zien in een scherpzinnig overzicht van 50 dingen die door het internet verloren zijn gegaan. "We hebben er ook een paar dingen bij gestopt die te leiden hebben gehad van moderne gadgets, met name de mobiele telefoon en de GPS."
Een selectie van de lijst:
* De kunst van het beschaafde meningsverschil
* Het luister van een complete CD van één band
* Punctualiteit (we kunnen toch sms-en)
* Horloges
* Telefoonboeken
* Muziekwinkels
* Penvriendinnen
* Samen televisie kijken
* Nieuwsvrije vakanties
* Ontzag voor dokters
* Geografische kennis en richtinggevoel
* De lunchpauze

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2009 om 15:53

De punten

* De kunst van het beschaafde meningsverschil
- Zou het niet zo zijn dat de mensen die irl onbeschoft zijn dat op internet hooguit een tandje erger doen?

* Het luister van een complete CD van één band
- Dit geldt voor mij wel. Ik heb niet zoveel behoefte meer aan een complete cd, ik zoek wel wat uit via youtube of zo.

* Punctualiteit (we kunnen toch sms-en)
- Als ik even na ga hoe het in ons eigen gezin is dan wordt ik geacht altijd mijn inbox te raadplegen, want stel je voor dat dochter iets belangrijks gevraagd heeft. Dat was gister bijvoorbeeld het geval. Ik zie op het station dat mijn dochter tussen de middag een smsje heeft gestuurd: 'ma wil je school bellen dat ik ziek naar huis ben gegaan en nu thuis ben?'. Tja, toen was het te laat en zal ik het dus maandag moeten bevestigen. In plaats van dat ze het werk dan even belt. "oh ja"

* Horloges
- Geen behoefte meer aan inderdaad, ik heb mijn mobiel.

* Telefoonboeken
- Die gaan bij ons regelrecht de papierbak in.

* Muziekwinkels
- Kom ik praktisch nooit meer.

* Penvriendinnen
- Kijk... dit is nou iets waar ik via email véél beter in ben. Ik zal wat brieven geschreven hebben die nooit de brievenbus gehaald hebben! Ik was daar nogal lui in en reageer via internet altijd en snel.

* Samen televisie kijken
- Ja en nee, we kijken nog steeds programma's samen, maar msn is een belangrijk alternatief voor mijn dochters. Dus combineren ze het op hun kamer, met de laptop op schoot en de tv aan.

* Nieuwsvrije vakanties
- We nemen geen laptop mee op vakantie en kijken alleen naar het nieuws op tv als we in Nederland zijn. In het buitenland kan ik best twee weken zonder nieuws en als er rampen gebeuren pik je die in het buitenland ook wel op.

* Ontzag voor dokters
- Zou dat door internet komen??

* Geografische kennis en richtinggevoel
- Deze snap ik niet helemaal. Bedoelen ze nou dat het niet meer nodig is om de kaart uit je hoofd te leren? Het valt me wel op dat mijn jongste dochter de meest normale plaatsen in Nederland niet weet te liggen, maar zegt dat niet meer over het onderwijs in dit vak?

* De lunchpauze
- Om mij heen maak ik alleen maar mee dat er samen gegeten wordt op het werk en op school.

Katrien

Katrien

05-09-2009 om 15:54

Die dingen zijn er toch nog altijd?

Ik snap het niet, al die dingen die hier opgesomd zijn, bestaan toch nog gewoon?

Of mis ik ergens iets in het verhaal?

Katrien

Monique D*

Monique D*

05-09-2009 om 16:24

Wat antwoorden

Een selectie van de lijst van dingen die door Internet zijn verdwenen:

* De kunst van het beschaafde meningsverschil
Wat wordt hiermee bedoeld? Discussies bij internetfora waarbij men geen respect heeft voor elkaars mening? Ik discussieer wel prettiger bij een forum dan "in real life" omdat men je niet in de reden kan vallen en je tijd hebt om jouw mening goed te onderbouwen.

* Het luister van een complete CD van één band
Je kan ook muziek van het internet downloaden. Je hebt geen cd's meer nodig. Hetzelfde als met bioscopen, ze blijven toch bestaan, ondanks dat films gewoon gedownload of bekeken kunnen worden van het internet.

* Punctualiteit (we kunnen toch sms-en)
Ik ben altijd bang geweest dat er taalverloedering ontstaat door verkeerd taalgebruik (spellingsfouten) bij sms-en en msn-en. Mijn kinderen vinden niet leuk als ik meekijk, want ik kan dan mijn commentaar m.b.t. het spellen niet voor mij houden... ware het niet dat de spelling bij het vak Nederlands (of taal op de basisschool) toch redelijk tot goed wordt bevonden.

* Horloges
Ik heb er zelf geen omdat ze bij mij altijd ophouden met tikken zodra ik ze om mijn arm heb, maar horloges zijn m.i. toch handig omdat je even op je pols kan kijken hoe laat het is. Mijn mobiel geeft ook de tijd aan, maar die moet ik speciaal daarvoor uit mijn tas of broekzak halen.

* Telefoonboeken
Telefoonboeken zijn ook op het internet. Ik gebruik ze wel omdat mijn pc niet elke dag en nacht aanstaat.. en ik heb niet altijd zin om daarvoor mijn pc aan te zetten om een telefoonnummer op te zoeken (of mijn kinderen te vragen even te switchen naar www.detelefoongids.nl).

* Muziekwinkels
Zelfde als punt "het luisteren naar cd's".

* Penvriendinnen
Ik heb een een penvriendin in het buitenland die geen computer heeft en bang is om het te gebruiken (mailen is haar onbekend). Jaahaa, die zijn er nog!

* Samen televisie kijken
Dat doe ik wel omdat ik i.v.m. mijn werk de hele dag achter de pc zit. Dan heb ik geen zin om weer achter de pc te kruipen. Ik kijk tv of lees een goed boek.

* Nieuwsvrije vakanties
In veel Europese landen kan je nog een Nederlandse krant kopen of een tv met schotelantenne meenemen.

* Ontzag voor dokters
Waarom? Ik zie eerder het tegenovergestelde. Door het internet ben je op de hoogte van veel medische informatie, waardoor je het beter denkt te weten dan de dokter..

* Geografische kennis en richtinggevoel
Als je al geen richtinggevoel hebt dan krijg je dat ook niet als je via internet complete routerplanners kan uitdraaien of een tomtom neemt als je de weg op gaat. En jouw geografische kennis zal ook niet toenemen als alles door het internet wordt voorgekauwd.

* De lunchpauze
Hoezo? Omdat je dan gaat internetten? Bij mij op het werk is het verboden om privé te internetten..

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2009 om 16:32

Monique

Het gaat om dingen die door internet verdwénen zijn of naar verwachting verdwijnen. Ontzag voor de dokter lijkt verdwenen te zijn, jij bevestigd dat. Hetzelfde met geografie. Waarom zou je je hersens nog laten werken als je het per situatie op kunt zoeken. Geografische kennis zou dus door internet (kunnen) verdwijnen.

Bastet

Bastet

05-09-2009 om 17:20

Valt wel mee hoor

Ik vind het wel loslopen,het is mij prima gelukt,een nieuwsvrije vakantie.Complete cd's luisteren doe ik,ik ben nog steeds stipt,samen tv kijken doen we hier ook,ik heb een horloge en een penvriendin...
Bastet

MaximeM

MaximeM

05-09-2009 om 18:14

Nog meer verdwenen

* dagenlang peinzen hoe oud Jack Nicholson (of vul hier een andere filmster in) ook alweer is, en in welke films hij allemaal heeft meegespeeld
* de encylcopedie, die heb ik niet meer in boekvorm op de plank staan
* fietsen naar de bieb om een onderwerp voor een spreekbeurt uit te zoeken, of een uittreksel van een boek te kopieren (ik zie me daar nog staan bij de kaartenbakjes)
* kookboek kopen (doe ik al jaren niet meer, print wel een receptje van internet uit)

Maxime

Bastet

Bastet

05-09-2009 om 19:12

Maxime

Zowel ik als mijn moeder kopen nog regelmatig kookboeken,omdat er niks gaat boven een mooi kookboek!lekker bladeren,snuffelen,genieten van de mooie foto's...heerlijk!
Bastet

Maylise

Maylise

05-09-2009 om 22:25

Valt ook mee

* De kunst van het beschaafde meningsverschil

- Ik kan op internet net zo beschaafd of onbeschaafd van mening verschillen als in het echt. In geen van beide gevallen heb ik de behoefte om te schreeuwen of te schelden maar dat is zowel op internet als in het echt mogelijk.

* Het luister van een complete CD van één band

- Dat doe ik nog steeds. Ik zet regelmatig een CD op en die luister ik helemaal uit. Ik heb graag muziek op. Ik koop ook nog steeds CD's. Als ik wat meer achtergrond muziek wil dan zet ik wel bijvoorbeeld een radio station op. Dat laatste tegenwoordig inderdaad wel vaak via internet.

* Punctualiteit (we kunnen toch sms-en)

- Dat zit meer in de mens en de cultuur dan in internet denk ik. Ik ben even punctueel of niet punctueel als vroeger. Er zit wel een punt in dat ik nu misschien iets makkelijker later kom op sociale afspraken omdat ik weet dat ik die persoon makkelijker op de hoogte kan stellen van mijn te laat komen dan vroeger voor dat we een mobiele telefoon hadden. Als je dan al allebei van huis was gegaan kon je de persoon met wie je had afgesproken niet meer bereiken dus die stond dat maar te wachten waar je bleef. Daardoor ben ik misschien wel iets makkelijker geworden hiermee al ben ik redelijk punctueel over het algemeen.

* Horloges

- Draag ik nog steeds elke dag en zal ik ook blijven doen.

* Telefoonboeken

- Gebruik ik inderdaad minder. Tegenwoordig zoek ik nummers inderdaad vaak via internet op. Ik heb wel een telefoonboek en gebruik die ook nog wel al is het dan minder vaak.

* Muziekwinkels

- Kom ik nog regelmatig en koop daar ook cd's.

* Penvriendinnen

- Inderdaad schreef ik vroeger naar mijn vrienden in den verre brieven. Dat is nu minder. Tegenwoordig zitten we allemaal op facebook en hebben we email dus er worden weinig echte brieven meer geschreven. Dat vind ik zowel een verlies als een winst. Via facebook, blogs en email kan ik perfect op de hoogte blijven van de details van het leven van vrienden en familie in den vreemde zoals dat vroeger niet kon. Schaffen ze een nieuw hondje aan zie ik dezelfde avond de foto's nog, heeft een kind een muziek uitvoering kan ik die uitvoering de volgende via internet zien enzovoorts. Dat is wel fantastisch. Ik voel me nu veel meer betrokken en op de hoogte bij het dagelijks leven van buitenlandse vrienden en familie dan vroeger. Dat is dus wel echt een winst. Een verlies is dat het jammer is dat de echte kunst van het brieven schrijven verloren gaat. Vroeger kreeg je die brief waar je weken naar had uit gezien en die las je 10x over voordat je heel zorgvuldig een antwoord terug schreef waarin je over elke zin uitvoerig nadacht voor je die neerschreef. Brieven ontvangen was een echt hoogtepunt altijd. Het geschreven woord had toen zeker meer waarde.
Ik vind het wel jammer dat brieven schrijven nu eigenlijk weinig meer voorkomt. Hoewel mijn man en mijn oudste zoon die in Rome woont tegenwoordig wel elke week elkaar nog een ouderwetse brief schrijven. Het komt dus nog voor. Ik heb nog wel een onregelmatige briefwisseling met een kennis die geen internet heeft. Haar brieven zijn mij zeer waardevol en ik zie er elke keer naar uit maar ik mis soms wel dat ze geen internet heeft als er in haar land weer oorlogsgeweld lost barst en er geen manier is om er achter te komen hoe het me haar is.

* Samen televisie kijken

- Gebeurd nog steeds al hebben mijn man en ik wel andere ideeën over wat leuke televisie is dus we hebben nooit echt veel samen gekeken behalve naar films en het nieuws. Dat doen we nog steeds. Ik kijk wel regelmatig met de kinderen samen tv.

* Nieuwsvrije vakanties

- Die heb ik nooit gehad. Vroeger ging de radio mee waarmee we in den vreemde ook nieuws konden ontvangen en kochten we af en toe een krant. Tegenwoordig gaat de mobiele telefoon mee en de laptop maar we blijven altijd op de hoogte van het nieuws. En we hebben ook de autoradio nog altijd.

* Ontzag voor dokters

- Nooit gehad. Wel is het nu makkelijker om medische informatie te vinden en ervaringen uit te wisselen met anderen.

* Geografische kennis en richtinggevoel

- Altijd gehad en nog steeds aanwezig. Ik heb een tomtom maar gebruik hem zelden. Ik gebruik liever kaarten.

* De lunchpauze

- hoe zo? Ik lunch nog steeds elke dag en zal dat ook vast de rest van mijn leven blijven doen.

Maylise

Kiki

Kiki

05-09-2009 om 22:34

Ongeveer half om half denk ik

* De kunst van het beschaafde meningsverschil
Niet bij mij in ieder geval. Maar als ze die reacties op nieuwssites zoals Fok en Geen Stijl bedoelen. Het is inderdaad treurig wat daar uitgebraakt wordt.

* Het luister van een complete CD van één band
Ik zit heel vaak in de auto, dus ik draai nog wel CD's

* Punctualiteit (we kunnen toch sms-en)
Ik heb het internet niet nodig om niet punctueel te zijn

* Horloges
Heb ik nog steeds. Een hele mooie van mijn man gekregen

* Telefoonboeken
Heb ik niet meer, gaan de papierbak in

* Muziekwinkels
Kom ik niet zo vaak inderdaad. Ik heb nog wel een zwik bonnen liggen, maar ik zou niet weten wat ik daarvoor moet kopen.

* Penvriendinnen
Nooit gehad zelfs

* Samen televisie kijken
Wij hebben geen televisie, maar dat komt niet door het internet. Hoewel, misschien wel. Want we redeneren altijd dat we ook 'uitzending gemist' hebben voor als we echt wat willen zien

* Nieuwsvrije vakanties
Lukt me prima. Alleen toen wij in Amerika waren brak net de Mexicaanse griep uit en niemand wist toen nog hoe ernstig die griep was. Dat hebben we toen wel gevolgt

* Ontzag voor dokters
Bij mij niet. Maar volgens mij vindt tegenwoordig iedereen zichzelf een dokter.

* Geografische kennis en richtinggevoel
Heb ik nog steeds, dat moet je ook wel hebben in mijn werk. Anders kan je geen routes plannen

* De lunchpauze
Neem ik nooit en dat komt denk ik wel door het internet. Ik zit tussendoor op mijn werk wel te internetten als rustmoment.

Kiki

Kiki

05-09-2009 om 22:35

Ahem

schaamschaam

gevolgD

Monique D*

Monique D*

06-09-2009 om 15:14

Toevoeging geografische kennis en richtingsgevoel

* Geografische kennis en richtinggevoel

Ik heb hierop nog een toevoeging. Als de tomtom niet meer doet wat jij wil en je komt niet helemaal uit de geprinte routeplanner (zeker als je alleen rijdt, dan kan je het niet goed lezen en dan mis je wel eens een afslag), dan brengt de ouderwetse wegenkaart, die ik nog steeds in mijn auto heb liggen, uitkomst. Of als je in een stad of dorp bent stop je bij een bushalte waar meestal een kaart hangt en kijkt verder hoe je rijden moet..

Tirza G.

Tirza G.

06-09-2009 om 15:51

Eindelijk

weet ik waar mijn geografische kennis en richtingsgevoel gebleven zijn. Opgeslokt door internet. En dat al vóór dat internet bestond, eigenlijk best weer knap van mij.
Monique D., jij bent een vrolijkerd Ik kan op een kaart kijken zolang als ik wil, dat helpt echt niet hoooooor om te vinden waar ik moet zijn Enne.....in Zeeland rijden niet zoveel bussen en plattegronden heb ik hier nog nooit aangetroffen in de bushokjes.

Tirza

tonny

tonny

06-09-2009 om 18:23

Valt wel mee

* De kunst van het beschaafde meningsverschil

- dat kan via internet nog best! Hier bijvoorbeeld

* Het luister van een complete CD van één band

- mwah, ik luister sowieso niet veel muziek. Meestal radio.

* Punctualiteit (we kunnen toch sms-en)

- ja, da's weleens irritant, al dat last minute geplan. De één is ernstiger geinfecteerd dan de ander.

* Horloges

dat ding had ik al jáááren niet meer, er zijn klokken genoeg in de openbare ruimte en op mijn werk

* Telefoonboeken

gebruik ik nog een enkele keer, maar de lettertjes worden elk jaar kleiner

* Muziekwinkels

daar kwam ik toch al zelden (zie boven)

* Penvriendinnen

nou ja, dat zijn gewoon mailvriendinnen geworden. En belangrijke mails print ik om te bewaren.

* Samen televisie kijken

dat doe ik nog steeds wel hoor. Samen achter de PC komt ook voor.

* Nieuwsvrije vakanties

die heb ik nog steeds, we hadden tot voor kort geen laptop.

* Ontzag voor dokters

dat had ik vroeger ook al niet, toen zocht ik in boeken naar andere meningen. Het voordeel van boeken is dat je weet wie ze schrijft, nu kom je vaak op gesponsorde sites terecht en dat komt de onafhankelijkheid niet perse ten goede.

* Geografische kennis en richtinggevoel

de Bosatlas is nog steeds in ere. Naast Google Earth.

* De lunchpauze

Tja, inderdaad is effe surfen soms aantrekkelijk, maar aangezien eten en gelijktijdig computeren niet hygienisch is, houd ik toch maar een ouderwetse eetpauze inclusief sociaal verkeer.

tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2009 om 21:23

Tonny

Als ik tussen de middag alleen thuis ben neem ik mijn bordje wel mee naar de computer.

Nog meer punten

het spoorboekje
en de onwetendheid - alles "had je eigenlijk wel kunnen weten"

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.