Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Aanspreekvorm in e-mails

Ik vind het altijd een beetje stijf staan om een e-mail te krijgen die begint met 'Dag Liat'. Dat komt omdat ik vrij regelmatig e-mails krijg die zo beginnen van iemand die ik vrij truttig vind.

is dit alleen maar mijn associatie? Hoi Liat vind ik weer een beetje te tienerachtig (ik ben 40+). Zelf begin ik de mails meestal met Hallo X,

Het gaat hier om informele mails, maar wel op het werk.

Hoe doen jullie dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

15-04-2011 om 15:27

Verschilt

Collega's die ik niet ken noem ik 'Beste X'. Mails aan naaste collega's begin ik met 'Hallo', en aan collega's met wie ik het heel goed kan vinden 'Hoi' of 'Hi' of 'Ha die X'.

Hangt ervan af

om wie het gaat. 'Dag', 'Goedemorgen', 'Hallo', 'Beste' maar ook wel formeel 'Geachte'.

Ik schrijf nooit 'Hi' boven een Nederlandstalige mail. Dat vind ik zo stom staan. We hebben het toch niet over een paard

Hihihi!

amk

amk

15-04-2011 om 16:54

Wisselt

van formeel: geachte tot helemaal niets.
Dat laatste vooral tussen mijn leidinggevende en mij, want we wissen minstens 20 mails per dag uit. Die mondeling aangekondigd worden van de andere kant van de kamer: ik stuur je een mail door, moet je dit of dat mee doen. Dat hoef je dan in elk geval al niet meer te typen.

Margriet*

Margriet*

15-04-2011 om 17:35

Verschilt

maar als je regelmatig iemand mailt zet ik er meestal hai, hoi oid boven. Dag vind ik de ideale vorm voor niet te formeel maar niet te informeel. Bijvoorbeeld naar collega's die ik niet heel goed ken of buiten mijn organisatie mensen die ik wel ken maar niet vaak ontmoet heb of gesproken.
Dag vind ik niet truttig klinken, volgens mij komt dat meer door de associatie die je met die persoon hebt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-04-2011 om 18:35

Ha ha

misschien ben ik het wel, de truttige persoon van wie je die mails krijgt. Ik gebruik het namelijk heel erg vaak. Juist omdat ik 'geachte' vaak te formeel vind, en ik 'beste' vind klinken alsof er een waarde-oordeel aan hangt (in de zin van goed-beter-best). Hallo, hoi en hi vind ik dan vaak te informeel, dus kies ik voor 'dag'. Niets tuttigs aan in mijn ogen, gewoon lekker neutraal....
Aagje

Sancy

Sancy

15-04-2011 om 18:58

Grinnik

Ik begin vrijwel altijd met 'hallo Voornaam'. Mocht het iemand zijn uit de organisatie die ik niet persoonlijk ken (is mogelijk) dan begin ik mijn eerste mail (als ik het initiatief neem) met 'Geachte heer/Mevrouw X., beste Voornaam'. In de eventuele vervolgmailtjes ga ik weer over op 'hallo Voornaam'. Ontvang ik een mail van iemand die ik niet ken, antwoord ik ook gewoon met 'Hallo Voornaam' tenzij de aanhef van de ontvangen mail erg afwijkt van wat ik normaal doe. Dan reageer ik met een gelijke aanhef als in de ontvangen mail.

Kiki

Kiki

15-04-2011 om 20:01

Zakelijk begin ik altijd

met beste mevrouw/meneer en ik kijk dan verder hoe ze mij benaderen. Krijg ik een mail terug met "Beste Kiki, dank je wel voor je mail" stuur ik de mail daarna terug met "Beste Truus"
en krijg ik een antwoord met Beste mevrouw Kiki of Geachte mevrouw Kiki, dan antwoord ik met beste mevrouw/meneer

Ik gebruik nooit "hoi, hallo of dag" Ik gebruik nog wel eens en zeer zelden "geachte"

Guinevere

Guinevere

15-04-2011 om 20:34

Meestal zet ik als ik een lange, uitgebreide toelichting stuur aan mijn (kleine kudde) naaste collega's er boven: "Dierbare collegae". Of om ze te pesten: "Confreres". Als ik een mail stuur aan een groep die iets verder weg is: "Beste collega('s)". En ik ben zodra het iets informeler wordt, maar toch iets verder weg is een groot voorstander van "Hallo". In alle gevallen moet je de ondertekening wel aanpassen aan je aanhef. Ik werk wel in een je en jij organisatie trouwens.
Bij privémail zet ik er "Hoi Pietje" boven.

Margriet*

Margriet*

15-04-2011 om 20:44

Ik werk

ook in een je/jij cultuur in een erg informele sfeer, geen bank dus of groot commercieel bedrijf. Vandaar dat ik nooit geachte gebruik en dus ook niet beste (vind ik ook een onprettig wordt, afstandelijk met waardeoordeel)

Kaaskopje

Kaaskopje

15-04-2011 om 20:53

Hangt ervan af inderdaad

Bij bekenden of mensen waarmee ik informeel mails uitwissel hoi ik, bij zakelijke mail begin ik met geachte, bij vervolg-mails laat ik een groet vaak weg en zeg alleen mevrouw of meneer De Vries. Hallo gebruik ik volgens mij niet zo vaak. Ik vind dat op de een of andere manier te onverschillig. Maar dat zal meer met mijn beleving te maken hebben dan dat het echt zo is. (even in mijn verzonden-map gekeken en inderdaad... nooit hallo)

Goh, ik ben meestal niet zo kort van stof,

maar ik begin (semi informele) mails heel vaak 'gewoon' met iemands voornaam. Niks geen beste/hoi/hee/hai/dag. Gewoon iets in de geest van

Jeroen,

hierbij de beloofde blabla

groeten,

Ingrid

Is dat erg bruut?

Vic

Vic

15-04-2011 om 23:29

Ingrid

Ik werk momenteel veel samen met een collega die dat ook zo doet. Dan krijg ik een mailtje 'Vic, hierbij het verslag. Mvg Klaas'. Dan vraag ik me altijd af of hij dat bij iedereen zo doet, of dat het aan mij ligt.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-04-2011 om 00:32

Ingrid

Na de eerste, of de eerste twee mails doe ik dat ook hoor. Ik word na 1 of 2 keer al flauw van dat gehoi, of ge-geachte bladibla. Dan dus gewoon de naam en meer niet.

Biene M.

Biene M.

16-04-2011 om 07:05

Wissel af

Meestal zeg ik Dag, maar ik gebruik ook hoi, hallo, hi en beste. En geachte natuurlijk. Mijn leidinggevende mail ik vaak en na het derde mailtje van die dag laat ik de aanhef doorgaans helemaal weg.

Van alles

Ik gebruik van alles en nog wat en soms ook niks (ervoor dan), dus alleen de naam.
Het ligt aan de context waarin ik het stuur en ook aan hoe goed ik iemand ken en hoe ik er normaal mee omga, ik heb ook wel collega's (die zitten in andere locaties,sommigen echt kilometers ver) die ik nog nooit in levende lijve heb gezien en die ik wel mail. Ik ken hun namen en weet wat ze doen en moet ze mailen en houd het dan dus formeler. Dan wordt het iets als 'beste collega's (als het een groep betreft) of 'hallo maaike' (als ik ze in ieder geval wel eens gesproken heb b.v.) of 'hallo collega'.
Voor 'groepen' die ik moet mailen (voor uitnodiging van iets of voor doorsturen van verslag ofzo of voor mededelingen intern) gebruik ik veelal 'beste mensen' of 'beste collega's' of 'beste deelnemers', ik vind het zelf niet zo top maar ik krijg op deze manier ook zelf vaak mails dus dan neem je dat over.....
Voor mensen die ik véél mail (soms meerdere keren per dag) zet ik er soms na de eerste mail (goedemorgen pietje) daarna niks meer erboven. Dan mailt pietje mij terug als antwoord en ik antwoord weer etc.etc.
Dingen als 'hi' gebruik ik eigenlijk nooit, dat is me té informeel. Alleen mijn naaste collega's mail ik 'hoi' of 'dag'.
Voor externe mails houd ik het meestal 'formeler' en dan word het geachte ofzoiets.
groeten albana

Holiday

Holiday

16-04-2011 om 12:23

Dag

Ik begin niet met hi in werkmails. Wel hoi, hallo, dag, goedemorgen of beste X. Mail naar de groep: collega's, of beste collega's. Ik sluit dan af met mijn voornaam, soms nog met vriendelijke groet ervoor.

Dus ik vind dag Liat wel kunnen hoor. Klinkt vriendelijk.

+ Brunette +

+ Brunette +

16-04-2011 om 12:33

Jee, wat een meningen

Ik gebruik altijd "Beste" bij de wat formelere en "Hallo" bij de informelere contacten. Dacht dat ik daarmee altijd goed zat maar het blijkt dus van niet. Is er een oude-jongens-krentebroodsfeer tussen de collega en ik dan kan het van alles zijn. "Geachte" vind ik niet goed bij het medium internet passen, hoewel ik het bij hele formele contacten met onbekenden weleens gebruik.

Tijd voor officiële etiquette op dit gebied. Heeft Beatrijs Ritsema er al eens iets over gezegd?

bibi63

bibi63

16-04-2011 om 16:11

Juist tussenvorm

Ik vind dat 'dag huppeldepup' juist een mooie tussenvorm (ik zie het truttige niet zo....). Voor een mail aan iemand die ik informeel benader, maar eigenlijk niet goed ken, vind ik dat juist prima. 'Hoi' doe je dan niet, 'beste' vind ik ook niks, 'dag'.
Gr. Bibi

Jesse_1

Jesse_1

16-04-2011 om 19:24

O nee brunette! (o.t.)

Een e-mail schrijven aan iemand betekent niet dat je alle etiquette regels overbodig mag gooien. Een e-mail is niet automatisch informeel.
Ik heb eens een mail geschreven aan een onbekende, maar iemand waarvan ik _dacht_ dat ik door connecties wel zou mogen tutoyeren. Een heel correcte e-mail die ik begon met 'Beste Piet'. Als reactie kreeg ik een heel botte mail terug die begon met 'Geachte mevrouw Jesseachternaam'. Sindsdien tutoyeer ik niemand ongevraagd meer!!
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

16-04-2011 om 19:26

Van alles

Mijn aanhef aan collega's kan van alles zijn. Nu ik erover nadenk, ligt het meestal aan de inhoud van de mail en de hoeveelste mail het over hetzelfde onderwerp is.
Soms ook alleen de naam, of zonder aanhef. Soms alleen een link, of doorsturen zonder aanhef / zonder tekst.
Nu communiceer ik op mijn werk ook veel via e-mail, vooral met mijn baas.
Jesse

joer

joer

18-04-2011 om 20:35

Toch wel zakelijk

Bij zakelijke klanten begin ik altijd met geachte heer/mevrouw. Dat is ook de afspraak binnen ons bedrijf. Ook als zij terug antwoorden met Hallo/Beste/Hoi Marijke blijven wij geachte gebruiken.

Bij naaste collega's die ik goed ken gebruik ik Hoi Marijke, Goedemorgen Marijke.

Beste Marijke gebruik ik bij iedereen die niet zakelijk en niet mijn naaste collega's zijn. Beetje zakelijk, redelijk informeel. Beetje er tussen in.

Dag, Hi, Hallo zal ik nooit gebruiken.

JOER.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.