Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Juliea

Juliea

24-10-2011 om 20:00

Achtervolging

Ik heb me verbaasd over die enorme toestand rond de achtervolging gisteren op de snelweg.

Ik zal niet alle informatie juist hebben maar ik begreep dat benzinedieven achtervolgd werden en dat er een file is gemaakt om ze tegen te houden waarbij een onschuldige is aangereden en overleden door de dieven.

Was het nu echt nodig om zo iets te doen voor benzinedieven? Is het niet logischer om zoiets te doen bij veel ergere vergrijpen of is dit normaal?

Vandaag was er weer een achtervolging op snelwegen en gewone wegen waar zelfs spookgereden werd. Zijn we nog wel veilig op de weg met dit soort acties?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

24-10-2011 om 23:04

Denk jij dan dat wij daar het antwoord op weten? Zijn wij ooit veilig geweest op de weg dan?

Tirza

File

Ik denk dat die agenten zich nu ook wel even over hun bol krabben of dat nou wel zo'n handige actie was om opzettelijk een file te veroorzaken, met zo'n dodelijk gevolg.

Asa Torell

Asa Torell

25-10-2011 om 09:00

Niet alleen diefstal

De benzinedieven waren ook al op politieauto's ingereden (= poging tot doodslag) en naar ik begrepen heb was dat de reden om ze echt te willen pakken met die file.
Overigens is de dag ervoor nog een kind overleden doordat een gewone niet oplettende automobilist achterop een gewone file reed. Het is gewoon helaas een risico.

Merel

Merel

25-10-2011 om 10:18

Menselijk schild

Ik vind het niet kunnen, natuurlijk mag benzine diefstal niet, maar om dan moedwillig een file te creeeren, dat vind ik niet kunnen. De achterste auto's dienen als menselijk schild. Je zal het maar zijn (of je man of kind) en dat allemaal voor een volle tank van hooguit 100 euro? Regel het dan zo dat je alleen nog maar kan tanken met een bankpasje, of dat je eerst geld in een automaat moet stoppen voordat je kan tanken, ze kunnen zoveel automatiseren tegenwoordig, waarom dit dan niet? (er is zo'n groot verschil, je kunt bijvoorbeeld een parkeergarage beslist niet uit zonder te betalen (en dat is maar hooguit een paar euro) en bij een tankstation kan je blijkbaar gewoon wegrijden terwijl je voor 100 euro tankt.

josje

josje

25-10-2011 om 10:51

Lastig

Het gaat in dit geval om wel wat meer dan alleen een benzinetank vol benzine: valse (Franse) nummerplaten, 3 keer inrijden op politie, levensgevaarlijk rijden. Ik heb wel vaker gehoord dat de politie een "file" inzet om dit soort types te stoppen (oa bij Wegmisbruikers). Ik vind het wel riskant maar tot nu toe werden mensen gestopt op die manier. Wat deze mannen bezield heeft, weet ik niet, ze lieten zich in ieder geval niet tegenhouden. Ik kan wel gaan speculeren over drugs(gebruik) maar laat ik dat maar niet doen. Misschien waren andere middelen beter geweest (helicopter) maar het zijn toch echt deze mannen die zulke risico's genomen hebben. Maar ja, aan zulke files kleven natuurlijk risico's.
Kortom, ik weet het niet maar het is wel gecompliceerder dan alleen 100 euro voor een volle tank.

koentje

koentje

25-10-2011 om 11:02

Tja de politie heeft het weer gedaan

Dat vind ik een foute insteek. gaan ze eindelijk boeven vangen: is het weer niet goed. Het is maar makkelijk kritiek leveren op de politie.
Kijk deze reactie van de benzinedieven was niet echt te voorzien. Wie verwacht nou dat die malloten er zo'n beetje doorheen proberen t eboren?
Ik denk dat ze bij de politie ook wel zullen bedenken dat er in zo'n geval toch naar andere mogelijkheden gekeken moet worden. Het is een vergissing de verantwoordelijkheid bij de politie neer te leggen. Mensen die een rijbewijs hebben gekregen zouden zo zelfverantwoordelijk moeten zijn dat dit soort acties niet voorkomen. Dat kun je niet volledig bij de politie leggen.
Maar ik zou toch niet graag in de schoenen staan van de persoon die dit besloten heeft zo aan te pakken...........

Josje

Volgens mij haal je nu twee gevallen doorelkaar. De franse kentekens waren op de A27, deze idioot scheurde over de A2. En ja ik vind het heel, heel erg om als onschuldige automoblist gebruikt te worden als filefuik om iemand te stoppen die een tank benzine heeft gestolen.

Je leven voor een tank benzine!!
En ja Koentje ik denk dat de politie in dit geval de protocollen wel even door mag nemen.

josje

josje

25-10-2011 om 13:14

Klopt

Franse nummerplaten was inderdaad een ander geval maar deze auto had weliswaar geen Franse, maar wel valse nummerplaten. Verder is er een stopverbod genegeerd en zijn 3 pogingen gedaan een politieauto/blokkade te rammen. Er zijn pogingen gedaan de auto te stoppen.
Ik blijf het een lastige kwestie vinden. Had de politie niets gedaan, dan was er weer gewezen met het vingertje dat de politie nooit eens iets doet, dat ze keihard zouden moeten optreden en dat de boeven het hier voor het zeggen hebben en de gewone, hardwerkende man het slachtoffer is.
Ik denk dat men van tevoren ook niet zo'n tragische en verdrietige afloop had verwacht, men had al ervaring met dergelijke files. Het is wel goed als hier erg goed naar wordt gekeken en er lering uitgetrokken wordt en dat in de toekomst zo'n fataal ongeluk voorkomen kan worden en toch de slechteriken niet wegkomen met dergelijk gedrag. De bestuurder van de auto is en blijft in dit geval toch de moordenaar.

krin

krin

25-10-2011 om 13:26

Juist

/Verder is er een stopverbod genegeerd en zijn 3 pogingen gedaan een politieauto/blokkade te rammen./
Boeven die er geen probleem mee hebben een politieauto/blokkade te rammen, die laat je toch ook niet op een file inrijden? Dat snap ik echt niet. Dan kun je niet meer met 'we konden toch niet weten dat...' aankomen.
Maar ja, wat ze wel hadden moeten doen, weet ik ook niet. Ik las in de krant dat ze nu wel het protocol nog eens gaan bekijken. Dat lijkt me een goed plan.

Mmm

Vantevoren niet verwachten dat het zo dramatisch zou eindigen vind ik nogal..tja...naief!

Belle Époque

Belle Époque

25-10-2011 om 13:56

Relativeren

Een diefstal van een tank benzine, stel dat dat 80 euro kost. Nee, we doen het nog groter: 100 euro.

Versus de vele fietsendiefstallen (een fiets is al snel meer waard). Of berovingen van mp3-spelers of telefoontjes (momenteel weer een hot item op een fietspad dichtbij mijn huis, waar mijn kind dagelijks overheen moet).

Ooit is de fiets van mijn jongste zoon zo ongeveer onder zijn kont vandaan gejat. Het was tijdens een evenement en de politie stond er zo ongeveer náást. Aangifte gedaan, getuigen erbij, daders waren bekend, maar het resultaat was nul. Die fiets was iets meer waard dan een tank benzine.

En zo kunnen we allemaal vast wel een voorbeeld bedenken waarbij we kunnen zeggen: had de politie maar een fractie van de daadkracht getoond die ze nu toonden.

En ik wil de politie niet aanvallen en afkraken, maar ik kan me goed voorstellen dat er terecht heel wat wenkbrauwen zijn gefronst.

Fiorucci

Fiorucci

25-10-2011 om 14:04

Ja kom nou

Ze rijden op politieauto's in tot drie keer toe, en dan creer je een file om ze te pakken....dat is vragen om problemen.

Fiorucci

Fiorucci

25-10-2011 om 18:38

Nee, hoor, dat zeg ik ook niet, maar het is een groot risico, wat ook blijkt uit de afloop. Het doel heiligt inderdaad niet de middelen.

Vic

Vic

25-10-2011 om 18:55

Risico

Ik denk dat het risico net zo groot of groter is als je langdurig zo'n stel criminelen blijft achtervolgen op de snelweg. Dan is het bovendien nog minder gecontroleerd. Maar heel naar dat dit zo is afgelopen.

Ongelovelijk

Toen iemand mij dit weekend over het ongeluk vertelde en zei dat het gerucht ging dat de politie bewust een file had veroorzaakt, konden we dat beiden niet geloven. "Nee, zoiets doet de politie toch niet?" Dat was echt mijn eerste reactie. De politie is er toch om mensen te beschermen en niet om ze in gevaar te brengen.
Ik vind het ongelovelijk dat een file veroorzaken een methode van de politie is om verkeersovertreders of mensen die gratis tanken te pakken. Levensgevaarlijk! Kan mij niet schelen of het al heel vaak wel gewerkt heeft. Nu is het op een vreselijke manier misgegaan. Het zal je man, zoon, broer of vriend maar zijn.

Toke

Toke

26-10-2011 om 00:08

Vader en zoon

Vanavond in Nieuwsuur de bijrijder (zoon) en de advocaat van de bestuurder (de vader) die nog in de gevangenis zit. Toen ze stoptekens kregen van de politieauto's die voor, achter en naast hen reden, zijn ze niet gestopt. Waarom niet, vraagt Nieuwsuur aan advocaat. 'Omdat je in Nederland niet verplicht bent te stoppen als je een stopteken van de politie krijgt'...
'Zag u die file niet', vraagt Nieuwsuur aan zoon. 'Nee, als je steeds achterom kijkt, zie je niet wat er voor je gebeurt'...
'U ramde onderweg drie keer een politieauto. Waarom?' Zoon: 'Zij duwden ons de berm in, dat wilden we voorkomen'.
Ik vind het heel erg wat er gebeurd is, en heb echt ook mijn twijfels over het fenomeen filefuik. Maar als ik deze zoon en de advocaat hoor praten, denk ik: als er geen file had gestaan, was er absoluut ook een ongeluk gebeurd. En dan? Wie was daar dan verantwoordelijk voor geweest? Ook de politie? Of toch degene die een strafbaar feit pleegt, niet voor de consequenties wil opdraaien en vervolgens in een kwartier tijd van kwaad tot heel veel erger ontwikkelt. Totaal geen gevoel voor verantwoordelijkheid, ook nu niet. Ik geloof dat ik dat nog het allerallerergste vind.

Rosase

Rosase

26-10-2011 om 00:22

Ja dat vraag ik me dus ook af

wat was er gebeurd als ze deze "paradepaardjes" gewoon hun gang hadden laten gaan. Het is niet gezegd dat ze dan niet iemand van de weg hadden gereden.

File creeren is idd wel een zwaar middel voor een paar benzinedieven, maar de gemiddelde benzinedief gaat (denk ik) ook niet zo ver. Lijkt me dat dit types zijn die wel meer op hun kerfstok hebben.

Ik denk trouwens wel dat dat die fileveroorzaken-methoden ernstig geevalueerd gaat worden. Het is wel een heftig middel, dat blijkt maar weer.

Belle Époque

Belle Époque

26-10-2011 om 01:01

"menselijk schild"

http://www.nu.nl/binnenland/2650923/politie-verantwoordelijk-dode-a2.html

Hierin wordt de term "menselijk schild" gebruikt.

Nu.nl neem ik niet altijd even serieus, maar toch... Deze vond ik wel erg raak.

Rosase

Rosase

26-10-2011 om 13:06

Weet ik

Ik wil alleen maar zeggen dat het achteraf makkelijk praten is. Ik heb geen oordeel over de keuze die gemaakt is. En ik zou hem ook niet willen maken Dat is alles.

koentje

koentje

26-10-2011 om 16:46

En dan nog wat

ik vind het belachelijk dat ze zoveel aandacht besteden aan die malloot die ook in de auto zat. Lekkere beloning mag je daarna je verhaal komen doen op tv!

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

27-10-2011 om 17:26

Schuld

Tja, er heeft er maar natuurlijk één schuld en dat is de bestuurder van de auto die eerst benzine steelt en daarna wegvlucht voor de politie. Dat wil echter niet zeggen dat de politie geen verantwoordelijkheid draagt vor wat er gebeurd is. Met opzet een file creeeren en daarmee onschuldigen te gebruiken als een soort levend schild is gewoon idioot. Dat mag je alleen doen in absloute noodgevallen, bv. wanneer er mensenlevens gevaar lopen als die lui zouden ontkomen. Nu is dat gevaar voor mesenlevens juist gecreerd door de politie. Iemand die vlucht voor de politie, achtervolgt wordt en veel te senl rijdt, en die bovendien ook geen file op die plek en tijd verwacht kan idd. zomaar achterop die file knallen, zo iemand let per definitie midner op het verkeer voor hem dan op de politie die hem achtervolgt. Dat had de politie moeten kunnen weten en ze hadden nooit dat risico moeten nemen. Maar goed, van de politie in Nederland meot je gewoon niet te veel verwachten, het gemiddelde niveau is daar gewoon niet erg hoog, zoals ze in Amerika zeggen "if you pay peanuts, you get monkeys".

Als ik een nabestaande was zou ik woest zijn, ten eerste op die idiote crimineel van een bestuurder, maar ook op de politie die met levens speelt van osnchuldige burgers.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.