Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Adoe, si geer, hij geprustreer...

"Alle Indo's zijn frusti's" zei mijn (immer genuanceerde) partner laatst (dit nav een column van Theodor Holman).

En nu dit: http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2852147.ece/_Wilders__haar_moet_Indische_roots_verhullen_.html

Overigens slaagt haarkleuring er vaak niet in de wortels te verhullen, maar da's waarschijnlijk vooral een kwestie van vaak bijwerken.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ach & wee

Durf ik mijn Sittardse indo-man nog wel alleen naar de kapper te laten gaan?
Nooit geweten dat een kleurspoeling zo diep doordringt en zulke nare gevolgen heeft voor onderliggende anatomische delen

Ayanna

Ayanna

02-09-2009 om 16:29

Zo zie ja maar

Teveel waterstofperoxide kan uiteindelijk toch je hersens aantasten....

Tirza G.

Tirza G.

02-09-2009 om 16:39

Aha!

Hij is dus eigenlijk géén dom blondje! He, dat doet me weer deugd.

Tirza

Grijnz

Meer een dom donkertje

voor deze keer annie

voor deze keer annie

02-09-2009 om 20:37

Silone, ot

He, nog iemand uit Sittard hier? Ik wil mijn normale naam niet bekend maken, om toch hopelijk iets anoniemer te blijven, sorry.

Annie

Er zullen er best nog meer zijn hoor

voor deze keer annie

voor deze keer annie

02-09-2009 om 21:00

Genista ot

Oh vast en zeker en ik wil je niet uitdagen maar vlgs mij weet jij wel wie ik ben )

Kaaskopje

Kaaskopje

03-09-2009 om 01:57

Jullie zijn toch niet verrast door dit bericht?

Dat-ie wat te verhullen had was voor mij al heel lang zo klaar als een klontje, je ziet meteen dat er Indisch bloed door zijn aderen stroomt.

Temet

Temet

03-09-2009 om 10:24 Topicstarter

Kaaskopje

Was mij in het geheel niet opgevallen, en ook mijn vriend, die ik ervan verdenk een soort Indo-radar te hebben, had het nooit opgemerkt. We kunnen die kop gewoon niet zien denk ik, dat zal het zijn...

Overigens was het betreffende artikeltje wel grappig, maar lijkt de basis mij flinterdun. Ik bedoel: waarom denkt die mevrouw dat GW zijn Indische achtergrond zou willen verbergen? Bij vroegere generaties gold dat misschien nog, maar nu? En GW heeft wat tegen moslims, niet tegen niet-blanken, vziw.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

03-09-2009 om 12:03

Temet

Je weet inderdaad niet zeker of die blonde coupe bewust is om zijn afkomst te camoufleren, maar het was eigenlijk ook wat gelijk bij mij opkwam.
Wat ik niet wist is dat hij blijkbaar ook joodse voorouders heeft wat misschien, weet ik niet, meespeelt in zijn moslimfobie. Indonesië heeft toch de grootste moslimgemeenschap? Ik zit van alles te bedenken, maar of dat allemaal meespeelt weet ik natuurlijk ook niet.
Een zijstraatje: Wist je trouwens dat bij Hitler het hardnekkige gerucht gaat dat hij joodse voorouders had? We zullen het nooit absoluut zeker weten (denk ik) omdat hij zijn verleden zorgvuldig heeft verborgen.

Coco

Coco

04-09-2009 om 11:07

Kaaskopje

"Indonesië heeft toch de grootste moslimgemeenschap?"
Indo's zijn geen Indonesiërs: ze zijn er juist uitgetrapt door de Indonesiërs (lees moslims).
Maar ik ben ook van Indische afkomst (hoewel mijn haar zonder verven hartstikke blond is) en ik ben zo links als het maar kan. Datzelfde geldt voor veel neven en nichten van mij. Ik zie bij de familie van mijn moeders kant bij de oudere generatie (dus eigenlijk nog ouder dan mijn moeder) wel een paar van die steriotypetjes rondlopen (van die ultrarechtse haantjes), dat zijn dan voornamelijk mannen van 80+. Maar die mensen hebben vaak ook een hoop te verstouwen gehad: eerst het Jappenkamp, toen de bersiaptijd en vervolgens vluchten naar een land waar ze niet met open armen ontvangen werden. In Indië hadden ze vaak veel status (ze groeiden op in een soort apartheidssysteem, waarin zij als Nederlanders veel privileges hadden) en in Nederland waren ze "zwartjes" en werden ze niet helemaal voor vol aangezien. Iedereen heeft zo z'n eigen manier om daarmee om te gaan: sommigen kunnen zich beter invoelen in de problemen die vluchtelingen en andere nieuwkomers hebben ondervonden, anderen hebben meer zo'n houding van "ik heb het ook moeilijk gehad en me aangepast, dus jullie moeten niet zeuren".
Maar Geert Wilders is een jaar jonger dan ik. Ik kan me niet voorstellen dat het indo-zijn dan nog een rol speelt. De reactie die dat soort oudooms bij mij oproepen (het worden er steeds minder, ze sterven uit) is een mengeling van ergernis en medelijden. Ik krijg bepaald niet de neiging om hun standpunten over te nemen en ik heb ook niet het idee dat hun eigen nakomelingen dat wel doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2009 om 00:41

Coco

Indo's zijn geen Indonesiërs: ze zijn er juist uitgetrapt door de Indonesiërs (lees moslims)===
Ik had het ook niet over Indo's in Nederland maar over Indonesië zelf. Hoe is het om als Joodse (de oma van Geert) in een overwegend Islamitisch land te wonen? Ik heb geen idee, het is voor mij onbekend terrein. De grootmoeder van Geert Wilders is geboren in Indonesië. Ze trouwde met de opa van Geert. Op een dag gingen ze op verlof naar Nederland. Eenmaal terug in Nederland konden ze niet meer naar huis door geldgebrek. Opa had blijkbaar stout gedaan, was ontslagen en ze kregen geen geld voor de terugtocht. Dat zou in de familie invloed kunnen hebben gehad op de opvattingen waarmee Geert is opgegroeid.
Afgelopen week hadden ze het er in DWDD ook over en daar kwam naar voren dat Geert Wilders in Israël heeft gewoond in de kibboetstijd. Ze lieten foto's zien van Geert als jongen van 17 meen ik. Mens wat een verschil, je zou hem daar bijna knap kunnen noemem met donker krullend haar tot in zijn nek. Het zou ook mogelijk zijn dat in Israël pas goed zijn moslim'aversie' op gang is gekomen. Er zijn dus een aantal theorieën die moeten verklaren waarom Geertje doet zoals hij doet.

Coco

Coco

05-09-2009 om 11:57

Kaaskopje

"Ik had het ook niet over Indo's in Nederland maar over Indonesië zelf. Hoe is het om als Joodse (de oma van Geert) in een overwegend Islamitisch land te wonen?"
Dat is het nu juist. De oma van Geert woonde helemaal niet in Indonesië, maar in het Voormalig Nederlands Indië. Dat is een groot verschil. Het Indonesië van nu is een voornamelijk Islamitisch land. Maar toen de Nederlanders er nog "de baas" waren, heerste er een soort apartheidsregime. De Nederlanders (dus ook de Indische Nederlanders, oftewel indo's), leefden in een soort eigen wereldje, ver verwijderd (figuurlijk dan) van de inheemse bevolking, die ze vaak alleen kenden als personeel. Die inheemse bevolking was overwegend islamitisch(wel op een andere manier dan in de Arabische wereld, want de oorspronkelijke lokale godsdiensten hadden geloof ik grote invloed en er was veel bijgeloof) ja, maar ik denk niet dat dat veel verschil maakte.
De Tweede Wereldoorlog en de bersiaptijd gooiden dat mooie wereldje helemaal op z'n kop. Toen ze noodgedwongen in Nederland kwamen, vaak helemaal berooid (mijn moeders familie heeft nog steeds geld op een bank in Indonesië staan, wat ten eerste niets meer waard is en ten tweede niet meer op te nemen). Omdat ze vaak een kleurtje hadden werden ze ook nog uitgescholden voor "poepchinees" e.d. Een tante van mijn moeder kon het zo mooi omschrijven (ze moest er gelukkig zelf om lachen): vroeger was ik "Nonja Besar", nu ben ik "dat waif van xxxx" (ze was in een dorp in de buurt van Dordrecht terecht gekomen, waar de familie van haar man vandaan kwam).
Het klopt dus dat er veel frustratie zit bij die generatie. Maar heb ík (ik ben van de generatie van Wilders) daar last van? Nee, ik profiteer alleen van het lekkere eten dat er bij mij in de familie op tafel werd gezet. Waar de andere kinderen gekookte aardappelen met snotterige andijvie kregen, had ik altijd rijst met babi ketjap en sambal goreng boontjes e.d. Ik krijg bepaald niet de neiging die Indische afkomst te verbloemen. Als kind vond ik het zelfs reuze interessant en was ik erg teleurgesteld dat ik er helemaal niet Aziatisch uitzag, zoals sommige nichten en neven (maar die hebben twee indische ouders).

Tirza G.

Tirza G.

05-09-2009 om 12:02

Waar het vandaan komt

Tja, is dat nou zo interessant? Maakt het begrijpen van de persoonlijke geschiedenis en frustraties van iemand zijn gedrag beter ofzo?

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2009 om 14:56

Tirza

Waarom zou het niet interessant zijn? En, omdat ik nu eenmaal af en toe humorloos ben, ik vind je tweede vraag heel irritant. Er zijn al vele mensen bezig geweest om het gedrag van de boeven op deze wereld te verklaren. Er is behoefte aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2009 om 15:28

Coco

Je hebt gelijk dat Nederlands Indië niet gelijk is aan Indonesië. Daar had ik niet bij stilgestaan. In die zin zou het dus kunnen dat de oma van Geert totaal geen hinder ondervond van haar Joods-zijn?

Tirza G.

Tirza G.

05-09-2009 om 19:04

Tja

Het spijt me dat het je irriteert, maar ik vind het toch een interessante vraag. Kun je bepaald gedrag beter verdragen als je weet waar het vandaan komt? En, om op deze schaal te blijven (landelijke politiek), maakt dat het dan minder erg? Kijk, van een kind met een rotvader snap ik dat die af en toe eens lelijk doet in de klas ofzo, maar ook dat tolereren we toch niet?

Ik denk dat onderzoek naar de beweegredenen van Enge Mensen uit de Wereldgeschiedenis voor de helft tot doel heeft om ons te bevestigen: pfffff, zo eng ben ik gelukkig niet, dát zou ik nooit doen.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2009 om 20:59

Is het vandaag

Kaaskopje-dag?
Dat jij niet begrijpt waarom het interessant is om de achtergrond van bepaalde personen te onderzoeken wil niet zeggen dat het niet interessant ís.
Waar lees jij dat ik méér begrip heb voor Geert Wilders doordat ik meer weet van zijn achtergrond. Waarom stuur je die kant op? Ik vind dat erg vreemd.
Kennis vergaren wil niet zeggen dat je meer sympathie krijgt, hooguit meer inzicht en ook dat is maar heel beperkt.

Tirza G.

Tirza G.

05-09-2009 om 22:21

Nee

Vlei jezelf niet, Kaasokpje, het forum is groter dan jou. Ik reageer in algemene zin met een algemene vraag aan iedereen.
Wáárom is het zo belangrijk om een eventuele achtergrond van iemand te duiden? Wat verklaart dat dan, voorzover je daar sowieso al ooit iets zinnigs over kunt zeggen? En verandert de/onze kijk op iemand daardoor en is dat eigenlijk wel wenselijk?

Tirza

Kiki

Kiki

05-09-2009 om 22:26

Sorry ik vind het echt een non-onderwerp

Indo of niet, het blijft een aanmatigend vervelend xenofoob bang ventje.

Aan de andere kant, als dit nieuws ervoor zorgt dat mensen niet meer op hem gaan stemmen, vind ik het wel best

Coco

Coco

05-09-2009 om 23:14

Kaaskopje

Ik weet niet in hoeverre de oma van Wilders problemen ondervond met haar Joodse roots. Maar vergeet niet dat het Joods-Islamitische conflict eigenlijk pas op scherp kwam te staan toen het Israël-Palestina conflict een item werd. Dit was pas ná de oorlog, toen op grote schaal Joden naar Israël emigreerden (daarvoor was er ook al sprake van migratie, maar voordat de staat Israël officieel werd gesticht, waren de conflicten daar toch vooral plaatstelijk; ik denk niet dat moslims over de hele wereld zicht ermee identificeerden, al is het alleen al omdat de media toen nog niet zo'n enorme invloed hadden). De nazi's vormden voor Joden in die tijd een bedreiging en niet de moslims. En de nazi's waren denk ik ruimer vertgegenwoordigd onder de andere Nederlanders dan onder de Indonesische bevolking. De Indonesiërs zagen waarschijnlijk vooral de "Nederlandse onderdrukkers" en interesseerden zich er niet echt voor of die Nederlanders Christen waren of Joods.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2009 om 02:22

Coco

dank je wel voor je reactie. Met je laatste zin (de rest ook overigens) heb je denk ik helemaal gelijk.

liora

liora

06-09-2009 om 10:05

Coco

Hoi Coco,

Antisemitisme in Arabische landen bestond al zeer lang voordat Israel bestond.

Liora

Coco

Coco

06-09-2009 om 20:10

Liora

Dat is waar (hoewel het woord anti-semitisme pas eind negentiende, begin twintigste eeuw opdook), maar er was toen niet zozeer een speciale jodenhaat. Het was meer zo dat de Moslims neerkeken op mensen met een ander geloof. Dat kun je net zo goed zeggen over Joden en Christenen (en niet te vergeten Christenen onderling). Joden en Christenen werden trouwens door Moslims nog wel gedoogd. Dit gold niet voor volgelingen van andere, politheistische geloven en Moslims die van het geloof af waren gevallen.
Pas toen het anti-semitisme met het anti-zionisme werd gecombineerd kreeg het de felheid die het nu heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.