Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Fleur Mas

Fleur Mas

10-10-2009 om 19:59

Advies gevraagd

Beste medeforummers,

In het kort, weinig contact met buren (hallo en dag en af en toe een praatje)woon hier zelf 10 maand en heb al 8 maanden de camper van de buren voor de deur,parkeerhaventje voor mijn deur wordt bezet door hun camper(neemt 2 pplaatsen)kan nooit auto voor eigen deur parkeren,normaal uitzicht op park,nu nog 20% uitzicht op park,wellicht had ik het eerder aan moeten kaarten,niet gedaan, ga conflicten uit de weg,buren natuurlijk allang blij dat ik niets zeg,maar vandaag was camper weg,autootje voor de deur, licht in mijn kamer,heerlijk naar buiten kunnen kijken, en nu 10 minuten gelden,camper terug(buur had luxe auto zo geparkeerd dat ik hem niet voor de deur kon zetten,heeft met luxe auto plaatsen vrijgehouden voor terugkeer camper)en ik erger me dood aan dat ding,praten durf ik eigenlijk niet meer, had ik veel eerder moeten doen,wat is de beste weg?

mvg Fleur

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Fleur

Bel even met de gemeente. Hier mag bijvoorbeeld een caravan of camper officieel maar 5 (!) dagen op een parkeerplaats staan. Zeker na de zomervakantie wordt hier ook op gecontroleerd. Er is in jouw gemeente vast wel iets zoals buurtbeheer of toezicht waar je dit kunt melden.

Succes ermee, ik kan me voorstellen dat je je doodergert.

Chris

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2009 om 02:02

Mooie opening

Je zou kunnen aanbellen en vertellen dat je tot nu toe geen probleem hebt gemaakt van de camper, maar dat je vandaag pas goed gemerkt hebt hoeveel licht er wordt tegengehouden door de camper en hoe fijn het is om gewoon van het uitzicht te kunnen genieten. Of ze de camper ergens anders willen neerzetten? Bovendien zou je graag je auto voor je eigen huis willen zetten.
Dit zijn moeilijke klusjes, maar je ontzegt jezelf wel een stuk woonplezier en het gebruik van je eigen parkeerplek als je niet gaat.

Of misschien

als je dat durft en je buren weer tegen komt en hallo zegt vragen wanneer ze op vakantie gaan? vanuit die vraag kom je dan op onderwerp camper voor je deur en kun je aangeven dat je nooit eerder iets hebt gezegd omdat je dacht dat het tijdelijk was? Zoiets?

Gr Pham

Fatima

Fatima

11-10-2009 om 10:38

Politie bellen

Je kunt daarvoor gewoon de politie bellen. In veel gemeentes mag dat maar een paar dagen tenzij het op eigen terrein is.

Gemeente bellen

Ik zou de verstandhouding met je buren niet op de proef stellen door zelf aktie te ondernemen. Je kan de gemeente bellen met het verzoek om hieraan wat te doen. Niemand hoeft dan te weten dat jij de tipgever bent. In mjn gemeente mag een caravan/camper overigens maar drie dagen op de openbare weg staan.

Jakiro

Jakiro

11-10-2009 om 13:05

Verschil

Een camper is gewoon een "auto" waarvoor men wegenbelasting betaald en mag net zoals een gewone personenauto op de openbare weg staan.
Behalve als hij zo groot is, dat je er een speciaal rijbewijs voor moet hebben én de gemeente vrachtwagenparkeerterreinen hebben aangewezen in de gemeente, dan hoort hij op die parkeerplaatsen.
Persoonlijk denk ik dus dat je contact met je buren moet opnemen, omdat je juridisch geen enkel recht hebt.
Jakiro

Millenia

Millenia

11-10-2009 om 13:23

Vraagje

Hebben die buren voor hun eigen deur ruimte voor die camper? Waarom zetten ze hem voor jouw deur? Hebben zelf geen ruimte, of willen ze zelf hun uitzicht 'vrij' houden?

Fleur Mas

Fleur Mas

11-10-2009 om 14:25

Huurhuis

hallo allemaal, het betreft een huurwoning met parkeerplaatsjes voor de deur,de pplaats van de deur is natuurlijk niet officieel van mij,maar iedereen , indien mogelijk, wil natuurlijk zijn auto voor de deur hebben,alleen pakt die camper twee plaatsen,die van mij en die van hem,groet

Een camper = een auto?

Volgens mij is een camper een recreatievoertuig en gelden dus dezelfde regels als voor een caravan.

Elke gemeente heeft een Algemene Politie Verordening (APV). Misschien kan je die inzien; dan weet je welke regels in jouw gemeente gelden.

Gevonden via google

Parkeren van de camper in uw woonplaats.

De gemeentelijke APV regelt vaak het parkeren met voertuigen. Onderstaande is dus ook niet in iedere gemeenten gelijk. Als voorbeeld de APV van de Gemeente Terneuzen. Op het parkeren van een camper is het volgende artikel van toepassing:

Artikel 5.1.5 Caravans e.d.

1. Het is verboden een woonwagen, kampeerwagen, caravan, camper, magazijnwagen, aanhang-wagen, keetwagen of ander dergelijk voertuig dat voor de recreatie dan wel anderszins uitsluitend of mede voor andere dan verkeersdoeleinden wordt gebezigd:

a. langer dan drie achtereenvolgende dagen zonder wezenlijke tijdsonderbreking op de weg te parkeren;

b. op een door het college aangewezen plaats te parkeren, waar dit naar zijn oordeel schadelijk is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente.

2. Het college kan ontheffing verlenen van het in het eerste lid, aanhef en onder a, gesteldeverbod.

3 Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet voor zover de Provinciale caravan- en tentenverordening, de Wegenverordening Zeeland 1994 of de Landschapsverordening Zeeland 2001 van toepassing is.

Dit artikel zegt dus dat hij niet langer dan drie dagen op dezelfde plaats mag parkeren. Let op: daarna moet er een redelijke tijd tussen zitten alvorens hij weer op dezelfde plaats gezet mag worden. Men kan ontheffing bij de Gemeente aanvragen.

Dan vinden we vaak nog de volgende artikelen.

Artikel 5.1.7 Parkeren van grote voertuigen

1. Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter te parkeren op een door het college aangewezen plaats, waar dit naar zijn oordeel schadelijk is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente.

2 Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter te parkeren op een door het college aangewezen weg, waar dit parkeren naar zijn oordeel buitensporig is met het oog op de verdeling van beschikbare parkeerruimte.

3 Het in het tweede lid gestelde verbod geldt niet op werkdagen van maandag tot en met vrijdag, dagelijks van 08.00 tot 18.00 uur.

4 Het college kan van de in het eerste en tweede lid gestelde verboden ontheffing verlenen.

Vrachtauto’s die langer zijn dan 6 meter of hoger dan 2,4 meter moeten dus op aangewezen plaatsen parkeren.

Artikel 5.1.8 Parkeren van uitzicht belemmerende voertuigen

1 Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter, op de weg te parkeren bij een voor bewoning of ander dagelijks gebruik bestemd gebouw op zodanige wijze dat daardoor het uitzicht van bewoners of gebruikers vanuit dat gebouw op hinderlijke wijze wordt belemmerd of hun anderszins hinder of overlast wordt aangedaan.

2 Dit verbod geldt niet gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt voor het uitvoeren van werkzaamheden waarvoor de aanwezigheid van het voertuig ter plaatse noodzakelijk

Dit artikel geeft aan dat voertuigen die langer zijn dan 6 meter of hoger dan 2,4 meter niet voor woning worden geparkeerd als dat het uitzicht belemmerd of de bewoners op enige wijze hindert.

Omdat er een speciale bepaling voor kampeerauto’s is (een lex specialus) zijn de andere artikelen niet van toepassing en mag men met een dergelijke verordening dus drie dagen parkeren ook al is de camper langer dan 6 meter. De basis hiervoor is te vinden in de titel samenloop van strafbare feiten in het Wetboek van Strafrecht

Titel VI. Samenloop van strafbare feiten
Artikel 55
1
Valt een feit in meer dan één strafbepaling, dan wordt slechts één van die bepalingen toegepast, bij verschil die waarbij de zwaarste hoofdstraf is gesteld.
2
Indien voor een feit dat in een algemene strafbepaling valt een bijzondere strafbepaling bestaat, komt deze alleen in aanmerking

Gr Pham

Jakiro

Jakiro

11-10-2009 om 16:44

Pham

Ergens staat jouw conclusie: "Vrachtauto’s die langer zijn dan 6 meter of hoger dan 2,4 meter moeten dus op aangewezen plaatsen parkeren."
Volgens mij moet dat zijn: "Vrachtauto’s die langer zijn dan 6 meter of hoger dan 2,4 meter mogen dus niet op aangewezen plaatsen parkeren."
Ik hoop voor Fleur Mas dat haar gemeente ook zo'n APV heeft, waarin het zo duidelijk staat, dan heeft ze tenminste een poot om op te staan.
Jakiro

dre

dre

11-10-2009 om 19:18

En bedankt weer!

Hallo,
Het is niet de eerste keer dat ik ergens mee zit en dan hier op het forum een oplossing lees! Zo ook nu, wij kijken al geruime tijd (maanden) uit op de camper van de overbuurman. Die bovendien ook nog naast zijn ruime en vooral vrije oprit staat! Hij ziet zelf absoluut het probleem niet, maar mij irriteert het enorm.
Ik heb nu een en ander in de plaatselijk APV opgezocht en meteen de wijkagent gemaild of hij er iets mee kan of dat ik bij de gemeente moet zijn. Ik ben benieuwd of het lukt, maar zonder jullie was ik er in ieder geval niet uitgekomen!
groetjes,
Andrea

Jakiro

Ik heb nergens een eigen mening verkondigd, het hrlr stuk heb ik van internet gecopieerd en geplakt.

Gr Pham

Fleur mas

Wat je kan doen is googlen op APV en dan daarachter je gemeente/ stadsnaam.
Mijn stad heeft de APV online staan, de jouwe misschien ook wel.

Groetjes Pham

Yta Chalne

Yta Chalne

11-10-2009 om 22:19

Twee minuten

Dat kostte me inderdaad twee minuten Cobi. En aangezien ik nog een taartverdeler van je heb... De espresso neem ik wel mee, we hebben tijdelijk een geweldige koffie van de Galapagos eilanden!

amk

amk

11-10-2009 om 23:54

Cobi

het heeft niets met wel of geen wegenbelasting betalen te maken. Alleen met het type voertuig en wat in de apv staat.

Fleur Mas

Fleur Mas

12-10-2009 om 06:27

Ik had

al bij de apv gekeken van onze gemeente en daar staat 3*24 uur, maar dat is het probleem niet, ik weet(en buren ook)dat het niet mag,maar ik heb het al zo lang laten staan dat ik nu, na bijna een jaar, er niet meer over durf te beginnen,laten we eerlijk zijn,het is niet "mijn parkeerplaats",maar hij neemt met dat ding 2 plekken,dus ook die voor mijn deur,geen uitzicht, geen licht,hoe kan je op een vriendelijke manier er iets van zeggen want ik wil gewoon geen ruzie,groet

Puck2

Puck2

12-10-2009 om 09:20

Jakiro

De conclusie die in Pham's posting staat klopt wel degelijk en moet je lezen als "vrachtwagens die langer/hoger zijn moeten dus op speciaal voor vrachtwagens aangewezen parkeerzones geparkeerd worden en nergens anders."
Overigens worden in mijn gemeente ook de campers die langere tijd op 1 plaats staan voorzien van een sticker dat ze weggehaald moeten worden. Ik verbaasde me daar ook over want ook ik dacht dat een camper gelijk was aan een auto, maar hier dus niet.

Jakiro

Jakiro

12-10-2009 om 11:33

Puck

Dat is alleen van toepassing als die auto geparkeerd staat op plekken die de gemeente heeft aangegeven als niet toegestaan. Oftewel, de gemeente moet eerst plaatsen bepaald hebben, waar parkeren voor bepaalde voertuigen niet toegestaan is en deze ook aangeven. (er staat in het voorbeeld APV:"Het is verboden .........op een door het college aangewezen plaats")
Het kan wel leuk in een APV staan, maar als een gemeente geen wegen/straten heeft aangegeven, mag je nog steeds met die wagens overal parkeren.
Oftewel er staat alleen dat indien er bepaalde plaatsen zijn bepaald waar je niet mag parkeren met die voertuigen, je er ook niet mag staan en naar een andere plek moet. Dit moet échter wel aangegeven zijn. Of ter plaatse, of bij binnenkomst in de bebouwde kom.
Jakiro
PS Er staan conclusies in het door Pham aangehaalde APV. dus ik nam aan dat Pham die conclusie had gesteld. In APV's staan namelijk nooit conclusies.

amk

amk

12-10-2009 om 12:19

Gemeente

de gemeente bellen.
Zij controleren dan (mbv het beruchte krijtstreepje) of deze wagen hier langer staat of niet.
Vervolgens wordt mbv het kenteken nagegaan wie de eigenaar is, die krijgt een officieel schrijven en ook wordt er een mededeling op de wagen zelf geplakt.

Als er geen gehoor wordt gegeven aan het verplaatsen wordt de wagen op kosten van de eigenaar verwijderd.

Tirza G.

Tirza G.

12-10-2009 om 12:52

Nou

dat valt behoorlijk tegen, Cobi. Ik heb gegoogeld op cobi met het relirefotrauma, maar ik kan niet zeggen dat er echt veel respons kwam van mijn grote vriend.

Tirza

Vera*

Vera*

12-10-2009 om 14:49

Cobi

Zandhopen en open wegen voor de deur zijn verder wel lekker rustig (na werktijd).

amk

amk

12-10-2009 om 21:10

Maar cobi

nu wil je gewoon dat we je gaan vinden.

Tirza G.

Tirza G.

12-10-2009 om 23:17

Jij begon

Je daagde uit: nu niet allemaal googelen en roepen waar ik waarschijnlijk woon. Nou, daar wou ik wel een poging aan wagen. Maar nee, zelfs de cobijetsers kwamen er niet uit. Die je overigens wel mooi op het parkeerterrein neer kunt vlijen doordeweeks.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.