Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Aflopend energie contract

Wat een gedoe die energieprijzen. Driejarig contract (eneco) loopt in juni af.
Wat zal ik doen? Nu vast verlengen, nog even afwachten of contract laten verlopen zodat die overgaat in variabel en maar hopen op betere tijden?

Nog ander vraagje....hoeveel is 2.5 kwh mbt gebruik bv wasmachine,oven,droger of andere aparaten? Hoe plaats ik dat in perspectief? Kan ik daar uur wasmachine voor draaien ofzoiets?

Wij hebben vorig jaar ook getwijfeld en uiteindelijk toch voor een vast contract gekozen, vooral voor de rust. Maar achteraf denk je dan weer: had ik beter even kunnen wachten 😅

Volgens mij is variabel nu wat flexibeler, maar je moet wel tegen die onzekerheid kunnen.

En die kWh vind ik ook lastig hoor… maar een wasmachine zit volgens mij rond de 1 à 2 kWh per was, dus 2.5 kWh is dan zoiets als één wasje ongeveer (afhankelijk van het programma natuurlijk).

linn19

linn19

23-03-2026 om 13:28 Topicstarter

Ja ik wil ook graag voor rust en zekerheid gaan maar waar ik vanochtend nog aan zekerheid dacht denk ik nu weer "ik wacht nog wel even". Ik lees nl net weer dat Trump weer iets geroepen heeft op Truth Social dat hij in gesprek is met Iran en even op de pauze knop heeft gedrukt, en hup de prijzen op de handels markt dalen gelijk weer.

Waardeloos dat alles van die man afhangt nu.

Wb verbruik van stroom bij wassen valt 1 a 2 kwh nog mee. Bij lagere temp idd minder stroomverbruik. Zou eigenlijk meer inzicht moeten zien te krijgen in stroomverbruik per apparaat. Onder het mom van "alle beetjes helpen" Voor mijn gevoel is dat het enige waar ik zelf nog iets meer grip op kan krijgen.

linn19 schreef op 23-03-2026 om 13:28:

Ja ik wil ook graag voor rust en zekerheid gaan maar waar ik vanochtend nog aan zekerheid dacht denk ik nu weer "ik wacht nog wel even". Ik lees nl net weer dat Trump weer iets geroepen heeft op Truth Social dat hij in gesprek is met Iran en even op de pauze knop heeft gedrukt, en hup de prijzen op de handels markt dalen gelijk weer.

Waardeloos dat alles van die man afhangt nu.

Wb verbruik van stroom bij wassen valt 1 a 2 kwh nog mee. Bij lagere temp idd minder stroomverbruik. Zou eigenlijk meer inzicht moeten zien te krijgen in stroomverbruik per apparaat. Onder het mom van "alle beetjes helpen" Voor mijn gevoel is dat het enige waar ik zelf nog iets meer grip op kan krijgen.

Je hebt van die dongels/dingesen die je tussen apparaat en stopcontact kan doen en die meten hoeveel stroom er verbruikt wordt. Misschien handig voor je inzicht? En anders kun je in de specs van een apparaat vinden hoeveel energie het gebruikt, ik dacht dat de Consumentenbond ook wel vrij veel testresultaten heeft van verbruik. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.