Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

vraagteken

vraagteken

15-05-2012 om 13:39

Afrika

wat voor beeld hebben jullie van Afrika? Weten jullie duidelijke verschillen tussen landen, weet je zonder google wat waar ligt, wat voor mensen er wonen, wat de belangrijke plaatsen zijn, middelen van bestaan, de belangrijkste nieuwsfeiten, wat voor dieren er leven?

Ik erger me er steeds weer aan dat ik zo weinig van Afrika weet en dat het allemaal niet blijft hangen. Afrika blijft Afrika, donkere mensen, armoede, ziektes, rampen, droogte, misstanden, natuurlijk ook indrukwekkende natuur. Maar verder, het blijft zo onbepaald. Terwijl ik ongetwijfeld geirriteerd zou reageren als een niet-Europeaan Luxemburg, Denemarken en Polen niet uit elkaar zou kunnen houden, om maar wat te noemen.
Wat is dat toch.

Herkennen jullie het, of ben ik nou zo'n nitwit.

Wat voor films en boeken moet ik erbij pakken om wat aan die onkunde te doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aardrijkskundig lexicon

Mijn vader had vroeger een aardrijkskundig lexicon waarin van elk land gegevens stonden over de bevolking, economie, geografie, politiek, religie, cultuur en de geschiedenis. Eigenlijk hetzelfde als wat je nu op Wikipedia kan vinden. Ik vond het erg leuk om daarin te neuzen. Ik kwam er achter dat Botswana destijds (30 jaar geleden) een ideaal land was om te wonen: stabiele economie, gratis onderwijs en gezondheidszorg van goed niveau. Past ook helemaal niet bij het beeld van 'Een voor Afrika'. Toevallig las ik net ergens dat de Ethiopische economie met zo'n 10% per jaar groeit. Maar verder weet ik er ook niet veel van hoor, ik weet bij benadering of enigszins bekende afrikaanse landen in het oosten of westen liggen, maar ik kan Djibouti niet van Burundi onderscheiden, laat staan aanwijzen op een blinde kaart. Ik weet zo geen boeken of films over Afrika, behalve misschien 'Enjoy Poverty' van Renzo Martens op Youtube.

skik

ilsepilse

ilsepilse

15-05-2012 om 14:24

En neen ... een continent ! zoals europa

ik werkte vroeger gedeeltelijk bij de ambassade van Ivoorkust en dan kreeg je om de haverklap telefoon van mensen die naar Zuidafrika gingen en dan belden naar ons voor een visum, ik kon me er zo om ergeren, je gaat toch ook niet naar de ambassade van Rusland voor een visum voor Amerika?
dan zei ik rustig dat ze naar de ambassade van Zuidafrika moesten.
Zelf heb ik al 3 landen van de westkust van AFrika bezocht : Cameroun (vochtig, warm, mooie natuur en toen was net een staatsgreep geweest dus beetje grimmig klimaat), Senegal, (droge warmte, lieve mensen en minder mooie natuur), Ghana, (als je net na het regenseizoen gaat, heerlijk, dan heb je het warm en ook lieve mensen en mooie natuur, dus een mix van alles).
Ga eens rond met google earth, ik denk dat je dan ook al een idee hebt van het continent, de verschillende natuur-gebieden.
Pak de kaart van Afrika erbij, google op de landen, ik kan nu op straat al zien of een somalier of een ghanees komt aangelopen
enjoy je virtuele trip ...

ilsepilse

ilsepilse

15-05-2012 om 14:34

Enne

Africa is booming nu,
er wordt overal betaald in uganda met de mobiele telefoon, mensen hoeven geen dagen meer te reizen naar de bank om hun pacht te betalen...
Ghana heeft olie gevonden aan de kust en ik hoop dat ze dit bedachtzamer gaan gebruiken dan de NIgerianen.
Neem een gratis abonnement op
http://www.oneworld.nl/magazine
van het ministerie van ontwikkelingssamenwerking, er staan altijd leuke artikels in!

boeken, ga bij de bieb waargebeurde verhalen halen, over een Francaise die in Cameroun intrekt bij de Chef de village... je wordt zo het land ingezogen ...

Inderdaad

Het word tijd dat je op school wereldaardrijkskunde krijgt, dat zou een waardevolle innovatie zijn.

http://geology.com/world/africa-map.gif

Ik werd geadviseerd om Maryse Conde Segou te lezen.

appeltaart

appeltaart

16-05-2012 om 10:19

Ik weet de meeste landen in Afrika wel te liggen evenals landen op andere continenten, maar dat komt mn omdat ik zelf veel gereisd heb en mn ook gewerkt heb in een aantal Afrikaanse landen bv Angola, Tanzania, Ethiopie daardoor volg ik die landen een beetje. Maar vraag je me waar al die republieken in de voormalige Sowjet-Unie liggen of alle staten in Amerika ( op de belangrijkste na) moet ik ook googlen.
Maak je trouwens geen illussies over de bekendheid van Nederland, de gemiddelde wereldburger heeft echt geen idee waar dat ligt. Ik reisde in mij "jonge jaren" met een vriendin door Australie, ik vergeet nooit dat toen ik aan iemand vertelde dat ik uit Holland kwam hij diep nadacht en zei, O Holland , isn't that the capital off Copenhagen??

Kaaskopje

Kaaskopje

17-05-2012 om 00:00

Te weinig

Door jouw vraag heb ik nagedacht over mijn kennis van Afrika en hoewel ik echt wel een aantal dingen weet, moet ik toegeven dat het te weinig is. Ik neem me bij deze voor daar iets aan te doen
Als ik een vraag als de jouwe tegenkom sprint ik gelijk naar Google. Wat ik al wist is dat Afrika als continent 'booming' is. Ik zocht dus op 'Afrika' en 'groeiende economieën' en vond o.a. het volgende artikel uit trouw. Ik vond het interessant om te lezen, het gaat niet alleen over Afrika overigens:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/3244604/2012/04/22/Het-einde-van-de-derde-wereld.dhtml

Kaaskopje

Kaaskopje

17-05-2012 om 14:38

Oh nee

dat onderscheid ken ik wel. En de rest ziet er ook niet allemaal hetzelfde uit. Net als wij hier in Europa niet. Iemand uit Ghana ziet er anders uit dan iemand uit Ethiopië of Somalië. Mijn begrip over de welvaart in sommige landen laat nog wel eens te wensen over, waardoor ik soms een beetje verrast ben.

neteret mut

neteret mut

17-05-2012 om 21:46

Een beetje

Noord-Afrika gooi ik niet op 1 hoop met heel de rest en met Zuid-Afrika. En dat geeft al aan dat die rest al een stuk onduidelijker is. Ik zal op een kaart nu ook niet meer kunnen aangeven welk land waar ligt, ook al heb ik dat echt wel geleerd ( zelfs op de middelbare school hadden we topografie, uit je hoofd landen inc hoofdsteden, rivieren en bergketens kunnen natekenen). Of ik mensen zou herkennen van bv Kenia, SOmalie, Ivoorkust of Rwanda....denk het niet van allemaal maar misschien wel van sommigen. Ik merk dat ik juist Zuid-Amerika en Midden-Amerika op 1 hoop gooi. Te weinig verschil voor mezelf aanbreng. Ook de hele VS is 1 potje en dat zal ook wel niet helemaal kloppen.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-05-2012 om 22:21

En..

dan verbazen wij ons dat Amerikanen Europa door elkaar klutsen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.