Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tihama

Tihama

09-01-2010 om 19:20

Al even zinloos: boekenkast inrichten


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Het kan!

Toch kan het écht een gesorteerde boekenkast die er 'netjes' uitziet. Mijn stiefvader heeft dat. En alles keurig op genre bij elkaar...en dan de grootte bij elkaar. Om kleur geeft hij niet, maar zelfs zo lijkt ie al stukken netter dan mijn rommelige boekenkast. Hij heeft een gedeelte Encyclopedie (nou staat keurig toch? Een W.P. ziet er ook nog mooi uit ook!) En een gedeelte leesboeken. En een gedeelte atlassen (die spaart hij) en een gedeelte 'naslagwerken'. O en nog een hele plank met 'het aanzien van 19....' (allemaal tot nu toe). Leesboeken of ze nu fictie/nonfictie/romans of wat dan ook zijn, die haalt hij van de bieb...
Dus al met al maar 4 'soorten' boeken, gesorteerd op de 'grootte' en het lijkt al héél netjes. Volgens mij is het vooral ook praktisch en daardoor ook ontstaan. Zijn boekenkast heeft planken die je op allerlei maten erin kan doen, dus afhankelijk van de hoogte van je boeken....zet je dieplank erin. Vandaar....dus die indeling.
groeten albana

Alles al een keer gedaan

Grootte: ik woonde op 35 m2 in de binnenstad van A'dam en heb met mijn toen vriend die bij me kwam wonen twee boekenkasten zelf getimmerd. Van te voren bepaald hoeveel planken van welke hoogte, uiteindelijk zat er meestal maar 0.5-1.5 cm boven de boeken. Ook erg handig omdat het veel minder verstofte.

Jaar van verschijnen: in mijn studententijd had ik nog weleens periodes dat ik niet zo lekker in mijn vel zat, en één keer heb ik toen als werkverschaffing alle fictie op jaartal van 1e druk gezet. Leuk. Zie je ook dat er maar weinig boeken zijn verschenen tussen 40 en 45 (Brideshead revisited uit mijn hoofd, maar dat kan ook iets later geweest zijn. Verder Stefan Zweig die Welt von Gestern en nog wat Trümmerliteratur).

Hop op genre in de kast gedonderd: dat is nu met 2 banen en kleine kinderen... als het maar niet op de vloer ligt.

Komt er nog een (oude) vraag bij me op: hebben jullie alles gelezen wat er in je kast staat? In mijn ervaring zijn er maar twee types wat dat aangaat: mensen die echt alles, iedere letter gelezen hebben en mensen die heel wat boeken zijn begonnen of niet eens opengeslagen hebben. Maar ik laat me graag verrassen...

Jessica O

Jessica O

10-01-2010 om 12:02

Zag het ook

en man en ik hebben er hartelijk om zitten lachen.
Hier is de boekenkast ook gevuld met van alles, maar wel soort bij soort zeg maar. Dus de plantenboeken van manlief bij elkaar, de dierenboeken bij elkaar. Een deel van mijn kookboeken erin. Moet wel bekennen dat er ook een deel in de boekenkast is waar geen boeken staan, daar staat een whiskey karaf (gevuld), met glazen en een schaakspel.

De strips liggen op zolder, in dozen, manlief weet exact welke waar ligt (knap als je bedenkt dat het er bijna 1000 zijn).
Op slaapkamer ook een boekenkast, om het hoofdeinde van het bed heengebouwd. Daar liggen boeken in waar we mee aan het lezen zijn, of omdat ze niet meer in de kamer passen. Stapeltje Elle-eten erin, die lezen ook zo lekker voor het slapen gaan.

Jessica

Izar!

Dat is mijn favoriete boek... ik denk wel van alle boeken die ik ooit gelezen heb.

Op verschillende leeftijden word je op verschillende manieren geraakt natuurlijk, en het is zeker 12 jaar geleden dat ik het heb gelezen. Ik wist niet wat ik daarna kon gaan lezen.. was er zo van onder de indruk.

Dus rustig laten liggen tot je er tijd voor hebt.

Ik durf het niet eens aan te raden eigenlijk.. zo mooi vind ik het.

Wat toevallig dat je het noemt.

neteret mut

neteret mut

10-01-2010 om 12:17

Help

als wij de boeken op kleur zouden moeten zetten...Maar eerlijk is eerlijk ik onthoud van veel boeken idd wel de kleur band en dat helpt dan wel als ik dat boek terug wil vinden. In de woonkamer staan niet zo heel veel boeken, wat boeken over Belgie, wat poezie en wat ongeregeld, eetkamer is vooral stripboeken, jeugd-doe-boeken, spelletjesboeken, zangbundels, muziekboeken. In de keuken kookboeken en nog wat doe-boeken ( breiien, kraaltjes, tuin, compost). Kinderkamer hebben allemaal meters aan boeken min of meer passend bij de leeftijd, ieg genre of schrijver bij elkaar. Studeerkamer is vooral werkgeralteerd en onze slaapkamer is studiegerelateerd, hobby en romans/literatuur ( denk tussen de 32 en 35 meter aan boeken alleen al in de slaapkamer)

neteret mut

neteret mut

10-01-2010 om 12:22

O ja

Ik/we hebben niet alles gelezen, er zitten nl ook wel boeken bij die uit erfenissen komen en die te interessant waren om weg te doen. Er staat geen enkel boek dat ik niet nog zou willen lezen als ik het nog niet al gelezen heb. En tja sommige boeken zijn nou eenmaal ook geen leesboek ( woordenboeken, atlassen ed) Wel wil ik grote opruiming gaan houden in de romansectie ( wegdoen waar ik niet doorheen kwam bv.)

Holiday

Holiday

10-01-2010 om 12:44

Even een uitstapje naar de cd's

Laatst op tv een mevrouw met een hoog CD-rek in de hoek. Zo'n banaanvormig geval. Er zat 1 CD in. Heeft u maar 1 CD? Nee we hebben een hele kast vol, teveel voor dit rek, dat past er allemaal niet in. Maar kan die ene CD dan niet bij de andere in de kast dan? Nee, we laten er 1 CD in staan, in het rek, dan kun je zien dat het een CD-rek is anders denk je, wat is dat voor een raar geval.
Woehahaa!

En ontopic. Mijn boeken staan kriskras doorelkaar, heerlijk.

Lou

Lou

10-01-2010 om 12:55

Variant van mijn dochter

Mijn dochter heeft haar boeken, in tegenstelling tot die van ons, wél keurig gesorteerd in de kast staan. Op alfabet van de voornamen van de schrijvers. Paul Biegel en Paul van Loon naast elkaar, heel logisch vindt ze dat.

Rafelkap

Rafelkap

10-01-2010 om 13:29

Hier

vrijwel alles gelezen. De boeken van mij dan, die van mijn man nog niet dus ik hoef niet zo nodig naar de boekwinkel of bibliotheek
Onze boekenkast staat trouwens -net als Bastet geloof ik- boven, in de gang (=loze ruimte), de kast is op maat gemaakt, hoog en niet diep. Ik heb het voornemen hem ooit te stoffen en dan zal ik waarschijnlijk een nieuwe volkomen onlogische indeling maken
De boeken van de kinderen staan onderin en in de woonkamer in een kast en dan los nog wat op onze nachtkastjes.

Volgens mij zullen veel mensen in de woonkamer de "goede boeken" zetten, om leuke sier te maken voor het bezoek. Wij hoeven niet zo nodig aan de wereld te laten zien dat we van lezen houden, bovendien is het bij ons erg praktisch, boven.

Tihama

Tihama

10-01-2010 om 13:56

Rafelkap

"Tihama, foei! Gezellig met het hele gezin naar Eigen Huis en Tuin kijken? RTL? Van dat soort programma's krijg ik alleen al braakneigingen. "

Ach, wij hopen nog steeds goede inspiratie op te doen voor de nasleep van onze verbouwing. We kijken dus ook naar de Tuinruimers van SBS6. Maar ik moet toegeven dat we beide programma's vooral vaak van commentaar voorzien:'jee wat een stom idee'. Die hang naar esthetiek ten koste van praktische toepassing ergert ons allebei snel. De andere kant is dat het ons ook vaak goed helpt om te zien wat we vooral NIET willen.

Uit het laatste programma hebben we trouwens wél een leuk idee opgepikt, dat ik binnenkort met de buren wil overleggen.

Tihama

Tihama

Tihama

10-01-2010 om 14:08

Te lezen

Er staat hier altijd een klein voorraadje 'te lezen' boeken. Ik merk ook dat ik lustig doorkoop ook al heb ik ze nog niet allemaal gelezen. Ik heb altijd van elk genre wat 'op voorraad'.

Ik ben pas een paar jaar geleden begonnen met boeken die ik niet leuk vond, of al gelezen had en niet ging herlezen weg te doen. Zo heb ik Lila van Robert Pirsig jaren bewaard. Ik kon er niet doorheen komen, maar ik vond dat ik geen boek mocht 'wegdoen'.

En ik ben daar nu weer mee gestopt, omdat onze zoon nu begint aan onze boeken. In de woonkamer staan er trouwens niet zoveel, net geteld: ongeveer 400. De rest staat op slaapkamers en op zolder. Ik heb gisteren met man overlegd over een extra boekenkast in de kamer. Ik grijp namelijk mis op boeken.

Behalve dat ik boeken zelf graag herlees, heb ik de neiging om mensen acuut een boek in de handen te willen proppen. Als we het over een bepaald onderwerp hebben, dan zijn er altijd boeken die ik iemand vooral aan wil raden

Buiten dat vind ik een volle boekenkast gewoon mooi. Maar dat komt omdat ik een vreemde neiging heb: ik vind dingen die een bepaalde waarde vertegenwoordigen mooi puur omdát het die waarde heeft. Dus ik vind windmolens mooi omdat ze milievriendelijk energie opwekken. Daar heeft trouwens Robert Pirsig in Zen heel interessante dingen over geschreven. Ook zo'n boek dat ik af en toe herlees.

Tihama

tonny

tonny

10-01-2010 om 14:48

Leuk werk, boekenkast reorganiseren!

Ik houd er best van, op z'n tijd.

Hoe ik het doe: eerst alles sorteren op genre.
En daarna op grootte.

Op kleur ziet er wel heel leuk uit, heb ik eens gezien in een 'boekendorp' in de achterhoek/twente -sorry voor de grove aanduiding, ik ben het even kwijt.
Of op kleur sorteren echt zo enorm onhandig is, ik weet het niet; vaak heb je wel in gedachten wat voor kleur een boek heeft. Maar dan zou ik die kleursortering wel binnen een bepaald genre houden.
Op formaat sorteren is praktischer gezien stofophoping - je kunt er dan makkelijker even met de stofzuiger langs in een ijverige bui.

Maar goed, echte interieurfreaks vinden boeken sowieso stoffige rommel. Ze missen iets!

tonny

Tirza G.

Tirza G.

10-01-2010 om 15:59

Beschikbaarheid

Too many books, too less space........Ik heb te veel boeken. Of te weinig ruimte. Dus ik deel mijn kasten in op beschikbaar en voorkoming van rampen. Een ramp is bijvoorbeeld, dat je bij het pakken van een boek de halve boekenkast over je heen krijgt omdat het daar net zo handig tussengefrommeld iets stond te verstevigen. Mijn zolderkasten zijn vol.
Geld heb ik niet, maar bóeken, pffffff.

Tirza

Tijgeroog

Tijgeroog

10-01-2010 om 17:08

Bol

Ik hoop dat de mensen van Bol ook gekeken hebben. Dan weten ze dat ze op de website een nieuw zoekcriterium toe moet voegen. Je kan nu alleen op genre, schrijver, prijs etc zoeken, wat beperkt is dat...

Tijgeroog

Tijgeroog

10-01-2010 om 17:17

En twister

Het boek dat ik nu ga lezen is .... *even draaien* .... het groene boek bij m'n rechter hand.

Tihama

Tihama

10-01-2010 om 17:20

Aanvechting

Ik heb nu de hele middag al de neiging om mijn boekenkast op grootte en kleur te zetten. Puur om eens te 'voelen' hoe dat is.

Tihama

Rieke

Rieke

10-01-2010 om 17:47

Hahah

Ben ik nou echt de enige die gestoord is ( volgens jullie) ) Ik hou heel veel van boeken Lidwientje, echt het zijn m'n vrienden. Ik ben dol op lezen juist. Mijn boeken verdienen het om mooi in de kast te staan! Bekijk het nou eens van een andere kant mensen. En het is maar een deel van mijn boeken die zo in het voetlicht mogen staan ( zoals iemand hier zo mooi zei ).

margje van dijk

margje van dijk

10-01-2010 om 18:56

Boeken in de kamer en gelezenheidsgraad en lidwientje (o.t.)

Bij ons passen de boeken gewoon niet in de kamer. In elke muur zit zowat een raam. Echt waar. Die paar muren die er zijn staan al vol met (a) piano, (b) kachel, (c) Chinese kast. En meer muren zijn er niet. Dus een boekenkast, hoe leuk ook, was niet voor onze woonkamer weggelegd. Ik vind namelijk ook niets leuker dan kijken wat voor boeken iemand heeft, als ik ergens ben. Maar bij ons moet je dan dus eerst naar boven.

Op de studeerkamer staan alle wanden strak vol met boeken (niet eens zo'n hele grote studeerkamer hoor). En de jongens hebben ook allemaal een eigen boekenkast(je). (Alleen oudste zoon heeft een 'echte' boekenkast die ook al helemaal vol boeken staat, maar niet al die boeken zijn ook echt van hem. Alle Harry Potters bijvoorbeeld, en meer van dat soort boeken die eigenlijk van alle kinderen zijn. Of misschien nog correcter: van mij

Ik denk wel dat wij alle boeken gelezen hebben. Ofwel mijn man, ofwel ik heb ze gelezen. We hebben een behoorlijk disjuncte smaak trouwens. Wat opvallend is, want onze DVD-smaak komt wel heel erg overeen. Mijn man houdt van wetenschappelijk getinte verhandelingen, en bijvoorbeeld Russen. En van Thomas Roosenboom. Ik hou van mooie taal, lees meer vrouwen, en ik haat Thomas Roosenboom.

En Lidwientje (o.t.), je zei: "A Suitable boy heb ik laatst voor 1/3 gelezen, toen ben ik afgehaakt. Ik vond het wel mooi, alleen op een gegeven moment kwam er een stuk waarin ik vastraakte, en dat kwam niet meer goed."

Laat me raden: Dat stuk met die bladzijdenlange sessies bij de rechter? Die heb ik gewoon doorgebrowsed en daarna weer verder. Anders was ik er ook niet doorgekomen....

Margje

Rieke

Rieke

10-01-2010 om 19:27

Even geteld

Er staan er ongeveer 200 op kleur en achter de deuren staan er nog eens 200 in dubbele rijen niet op kleur oid gesorteerd. Verder nog vakjes met grote kunstboeken ed, ook niet op kleur. De rest ( ik gok op nog zo'n 500 incl studie ) staan boven.

Grappig!

haha, waar gaat het over?!

Maar toch, hier overal boeken. In onze veel te kleine boekenkast in de woonkamer staan de romans op alfabetische volgorde (achternaam . Er is ook een plank waar wat naslagwerken, atlassen, studieboeken (manlief) en wat geleende boeken liggen. Aan de andere kant van de woonkamer staat een klein boekenkastje voor zoonlief. In dat kastje staat alles kris kras door elkaar. Dan hebben we ook nog een (veel te grote, dus altijd een rommeltje) lectuurmand waar naast veel bladen ook nog de biebboeken rondzwerven.
En dan op elke slaapkamer stapels boeken. Naast en op mijn nachtkastje en ook bij de kinderen; informatief en lees- en prentenboeken gescheiden (J.'s slaapkamer is nog 'onaangetast'). Op zolder staan dozen vol met studieboeken en boeken die we 'mwa' vonden (en waar we dus geen plaats voor vrijgemaakt hebben) en daar is ook nog een kast met studieboeken die we nog wel eens in kijken (op vakgebied en op alfabetische volgorde).

Onze hulp wordt er wel eens gestoord van. En dan vooral van die boeken op onze slaapkamers. Ze legt ze ook altijd 'verkeerd' terug.

Boeken op kleur en grote?! Nee, mijn toch wel ietsiepietsie auti-man zou er beslist niet tegen kunnen! Is ineens het hele systeem weg... Bovendien, zo'n regenboog, nee ik zou het ook niets vinden geloof ik...

Ow...

kleur en GROOTTE...

Woonkamer alleen maar naslag

woordenboeken, top-atlassen en heel veel determinatieboeken (paddestoelen, bomen, planten) en historische atlassen enzo.

En dan te bedenken dat we het meeste tegenwoordig op internet opzoeken...

Fictie staat boven sinds ik een bezoeker had (in Leiden gestudeerd) die bij een eerste bezoek uitgebreid mijn boekenkast doornam om te zien wat voor vlees hij in de kuip had. Brrr...

Yta Chalne

Yta Chalne

10-01-2010 om 20:51

Boeken

Hier weinig boeken beneden, wegens simpel gebrek aan muurruimte. Boven hebben we zelfs planken in het trapgat, heel handig. Maar ook veel boeken in dozen. Ik weet wel precies wat we hebben, en heb ook alles gelezen (muv veel studieboeken van man) De meeste boeken haal ik tegenwoordig bij de bieb, twee keer per week vijf boeken. Die kunnen dan fijn weer terug, want waar laat je dat?

Vrijwel nooit lees ik een boek vaker dan eens, daar is mijn geheugen te goed voor. Een handjevol boeken slechts lees ik nog regelmatig, dan is juist het feit dat ik precies weet wat er komt het therapeutische eraan. Joop Ter Heul bijvoorbeeld leent zich daar goed voor, of Schoolidyllen

Uiteraard staat er niks op kleur. Maar ook niet op alfabet. Het stáát gewoon.

Yta! ot

wat grappig Schoolydillen en Joop ter Heul zijn de boeken die ook telkens weer kan lezen. Niet té vaak, gewoon af en toe.

groetjes van Purk (nog steeds blij met haar Jura Ena 5)

Ayanna

Ayanna

10-01-2010 om 23:15

Maar hoe dan?

Ik zit dus al de hele dag in opperste verbazing naar mijn boekenkasten te staren. 'Op kleur sorteren??? Maar hoe dan?' Ik heb bijv. boeken met zwarte kaften. De ene heeft echter blauwe letters op zijn rug, de ander weer rode enz. enz. Stel dat ik alle zwarte boeken bij elkaar zou zetten, dan oogt het toch nog steeds niet rustig vanwege het brede scala aan kleuren mbt de letters. Dan zou ik dus alle zwarte boeken met rode letters bij elkaar moeten zetten en alle zwarte boeken met blauwe letters bij elkaar. Hmmmm.... Maar ze hebben allemaal weer een ander lettertype en lettergrootte....moet ik dat dan ook weer gaan schiften?

margje van dijk

margje van dijk

10-01-2010 om 23:15

Ja, bij A suitable boy heb je echt het gevoel alsof je van een compleet dorp aan personages moet bijhouden hoe het gaat, en dat blijft zo. Al moet ik zeggen dat ik ook naar het einde toe wat vermoeidheidsverschijnselen kreeg. Je leert tussen de regels door ook ontzettend veel van alle sociale en godsdienstige verschillen in India, ik vond het heel waardevol. (En heb je An Equal Music dan ook gelezen van hem? Ik vond het onbegrijpelijk dat dat door dezelfde auteur geschreven was. Geen enkele verwijzing naar India, zo überbritish als maar kan, en dan ook nog Wenen erbij).

Ik moet wel lachen om jouw schoonmoeder. Ach, prima reden om te stoppen toch. Whatever pushes your buttons

Margje

Primavera

Primavera

11-01-2010 om 10:08

En kaftloze boeken dan?

Ik vraag me af waar de bij elkaar geplakte boeken zonder kaft moeten staan bij op kleur sorteren, maar zulke stukgelezen boeken zullen die mensen wel niet hebben.
Hier geldt zolang het nog leesbaar is, mag het blijven. Het gaat me bij een boek toch om de inhoud niet hoe het boek er nou uit ziet.
Bij op kleur of op grootte sorteren kan ik me ook niks voorstellen. Bij op kleur gaan series zoals Harry Potter uit elkaar en op grootte zou ik het laatste deel van de Divina Commedia apart moeten zetten van de eerste twee delen omdat die van paperback formaat zijn en het andere niet. Onmogelijk.
Hier hebben we zo'n aanpasbare boekenkast, die na iedere verhuizing weer opnieuw aangepast wordt omdat sommige genres en schrijvers zo gegroeid zijn dat ze wel wat meer plaats kunnen gebruiken en zelf een dubbele rij en liggend er boven en ervoor nog niet genoeg is.
Na iedere verhuizing staan de boeken weer netjes gesorteerd. 1) Ten eerste op taal, omdat het gewoon handig is want niet iedereen leest alle talen in ons gezin. Bovendien is de afdeling Nederlandse en Engelse boeken zeer variërend doordat Nederlands bezoek steeds nieuwe boeken achterlaat en andere weer meeneemt. De Duits Franse boeken zijn niet zo in trek. Van Frans zijn er trouwens maar een paar boeken, want ik heb het te lang laten sloffen en lees in die taal zelf met veel moeite.
2) Type boeken. Informatieve boeken, studieboeken, e.d. staan apart van de andere omdat je daar toch op argument zoekt ipv op schrijver.
3) Romans, verhalen e.d. staan op alfabet van achternaam. In het begin tenminste. Punt is hier ook veel meer boeken dan geld en ruimte en die boeken hebben dus de neiging om zich over het hele huis te verspreiden. Door ruimtegebrek heb ik ook andere kleinere kastjes en boekenplanken door het huis heen staan. In het begin staan daar dan boeken van één soort in, zoals bijv. kunstboeken op de twee planken van de bijzet tafel in de woonkamer. Alleen verplaatsen die boeken zich steeds en komen er andere genres naast en op te liggen om ze gezelschap te houden. Plus alle andere horizontale vlakken zoals nachtkastjes, vensterbank wc, lage stortbak badkamer, afscheidingsmuurtje keuken/woonkamer, op tafels, bureaus, dressoir, bij de kinderen in en om het bed, praktisch overal liggen kleine stapeltjes boeken van allerlei soort.
Je hoeft bij ons bij binnenkomst niet eens de boekenkast te scannen om te weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Het gaat duidelijk om sloddervossen die veel meer tijd aan lezen dan aan opruimen besteden
Boekenkast scannen bij anderen doe ik trouwens altijd, gewoon uit nieuwsgierigheid wat zij nou in de kast hebben staan. En de afwezigheid van boeken zegt dan natuurlijk ook weer heel veel . Ik kan me er nog altijd over verbazen dat er bij mijn schoonouders geen boeken zijn. Geen gewone en geen bibliotheekboeken behalve een paar oude jeugdboeken, die ergens diep weggestopt zijn. Hoe kun je nou zonder boeken in huis leven en hoe is het mogelijk dat mijn man, die zelfs boeken in zijn auto heeft slingeren uit zo'n leesarm gezin komt?
Groeten Primavera
p.s. ik vraag me trouwens af hoe mensen die hun boeken op kleur en grootte ordenen hun ijskast bijv. hebben ingericht

Primavera

Primavera

11-01-2010 om 10:26

Izar

Ja, maar ipv de boeken te schikken naar beschikbare plaats in hoogte in de boekenkast, pas ik dus de boekenkast aan door de hoogte van de planken aan te passen aan de boeken die erop moeten. Hetzelfde zoals ik dat in de ijskast doe. Iets hogere schaal, nou dan kan dat roosterje wel eentje omhoog.
Primavera

Kan niet zonder boeken en planten

Wij hebben twee grote boekenkasten in de woonkamer. de ene is van mij en daar staan al mijn romans in op alfabet schrijver. de andere kast bevat vooral boeken van mijn man en die heeft zijn sfboeken op schrijver en allerlei studieboeken op onderwerp/genre. En ik heb daar nog een piepklein stukje plank voor mijn Franse boeken. verder in computerkamer, slaapkamer, kinderkamers boeken. Wij zijn echte boekenwurmen. Een woonkamer zonder boekenkast en zonder planten komt op mij ongezellig over maar anderen vinden al die boeken juist rommelig, ieder zijn smaak. De meeste boeken heb ik gelezen of ga ik binnenkort lezen (sprak zij hoopvol Als ik niet door een boek heen kom is het voor mij ook niet waard om te bewaren en stuur ik hem sinds kort op reis via boekcrossings (zie bookcrossings.com)

groeten,
Mieke

amk

amk

11-01-2010 om 22:05

Koelkast moet fefo zijn

first expired, first out.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.