Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

03-01-2012 om 09:32

Allemaal spullen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Grappig

Ik draag bij aan de ontaarding van dit draadje, maar toch - wel grappig, die verschillende normen. Hier is "o, dat kan nog wel een dagje" een veelgebruikte uitdrukking.

Maar ik ben helemaal erg, want nog hypocriet ook. Ik wek de indruk dat mijn kinderen telkens schoon goed aankrijgen. Dan gaat het gedragen shirt dus op de stoel voor later die week, en dan komt er weer een andere trui overheen. Alleen broeken worden hier vaak twee dagen achtereen gedragen.
Niet bij luchtjes of vlekken, dat dan weer niet. En elke dag schone onderbroek en sokken. Maar de stapel "o dat kan nog wel een dagje" kleren op de stoel is soms aanzienlijk

Groeten,

Temet

Oh skik

dat lijkt mij dus heerlijk, tenzij het echte verzamelaars zijn zoals bij dat programma op tv, niet te doen, zo smerig. maar bij deze mensen, oh ja zalig, effe een rol vuilniszakken vullen, die lelijke kasten eruit, zo zonde idd van de mooie stukken.

ik kan ook niet langer dan nodig in de kamer van mijn dochter zijn, vreselijk wat een zooi van posters en dingetjes en kleding. Als de werkster komt dan raap ik alle spullen snel op en hup op het bed. Heel af en toe ga ik er met een vuilniszak in, ze heeft nog nooit gemerkt dat ze dingen kwijt was, haha. Of ik zeg "oh geen idee waar dat plastic onderdeeltje wat stuk was nu is, ga zelf even zoeken" en dan hoor ik er niets meer over.

Kinderkamer

Mijn zoontje heeftvgraag een kaner vol zooi. Gisteren he

app-sent

Oeps vervolg

.. Stiekem heb ik een berg papierzooi weggegooid. Als hij daarna ziet dat zijn tafeltje mooi leeg is, wordt hij enorm pissig en gooit alles zsm overhoop.. Jammer voor mij maar hij heeft toch niet door dat ik van alles heb weggemikt

Ik krijg zelf ook enorme opruimdrang van zo'n documentaire.. Maar in de praktijk valt het inderdaad niet mee om 'bijna alles' weg te doen.

app-sent

sinas

sinas

06-01-2012 om 12:55

Opruimdrang niet

er is op SBS ook zo'n soort programma, met van die notoire verzamelaars! In sommige huizen kan je niet eens meer normaal lopen. Maar er gaat vaak een volledig psychisch probleem achter schuil!

Ik krijg zelf geen opruim drang van die programma's maar zo erg als daar is het bij niet. Heb wel van die leefstapels in huis die zich regelmatig verplaatsen, verkleinen, en vergroten, net te na hoeveel ik zelf opruim of stapel

Tonny, bedankt voor de inspiratie

We hebben gisteren samen gekeken. De kinderen sliepen eindelijk eens allebei op tijd. Het zette ons aan het denken, maar niet over die Judith. Wat zij doet, of zij nou voor een vrouw van 29 veel of weinig spullen heeft en veel of weinig gebruikt/plastic en veel of weinig kasten, dat is volgens mij niet het enige dat je uit die documentaire kunt halen.
Wij hebben weer eens geboomd over wat we eigenlijk willen, hoe het huis vol loopt, of we doen wat we zeggen en zeggen wat we doen, hoe we de ruimte willen gebruiken, welke sporen we achter willen laten... leuk, en het zal vast geen toeval zijn dat ze dit in de opruimweek bij uitstek uitzenden. Het geeft wat richting aan je denken over voornemens.

Goede voornemens

heb ik niet precies met oud en nieuw maar wel het voornemen al jaren om wat milder te kijken naar anderen. Dus waar mijn waffel naar beneden valt "jemig wat een zooi, gooi het weg" te denken 'ach dat vinden ze gezellig, nbou fijn toch'.

ik kom alleen (vandaag ??) niet verder dan 'jemig wat een zooi, maar goed ze kunnen vast geen afstand doen'.

Manda

Het is ook voorzichtig geformuleerd door mij, want we waren natuurlijk wel op een bepaald spoor gezet door de opmerkingen in dit draadje. En inderdaad, als je er op die manier naar kijkt (wat zou je Judith aanraden), dan is er maar een antwoord denkbaar. WEGGOOIEN!!!!!! Ik vond het ook zo zonde dat ze alles telt zonder daadwerkelijk te sorteren op een manier dat je daarna makkelijk dingen kunt weggooien, omdat ze je bijv. op volgorde van belangrijk of waardevol of intact of levensduur of whatever te zetten. Dan kan je zo 20 handdoeken wegmikken bijvoorbeeld. Het hele idee dat minder meer is kwam niet echt ter sprake, maar goed, het is haar film, dus ze mag zelf kiezen natuurlijk. Dus jullie jeuk begrijp ik helemaal...

Roosje Katoen

Roosje Katoen

06-01-2012 om 14:47

Echt niet elke dag

Mijn kinderen kunnen meestal hun kleren wel twee of drie keer aan, alleen als ze buiten op de grond gespeeld hebben doe ik dat niet. Hoewel de broeken van mijn oudste niet eens meer schoon te krijgen zijn, dus het verschil zie je niet eens Gaten heeft hij na twee weken al in zijn broek dus dat is dan maar zo, hoewel ik met koud weer er wel op let dat het gat niet al te groot is.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

06-01-2012 om 14:50

Weggooien

Ik word zelf ook altijd erg blij van weggooien, geeft een heel opgeruimd gevoel. Speelgoed zoek ik ook regelmatig uit en geef ik weg, af en toe komt mijn vader de schuur opruimen en neemt de overtollige spullen mee naar de kringloop, ideaal! Moet ik er wel bij zeggen dat het overgrote deel ook door hem bij de kringloop vandaan is gehaald en bij mij gedropt, maar goed.

Meuk

Gisteren ook even op uitzending gemist gekeken. Maar mennn wat me nog het meest opviel, was de rotzooi, oude spullen, troep, kapotte dingen( koelkast, stofzuiger) die bergen met speelgoed, die stapel kinderkleertjes. Ik kon er in de gauwigheid nog niets moois tussen ontdekken ook.

Wij hebben ook veel spullen, maar dan met z'n vijven ( kinderen ook ouder) en wij zijn zelf ouder.
Verder vind ik ook haar definitie van spullen een beetje vreemd, wat zijn dingen en wat zijn spullen. Als ik volgens haar kijk, zijn er de afgelopen weken honderden spullen mijn huis binnengeslopen, want: doosje kerstboomhaakjes (100), grote doos kapla (200) 4 dozen met puzzels ( samen ong. 500 stukjes) doosjes lego. Heb ik er dan opeens 7 a 800 spullen bij, of zijn het gewoon 7 dingen?
Ik hou het maar op het laatste want anders....Waaahhhhh!!!

Ja precies

je kan toch moeilijk al onze spijkers en schroeven ed gaan zitten tellen (curverbox vol met dat spul).

Of zoiets als die spelpoppetjes, sorry hoor maar dat vind ik wel onzinnig, Risk en monopoly bijvoorbeeld hebben we hier, hoeveel onderdelen zijn dat wel niet.

Wat hier zou opruimen is als de cavia's dood gaan, ja cru want het zijn lieve diertjes (vreselijk saai) maar dan kan dat hok buiten weg, het binnenhok met hun er in en al dat zaagsel, poepjes en hooi wat nu op zolder ligt de boel ligt te verstoffen, bah. En ik kan niet eens gaan stofzuigen boven want dan schrikken ze zich letterlijk dood (al hoewel ze hebben het vuurwerk ook weer overleefd).

ach zucht, ik zit niet lekker in mijn vel vandaag, keelpijn en 4 kinderen in huis al de hele dag.

Ella2007

Ella2007

06-01-2012 om 22:42

Kleding meerdere dagen

Vol interesse zit ik dit draadje te lezen. Ik ben waarschijnlijk een van de weinigen, maar ook in ons gezin wordt kleding meerdere dagen gedragen. Behalve sokken en onderbroeken; elke dag schoon. Zelfs wel eens een hele week.....Manlief doet een week met een uniform en draagt 's avonds een week lang dezelfde kleren. Zelf doe ik om en om (als Temet: kleding op de stoel voor "kan nog wel een dagje". Kids dragen kleding ook meerdere dagen: soms ook een week. Moet zeggen dat ze erg "schoon" spelen: zelfs als ze buiten spelen. En ik ben ook liever lui dan moe qua was. Daarbij slijt de kleding echt minder: met broeken doen kids dus zo'n twee jaar....eerder dat ze te kort worden als dat ze kapot gaan. Dat is dan mijn bijdrage aan milieubewust zijn: weinig wassen, weinig kopen.

Ella2007

Ella2007

06-01-2012 om 22:50

Jaarlijkse opruimen in de zomervakantie

O ja en wat ik voro de rest al een paar jaar doe: als de kids zijn logeren in de zomervakantie bij opa en oma, ga ik fijn hun kamers opruimen: oud speelgoed naar de kringloper, supermarktverzamelingen in de kliko etc etc. Heerlijk ! Ik heb ze er nog nooit over horen klagen: wel eens gevraagd waar is dit of dat. En dan gewoon antwoord gegeven: o dat heb ik weggedaan. Niet te moeilijk over doen hoor. Er komt toch ook zat voor terug. Dat kan ik voor mijn kinderen nog doen, waar ik meer last van heb is mijn man: die bewaart echt alles. Ik weet niet hoeveel snoertjes ik in de snoerenla heb, en waar in huis er allemaal batterijen en lampen liggen, gek word ik ervan. Zoveel spullen en als hij iets nodig heeft, kan hij het 9 van de 10 keer niet vinden en gaat hij toch maar weer een snoertje-oplader-spaarlamp-schroefjes-plankje-batterijen kopen. Aaaarch ! Om dat te organiseren zou ik echt een paar maanden nodig hebben. Plus dat het geen dingen zijn waar ik wat mee doe, en weet dus ook niet wat weg kan. En hem stoort het niet. Handig toch, om te bewaren ?
Heb laatst weg stiekum al zijn legpuzzels van 30 jaar oud weggegooid in de oud papiercontainer. Heerlijk. Hij heeft ze nog niet gemist....

Vic

Vic

06-01-2012 om 22:57

Zoooo

"Heb laatst weg stiekum al zijn legpuzzels van 30 jaar oud weggegooid in de oud papiercontainer. Heerlijk. Hij heeft ze nog niet gemist...."
Ben ik even blij dat je mijn vrouw niet bent. Over zo'n actie zou ik wel wat stennis schoppen. Dat doe je toch niet!

Meike

Meike

06-01-2012 om 23:06

Haha temet

Ik ben ook zo'n hypocriet hoor! Ik gooi van alles over de stoel voor een paar dagen later zodat het lijkt alsof ze dagelijks schone kleren aan hebben. Dacht dat ik de enige slimmerik was die dat doet, maar niet dus! Zeker in het weekend en in vakanties lopen de kinderen dus in niet-brandschone kleding. Oudste heeft wel de neiging om nooit iets schoons aan te trekken (blijkbaar zit een onderbroek na een paar dagen pas echt lekker) dus die moet ik echt dagelijks in de gaten houden. De viespeuk.

Rafelkap

Rafelkap

07-01-2012 om 07:57

Niet van een ander weggooien

Mijn nichtje vertelde dat ze elk jaar voor koninginnedag elk kind een doos geeft en die moet vol met spullen die weg kunnen. Mijn schoonmoeder gooide altijd spullen weg van mijn man (en nog steeds van haar man) en daar is hij nog steeds boos om.

Tihama

Tihama

07-01-2012 om 12:34

Bewaren voor later

Wij zijn allebei notoire verzamelaars. Alles wat nog goed is, mag blijven. Onze zolder is een sanatorium voor oude PC's, want man repareert regelmatig PC's voor anderen en dan dienen die PC's als donor.

De afgelopen jaren zijn verschillende van onze neven en nichten op kamers gegaan. Die hebben hier naar hartelust oude spullen opgehaald.

Vanaf nu gaat hier niets meer weg dat nog bruikbaar is: dat kan namelijk mee als onze eigen kinderen op kamers gaan.

We zijn overigens enorm van het hergebruik. Mijn ouders kochten 20 jaar geleden een nieuwe eettafel. Wij kregen toen hun oude eettafel. Die heb ik geverfd zodat hij bij onze boekenkast past. Tien jaar geleden kochten wij een nieuwe eettafel. De oude ging naar zolder. Die kwam een paar jaar geleden goed van pas tijdens de verbouwing. Hij staat nu weer op zolder. Inmiddels 46 jaar oud, maar nog goed.

We hebben een behoorlijk grote zolder, dus er staat hier niet snel iets in de weg, dat scheelt wel.

Oja, ik las net aan mijn man voor over de oude legpuzzels. Hij gaf aan dat dit natuurlijk pure echtscheidingsgrond is. En dat ben ik met hem eens. Je gooit geen spullen van een ander weg. Al mijn oude Tina's staan ook op zolder, net zoals al mans modelvliegtuigjes en spoorbaan.

Tihama

sinas

sinas

07-01-2012 om 16:23

Meerdere dagen kleding

doen wij ook hoor. En gerust achter elkaar ook. als er geen al te erge vlekken inzitten, kan dat best!
Maar opruimen en dingen weggooien, dat doe ik niet zo snel, alleen in overleg met de kinderen zelf.

Olivia

Olivia

07-01-2012 om 17:40

Hoe meer ruimte

Hoe meer ruimte, hoe meer je kan bewaren, en ook nog overzichtelijk. Helaas hebben wij dat niet. Dus je moet wel weggooien. En wat ik dan bewaar, kan niet eens overzichtelijk (probeer het wel) tot je iets moet hebben en dan is de overzichtelijke stapel toch nog een bende geworden. (laatst nog in de schuur, tussen mijn fiets en een of andere heater stond een oude kattenbak, daarop de reismand van de kat en daarop een oude mooie krantenmand met nog wat losse rommeltjes erin. Ik moest natuurlijk de onderste hebben maar fiets en heater stonden in de weg.... (moet je dan eerst beiden de schuur uit tillen, stapel ontmantelen, onderste ding pakken en dan alles weer terug. (heb ik niet gedaan,dus nu omgevallen stapel, tegen fiets...ik ben alleen met de kattenbak weggevlucht (had ik niet moeten doen, ligt er dus voor de volgende keer) en zo gaat dat vaker

Tihama

Tihama

07-01-2012 om 23:07

Absurd

Ik werd ooit gebeld door mijn moeder. "We zitten hier op bezoek bij je schoonouders. Nu heeft de zus van je schoonvader nieuwe eetkamerstoelen nodig. Nu staan de eetkamerstoelen van je oma bij jullie op zolder. Kan die zus die krijgen?".

Ik was even sprakeloos. Stonden er stoelen op onze zolder waar ik niets vanaf wist?
Ja, inderdaad. Die waren tijdens het wekelijkse oppassen door mijn vader op onze zolder gezet. Achter die oude eettafel dus. Je weet maar nooit, he

Mijn moeder bleek onze zolder te beschouwen als een soort extended opbergruimte. De stoelen zijn daarna inderdaad naar mans tante gegaan.

Soms hoop ik nu toch weer eettafelstoelen aan te treffen, want onze huidige zijn stuk.....

Tihama

Valkyre

Valkyre

10-01-2012 om 09:58

Voor je kind opruimen

Dat deed mijn moeder ook. Als ik er niet was, gooide ze bergen en bergen spullen uit mijn kamer weg. En maar lachen "je miste het toch nooit!" Tja, dat is misschien wel zo, en het was in haar ogen misschien efficient, maar ik heb nooit geleerd hoe dat nou moet, opruimen, en dingen weggooien. Ik ben bang dat ik mijn (en 's mans, want die had ook zo'n moeder) op mijn kind overdraag. Met Spruitje probeer ik dagelijks een paar minuten op te ruimen, maar meestal gaat het dan om het speelgoed waar hij net mee gespeeld heeft. Ik weet nog niet hoe ik hem moet leren afscheid te nemen van oude spulletjes. (Tips zijn welkom!) Kapotte dingen gaan wel weg (hij gooit die zelf in de vuilnisbak als het niet meer te repareren is). Verder ben ik gelukkig geen verzamelaar. Maar er liggen hier altijd meer stapels dan me lief is.

groet, Valkyre

Valkyre

Valkyre

10-01-2012 om 09:59

Weggevallen

"ik ben bang dat ik mijn (en 's mans) SLECHTE GEWOONTEN overdraag op Spruitje."

groet, Valkyre

Weggooien

Bij mijn kinderen heeft het denk ik geholpen om ze regeltjes te geven: als het stuk is kijk je of het gemaakt kan worden. Kan het niet gemaakt dan gaat het in de prullebak.
Speel je er niet meer want je bent er te groot voor geworden dan kijk je of iets ervan wilt bewaren als herinnering (bijvoorbeeld 1 van de 7 poppen kiezen) de rest gaat naar koninginnedag of naar school of naar kleinere kinderen die we kennen en die het willen hebben.
Dringt inmiddels wel aardig door.

Dit weekend nog....(knuffeldrama)

We hadden de zolder uitgemest (kinderen en ik) en een paar kuub spullen achter in de auto liggen om naar de stort te brengen. Zij alle 3 mee. Mooi klusje voor een druilerige zaterdag. Onder de assorti troep ook een vuilniszak met afgedankte/oude knuffels die al meer dan een jaar op zolder stond.

Staan we daar met de auto op de stortplaats, klep open, vuilnisman ernaast die inspecteert 'wat' we hebben en in welke van de megagrote open containerbakken (je weet wel, van vrachtwagenformaat, 10 bij 3 meter of zo) welke troep moest. hout, kunststof, textiel, mix. Staat daar opeens mijn 10 jarige dochter hartverscheurend te snikken met haar zak knuffels in de druilerige regen naast die smoezelige bak met oude gordijnen en andere troep. Dat was natuurlijk ook wel een erg brute manier om de knuffels kwijt te raken. We hebben de zak maar snel terug in de auto gelegd. Thuis heeft ze er minstens 10 uitgeplukt die nu weer op haar bed liggen & de rest 'slaapt' weer lekker op zolder....Misschien over een jaar of 2 nog maar eens proberen...

(en nu niet denken dat ik zo hardvochtig ben met knuffels, en liggen er zeker nog 30 op haar bed....)

Ingrid

Rafelkap

Rafelkap

10-01-2012 om 12:55

Weinig naar de stort

Hier gaat heel weinig naar de stort. Of het gaat naar marktplaats, of we geven het weg of het gaat naar de kringloop. Alleen wat kapot is en echt niemand wil hebben gaat naar de stort.
Knuffels en babyspeelgoed heb ik ook wel eens naar een weeshuis in Afrika gestuurd.

Rafelkap,

Ik ben ook niet zo 'van de stort'. Het stuit me echt tegen de borst om spullen die nog OK zijn weg te gooien. We zijn ook helemaal niet zo van de vervangerige als dingen het nog doen. maar toch stond de zolder na 10 jaar hier wonen vreselijk vol met met zaken als 15 jaar oude videorecorders, stapels videobanden, oude telefoons (met SNOER!!), tv's met kuren, computers uit het jaar 0, boekenplanken 'die altijd nog wel eens van pas zouden kunnen komen', oude dekbedden, hoofdkussens en matrassen voor hoeveelheden logees die we echt nooit tegelijkertijd hebben. Misschien had ik het idd op 'gratis af te halen' moetyen zetten. Maar zelfs daarvan betwijfel ik of ik veel was kwijtgeraakt. Nee, het was echt even tijd voor grootschalige ACTIE. Maar die knuffels, nee dat was niet zo'n goed plan. Die gaan dd over een paar jaar maar eens naar een kindertehuis of zo (heb ik eerder ook wel eens gedaan, kuub knuffels afgeleverd bij lokaal AZC. Goede actie voor alle partijen!)

Ingrid

Ingridt (ff inwrijven

Naar de stort?? Knuffels?! Hoe verzin je het Weet je dat ik hier niet eens met goed fatsoen een ouwe deurmat kan weggooien....
Allemachtig, ik wil niet eens dénken aan het drama dat 1 (één) weggegooide knuffel zou opleveren..... Dat gaat allemaal in het geniep. Nou ja, knuffels doe ik niet weg, maar al die consciëntieus in elkaar gefröbelde Woezels (net op school geleerd) en tulpen van dochterlief (mán wat heeft die een productie) gaan toch echt, nadat ze een tijdje op zolder hebben gewoond idd, de grijze container in. Erg hoor, maar we slibben dicht.
De rest wordt idd bewaard, weet wel waar zoon het vandaan heeft, ik kan zelf moeilijk weggooien...Of het is nog goed, of ik ben eraan gehecht...tja

sinas

sinas

10-01-2012 om 16:16

Knuffels

zou ik nog eerder doneren, mits nog een beetje appetijtelijk natuurlijk, aan kringloop of voedselbank ofzo, zou ze niet weggooien. Wat zeg ik, mijn eigen knuffels liggen nog op zolder!
Maar inderdaad, die leuke frobel dingen, die verdwijnen langzaam richting kliko.

tonny

tonny

10-01-2012 om 17:21

Hier

worden twee door mij buiten medeweten van de eigenaren verduisterde en afgevoerde voorwerpen me nog steeds nagedragen, figuurlijk dan. En ze gingen niet eens naar de stort.

Doordat beide voorwerpen ooit op de foto kwamen, blijft de herinnering bestaan.

Goeie tip hoor, sámen opruimen, dat voorkomt veel gedoe en is leerzaam voor de toekomst.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.