Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

fladderbeestje

fladderbeestje

05-03-2010 om 17:13

Almere: hel of hemel...?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

08-03-2010 om 08:28

Benniki

Ik weet er nog een het is zo uitgestrekt dat ik wel 3 kwartier in de bus zit als ik naar stripheldenbuurt wil, in Bussum ben ik in 25 bus-minuten... , lastig toch, zoveel ruimte!

Fladder: kouder

Dat het in Almere kouder is dan in Amsterdam kan heel goed kloppen, Amsterdam is warmer dan de omgeving. En woont jouw vriendin binnen de ring? Daar is het warmer dan aan de randen.

Heeft te maken met de dichte bebouwing die veel zonnewarmte absorbeert. Bovendien waait het natuurlijk minder hard, met zoveel gebouwen overal. Maar zijn bijvoorbeeld in Amsterdam varens aangetroffen die verder alleen in Zuid Limburg zijn gezien.

Wat natuur betreft: reigers en aalscholvers heb je hier ook. Reigers zijn op sommige plaatsen bijna tam, aalscholvers nog niet, maar ze zijn er wel, en regelmatig. Ik heb er jaren geleden al eens een in het Sarphatipark (hartje Pijp) gezien.

Groeten,

Temet

reina

reina

08-03-2010 om 10:59

En 's winters

Ik denk dat het komt doordat de polder dan met koud water omgeven is (of is dat een domme gedachte?) maar in de winter en het voorjaar is het hier inderdaad kouder, dat zie je op je thermometer in de auto, zodra we de brug een stukje over zijn gaat de temperatuur vaak omhoog ( geen 5 graden, hoor )

Tinus_p

Tinus_p

08-03-2010 om 11:31

Dichtheid bebouwing

Reina:
"Ik denk dat het komt doordat de polder dan met koud water omgeven is"
IIRC zijn er verschillende dingen die een rol spelen, dus ongetwijfeld ook het effect van water/het ijsselmeer. Wat erg belangrijk schijnt te zijn, is dichtheid van de bebouwing: hoe veel huizen staan er op een hectare grond. En die is in Almere laag.
Verder kun je denken aan:
-Diepe polders schijnen kouder te zijn
-Open vlaktes/polders zijn kouder
-Huizen in Almere zijn nieuw, dus beter geisoleerd, dus verwarmen ze de omgeving minder
-etc etc

Tinus_p

Tinus_p

08-03-2010 om 11:37

Verder

Ik ben betrekkelijk neutraal als het gaat om Almere. Ik zou er best willen wonen, maar ik woon net zo lief ergens anders.
Ik heb niet het hele draadje gelezen, maar ik herken de klachten over het (winkel)centrum; het is praktisch, je kunt op diverse plaatsen lekker&gezellig eten, maar echt sfeervol of mooi is het niet.

Reigers (ot)

Er zit een reigerkolonie in de Watergraafsmeer, in park Frankendael. Of er ook reigers broeden in Artis weet ik niet, maar eten doen ze daar wel. Als het tijd is om de zeehonden te voeren zie je ze al verwachtingsvol rondcirkelen.

Het mooiste verhaal dat ik daar ooit over gelezen heb: de reigers pikten de vis van de pinguins. Daarom bedacht het personeel een constructie met een soort tunnel, waar de pinguin in moest zwemmen om de vis te krijgen. Daar konden de reigers namelijk niet bij.
Waarop een reiger een nieuwe truc verzon: hij posteerde zich bij de uitgang van voornoemd tunneltje. Als een volgevreten pinguin naar buiten kwam krijste hij heel hard tegen het arme beest, dat daarop schrok en van schrik de net ingeslikte vis weer uitspuugde. Hap! zei de reiger.
Survival of the fittest heet dat

Aalscholvers zag ik gisteren in het water bij Sloten (de Akerwetering? Ik weet het niet), en heb ik ook regelmatig gezien in de Amstel (waar ze zitten te drogen op de steiger van een roeivereniging) en in Slotervaart. En éen keer dus eentje in het Sarphatipark.
Ooievaars broeden hier trouwens ook, in elk geval in Frankendael en in het Vondelpark. De eerste keer dat ik zo'n beest 'life'zag was in Frankendael, ik kende ze alleen van plaatjes.

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

08-03-2010 om 15:57

Herten

Wat trouwens niet bij iedereen bekend is, is dat de beste plek in Nederland om edelherten te zien waarschijlijk bij Almere is. Waar iedereen nog steeds net doet alsof het heel bijzonder is om er één op de veluwe te zien, lopen die beesten je op lokatie 52.42,5.289 zo ongeveer letterlijk omver.

Marters heb ik daarentegen alleen maar in Amsterdam in het wild gezien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.