Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Als er al wat ligt (afval)

Uit een ander draadje:

'k ben bijvoorbeeld iemand die nooit iets op de grond gooit, maar altijd naar een prullenbak loopt. Tot ik een keer bij de TT van Assen was. De hele tribune lag bezaaid met afval. Ik heb mijn beker daar toen ook bij gegooid.'

Herkenning! Was pas bij een festival - een en al plastic glazen op de grond. En kijk eens naar de stoep als de wielerronde voorbij is.

Jaren geleden toen ik in een disco verzeild raakte (familiefeestje in hetzelfde pand, ik was de leeftijd wel te boven) viel me dat ook op, overal glazen op de grond.

Hoe komen mensen zo vreemd, doen ze thuis toch ook niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2011 om 21:43

Festival

Bij een concert zou ik het ook op de grond gooien als iedereen dat zou doen. Zie ook de uitleg van Single Lady. In alle andere gevallen, dus ook op de huishoudbeurs of iets dergelijks, zoek ik een vuilnisbak. Ik kan het ook niet hebben als man bijvoorbeeld iets op de grond gooit en zegt 'papier vergaat toch?' Kan wel zijn, maar het duurt toch even voor het vergaan is.
Ik heb een keer een vriendin een dag geholpen bij haar werk. Ze was schoonmaakster bij een bioscoop. Ik was echt ontzet door wat ik aantrof. Mensen gaan er echt vanuit dat 'het toch wel wordt opgeruimd' en gooien echt al hun afval rond hun voeten tussen de stoelen. Leeggegooide bakken popcorn, lege zakken, etc.. Wat een idiote gewoonte. Nee... onbeschoft.

Merel

Merel

14-09-2011 om 00:00

Nee zeg

Nee ik durf dit echt volmondig toe te geven, ik gooi nooit zomaar wat op de grond. Echt alleen, maar dan als ik echt geen prullenbak kan vinden, dan is dat bij zo'n festival waar het dan blijkbaar op de grond moet. Maar dan heb ik 'm vaak al een hele tijd in mijn hand, of liever nog zet ik hem terug op de counter ofzo.
Ik zie het ook altijd als iemand dat doet, tot mijn grote ergernis durf ik er alleen nooit wat van te zeggen. Tegen mijn eigen kinderen natuurlijk wel en ook tegen vriendjes die met ons meezijn zal ik het zeggen. Mijn kinderen weten het wel, die gooien ook alles netjes in de prullenbak of stoppen het terug in hun zak. En inderdaad in de bios gaat ook alles netjes mee naar de uitgang waar de prullenbakken staan.
Mijn moeder heeft mij zo opgevoed en ik kán gewoon niet anders, ik kan niet iets zomaar op de grond gooien en mijn kinderen hebben dit dus weer van mij meegekregen. Ik zie echter helaas dat niet ieder kind dit leert.
Bij ons in de straat ruim ik ook regelmatig weggewaaide kranten op, als ik dat niet doe (ik ben ook wel eens lui) dan waait het de dag erop nog ergens rond of hangt het in een struik.
Mijn kinderen wilden vroeger nog wel eens met een gevonden leeg flesje spelen om het daarna weer op de grond achter te laten. Dat vond ik wel eens moeilijk, want het lag immers al op de grond, maar toch moesten ze het dan van mij toch in de prullenbak gooien. En zelf jeuken mijn handen ook wel eens op dat soort terreinen, waar dan afval ligt. Als er maar 3 dingetjes liggen wil ik het nog wel eens 'zomaar' opruimen, want wat je zegt is waar, als er ergens wat ligt, denken mensen dat dat van hun er wel bij kan. Als het schoon is, gebeurt dat toch minder gauw.
Rare eigenschap van mensen eigenlijk.

Goed idee

wij gaan bijna elk jaar naar het mundial festival en daar proberen ze het zo op te lossen: alle drankjes gaan in plastic bekers en als je 10 of 25 (het precieze aantal ben ik ff kwijt) lege bekers inlevert krijg je een consumptie-munt(die kun kun je trouwens niet alleen gebruiken om iets te eten te kopen maar ook iets te eten of een ijsje of iets dergelijks).
Je ziet daar dus hordes kinderen rondlopen die "op jacht" zijn naar lege bekers. Vind ik persoonlijk een erg goed idee en ik snap niet waarom dit niet op meer festival/concerten gebeurd.

Cakey

margje van dijk

margje van dijk

14-09-2011 om 10:02

Kinderarbeid

Op Into the Great Wide Open (op Vlieland, net weer geweest, wij hadden dit jaar geen kaarten kunnen bemachtigen maar vorig jaar en het jaar daarvoor wel) is het kinder-atractie nummer één: bekers verzamelen en inleveren tegen munten waar je drankjes/ijsjes/hapjes van kunt kopen.

Onze kinderen waren er echt beredruk mee, net als de andere kinderen, en op het festivalterrein was dan ook geen beker te bekennen. Onderlinge strijd was er wel (je liep kans dat je hele stapel verzamelde bekers gejat werd, of je aasde op iemand die zijn glas bijna leeg had en dan moest je op het moment suprème wel je mede-azers voor blijven). Ook waren ze regelmatig meer geinteresseerd in bekers dan in wat er op het podium gebeurde. Maar: het was er superschoon!

Margje

Asa Torell

Asa Torell

14-09-2011 om 10:12

Onderzoek

Ik meen dat daar onderzoek naar gedaan is, ik zal zo eens googelen. Bijvoorbeeld dat het onmiddellijk repareren van vandalisme-schade het beste is: als het er netjes uit blijft zien gaat de lol er snel van af terwijl een al half kapot bushokje verder slopen bijna onweerstaanbaar is. Ik merk het hier ook aan de buurtbewoners, die bij onze opmerkingen over poepende honden en verkeerd gedumpte vuilniszakken allemaal zeggen 'ja maar iedereen doet het'.
Zelf ben ik er trouwens ook niet immuun voor, op vakantie met zwager en schoonzus viel ik bijvoorbeeld terug op mijn normale viezigheidsnivo, dat toevallig met het hunne samenvalt. Tegenover mijn veel nettere man vormden wij dus een meerderheid... en thuis pas ik me wel veel meer aan hem aan.
Voor zo'n school lijkt me dus de remedie: ontzettend vaak de wc's schoonmaken zodat de viezigheid geen kans krijgt om standaard te worden.

Margje

Klinkt alsof ze het hebben afgekeken van de kerstbomenactie. Kinderen die rond oud en nieuw de oude kerstbomen van de straat afslepen of met skelters wegbrengen naar een inzamelpunt voor geld of tegoedbonnen. Slim.

Tirza G.

Tirza G.

14-09-2011 om 14:10

Renesse

U weet wel, het Sodom&Gomorra van Zeeland, wordt iedere ochtend tussen 5 en 7 schoongemaakt. Alles wordt opgeruimd, kapotte vuilnisbakken gerepareerd, graffiti verwijderd voor weer een nieuwe dag feestende pubers. En echt, het helpt. Er wordt minder vernield, minder weggegooid etc.etc.

Tirza

O ja, dat herken ik helemaal. Vaak is de klep van de container geblokkeerd door een klemzittende vuilniszak ofzo. Regelmatig deblokkeer ik zo'n ding door m een paar keer met wat geweld open en dicht te doen, en als de rotzooi niet te erg is gooi ik inderdaad de losse zooi erin om te voorkomen dat het in no time een nog veel grotere bende wordt.

Ik vind die ondergrondse containers erg handig, maar dit is een bar vervelend bijverschijnsel moet ik zeggen.

Groeten,

Temet

Maaike

Maaike

15-09-2011 om 00:24

Mijn ex..

Mijn ex had ook de neiging om gewoon op straat afval te laten vallen. Echt schokkend vond ik dat.
Hij zei: 'Anders hebben de straatvegers geen werk meer' Ha ha!

Ik had geen goed antwoord. Tot jaren later een cabaretier het goed verwoordde: wanneer iemand zoiets zei, moest hij diegene helaas in elkaar slaan, want 'anders heeft het ambulance personeel geen werk meer'

Valkyre

Valkyre

16-09-2011 om 13:47

Bah

Ja, het is inderdaad zo: troep trekt troep aan. Hier in de straat ook: poep trekt poep aan. Eén van mijn buren (ik weet helaas niet welke) laat steeds zijn/haar hond onder mijn heg poepen. Heel fijn als je druk aan het wieden bent, gatver! Hoe schoner ik het houd (qua onkruid, maar ook qua zwerfvuil), hoe beter het gaat. Helaas zijn er ook weleens buurtkinderen die lollypapiertjes op de grond gooien etc. Als ik het zie, zeg ik er wat van.

Toen ik nog in een portiekwoning woonde, liep ik eens naar buiten en zag een vrouw haar kindje verschonen in mijn pad (tussen twee heggen zeg maar). Ik glimlachte nog vriendelijk naar moeder en kind - hoe schattig! - en fietst weg. Toen ik thuiskwam, lag er een volle poepluier pontificaal midden in het (verder schone) pad. Gatver! En dat terwijl er recht voor mijn portiek vuilnisbakken stonden! Ik was echt geschokt - temeer omdat die dame had gezien wie daar woonde, een vriendelijke glimlach had gekregen, en het kennelijk desondanks oké vond om mij met die poepluier op te zadelen. Hoe kóm je erop??

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.