Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

judiths mama

judiths mama

29-08-2009 om 19:52

Ander woord voor ontvoering door ouder?

Als ik berichten lees over kinderontvoering, denk ik in eerste instantie aan ontvoering door een onbekende. Vaak blijkt het te gaan om ontvoering door één van de ouders naar het land waar de ouder oorspronkelijk vandaan komt. Naar mijn mening zou daar een ander woord voor moeten komen.
Bij ontvoering door een onbekende is het niet bekend waar het kind is en met wie, terwijl dat bij ontvoering door een ouder vaak wel het geval is. Ook heb ik het idee dat de ouder het kind ontvoert met het idee dat het bij hem/haar beter af is. Herkent iemand dit en wat zou een beter woord zijn dan ontvoering?

Saskia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2009 om 21:59

Van dale

Ontvoeren: door weg te voeren aan iems macht onttrekken

Dus of het nou een vreemde of bekende is, de ontvoerder neemt iemand mee die onder 'gezag' van een ander staat. Bij ontvoering door vader is die ander de moeder. Dat kun je wel met andere woorden gaan verpakken, maar het blijft ontvoeren.

koentje

koentje

31-08-2009 om 11:01

Ja maar

voor seksueel misbruik door familieleden (incest)is ook een ander woord en dat is natuurlijk ook wel een heel ander; wezenlijk anders gevoel.

Wat te denken van ouder-ontwrichting, ouder-amputatie, ouder-ontvoering, judiths mama?

judiths mama

judiths mama

31-08-2009 om 20:25

Ja, zoiets

Ik dacht aan ontvreemding, maar dat dekt ook niet helemaal de lading. Maar wat je beschrijft over het wezenlijk andere gevoel, dat is wel wat ik bedoel. Voor mij voelt het anders of het kind door een vreemde is meegenomen en dat je dan als ouder echt geen flauw benul hebt waar je kind is, of dat het door een ouder wordt meegenomen. Maar over dat gevoel kan ik (gelukkig) niet mee praten, want ik heb het niet meegemaakt.

Saskia

jippa

jippa

31-08-2009 om 21:09

Juridische term

Volgens mij is het de juridische term en wordt-ie daarom gebruikt.
Jippa

koentje

koentje

02-09-2009 om 12:12

Wat

voeg je nu toe Jippa??

Emmawee

Emmawee

02-09-2009 om 21:52

En jij koentje?

?
Maw.

jippa

jippa

02-09-2009 om 23:20

Emmawee

Emmawee

04-09-2009 om 17:32

Om inhoudelijk nog iets toe te voegen...

Ik vond de opmerking van Jippa eigenlijk wel hout snijden.
Ik moest hierdoor denken aan verkrachting binnen het huwelijk. Vroeger was dit niet strafbaar en heette het gewoon 'seks tegen je zin' of 'de huwelijkse plicht' ofzo. Op een zeker moment werd het 'verkrachting binnen het huwelijk' en daarmee kon het strafbaar worden.
Zo kan ik me voorstellen dat je geen zaak hebt als je zegt 'het kind is door zijn vader meegenomen'. Daar hoor je weinig onwettigs aan af. Noem je het echter 'ontvoering', dan kun je daar meer mee.
Ik snap wel waarom je er een andere term voor zou willen. Als je hoort dat er per jaar in Nederland zo'n 150 kinderen worden ontvoert (geen officiëel cijfer) dan krijg je het gevoel dat het hier stikt van de kinderlokkers. Gevaar van vreemden, dus. Als je weet dat dit vrijwel allemaal 'ontvoeringen door ouders' zijn, dan geeft dit een ander (hopelijk veiliger) gevoel.
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.