Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Fred de Velde

Fred de Velde

22-12-2012 om 18:55

Autisten en psychopaten, allemaal hetzelfde.

Ik erger me de laatste tijd steeds meer aan het beeld dat de media schetst van autisten. Zo stoorde ik me aan dit bericht.

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/21/kijken-korte-film-over-autistische-lone-wolf/#disqus_thread

Het gaat over een film over een lone wolf die mensen doodschiet. Nergens in de film wordt geïmpliceerd dat het personage aan autisme lijdt. Toch vond het NRC het nodig om deze kop erboven te zetten.

"korte aangrijpende film over autistische lone wolf"

Van de Newtown-schutter werd ook al meteen bericht dat hij autistisch zou zijn, zonder te checken of dit waar is. En als het niet zo is, help dan maar eens het misverstand de wereld uit.

De media lijkt te doen alsof autisten en psychopaten hetzelfde ding zijn. Alsof autisten geen empathie kennen, en geen moeite hebben iemand neer te knallen. Een soort unter menschen, en nog gevaarlijk ook!

Wie stoort hier zich nog meer aan?

Ik hoop dat het tij zich gauw keert en dat het noemen van autist en moordenaar in 1 zin net zo politiek incorrect wordt als het woord 'idioten' als het om zwakzinnigen gaat. Want dit is wel heeel negatieve PR.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fred de Velde

Fred de Velde

22-12-2012 om 19:02

kleine aanvulling

"noemen van autist en moordenaar in 1 zin net zo politiek incorrect wordt als het woord \'idioten\' als het om zwakzinnigen gaat."

Kleine aanvulling, als een moordenaar een gediagnosticeerd ASS er is dan hoeft dat niet verzwegen te worden.

Ik doel meer op wild gespeculeer zonder echte kennis van een dader, dat is zeer schadelijk naar mijn idee.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

22-12-2012 om 23:21

Mijn jongste zoon, met asperger, kan zich hier erg over opwinden. Toen het profiel van die schoolschieter bekend werd (zonder dat het a-woord al gezegd werd) zei hij meteen: "Oh shit, nou gaan we weer al die verhalen over aspergers, Volkert van der Graaf en zo krijgen!"

Fred de Velde

Fred de Velde

23-12-2012 om 10:15

Ik heb wat opgzocht over volkert.

Ik heb wat opgezocht over Volkert. Volgens de psychiaters van het Pieter Baan centrum had hij geen autisme.

Helaas gaat dat misverstand de wereld nooit meer uit.

Misverstand

Het zal voorkomen dat mensen met autisme een misdaad begaan. Vaker zijn ze juist slachtoffer van misdaad, worden door foute vrienden aangezet tot een misdadige handeling of worden vals beschuldigd en veroordeeld omdat ze niet tijdig aan zien komen dat er iets fout gaat en dan staan ze daar nog terwijl de echte daders weg zijn, of ze bieden weerstand door de stress wat niet begrepen wordt en aangenomen als een bewijs voor hun schuld.

In feite is er een tegenstelling tussen psychopathie en autisme. Psychopaten kunnen zich goed inleven in hun slachtoffers en misbruiken die kennis omdat ze geen compassie hebben met hun slachtoffers. Autisten kunnen zich vaak niet goed inleven in anderen maar als ze dat via een omweg, navragen op signalen en aangereikt krijgen, dan zijn ze vaak juist overgevoelig voor anderen en hebben wel compassie al is er dan weer een probleem om dat adekwaat te uiten, dat wekt dan weer misverstanden doordat omstanders dat niet kunnen zien.
"Theresa Turner said...
I'm doing some research on ASD and criminality - there is some evidence that people with ASD are the opposites of psychopaths. Psychopaths are thought to have high levels of cognitive empathy and low levels of experiential empathy, so they understand how people feel and how to induce feelings but do not experience them vicariously. However, people with ASD are thought to have low levels of cognitive empathy, so they do not understand how people feel or how to induce particular feelings in others. It is thought that the high levels of experiential empathy in ASD coupled with the lack of understanding can be very distressing, confusing and may even lead to acting out those feelings which can result in others or property becoming damaged."
In feite zijn mensen met autisme juist vaker slachtoffer van misdaad vanwege hun sociale naiviteit.
Als ze een misdaad plegen is het vaak specifiek voor hun autisme. Bijvoorbeeld een verzamelaar van sigarebandjes die een voorraad meeneemt van een plaatselijke sigarenwinkel.

Nog een...

http://globalcomment.com/bbcs-sherlock-asperger%E2%80%99s-syndrome-and-sociopathy/
"Autism spectrum disorders involve impaired cognitive empathy and, in most cases, average to heightened emotional empathy. People with ASDs often do not show the appropriate emotions in response to another person’s feelings, as when Watson has to remind Sherlock “We can’t giggle, it’s a crime scene,” but that is typically because they do not intuitively understand what the other person feels and/or why the other person feels that way, and because their ways of showing emotion may vary from the norm.

Others, however, usually do not realize why autistic people do not display the usual signs of an emotionally empathic response. They may not realize that the autistic person is far more deeply affected by the situation than he or she appears to be, or would be deeply affected if he or she understood the other person’s experience. In contrast, sociopathy involves impaired emotional empathy and, typically, average to heightened cognitive empathy. As a result, sociopaths understand what others are thinking, can readily manipulate them, and are often superficially charming, whereas the reverse is usually true of people on the autism spectrum"

Opvatting

Zelfs onder autismeprofessionals in de ggz-conglomeraten kan het misverstand leidend zijn dat autisten psychopaten zijn. In feite was dat weer een van de vele absurde beschuldigingen die wij hier door de derdelijns ggz-instelling in het kinderbeschermingsdossier hadden. Zoon zou psychopaat zijn. Gelukkig had ik daar ook weer de literatuur bij paraat om daar een onderbouwd weerwoord tegenover te zetten.

Andersom

Ik vind het inderdaad storend dat media op eigen houtje met diagnoses gaan rondstrooien, maar belangengroepen van bepaalde stoornissen doen het zelf graag ook krijg ik het idee. Maar dan bij mensen (vaak historische personen) die als positief beschouwd worden. Of je nou een spreekbeurt wilt houden over Asperger of dyslexie, op lijstjes met 'beroemde personen die ook ... hebben' staat Einstein bijvoorbeeld bij elke stoornis wel genoemd. Ook niet gefundeerd door onweerlegbare documentatie.

skik

Empatisch

In feite is zoon juist extreem gevoelig en empatisch, en pacifistisch, en gelukkig heeft hij genoeg mensen om zich heen die hem kunnen helpen daar goed mee om te gaan. Al van jonge leeftijd af wijs ik zoon erop dat hij zich in omschreven situaties uit de voeten moet maken om deze reden, en dat niet herkend wordt dat hij er toevallig nog staat waar de boosdoeners al tijdig in de gaten hadden dat het tijd was om te verdwijnen.
Daar werd ik overigens op gewezen door een leerkracht in de onderbouw van de basisschool. Dan was de klas aan het keten, zoon stond erbij en zodra hij snapte dat het om te lachen was, altijd tijd nodig om even door te denken wat dat nu voor chaos weer zou kunnen zijn, was de klas weer in de banken omdat ze de juf hoorden of zagen aankomen en stond zoon nog een beetje schaapachtig te lachen bij de troep die de anderen gemaakt hadden, omdat hij dat niet in de gaten had dat de juf er weer aankwam.

Andersom

Daar doe ik zelf ook aan mee, beroemde voorbeelden. Dat doe je omdat een publiek figuur gedrag vertoond dat een belangrijk kenmerk is van het afwijkende karakter van het kind of de persoon waar je het dan mee hebt. En dan een kenmerk dat ook voordelen kan hebben of effectief geoompenseerd wordt. Ik waarschuw mijn kinderen ook weleens op te letten of na te vragen hoe bepaalde mensen iets aanpakken. Ik kan alleen maar een vermoeden uitspreken maar ik zie dat ze strategien hebben waar mijn kinderen iets aan kunnen hebben. Een positief voorbeeld dus waarbij de diagnose wel richting gevend is maar de kenmerken, de strategie, het succes, zijn dan het goede voorbeeld.

Fred de Velde

Fred de Velde

23-12-2012 om 13:49

Bijzonder

"In feite is er een tegenstelling tussen psychopathie en autisme. Psychopaten kunnen zich goed inleven in hun slachtoffers en misbruiken die kennis omdat ze geen compassie hebben met hun slachtoffers. Autisten kunnen zich vaak niet goed inleven in anderen maar als ze dat via een omweg, navragen op signalen en aangereikt krijgen, dan zijn ze vaak juist overgevoelig voor anderen en hebben wel compassie al is er dan weer een probleem om dat adekwaat te uiten, dat wekt dan weer misverstanden doordat omstanders dat niet kunnen zien. "

Bijzonder, dat onderscheid tussen cognitieve emphatie en gevoels emphatie. Zo had ik het nog nooit gezien.

Dat verklaart prima waarom sommige autisten zich wel goed in kunnen leven in mensen, terwijl ze tegelijkertijd er moeite mee hebben. Het zijn gewoon 2 verschillende soorten empathie.

Een psychopaat weet 'what makes people tick' maar voelt daar niks bij. En een autist werkt juist andersom.

Fred de Velde

Fred de Velde

23-12-2012 om 13:57

Die heb je er graag bij

"Maar dan bij mensen (vaak historische personen) die als positief beschouwd worden".

Sja, die heb je er graag bij. Zo werkt dat.

Misschien een goed tegenwicht tegen al die engerds die autistisch zouden zijn. Zo straal je uit dat autisten ook goede dingen doen.

Nickelo

Nickelo

23-12-2012 om 14:07

Herkenbaar

Ja, Fred, ik heb dat verschil geleerd dankzij de boeken van Simon Baron Cohen.
Ik zie het ook feilloos terug bij mijn zoon. Hij pikt de signalen niet op, maar als hij het uitgelegd krijgt, dan doet het hem veel meer pijn dan een ander.
Naarmate hij ouder wordt, gaat het hem steeds beter af om zelf cognitief te bepalen welk effect welk gedrag bij een ander oproept.
Dat geeft overigens soms heel extreme reacties. Hij is dan zo bang om iemand te kwetsen. Vorig jaar moest hij kiezen welke tweede extra taal hij ging kiezen. Zowel de lerares Frans als Duits adviseerde hem haar taal te kiezen. Hij voelde zich toen naar allebei schuldig. Want hij moest er een gaan teleurstellen. Hij zat daar enorm mee. Idem met het stoppen van de pianoles: wat akelig voor zijn lerares, want die was altijd zo enthousiast.

Ik heb er eerst jaren in gestoken om hem te leren om ondanks zijn Asperger inzicht te krijgen in de gevoelens van een ander, nu moet ik hem weer leren wanneer hij dat kan negeren.

We hebben nu ook al een paar keer meegemaakt dat hij bijzondere aandacht van een klasgenote kreeg. Bij doorvragen kwam aan het licht dat hij geen enkel meisje mee durft uit te vragen, want dan moet hij de anderen (die ook vragen om zijn aandacht) teleurstellen. Het is een bijzondere uitdaging

dihanne

dihanne

23-12-2012 om 14:36

Andere kwestie maar stoort me ook.....

wat ik geregeld hoor op straat is dat 'autist' als een soort scheldwoord wordt gebruikt, net zoals 'mongool' wel eens zo gebruikt wordt (vind ik ook geen goed plan, natuurlijk).

Ik was laatst trouwens in een lerarenkamer op een basisschool en daar hing een poster over kinderen met uitdagingen. Het was het liedje 'drie-maal-drie=negen', en daar was een tekstje op gemaakt voor een ADHD'er, kind met Asperger enz. Hing van stereotypen aan elkaar, echt niet leuk

Maar scoort blijkbaar wel

groetjes
Dihanne

amk

amk

23-12-2012 om 14:52

Dihane

die poster is onderdeel van een gedichtenbundel. En zo negatief als jij 'm opvat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Vrienden van mij gezegend met iadh kinderen moeten hier hartelijk om lachen. Een beetje zelfspot kan geen kwaad.

http://www.uitgeverijpica.nl/index.php/ontwikkelingsstoornissen/92-storm-in-mijn-hoofd

Tja

http://www.paboforum.nl/forums/viewtopic.php?f=49&t=18819
Ik vond em ook nogal leuk en mijn kinderen ook. Het is natuurlijk stereotype maar kan een begin zijn om uit de spraakverwarring over dit soort karakterverschillen te komen en er ook wat luchtiger mee om te gaan.

dihanne

dihanne

23-12-2012 om 15:34

Smaken verschillen...

.... maar voor mij hoeft het niet.

Het was niet de school van onze kinderen, maar als ik dit op onze school tegen zou komen, zou ik het niet leuk vinden.

Ieder kind is uniek, en ik vind deze poster kinderen in 'hokjes' stoppen. Juist leerkrachten zouden dat niet moeten doen. Kinderen gaan zich ernaar gedragen, de leerkracht ziet het eigen beeld bevestigd, en de situatie komt muurvast te zitten (geen ontwikkelingsmogelijkheden meer voor kind (en leerkracht)).

Dihanne

amk

amk

23-12-2012 om 15:51

Dihane

het zou me niks verbazen als een ouder van een iadh kind op die school de poster gegeven heeft juist om de hokjes eens op te schudden. Het eerste wat je er bij denkt is dat het zo zwart/wit niet is.

Hmm

"Daar doe ik zelf ook aan mee, beroemde voorbeelden. Dat doe je omdat een publiek figuur gedrag vertoond dat een belangrijk kenmerk is van het afwijkende karakter van het kind of de persoon waar je het dan mee hebt."

Hoe precies verschilt dat van mensen die geen psychiater zijn die over andere mensen die ze niet kennen menen een diagnose te herkennen op basis van krantenberichten of een interview o.i.d.? Je doet dan toch hetzelfde wat jullie die journalisten verwijten?

skik

Fred de Velde

Fred de Velde

23-12-2012 om 17:10

Het gaat om de gevolgen.

"Hoe precies verschilt dat van mensen die geen psychiater zijn die over andere mensen die ze niet kennen menen een diagnose te herkennen op basis van krantenberichten of een interview o.i.d.? Je doet dan toch hetzelfde wat jullie die journalisten verwijten?"

Ja, maar mij gaat niet om hoe-zeker-we-weten dat. Het gaat om de gevolgen. En zeggen dat Einstein wellicht een autist was is een stuk onschuldiger dan Lanza een autist noemen.

Het eerste valt in de categorie wist-je-datjes.

Het tweede doet wellicht een nieuw vooroordeel ontstaan, namelijk het vooroordeel dat autisten niet meevoelen met mensen, dat het potentiële moordenaars zijn.

En mensen met een psychiatrische afwijking hebben al een stigma.

Wat betreft die liedjes

Die heb ik eind vorig schooljaar zelf aan school gegeven toen mijn dochter met PDD NOS en ADHD uitstroomde naar het speciaal onderwijs. De oude school had er volgens mij nog nooit van gehoord! Ook van dyslexie (heeft mijn zoon) hadden ze niet gehoord zo leek, hoop dat ik er iets mee bereikt heb!

Pham

Ps. er zijn ook uitbreidingen met anorexia en bordeline...

anna van noniemen

anna van noniemen

23-12-2012 om 22:13

Wat betreft die liedjes

ik met mijn mijn IADH-kinderen en mijn IADH-kinderen kunnen er smakelijk om lachen. zoals mijn oudste zei: JA Mam! Het klopt echt!

Fred

En wat heb je aan een nieuw, positief vooroordeel? Nog steeds een vooroordeel toch? Ik heb een jongen met Asperger zich wel een horen afvragen wat er mis met hem was, omdat alle Aspergers een bijzonder talent hebben, maar hij kon niks bijzonders.

Bovendien vind ik het niet kunnen om te gaan speculeren over mogelijke diagnoses van mensen, of het nou met een positieve of negatieve connotatie is. Ik denk dat niemand het leuk vindt als er zo over hem of zijn kinderen gepraat wordt. Ook al is het dan in de trant van: zo, hij is druk, zeker ADHD, nou dat zijn ook altijd hele creatieve mensen he?

skik

Nickelo

Nickelo

24-12-2012 om 10:52

Beperkingen vs mogelijkheden

Het verschil tussen de Einsteins of de moordenaars, zie ik vooral als het verschil tussen mogelijkheden en beperkingen of risico's. Toen ik de diagnose van mijn zoon kreeg zag ik in eerste instantie vooral beren op de weg. Problemen, beperkingen. Alles wat niet langer voor hem weggelegd zou zijn. De risico's. We zijn naar de psychiater gegaan vanwege zijn enorm agressieve woede-aanvallen, dus de link met psychopaten maakte me doodsbang.

Pas veel later ben ik gaan zien wat de positieve mogelijkheden en kansen zijn die bij zijn Asperger hoorden. Einstein is discutabel, maar van Newton is ook door deskundigen met vrije grote zekerheid aangegeven dat hij Asperger had. Tussen alle negatieve associaties in hielp dit zoon behoorlijk. Hij is een groot bewonderaar van Newton en dit was voor hem een prettige rolmodel.

Als kind met een diagnose hoor je namelijk al bovenmatig vaak dat er iets met je mis is. Het is dan een verademing om te horen dat er ook talentvolle mensen zijn met precies jouw probleem.

De negatieve voorbeelden bekrachtigen alleen het al bestaande negatieve beeld, de positieve voorbeelden verzachten ze.

Fred de Velde

Fred de Velde

24-12-2012 om 11:01

Positief vooroordeel

"En wat heb je aan een nieuw, positief vooroordeel? Nog steeds een vooroordeel toch"

Je hebt gelijk, een positief vooroordeel is ook een vooroordeel en in die zin niet goed.

Toch maak ik me er gewoon minder druk om dan om met moordenaars vergeleken te worden.

Fred de Velde

Fred de Velde

24-12-2012 om 11:08

Plaatje

"En wat heb je aan een nieuw, positief vooroordeel? Nog steeds een vooroordeel toch"

Maar tegelijkertijd, ontkom je er ook niet aan. Mensen willen toch een beeld bij een woord hebben. Dat gebeurt, daar kan je niks aan doen.

Ja kan alle autisten nooit persoonlijk kennen, dus in die zin is iemands beeld van wat 'autisme' inhoudt altijd een vooroordeel, een abstract plaatje dat de werkelijkheid versimpelt.

Dan kun je maar beter ervoor zorgen dat het beeld wat mensen bij autisten hebben zo accuraat mogelijk is.

Fred de Velde

Fred de Velde

24-12-2012 om 11:13

Opsteker

"Als kind met een diagnose hoor je namelijk al bovenmatig vaak dat er iets met je mis is. Het is dan een verademing om te horen dat er ook talentvolle mensen zijn met precies jouw probleem."

Precies! Ik had het niet beter kunnen zeggen!

Misschien begeef je je op glad ijs als je genie X 40 jaar na zijn dood alsnog tot autist bestempelt, misschien creëer je een positief vooroordeel, maar het kan ook inspirerend zijn voor de mensen zelf.

Je kunt dan denken 'Ik heb wellicht rare interesses en ben sociaal beperkt, maar die dingen zijn niet puur negatief, genie X laat zien dat dat dingen zijn die ook als kracht gezien worden, waar je heel ver mee kan komen!'

Fred de Velde

Fred de Velde

24-12-2012 om 11:31

Package deal

Toch snap ik de zorgen van skik ook wel, over de positieve vooroordelen.

De media zijn dol op geniale gekken, dus die blazen zo'n vooroordeel nog eens extra op.

Zo ontstaat het idee dat autisme en hb een package deal zijn. Dan is het wel een hard gelag als je alleen een pakketje autisme thuisbezorgd krijgt.

Marjolein

Marjolein

24-12-2012 om 17:38

Hee skik, handen af

van Einstein
Die is volgens alle "geleerden" die ik spreek, alleen maar dyslectisch...
Ik vind deze "claim een beroemdheid" voor welke aandoening dan ook, meestal erg vermoeiend....
Moet je weer uitleggen, dat niet elke dyslect een briljante geleerde of een geweldige binnenshuisarchitect of astronaut wordt...., zucht
Ik ga er maar van uit dat mensen dit positief bedoelen.

P

P

25-12-2012 om 12:49

Pham

Bestaan er werkelijk scholen waar ze nog nooit van dyslexie hebben gehoord? Dat geloof ik eigenlijk niet....

'autie'

Vorige week op school had ik met een havo4 klas een gesprek over elkaar 'homo' noemen als scheldwoord; zegt één van de leerlingen 'maakt u zich geen zorgen; 'homo' is al bijna uit. 'T Is nu 'auti' .'
Tja.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.