Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Talia

Talia

23-01-2012 om 15:08

Auto met winterbanden rijdt anders?

Dit is wel heeeeeel erg off-topic, maar ik vraag het me af. Mijn auto heeft voor het eerst winterbanden (ik weet het, het past bij deze kwakkelwinter .... not). Hij is tegelijk voor de grote beurt geweest. Nu valt het me op dat hij minder vlot optrekt na het schakelen. Heeft dat met de winterbanden te maken of is er toch iets slecht afgesteld bij de beurt? Wie weet het?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ehh

lijkt mij niet, ik bedoel zoveel kan het toch niet schelen met nieuwe banden dat je dat merkt ?

Ik merk wel met nieuwe banden dat hij beter op de weg ligt, wat stroever/meer grip dus het werkt (haha logisch), ik heb niet gemerkt dat hij anders optrekt.

Hombre

Hombre

23-01-2012 om 17:42

Nee

Andere wegligging kan wel, minder vlot optrekken lijkt me uitgesloten.

Mamvantwee

Mamvantwee

23-01-2012 om 18:07

Nee

Nooit wat van gemerkt en wij hebben al jaren winterbanden. Is de bandenspanning wel goed?

Groet, Mamvantwee

Tirza G.

Tirza G.

23-01-2012 om 22:13

Nee

Dat zou wel mooi zijn, als dat zo was. Want als het kan, kan het ook de andere kant op. Andere banden monteren en hop, je hebt een race-auto.

Tirza

Ik ben wel

de laatste persoon die je dat zou moeten vragen. Ik ben eens weggereden met een lekke band, en vond dat er iets raars was, maar wat? Pas na wat getoeter en gewijs van medeweggebruikers dacht ik: hmmm, zou het mijn auto zijn ipv een ongelukkig wegdek?

Puck

Puck

24-01-2012 om 12:29

Talia

Nee, dat slechte optrekken kan niet aan de banden zelf liggen. Enne wat betreft je opmerking "(ik weet het, het past bij deze kwakkelwinter .... not). "... die is niet terecht.
Onder de 8 graden zijn winterbanden al een betere keus dan zomerbanden en ook met een kwakkelwinter met bijv. veel regen en modderige wegen ben je met winterbanden veiliger op weg dan met zomerbanden.

Nee

Wij hebben nog nooit verschil gemerkt en we rijden al jaren 's winters met winterbanden.

Puck

Puck

24-01-2012 om 15:22

Weet het niet precies, maar all weather banden/4 seozoenen banden zijn volgens mij beslist niet de standaard banden die op je auto geleverd worden. Kan het wel voor je navragen als je het wilt weten. Ik weet dat er vorig jaar een groot tekort was aan winterbanden en als alternatief werden er dan 4 seizoenenbanden geleverd, daaruit zou ik dan met wat boerenverstand uit opmaken dat er gewone/zomerbanden op zaten. En al weatherbanden is leuk als alternatief, maar ik kies toch liever voor 2 sets banden. Met all weather heb je namelijk nooit de optimale eigenschappen, zowel met droog weer als met snertweer doe je concessies op het gebied van wegligging, rijgedrag en waterafvoer.

Marjolein

Marjolein

24-01-2012 om 15:50

Jazeker, dat maakt verschil

Het brandstof verbruik is ook hoger (ongeveer 10%). Dus het kost de auto meer moeite, dus je zou dat kunnen merken bij het optrekken (ik niet)
Maar vergelijk het met het rijden met een fiets met dunne bandjes en een fiets met brede banden, dan merk je het wel degelijk.

Puck

Puck

24-01-2012 om 17:00

Absoluut niet waar marjolein

wat jij zegt is absoluut niet waar. bij temperaturen onder de 7 graden is de rolweerstand van winterbanden juist lager dan die van zomerbanden door de andere samenstelling van het rubber. En door die lagere rolweerstand is je verbruik juist lager. Google maar eens op verbruik winterbanden.

Marjolein

Marjolein

25-01-2012 om 12:08

Lol puck

Ja, dat googlen had ik ook gedaan. En ik had dus juist allerlei sites gevonden waarop staat dat het 10% meer brandstof verbruik oplevert. Google maar eens op winterbanden brandstof verbruik.
Maar je zult ongetwijfeld net zoveel sites kunnen vinden, waar het tegendeel staat. Het zal best.
Ik vond het wel een interessant draadje, omdat ik net voor het tweede jaar winterbanden heb en idd. denk dat het scheelt in verbruik. Niet omdat ik nou zoveel verstand heb van banden of auto's.

Hombre

Hombre

25-01-2012 om 13:28

Brede banden

Als je begint over met brede banden ligt het eerder omgekeerd.

De zomerbanden zijn meestal breder dan de winterbanden en liggen vaak om zwaardere 'licht' metalen velgen. Het verbruik en de prestaties zou dan juist 's zomers beinvloed moeten worden.

Mijn auto heeft 's zomers 225mm brede banden en 's winters 195mm. Da's gunstig want hoe smaller hoe meer druk en grip in sneeuwomstandigheden en minder kans op aquaplaning.

De auto van m'n vriendin heeft 's winters 195mm en 's zomers 215mm brede banden.

(dit jaar hebben we er nog niet heel veel aan gehad...)

Puck

Puck

25-01-2012 om 14:01

Hombre

maar ook dat watxjij zegt gaat niet helemaal op. Zomerbanden hebben door de andere lamelstructuur in de band weer minder contactoppervlak. Dat zou dan weer compenseren.
En Marjolein, als je googelt dan kom je idd beide tegen, met dien verstande dat degene die claimen dat het verbruik toeneemt vooral mensencop fora, zijn, in principe net als wij, relatieve leken en dat juist de informatie dat winterbanden een gunstiger verbruik hebben onder wintersexomstandigheden komt van sites als de anwb, tno, etc. Dan kun je zelf afwegen wat je als meest betrouwbare info ziet.

Talia

Talia

25-01-2012 om 15:56

Naar aanleiding van ...

Naar aanleiding van jullie reacties heb ik de garage maar eens teruggebeld. Garageman heeft er in gereden en snapte toen wat ik bedoelde. De ontsteking was niet goed afgesteld na de grote beurt. Dus in orde gemaakt en hij rijdt weer als een zonnetje. Bedankt voor jullie reacties, zo wist ik dat ik het niet aan de banden lag.
Overigens Puck, ben ik me ervan bewust dat winterbanden niet alleen voor vorst en gladheid zijn, maar het is zelfs erg vaak boven de 8 graden geweest tot nu toe deze winter. Dus na twee strenge winters met deze auto met "zomerbanden" (is dat het goede woord voor "gewone banden"?) kies ik nu pas voor meer veiligheid ... Ik vraag me dus af of ik niet voor niets veel kosten maak, maar ik voelde me gisteren bij het ijzelen wel safe

Hombre

Hombre

25-01-2012 om 22:21

Ook

"Dus na twee strenge winters met deze auto met "zomerbanden" (is dat het goede woord voor "gewone banden"?) kies ik nu pas voor meer veiligheid ... Ik vraag me dus af of ik niet voor niets veel kosten maak, maar ik voelde me gisteren bij het ijzelen wel safe "

Ook net een set gekocht dus ik weet hoe het voelt.

Maar, maak je geen illusies, ijzel is met de beste winterbanden nog steeds bloedlink. En je 'safe' voelen is helemaal taboe. Daarmee doe je al het voordeel van je banden teniet.

Talia

Talia

26-01-2012 om 21:07

Ligt het nu aan mij ...

Ligt het nu aan mij of lees je me een beetje de les, Hombre? "En je 'safe' voelen is helemaal taboe. Daarmee doe je al het voordeel van je banden teniet."
Het staat mij neem ik aan vrij om het een prettig idee te vinden dat ik banden heb gekocht waar ik in de winter veiliger mee rij. Hoe ik rij als ik me safe voel weet jij niet en daar moet je dus ook geen uitspraken over doen.

Puck

Puck

26-01-2012 om 21:48

Talia

Ik denk dat het aan jou ligt, ik haal dat de les lezen er niet zo uit. Neemt niet weg dat ik vind dat hombre gelijk heeft. Je safe voelen gaat vaak gepaard met meer risico tijdens het rijden door overmoedigheid (er kan me toch niets gebeuren) en dat soort gedachten kan gevaarlijk zijn bij ijzel en winterse omstandigheden. En tja, hogere kosten, ik weet niet of je je extra banden zelf op velg opslaat en evt. kan wisselen, maar dat zijn dingen waarmee je de kosten kunt drukken. En anders moet je het maar zien als een soort verzekering: je geeft er geld aan uit en hoopt er geen gebruik van te maken.

Hombre

Hombre

27-01-2012 om 09:40

Nou en of

"Ligt het nu aan mij of lees je me een beetje de les, Hombre?"

En jij leest mij weer de les. Zo gaat het toch op dit forum. Ik word i.i.g. regelmatig de les gelezen.

"Het staat mij neem ik aan vrij"

Het staat je vrij, maar het is een bekend verschijnsel dat bij veel mensen het positieve effect van veiligheidsmaatregelen als winterbanden deels teniet wordt gedaan doordat ze zich veiliger gaan voelen. Dus als jij dan over 'safe' begint kun je vast wel begrijpen dat bij mij de alarmbellen gaan rinkelen.

Better safe than sorry!

Talia

Talia

27-01-2012 om 17:12

Hombre

Dank je voor je bezorgdheid

Petr@

Petr@

27-01-2012 om 21:55

Talia

Als het je om de kosten gaat dan moet je bedenken dat je "zomerbanden" minder snel slijten! Want die gebruik je toch 5 maanden van het jaar niet.

Petr@

Petr@

29-01-2012 om 11:44

Snap je punt niet... die verkoop je toch incl. alle banden?

Prijs winterbanden

Maar waar praat je nu over (ivm verkoop auto)? Een paar honderd Euro en dan heb je er toch "plezier" van gehad. Kan je ook als een onderhandelingspunt bij de inruil van de auto gebruiken.

Chippie

Chippie

04-02-2012 om 00:41

Pelle

Bezuinigen op veiligheid is zuinigheid die je duur kan komen te staan.

Hombre

Hombre

05-02-2012 om 22:24

He? wat?

Wat zijn we weer lekker zogenaamd principieel. Financieel is *altijd* een argument. Of dacht je dat die mensen die met hun kinderen op de achterbank van een Matiz rijden in plaats van de (in dit forum) legendarische dikke Volvo op winterbanden dat niet om financiele gronden deden?

En zo zijn er nog een heleboel argumenten die veel mensen graag onder het tapijt schoffelen, maar daarmee zijn ze nog niet verdwenen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.