Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ma auto

Ma auto

20-12-2009 om 19:56

Automaat en gladheid

Ik rijd in een automaatje en ik moet morgen de weg op. Nu heb ik nog nooit eerder met zoveel sneeuw gereden en ik vraag me af of iemand weet hoe je het beste kunt rijden. Zijn er misschien tips waar ik op moet letten. Vind het een beetje eng, omdat je met een automaat veel met de rem werkt. Ben bang dat ik ga schuiven en ik weet niet goed wat ik dan moet doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

20-12-2009 om 20:16

Niet op de rem werken

Gewoon een kwestie van eerder gas loslaten, dan hoef je niet te remmen, in ieder geval niet meer dan met een handgeschakelde auto. Dus veel anticiperen. Ik rij zowel automaat als handgeschakeld en ik rem eigenlijk nauwelijks meer met de automaat als met de handgeschakelde auto. En natuurlijk goede winterbanden laten monteren (maar aan die tip heb je morgen niet zoveel) Rij voorzichtig.

Winterbanden

Heb je winterbanden? Want dat scheelt al heel veel. Verder weet ik het niet want rij zelf geen automaat. Zorg in ieder geval voor dat je niet vlak voor een heuveltje stil staat maar iets meer afstand hebt zodat je met een vaartje over een heuveltje gaat.

Ik moet morgen ook de weg op. Ben nooit zo bang, maar het feit dat er vannacht weer sneeuw gaat vallen maakt me ook wel een beetje angstig...

erg rustig rijden dus...

Sini, slippen

Sini, je zegt dat je moet meegaan en niet moet tegensturen als je op een gladde weg in een slip raakt. Maareh... wat doe je dan daarna om uit die slip te komen? Wachten tot je uitgeslipt tegen een boom aan staat? Graag je advies!

Chris

mirreke

mirreke

21-12-2009 om 11:57

Slippen, chris

Is het niet zo dat juist door mee (en dus niet tegen) te sturen je weer uit die slip komt.
Ik had het vanmorgen in een heel kleine miniversie: ik stond op een kruising met een doorgaande weg in een bocht met veel vastgekoekte sneeuw te wachten tot ik links de hoek om kon. Toen ik kon ging de auto door die vastgekoekte sneeuw niet vooruit, of in ieder geval veel minder dan ik verwachte. Dus ik geef wat meer gas, en omdat ik in een bocht ingedraaid stond draaide mijn auto die toen ineens los'schoot' uit de sneeuw gelijk bijna een halve ronde. Lekker fijn zo op een doorgaande weg. Ik ging in een reflex tegensturen waardoor het heen en weer zwabberen en slippen alleen nog maar erger werd. Pas toen ik rustiger reageerde en heel rustig voorzichtig meestuurde trok de auto weer recht en had ik weer macht over het stuur.
Ik schrok wel even, maar omdat het allemaal in een slakkentempo ging kun je ook goed voelen hoe zo'n auto dan reageert.
Maar ik denk wel dat je met tegemoetkomend verkeer desondanks flink het haasje kunt zijn.

Tinus_p

Tinus_p

21-12-2009 om 12:16

Ff terug ontopic

"Ik rijd in een automaatje en ik moet morgen de weg op. Nu heb ik nog nooit eerder met zoveel sneeuw gereden en ik vraag me af of iemand weet hoe je het beste kunt rijden. Zijn er misschien tips waar ik op moet letten. Vind het een beetje eng, omdat je met een automaat veel met de rem werkt. Ben bang dat ik ga schuiven en ik weet niet goed wat ik dan moet doen."
Automaatje? Automaat bedoel je
Hoe dan ook, wat voor pook heb je? PRND en dan ook nog versnellingen (321)? Zet hem in zn 2 (evt 3 of 1) en de automaat schakelt niet verder op dan zn 2, en je remt dan wel op de motor net alsof je in zn 2 rijdt in een handbak.
Dat doe ik ook, in besneeuwde straten rijd ik met de automaat in zn 2, evt terugzetten naar 1 en dan pas (rustig) remmen.

Slippen

Ja, zo'n slipcursus zou eigenlijk bij het rijbewijs moeten horen vind ik. Wat ik doe bij sneeuw en gladheid is vooral de vaart eruit halen, niet remmen en sturen tegelijk, en voorzichtig de bocht indraaien. Wat ik vond op internet over slippen:

"Het oplossen van een voorwielslip (onderstuur) in het kort:

Handelingen:
1.Gas los
2.Stuur in de richting waarin de auto wil, totdat de wielen weer grip hebben;
3.Stuur weer in de richting waar je heen wilt.

Aandachtspunten:
- Blijf de hele slip kijken naar de richting waar je heen wilt;
- Niet remmen!

Het oplossen van een achterwielslip (overstuur) in het kort:

Handelingen:
1.Snel tegensturen (dus in de richting waarin de achterkant heen wil)
2.Koppeling in + gas los;

Aandachtspunten:
- Twijfel niet, maar stuur snel en ver genoeg, je moet als het ware de achterkant van de auto niet de kans geven de voorkant in te halen;
- Blijf de hele slip kijken naar de richting waar je heen wilt;
- Hou rekening met een tegenovergestelde uitbreekbeweging na de eerste correctie;
- Niet remmen!"

Handige tips, alleen weet ik even niet of onze auto voorwiel- of achterwielaangedreven is (onderstuur of overstuur). De boodschappen van de komende twee dagen zijn gelukkig al binnen.

Chris

Schakelen en overdrive

Rijd zelf ook automaat, dus dank voor alle tips! Zal de versnellingen wat intensiever gaan gebruiken, had daar nog niet zo aan gedacht.
Alleen die overdrive Sini, die staat bij mijn auto volgens mij standaard uit... bedoel je dat hij aan moet (was alleen voor als je er een caravan achter had hangen, zei de garagehouder tegen mij) of doe ik nou chronisch iets fout en moet hij altijd aan staan?
n@nny

Puck2

Puck2

21-12-2009 om 16:09

Vind automaat juist prettiger met dit weer

Onze automaat-gezinsauto hebben we sinds de zomer en met dit weer had ik er nog niet in gereden tot vandaag. En eigenlijk vind ik het makkelijker dan een handgeschakelde auto. Je rijdt nooit in zijn vrij, houdt altijd kracht op de banden en met op tijd anticiperen hoef je nauwelijks te remmen. Ik vond het eigenlijk prettiger rijden dan in mijn eigen boodschappen-handgeschakelde-karretje. En met deze snelheden hoef je hem niet eens vast te zetten in de 2, hij komt daar toch niet boven.

Ma auto

Ma auto

21-12-2009 om 17:53

Tis toch echt een automaatje....

Ik rijd in een Kia Picanto dus ik mag met recht de verkleinvorm gebruiken...
De heenweg is me vrij goed afgegaan op 1 glibberpartij na. Met de wijze woorden in mijn achterhoofd: meesturen niet tegensturen, deed ik als eerste reactie toch tegensturen! Maar ging gelukkig goed. Heb rustig gereden en idd op de motor afgeremd.
Tinus: heb idd een '2' erbij...nooit geweten waar die voor is! Er zit ook nog een 'L' op....hmmmm...ga toch nog maar eens het Kia-boekje erop na slaan!
Moet vanacht nog terug rijden en het is net weer begonnen met sneeuwen. Denk even aan mij....

Tinus_p

Tinus_p

22-12-2009 om 13:36

Ma auto

Ma auto:
"Ik rijd in een Kia Picanto dus ik mag met recht de verkleinvorm gebruiken..."
Als t nou een arola was....

ma auto:
"Tinus: heb idd een \'2\' erbij...nooit geweten waar die voor is! Er zit ook nog een \'L\' op....hmmmm...ga toch nog maar eens het Kia-boekje erop na slaan!"
Hoe ziet je pook eruit? PRNDL21?? Dan zijn 2 en 1 stappen waarin je de versnelling blokkeert in 2 of 1, met L zet je dan waarschijnlijk de overdrive (in feite de hoogste versnelling) uit. Maar lees idd je boekje

Tinus_p

Tinus_p

22-12-2009 om 13:41

Wat dingen

Nanny:
"Alleen die overdrive Sini, die staat bij mijn auto volgens mij standaard uit... bedoel je dat hij aan moet (was alleen voor als je er een caravan achter had hangen, zei de garagehouder tegen mij) of doe ik nou chronisch iets fout en moet hij altijd aan staan?"
Dat hangt er van af wat je bedoelt met aan en uit. Ik heb er een apart knopje voor, en als de OD aan staat (dus gebruikt kan worden) staat het lampje uit en heb ik er in feite een extra (hogere) versnelling bij.
De OD uitzetten schijnt soms beter te zijn als je zwaarbeladen bent omdat je meer koppel hebt (de motor dus meer kracht levert aan de wielen). Voor de techneuten onder ons, lees hier
http://en.wikipedia.orghttp://en.wikipedia.org/wiki/Overdrive_(mechanics)

Ma auto

Ma auto

22-12-2009 om 15:26

Mijn pook!

Ik heb dit op mijn 'pook' staan: PRND2L.
Gebruik alleen de P, R en D. Weet wel waar de N voor is, maar kom er nu dus pas achter dat er ook een '2' en een 'L' op zitten. Heb daar nooit zo op gelet. Een beetje dom misschien. Moet nu maar eens ernstig op zoek naar mijn Kia-boek (je).
Thuisrit is goed verlopen. Bleef als een soort van mantra opzeggen: kijk naar het punt waar je heen wilt. Kijk NIET naar het punt waar je NIET naar toe wilt. Kijk naar het punt...enz. enz.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.