Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Avondklok, tentamen en vervoer


Laatst was er iemand en die had eigen verklaring ingevuld en opgeschreven dat hij zijn vrouw van werk op ziekenhuis op ging halen (ivm sneeuw en ijs) omdat hij van haar hield. Aangehouden en politie deelde het bericht. 

En nee... ik laat mijn dochter ook niet alleen fietsen of met trein gaan als het zo rustig op straat is... 

https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/artikel/2372439-moord-sarah-everard-maakt-veel-los-onder-vrouwen-dit-had-mij-ook-kunnen-overkomen.html

Misschien heeft dit bericht ook wat met TS gedaan.. ja het is in een ander land, maar de omstandigheden van avondklok etc. hebben mensen aan het denken gezet. Daarnaast blijkt ook dat veel vrouwen zich niet veilig voelen ‘s avonds op straat. Misschien ook herkenbaar hier? 

Kyana schreef op 26-03-2021 om 17:29:

Ja, dat valt denk ik wel onder mantelzorg. Ik zou het wat dat betreft gewoon doen. In het algemeen vind ik het wel onzin dat een 18 jarige niet alleen naar huis kan komen 's avonds. Dat heeft niks met corona te maken maar ik hoop toch dat een 18 jarige zelfstandig genoeg is om een eindje met de trein te gaan en dan te fietsen; ook in de avonduren.

Zelfstandigheid heeft niets te maken met veiligheid. De dochter van TS reist waarschijnlijk al een aantal jaar met fiets-trein-lopen naar en van school. TS heeft namelijk niet gevraagd of ze haar dochter elke dag van het schooljaar zal brengen en halen.

En ja, ik zou mijn dochter ook ophalen in zo'n situatie. Die is 19 en heel zelfstandig. Maar niet onkwetsbaar.

Angua

Angua

27-03-2021 om 09:56 Topicstarter

Bedankt voor al jullie reacties. Ik ga haar halen. Meike verwoordt het mooi: zelfstandig maar niet onkwetsbaar.

Veilig voelen en veilig zijn zijn twee verschillende dingen. Ik vroeg daarom ook of het nu met corona te maken heeft qua stilte op straat. En waar je woont. Zeker factoren. Maar dat van die kermis. Op de kermis BEN je een stuk onveiliger dan daarbuiten.  Mijn kinderen zijn onzedelijk aangesproken,  bestolen en betast.....dat gebeurt daarbuiten niet. Dus ze gaan niet meer naar de kermis.....dat bedoel ik. Op de kermis BEN je niet veilig. Daarbuiten voel je je niet veilig terwijl er niks is en dan word je gehaald. Ik vind dat niet logisch.

Daarnaast als mijn kind zich niet veilig voelt dan belt ze. Al bellend fietst ze naar huis. Of we fietsen haar tegemoet. Het gebeurt nu eenmaal in deze wereld dst er geroepen wordt, dat er groepjes staan....dat betekent niet dat je het op moet zoeken maar ook niet dat je niet meer over straat kan. Blik op oneindig, doortrappen,  negeren. Als er veel politie is alleen maar fijn. In the end weet je het toch niet en kun je door je klasgenoot in de rivier worden gegooid of door een vader en/of een zoon op een industrieterrein vermoord worden. Dan moet je je kind niet meer alleen laten. Juist op de onveilig voelende plekken is het mogelijk het veiligst. Waar je je veilig waant op het schoolplein of bij je vriendje mogelijk niet.....

Mija schreef op 26-03-2021 om 15:48:

Of het dat objectief is, weet ik niet. Maar ik zou dat gerust durven. Eigen verklaring uitprinten en invullen. Even screenshot maken van de aankomsttijd van de trein zodat dat je verhaal ondersteunt. Eventueel even een brief met je adres erop meenemen zodat ze kunnen zien dat je je inderdaad tussen thuis en station bevindt. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat je wordt aangehouden. Ik neem geregeld een kind mee 's avonds als ik met de hond ga lopen (ja, daar heb ik een reden voor en daar heb ik ook een eigen verklaring voor op zak en ja, ik verwacht dat ze dat een 'prima reden' zullen vinden) en wij zijn nog niet één keer aangehouden.

Onze zoon werkt bij de supermarkt en moet dan ook soms na negenen over straat (heeft wel verklaringen op zak). Hij is zelf nog niet aangehouden, maar een collega die net de andere kant op woont - maar nog wel redelijk dicht in de buurt van de supermarkt al wel meerdere keren.

guera schreef op 27-03-2021 om 10:52:

Veilig voelen en veilig zijn zijn twee verschillende dingen. Ik vroeg daarom ook of het nu met corona te maken heeft qua stilte op straat. En waar je woont. Zeker factoren. Maar dat van die kermis. Op de kermis BEN je een stuk onveiliger dan daarbuiten. Mijn kinderen zijn onzedelijk aangesproken, bestolen en betast.....dat gebeurt daarbuiten niet. Dus ze gaan niet meer naar de kermis.....dat bedoel ik. Op de kermis BEN je niet veilig. Daarbuiten voel je je niet veilig terwijl er niks is en dan word je gehaald. Ik vind dat niet logisch.

Daarnaast als mijn kind zich niet veilig voelt dan belt ze. Al bellend fietst ze naar huis. Of we fietsen haar tegemoet. Het gebeurt nu eenmaal in deze wereld dst er geroepen wordt, dat er groepjes staan....dat betekent niet dat je het op moet zoeken maar ook niet dat je niet meer over straat kan. Blik op oneindig, doortrappen, negeren. Als er veel politie is alleen maar fijn. In the end weet je het toch niet en kun je door je klasgenoot in de rivier worden gegooid of door een vader en/of een zoon op een industrieterrein vermoord worden. Dan moet je je kind niet meer alleen laten. Juist op de onveilig voelende plekken is het mogelijk het veiligst. Waar je je veilig waant op het schoolplein of bij je vriendje mogelijk niet.....

Ook dit, het hangt er maar net van af waar je woont!  Jouw situatie is niet de maat der dingen.

Op de kermis ben je tussen de mensen, als je begint te schreeuwen zijn er tientallen mensen om je heen die je kunnen helpen. In de straten en stegen rondom de kermis staan clubjes jongeren bij elkaar te blowen/drinken/te zoenen maar ook jongens die meisjes willen lastig vallen. In ons dorp woon ik redelijk dicht op de kermis in die dagen is de brandgang achter ons huis een "prettige plek" voor jongeren om te ongezien rond te hangen en dingen te doen die je niet op de fel verlichtte kermis wilt doen. (de restanten moet ik tijdens die dagen opruimen bierblikjes/chipszakken/peuken/urine/condooms) in die dagen gaat niemand hier alleen achterom.

Serieus, mijn kinderen/de buurkinderen/het balteam van de kinderen voelen zich veiliger op de kermis dan daarbuiten. Zeker als je als moeder ervaring hebt met lastig gevallen worden ben je nog beschermender voor je kinderen.

https://www.npostart.nl/op1/25-03-2021/POW_04917714 Kijk even vanaf minuut 31 ongeveer. Is van afgelopen donderdag dus geen oud nieuws.

Angua schreef op 27-03-2021 om 09:56:

Bedankt voor al jullie reacties. Ik ga haar halen. Meike verwoordt het mooi: zelfstandig maar niet onkwetsbaar.

Maar tot hoe lang blijf je dat dan doen? Onkwetsbaar wordt ze nooit. Sorry als ik daarmee een illusie verstoor. 

Juist omdat je weet dat mensen kwetsbaar zijn beoordeel je ook je eigen veiligheid. Natuurlijk loop je altijd risico in het leven maar waar je kunt wil je dat echt wel beperken. Nou ja, sommigen niet, maar dat is niet helemaal realistisch.

Voor de coronatijd fietste ik elke vrijdag, 's avonds tussen 22 en 23 uur van mijn vriendinneavond naar huis, deels door het park. Ik laat me niet weerhouden. Maar ik ga wel op een tijdstip dat er veel mensen met honden op straat zijn en mensen die naar huis gaan van werk of sport. Tussen 0.00 en 01.00 is het een stuk stiller. Dat doe ik dus niet als het niet noodzakelijk is. Wat is er mis mee om zulke afwegingen te maken?

We brengen elkaar ook naar de bus na een avondje uit. Natuurlijk is het risico nooit nul, maar doen alsof er geen risico is en of je daar dan niets tegen zou kunnen doen lijkt mij vrij onverstandig.

Ik ben echt wel eens na een avonddienst per ongeluk door het Vondelpark gefietst, maar normaal doe ik dat toch niet, het is maar een beetje omrijden en dan ben je onder de mensen in het licht.

Ik neem ook nooit alle waardevolle spullen mee op zo'n avond, wordt je beroofd ben je alles kwijt. Denk liever even na.

Alkes schreef op 27-03-2021 om 13:04:

[..]

Maar tot hoe lang blijf je dat dan doen? Onkwetsbaar wordt ze nooit. Sorry als ik daarmee een illusie verstoor.

Afgelopen donderdag zaten er een paar dames in op 1 te vertellen dat ze zich in de avond nooit veilig voelen op straat,  heb ik een link van geplaatst kan je zo even terug kijken.

Ik bent zelf een moeder die in haar twenties meer dan 1 keer is lastig gevallen. Gelukkig niet verkracht maar deze ervaring voedt bijna 30 jaar later nog wel mijn angst voor alleen over straat gaan in het donker. Alleen al die angst en het onveilig voelen wil ik mijn kinderen en dan vooral mijn dochter besparen. Als zij vinden dat het niet veilig voelt dan worden ze gehaald ook als die angst onnodig is.

Beetje met het idee better save than sorry.

Nou ja totdat ze zelf een auto, rijbewijs, geld voor de taxi of een andere gek gevonden hebben die hun wil ophalen.

Zoiets?

Het is ook niet zo zwart wit. Ik ken zat ouders die hun volwassen kinderen naar het vliegveld brengen, of volwassen kinderen die hun ouders wegbrengen.

Het is ook geen dagelijkse bezigheid hè.

Op de eerste plaats moet iedereen doen waar hij of zij zich prettig bij voelt natuurlijk. Er zijn veel verschillende omgevingsfactoren en karakters en situaties. Ik geef alleen maar mijn mening. Ik blijf erbij dat je veilig voelen en veilig zijn 2 dingen zijn. Ik ben in mijn twenties ook vaak lastig gevallen. Daarvoor ook. Ik zat in het ov naast junks toen ik naar de brugklas ging. Op vakantie als 18 jarige bij de borsten gegrepen etcetc. En toch geen haar op mijn hoofd om in normale situaties mijn kinderen te gaan halen. In dit geval is het ook de ouder die het aanbiedt toch? Of heeft dochter erom gevraagd omdat ze bang is? Overigens heeft het alles met zelfstandigheid te maken. Je moet nl ook leren wat je moet doen als je je onveilig voelt. Als je alleen maar zelfstandig bent in de zonneschijn zeg maar dan leer je ook niet hoe je moet handelen in de storm. Mag deze 18 jarige wel naar Albufeira strand vakantie? Hoe veilig is het daar? Ik probeer alleen maar te reflecteren op bepaalde dingen en hardop te denken voor mezelf welke keuzes ik waarom maak. Ik vind het daarom voor mezelf gek als een meisje van 18 om 22 u gehaald moet worden . In mijn hoofd zit dat niet in het vakje gevaarlijk. Ik snap op zich best dat je controle probeert te houden op situaties waarin dat mogelijk is. En tegelijkertijd vind ik ook dat er nogal wat dubbelheid in zit. Ik beoordeel een rit in ov en 15 min fietsen om 22u als totaal ongevaarlijk. Ik heb dan weer meer angst voor drank en drugs waar ze te makkelijk mee in aanraking komen. Daar liggen andere ouders weer minder wakker van. Zo triggert iedereen op iets anders. Ieder heeft recht op zijn eigen angst en zorgen. Ik vind het wel uitmaken als kind zelf vraagt omdat het bang is of dat ouder dat doet. Overigens het voorbeeld van vliegveld gaat hier alleen maar op omdat dat makkelijker is om iemand te brengen ivm bagage of nachtvlucht. Niet omdat het onveilig of spannend is...

Haaknaald schreef op 27-03-2021 om 13:46:

[..]

Afgelopen donderdag zaten er een paar dames in op 1 te vertellen dat ze zich in de avond nooit veilig voelen op straat, heb ik een link van geplaatst kan je zo even terug kijken.

Ik bent zelf een moeder die in haar twenties meer dan 1 keer is lastig gevallen. Gelukkig niet verkracht maar deze ervaring voedt bijna 30 jaar later nog wel mijn angst voor alleen over straat gaan in het donker. Alleen al die angst en het onveilig voelen wil ik mijn kinderen en dan vooral mijn dochter besparen. Als zij vinden dat het niet veilig voelt dan worden ze gehaald ook als die angst onnodig is.

Beetje met het idee better save than sorry.

Ik weet er alles van. Ik leer mijn dochter ook dat je op je hoede moet zijn. Dat ze beter met meerderen dan alleen naar huis kan fietsen, dat ze kantorenwijken beter kan mijden.  Maar het kan echt niet zo zijn dat we onze dochters binnen houden of alleen onder begeleiding de straat op laten gaan. Daarmee perk je hun vrijheid behoorlijk in. 

Ik zie het ook niet zo voor me. Ik woonde als 19-jarige op kamers. Mijn ouders bellen om te halen of brengen als ik ze avonds wegging was uiteraard geen optie. 

Wat belangrijk is, is dat we onze kinderen en vooral onze zonen goed opvoeden. Ik heb mijn zoon geleerd dat hij in het donker niet vlak achter een meisje of vrouw moet fietsen. Dat hij s avonds op een station niet gedachteloos naast een meisje gaat staan en zeker niet als het verder leeg is. Knik of lach even vriendelijk. Spreek je vrienden er op aan als ze gedrag vertonen dat als bedreigend of intimiderend zou kunnen worden ervaren. Ook al is het helemaal niet zo bedoeld. De straat is van ons allemaal en het wordt hoog tijd dat dat ook gebeurt. En dat niet dat we onder mom van better safe than sorry onze dochters altijd halen en brengen of thuishouden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.