Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Avondklok, tentamen en vervoer

Onze dochter van net 18 heeft binnenkort een paar tentamens in de avond. Ze is dan pas na 22.00 uur klaar. Zij krijgt van de opleiding een verklaring voor de avondklok dus dat is geen probleem. Na het tentamen moet ze tien minuten lopen naar het station, halfuur in de trein, en nog 15 minuten fietsen naar huis. Dan kom je op een tijdstip dat we haar in gewone tijden liever niet meer alleen over straat laten gaan. Liefst haal ik haar na het tentamen op bij school maar past dat onder de noemer (mantel)zorg?


Gewoon claimen dat het mantelzorg is. Gaat hoogstwaarschijnlijk goed (geen controle, of wel controle maar geen probleem). Gaat het onverhoopt toch fout dan maak je bezwaar tijdens de boete en dan gaat het waarschijnlijk alsnog goed.

Dit soort dingen zijn niet uitgekristalliseerd/ dichtgeregeld, dus je zult het toch van je boerenverstand moeten hebben.

Vind je het toch te link, geef dochter dan geld voor een taxi (die zou ik dan wel van tevoren regelen trouwens)

Groeten,

Temet

Tijdens de boete? Tegen de boete natuurlijk

Of het dat objectief is, weet ik niet. Maar ik zou dat gerust durven. Eigen verklaring uitprinten en invullen. Even screenshot maken van de aankomsttijd van de trein zodat dat je verhaal ondersteunt. Eventueel even een brief met je adres erop meenemen zodat ze kunnen zien dat je je inderdaad tussen thuis en station bevindt. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat je wordt aangehouden. Ik neem geregeld een kind mee 's avonds als ik met de hond ga lopen (ja, daar heb ik een reden voor en daar heb ik ook een eigen verklaring voor op zak en ja, ik verwacht dat ze dat een 'prima reden' zullen vinden) en wij zijn nog niet één keer aangehouden. 

Waar woon je dan? 18 jaar en mag na 22 uur niet alleen over straat? Woon je in de ghetto? Mag ze dat nooit of nu niet omdat het stil is op straat? Sorry sta hier echt van te kijken. Voor hetzelfde geld woont ze binnenkort op zichzelf...

Mijn dochter van 15 fietst zelfs alleen om half 10/10 uur....(voor de avondklok). En zoon van 17 fietst alleen een half uur naar huis na zijn werk om 22.30 u savonds. Sorry ik vind dat je overdrijft. Maar dat was je vraag niet. Ik zou haar gewoon halen dan en zien waar het schip strandt. 

Oh, je wil haar op school ophalen. Ik heb niet goed zitten lezen. Zou ik ook doen. En dan met een kopie van een brief of website van school oid waaruit blijkt dat dochter daar op tijdstip x (klaar) moet zijn. Kopietje maken van die verklaring van school. Ophalen leidt ten opzichte van het OV tot mínder contacten buiten het huishouden in plaats van meer. Zou gek zijn als dat dan afgestraft werd. Moeten ze het wel geloven natuurlijk, maar dat kun je dus wel wat onderbouwen.

Nou Guera, misschien wonen ze wel op het platteland en moet ze nog een stuk langs een stille weg. Verder is het nu heel stil op straat, ideaal voor boze mannen die iemand wat willen aandoen: weinig getuigen. Ik moest laatst in Amsterdam om 22 uur fietsen, ik vond het niet fijn. 

Gewoon gaan halen met een verklaring mantelzorg op zak.

Bij mijn dochter (18) is de school ook langer open om meer mensen de gelegenheid te geven om op school praktijklessen te volgen en tentamens te maken. Als zij in de avond en tentamen heeft (wat gelukkig nog niet is gebeurd) gaan we haar ook halen. Geen haar op mijn hoofd die erover denkt dat ze wel met de trein naar huis kan komen.  Lopend naar het station kan met klasgenoten maar daarna is ze alleen ze is de enige die die route moet nemen.  2 keer overstappen en dan vanaf het station naar huis fietsen door een redelijk stil dorp......

Ik zou er zelfs nog het krijgen van een boete voor over hebben. Ook zonder avondklok en corona maatregelen zijn we altijd bereid tot halen. Als ze appt dat het niet veilig voelt (en helikopter in de lucht,  overal sirenes en zwaailichten toen ze aankwam op het station) dan halen we haar ook al is het 17.00 uur en nog lang niet donker. 

Mantelzorg is niet gedefinieerd, dus gewoon de eigen verklaring invullen met dat je onmisbaar bent voor het vervoer van je dochter.

Ja, dat valt denk ik wel onder mantelzorg. Ik zou het wat dat betreft gewoon doen. In het algemeen vind ik het wel onzin dat een 18 jarige niet alleen naar huis kan komen 's avonds. Dat heeft niks met corona te maken maar ik hoop toch dat een 18 jarige zelfstandig genoeg is om een eindje met de trein te gaan en dan te fietsen; ook in de avonduren.

Je zou het gewoon kunnen doen als mantelzorg. Geen probleem lijkt me. Maar ga wel afbouwen. Als je dochter op kamers gaat, reist ze ook zonder jou. En kwetsbaarheid blijft. Daarin moet ze haar weg vinden. ( en luister het liedje van Brigitte Kaandorp, iets als ‘ let een beetje op haar’ - weet de titel niet precies)

Kyana schreef op 26-03-2021 om 17:29:

Ja, dat valt denk ik wel onder mantelzorg. Ik zou het wat dat betreft gewoon doen. In het algemeen vind ik het wel onzin dat een 18 jarige niet alleen naar huis kan komen 's avonds. Dat heeft niks met corona te maken maar ik hoop toch dat een 18 jarige zelfstandig genoeg is om een eindje met de trein te gaan en dan te fietsen; ook in de avonduren.

Hoe kan jij bepalen of het onzin is of dat het nodig is?

Een en ander is nogal afhankelijk van waar je woont en welke route je nog moet fietsen.  Ook vind ik het uitmaken of een meisje/jonge vrouw dat alleen moet doen of samen met iemand kan reizen.  De route die mijn dochter met de trein zou moeten vanaf school naar huis als ze een tentamen in de avond heeft gehad vindt ze overdag soms al niet zo prettig. Persoonlijk vind ik overstappen op dat ene station ook niet fijn in de avond,  het andere station gaat beter.  De fietsroute is vanaf het station het eerste stuk best goed te doen maar bij ons in de straat is een plek waar regelmatig "vreemde dingen" gebeuren onder de brandtrap van de flat, waardoor de politie hier regelmatig in de straat staat met meerdere eenheden en de onruststoker flink van zich laat horen als hij aangesproken wordt en er vallen ook wel eens klappen.

 Als dochter vorig jaar terug kwam van de club (400 meter van het station) dan reden ze altijd met het hele team waarvan dan 2 broers overbleven die samen als laatste naar huis reden. Samen voelt voor veel meiden toch net wat veiliger dan alleen. 

Van achter een scherm kan je leuk bedenken dat het onzin is om een 18 jarige nog te halen maar als je de omstandigheden niet kent zou ik als ik jou was niet zo stellig zijn. 

En dan heb ik het nog niet over de IADH kinderen die wat langer ondersteuning nodig hebben op sommige vlakken.

Ja, ik vind het inderdaad onzin dat een 18 jarige niet zelfstandig naar huis kan komen. Natuurlijk als het kind een handicap heeft dan is het wat anders. Ik breng en haal mijn zoon die een beperking heeft ook vaker dan mijn dochter en pleegzoon die dat niet hebben. Dat is wat anders. 

Natuurlijk kan je best iemand ophalen en brengen omdat het makkelijker is of beter uitkomt maar ik ben er absoluut op tegen dat we elkaar gaan aanpraten dat je 's avonds laat niet alleen over straat moet gaan. Dat is echt onzin, statistisch gezien is de kans dat er iets gebeurd echt heel klein en hoe meer we elkaar dat aanpraten en er in meegaan des te onveiliger het zal worden. 

Met mensen ben je veiliger dan zonder. Als hier iemand het niet vertrouwt, bijvoorbeeld vanwege foute aandacht in het ov kom ik ze halen bij de halte.

Dat gebeurt al heel lang niet meer vanwege corona, kinderen fietsen en zijn nu ook nog eens voor de avondklok binnen.

Maar over het algemeen is het verstandig om je wel 'veilig' te gedragen. 

Kyana schreef op 26-03-2021 om 21:26:

Natuurlijk kan je best iemand ophalen en brengen omdat het makkelijker is of beter uitkomt maar ik ben er absoluut op tegen dat we elkaar gaan aanpraten dat je 's avonds laat niet alleen over straat moet gaan. Dat is echt onzin, statistisch gezien is de kans dat er iets gebeurd echt heel klein en hoe meer we elkaar dat aanpraten en er in meegaan des te onveiliger het zal worden.

En toch blijf ik volhouden dat het er heel erg ajb kan liggen waar je woont en hoe de af te leggen route is.  De wijk waar ik als 22 jarige voor het eerst alleen woonde midden tussen de oudere mensen was prima te doen.  Liep ik in de nacht gewoon van de bushalte naar huis. Nadat ik daar weg ben gegaan is die buurt en beetje verloederd. Nu woont de beste vriendin van mijn oudste in die wijk.  Een aantal keer per jaar was daar preventief een peloton ME aanwezig om de boel onder controle te houden.  Denk aan kermis,  koningsdag en oud en nieuw. 

Dan kan ik me heel goed voorstellen dat mensen hun kinderen ophalen als ze een paar uurtjes naar de kermis zijn geweest. En zo halen wij onze kinderen ook op vanwege de soms onveilig voelende situatie in onze straat. 

GinnyT schreef op 26-03-2021 om 22:52:

Dat is nu natuurlijk echt kul Kyana. Hoeveel mensen denk je dat er tegenwoordig op straat zijn om 10 uur?

En verder, het is niet zo dat TO en haar dochter niet op straat zijn, sterker nog het wordt juist veiliger omdat TO nu ook op straat is. Dus extra ogen en oren en een extra rit.

En ik kan zo wel een paar plekken verzinnen waar ik nu ook niet graag alleen doorheen zou gaan. Wat heeft dat met leeftijd te maken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.