Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tijgeroog

Tijgeroog

06-06-2012 om 10:09

Avondvierdaagse en snoep?

Morgenavond hebben we hier weer de laatste avond van de avondvierdaagse. Vorig jaar liepen we hier in de stad voor het eerst mee, en ik was helemaal verbijsterd. Overal stonden mensen met kettingen met een snoepzak ofzo eraan langs de kant, uit te delen aan kinderen die ze (een beetje) kenden. Kinderen zelf hadden kettingen bij zich om uit te delen, zodat meer dan 10 kettingen bij een kind om de nek heel normaal was.
Is dit normaal? Bij ons vroeger was dat helemaal niet zo, maarja, tijden zijn veranderd, dus misschien ligt het aan mij. Of is het toch echt iets van onze stad? Ik ben nog steeds van plan om alleen een bloemetje te geven, dat vind ik al heel wat.

(en klopt het dat je een avond mag missen? 'k kan het nergens op de site vinden, maar met regen voor vanavond in het vooruitzicht gonst dat over het schoolplein. Wij gaan toch wel lopen, ook als 't regent)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

O bah o bah

Hier ook, de hoeveelheden snoep zijn duizelingwekkend. Niet alleen wat op de laatste avond wordt uitgedeeld, ook wat kinderen meekrijgen tijdens de wandeling. Ik hoor er veel ouders over klagen, maar toch blijft het een snoepfeest. Ik probeer het er thuis ook in te hameren: het gaat om de gezelligheid, samen lopen en zingen, niet om dat gevreet onderweg. Maar goed, je vroeg of het normaal was: ik vind van niet, maar het gebeurt toch Ik hoorde wel dat het nogal plaatselijk is: hier is het vrij erg, een paar dorpen verderop speelt het totaal niet. Dus het is een cultuurdingetje dat erin is geslopen.
Wb. een avond mogen missen: dat is hier idd zo, maar ik weet niet of dat overal opgaat.

Brianna F

Brianna F

06-06-2012 om 10:36

Hier

mag je een avond missen, maar moet je dat wel inhalen op een inhaalavond.

Guinevere

Guinevere

06-06-2012 om 11:07

Hier

Hier mag je 1 avond missen. Maar in de praktijk hoef je niet eens te lopen als je je via school inschrijft, want dan is alles al voorgestempeld.
Hier wordt ook veel snoep uitgedeeld, dat vind ik geen probleem want het wordt hier toch nooit opgegeten. Na een maand gooi ik het merendeel de vuilnisbak in. Ik ga zoon een zak nootjes en een zakje Fisherman's friend om zijn nek hangen, daar wordt hij veel blijer van.

Julie

Julie

06-06-2012 om 11:54

Schaar

Toen onze dochter voor de eerste keer meeliep, had haar juf op de laatste avond een schaar mee. Ik vroeg waarom.
Ze zei: om de linten en touwtjes door te knippen van de tientallen (!) zakken snoep die om de nekken van de kinderen hangen aan het eind. Anders kreeg ze ze er niet meer vanaf. Ik geloofde het eerst niet, dacht dat ze een grap maakte, maar dat was niet zo.
Ik wist niet wat ik zag: kinderen zelfs met boodschappenkarretjes om al het snoep in te doen. Veiliger dan alles om je nek hangen, dat wel.

25 jaar terug

Liep ik mee en kregen we ook snoep. Een dropveter met spekken eraan.. En vooronderweg oranje boterbabbelaars. Ik proef het nog en voel het ook plakken door de regen die uit elkaar viel..

Tink

Tink

07-06-2012 om 00:32

Bizar soms

Voor een klein uurtje lopen hebben sommigen een hoeveelheid snaai mee waar wij hier met een gezin van 4 kinderen zeker een maand mee doen. Plus drinken, wat eigenlijk niet eens mag. De route ligt na zo'n wandeling altijd bezaaid met lege blikjes, pakjes en snoeppapier, want niemand neemt de moeite om zijn zooi mee naar huis te nemen of in een prullebak te doen. (Dat vind ik eigenlijk nog veel erger dan het snoepen zelf.)
Mijn kinderen krijgen een navulfles water mee en een rolletje pepermuntjes en that's it. En ik heb erbij gezegd dat het niet op hoeft. Ze hadden ieder een halve rol over. Morgenavond de andere helft. En voor de resterende 2 dagen een nieuwe rol.
Inhaalavonden heb je hier nooit. Officieel is het zo dat je 1 avond mag missen (waar sommigen al gretig gebruik van maken bij een spatje regen), in de praktijk zijn er altijd teveel medailles en krijgt iedereen 'm gewoon. Ook als ze maar 1 avond meelopen omdat ze de andere keren een feestje hadden bijvoorbeeld. Mij kan het verder niet zoveel schelen, maar mijn kinderen vinden het oneerlijk en van hun standpunt bekeken hebben ze daar gelijk in.
Vroeger was het bij de intocht een bosje bloemen, en naderhand een ijsje eten. Nu zijn er vele die elke avond ijs halen na binnenkomst, en inderdaad kinderen die amper het defilé kunnen lopen door de hoeveelheid snoep en andere zooi die ze in de handen wordt gestopt door ouders, grootouders en verdere familie. Als ik als leiding meeliep zorgde ik altijd voor een flinke plastic zak om alles in te stoppen wat de kinders onderweg niet meer kunnen/willen dragen. Sommigen krijgen echt bizar veel, wat dan weer tot jaloerse blikken en huilpartijen leidt bij kinderen die minder goed bedeeld worden. Pffff, je wordt er soms moe van, wat een gedoe. En bloemen zie ik nog maar zelden.
Ik heb voor man (die de 10 km meeloopt) en kroost een soort medaille gekocht met de tekst 'wandelkampioen' en 6 snoepvoetjes erin. En oma zal ook nog wel met iets komen.
Nou klink ik vast negatief, dat is eigenlijk helemaal niet zo bedoeld want de vierdaagse op zich vind ik altijd een erg leuk evenement, we doen ook al jaren mee. Als kind al, maar de laatste jaren ook weer meelopen met de groepen van onze eigen kinderen. Het is alleen jammer dat alles er omheen weer zo'n circus wordt.

1992

20 jaar geleden liepen mijn kinderen voor het eerst mee,en inderdaad,de laatste avond kwamen ze over de finish met dikke rode striemen in hun nek van de enorme hoeveelheid zakken snoep die aan een cadeaulint waren geknoopt,de tranen stonden nog net niet in hun ogen van de pijn.
ik was verbijsterd ,hoe kwamen ze er aan? Van moeders van klasgenootjes! er waren zelfs moeders die voor de hele klas een zak snoep hadden gekocht!
ze hebben zes keer meegelopen ( de hele basisschool vanaf groep drie)en het werd elk jaar meer en meer.
Bij ons gingen al die snoepjes in een grote TW bak ,en als we op vakantie gingen mochten ze elke dag 2x iets uit die bak zoeken.Ook vakantie vriendjes en vriendinnetjes mochten mee-eten,en zo kwamen we er van af,
Wat een feest,normaal kregen ze namelijk maar 1x p/d een snoepje.

Margriet*

Margriet*

07-06-2012 om 23:23

Is het plaatselijk of per regio

misschien meer. Ik zag ze hier vanavond langslopen (in the big city), geen snoep gezien.
Als dat het thema van de avondvierdaagse heb ik weinig zin me in bochten te wringen om mijn dochter te laten meedoen.

Hier is het plaatselijk

Want een dorp verderop schijnt het niet te spelen, het varieert erg. Maar ik heb nu 2 avonden meegelopen en ik moet zeggen dat het me toch meevalt. Je hebt er als begeleider (was ik vorig jaar niet, nu wel) toch wel wat invloed op. Natuurlijk niet op hoeveel er gesnoept wordt (moet iedereen zelf weten), maar wel op de hoeveelheid aandacht die ernaar uitgaat. Opschepperijtjes over hoeveelheden negeer ik of bagatelliseer ik ("fijn, maar kijk eens naar die 2 hazen in het veld") en we zetten af en toe een liedje in. Zeker gisteren was de sfeer gewoon heel leuk. Mijn kinderen krijgen brood mee (die schreeuwen standaard van de honger na het avondeten , een bidon met water en een paar snoepjes. Ze kunnen dus niet meedoen aan de grote snoepvergelijk- en ruilhandel, maar het lijkt ze vooralsnog niet te deren.
Hoe ging het bij jullie de afgelopen dagen?

kamille

kamille

08-06-2012 om 09:42

Scheelt per groep

Woensdag kwam de avondvierdaagse voor mijn deur (ik woon dichtbij de finish) en ik heb, met dit onderwerp in gedachten, eens een kwartiertje zitten observeren. En ontdekt dat het per groep heel erg verschilt. Ik heb een school gezien waar alle kinderen aan een sinaasappel in een zakdoek liepen te likken. Ik heb ook een georganiseerde groep (school? club?) gezien waar de kinderen royaal voorzien waren van snoepzakken en chocolademedailles. Sommige groepen waren weer uitgebreid voorzien van bloemen, anderen droegen ballonnen. Een heel wisselend beeld dus.
Waaruit ik concludeer dat elke groep zijn eigen regels heeft. En dat het misschien niet eens zo gek was als die groepen regels gingen opstellen.
Natuurlijk kan je geen snoepvrije verplichtingen opleggen, maar ik heb die onder de snoep bezwijkende kinderen ook gezien en me afgevraagd of het woord "genoeg" wel was doorgedrongen tot de snoepverstrekkers...? Gelukkig kan het ook anders en is een wat matiger snoepverbruik of zelfs alleen een sinaasappel in een zakdoek ook heel goed mogelijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.