Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Bankpasje

Mijn man heeft gisteravond laat een bankpasje bij de fietsenstalling gevonden. Ik heb het vanochtend bij de Rabo ingeleverd:

Goede morgen!
Een van de twee receptionistes verliest het zichtcontact met haar scherm en zegt Goede morgen.
Mijn man heeft gisteren dit bankpasje gevonden.
Ou.
......
Naar enkele seconden wachten draai ik me om, zeg Daaaag en loop heeeeel langzaam het filiaal uit.
In de deur draai ik me nog eens om omdat ik achter mij stappen hoor, maar het is maar de postbode.

Is dit het nieuwe normaal? Geen dankjewel, geen vraag waar die pas gevonden is, wie hem gevonden heeft?

Niet erg vriendelijk.

Niet echt een aardige reactie maar je had de pas ook kunnen doorknippen en vernietigen. Dat doet de bank nu ook. Wie en waar hij gevonden is doet er niet toe, gevonden passen gaan niet terug naar de klant.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

05-06-2019 om 15:34

beleefdheid

Ik vind het niet bepaald netjes dat er niet op zijn minst een dankjewel en prettige dag vanaf kon, maar goed, ik verbaas me de laatste tijd wel vaker over hoe mensen (ook professioneel) met elkaar om gaan.

Wat Wil40 zegt is ook waar: passen, ook ID-kaarten, worden vernietigd als ze zijn verloren. Dit vanwege de veiligheid. Wie garandeert dat de vinder niet eerst de pas heeft misbruikt voor iets? Identiteitsfraude bijvoorbeeld.

Vorig jaar heb ik een ID-kaart van een puber van een verder gelegen dorp binnen de gemeente gevonden. Ik woon bijna naast het gemeentehuis dus heb het daar gebracht, daar moet je gevonden voorwerpen heen brengen, is me ooit verteld.
"Bedankt, we zullen het vernietigen," zei de mevrouw achter de balie.
Ik dacht meteen aan het gedoe en de extra kosten voor (de ouders van) de IDkaarthouder.
De mevrouw achter de balie legde me uit dat dit werd gedaan om risico op misbruik te bestrijden en ik begreep dat wel, maar toch...
Als ik dit had geweten had ik de (ouders van de) pashouder geprobeerd persoonlijk te benaderen (google is your friend) en rechtstreeks contact proberen op te nemen.

Angela67

Angela67

05-06-2019 om 15:41

Ns reageerde beter

Ik vond een ns business card en heb nagevraagd via twitter hoe de NS het handigste vond dat ik handelde. Ondertussen had ik ook de naam gegoogled en bij gevonden voorwerpen van onze gemeente het pasje aangemeld. De NS stelde voor dat ik het pasje inleverde bij de balie op het station en daar vertelde ze me dat ze meteen contact gingen zoeken via het bij hen bekende mailadres.
gr Angela

Vogel

Vogel

05-06-2019 om 21:17

Vinder

Mijn zoon is nogal een vinder, en komt dus ook af en toe met pasjes thuis. Het is hier een sport de eigenaar te vinden, juist omdat het zo’n gedoe is nieuwe pasjes aan te vragen.
Bijna altijd lukt het; Google is your friend. Het lastigst was een ov-chipkaart van een studente. Uiteindelijk wisten we heel veel van haar: haar middelbare school, dat ze op vrij hoog niveau geschaatst had, welke studie ze deed en dat ze roeide. Dat voelde wel een beetje vreemd, hoewel het openbare gegevens zijn. Maar goed, we konden haar traceren en ze was erg blij dat ze haar kaart weer had.

Triva

Triva

05-06-2019 om 21:42

Facebook

Veel pasjes komen in de facebookgroep van onze gemee te. Altijd wel iemand die die persoon kent.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2019 om 22:08

Inderdaad

Facebook is de moderne "gevonden voorwerpen balie".

Marrie

Marrie

06-06-2019 om 13:36

Zelf een keer een portemonnee gevonden

met allerlei pasjes erin, geen geld overigens (was er misschien al uitgehaald?). Was van een jonge man, naam op google opgezocht en de dichtstbijzijnde met die achternaam uit het telefoonboek opgebeld. Dat bleek inderdaad de juiste familie. Ik heb mijn naam en adres aan de moeder gegeven. Die me vertelde dat haar zoon al vaker zijn portemonnee was kwijtgeraakt tijdens/na het stappen, maar dat ie altijd weer netjes werd gevonden en terugbezorgd. En dat ze het eigenlijk wel een goede les zou vinden als hij nou toch eens alles opnieuw moest aanvragen... Deze keer had hij zijn spullen nog niet eens gemist. Ik kreeg een bos bloemen in mijn handen gedrukt met de tekst "van mijn moeder moest ik deze bloemen voor je kopen". Heerlijk! Wel erg dat de jongeman in kwestie al 21 was, dan hoop je toch dat hij dat zelf kan bedenken, of in ieder geval de schijn ophoudt .
Maar ik was toch wel blij dat ik die jongen de ellende van alles moeten blokkeren en opnieuw aanvragen heb kunnen besparen. Volgende keer probeer ik weer eerst zelf de eigenaar op te sporen.

aandekust

aandekust

06-06-2019 om 15:06 Topicstarter

Facebook enz.

Het is ondertussen bijna negen jaar geleden dat ik met facebook ben gestopt. Facebook zit dus echt niet in mijn systeem.
Met gewoon googelen was de eigenaar van het pasje i.v.m. een vaak voorkomende naam niet te vinden.

In onze gemeente lever je gevonden voorwerpen niet meer in. Je meldt je vondst bij de gemeente en wacht op een reactie.

Ik heb het pasje bij de bank ingeleverd omdat ik dacht dat daarmee duidelijk was voor de pashouder dat er niemand misbruik van zijn pas had gemaakt. Vond ik een fijne gedachte voor de pashouder.
Zelf waren we heel erg blij toen vorig jaar de politie langskwam met wat pasjes uit de jaszak van mijn man. Hij had ze nog niet eens gemist.

aandekust

aandekust

06-06-2019 om 15:15 Topicstarter

aanvulling

Als mijn portemonnee enkele jaren geleden gestolen was kreeg ik het later met pasjes erin (maar zonder geld en pannenzegels) terug bij de politie. De pasjes waren seconden na het incident al geblokkeerd, want ik zag het gebeuren. Toen ik aangifte wou doen zei de politie dat ik geen nieuw rijbewijs hoefde aan te vragen. Ze waren er zeker van dat ze mij die binnen korte tijd terug zouden kunnen bezorgen. En zo geschiedde.

Paasei

Paasei

06-06-2019 om 17:40

Geluk

Ik werd een tijdje terug via een prive bericht in Facebook Messenger benaderd door een onbekende dame.. ze had een portemonnee met pasjes gevonden 'en die kon wel eens van uw man zijn'. Man heeft wel een Facebook account maar doet er niks mee. Heeft ooit wel aangegeven dat ik zijn vrouw ben (relaties met andere Facebook accounts kun je aangeven) en zo kon de dame mij vinden en benaderen.

Direct mijn man (die onderweg was) gevraagd naar zijn portemonnee.. inderdaad hij was m kwijt.. en nog niet eens gemist... Die dame had blijkbaar ook zo'n speurneus. En heeft helemaal uit hemzelf een hele grote bos bloemen gehad..

Soms heeft social media echt voordelen!

maan.

maan.

06-06-2019 om 21:02

Bankpasje ING

Zo vond mijn moeder een pasje van ING, belde de bank en die zeiden dat ze de pas maar moest weggooien!! Ja maar... Nee mevrouw doe maar gewoon weg.

Ze wou bij filiaal afgeven maar man aan telefoon zei dat ze daar ook het pasje zouden weggooien.

Mijn moeder vroeg nog of ze de eigenaar niet op de hoogte konden brengen. Nee doen ze niet. Redenatie: als hij zijn pas mist dan kan hij hem blokkeren en een nieuwe aanvragen, waarbij man aan de telefoon aangaf dat beide nog niet gebeurd was.

Heeeel bijzonder.

40er

40er

06-06-2019 om 21:49

Hier

Op de lokale website. Ben je iets verloren of heb je iets gevonden, je zet het op de site en er word mee gezocht. Vanmiddag was er een hond kwijt, dan let je met het uitlaten van je eigen hond net iets meer op!

gevonden

Ik heb een tijdje geleden een portemonnee gevonden (in gras naast parkeerplek langs snelweg) waarin naast wat geld vooral veel pasjes zaten, oa twee creditcards en pasjes op naam van een bedrijf. Dat bedrijf was makkelijk te googelen en ik kreeg een aardige telefoniste aan de telefoon die het door zou geven aan de eigenaar van de portemonnee. Nu had ik niet direct een bos bloemen verwacht, maar een boze man aan de deur die me vroeg waarom ik zijn werkgever had gebeld en niet hem zelf want via naam bankpas had ik hem ook kunnen vinden. Nu had hij op zijn werk gezeur gehad dat hij die portemonnee was verloren en dat was eigenlijk toch wel mijn schuld. Ietwat flabbergasted heb ik minzaam geglimlacht en gezegd dat we allemaal wel eens fouten maken. Als hij weer zijn portemonnee zou verliezen en ik zou hem vinden, zou ik hem zelf bellen.

zebra

zebra

07-06-2019 om 17:24

proberen achterhalen

wie de eigenaar is van hetgene wat gevonden is, dat is waar wij altijd naar streven. En dan eventueel ook digitaal melding maken bij de gemeente bij gevonden/verloren voorwerpen.
Onze zoon was een paar jaar geleden zijn portemonnee verloren in de trein, was uit zijn zak gegleden. Via social media heeft de vinder contact opgenomen met onze zoon en de portemonnee opgestuurd.
En ooit wel eens een mobiel gevonden, was geen smartphone. Helaas geen beltegoed meer op die mobiel maar dan op den duur contact opgenomen met iemand waarmee de eigenaar sms berichten uitgewisseld had en zo is de mobiel weer bij de eigenaar gekomen.

Vogel

Vogel

07-06-2019 om 22:29

Alkes

Wat een vervelende reactie! En bewonderenswaardig hoe beleefd je daar op gereageerd hebt.
De lust om je best te doen zou je zo vergaan.

Wij vonden ooit op een parkeerplaats in Frankrijk een handtas naast een picknickbank. Echt zo’n tas waar je alle belangrijke dingen in stopt: huissleutels, paspoorten, geld, portemonnee, mobiel, een ramp om te verliezen. Met wat speurwerk konden we in de telefoon en de echtgenoot van de eigenaresse achterhalen en bellen. Ze hadden de tas nog niet gemist en zaten op dezelfde route als wij, dus ze hebben ons op een volgende parkeerplaats opgewacht. Ze waren zo overdonderd door het verlies en haast gelijktijdige terugkrijgen, dat ze niet verder kwamen dan: Eh nou, bedankt, goede reis verder.
Dat snapten we wel, waarschijnlijk drong pas veel later door aan wat voor gedoe ze ontsnapt waren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.