Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

27-09-2008 om 07:56

Beatrijs over bezoek in huis

Beste Beatrijs, Sinds een half jaar woon ik (studente, 20 jaar) in een kamer met een eigen keukenblok en badkamer, waar ik het prima naar mijn zin heb. Ik vraag me alleen af wat de regels voor bezoekers zijn.

Beste Beatrijs,

Sinds een half jaar woon ik (studente, 20 jaar) in een kamer met een eigen keukenblok en badkamer, waar ik het prima naar mijn zin heb. Ik vraag me alleen af wat de regels voor bezoekers zijn. Ik had een keer een studiegenote te eten, waarna we naar de stad zouden gaan. Vlak voor we vertrokken, ging ik even naar de wc en bij terugkomst zag ik dat ze alle keukenkastjes had geopend. Ze zei: ’Je houdt wel van wereldgerechten (van die pakjes waar de kruiden al inzitten), hè?!’ Dat klopt, het is lekker, snel klaar en niet duur. Maar het beviel me niet dat ze mijn voedselvoorraad inspecteerde in mijn afwezigheid.Een andere keer had ik met een groepje van zes studenten bij mij thuis afgesproken om iets voor te bereiden. Als eerste arriveerde een meisje dat ik niet goed kende. Ze zei ’Hallo,’ gooide haar jas neer en begon zich te vergapen aan mijn prikbord met foto’s en kaarten, die ze uitgebreid ging bestuderen. Ik begrijp best dat mensen benieuwd zijn hoe anderen wonen (ben ik zelf ook wel), maar ik vond dit behoorlijk vrijpostig en vroeg me af of ik de foto’s weg had moeten halen. Toen iedereen er was, serveerde ik thee en zette een mandje met zo’n tien verschillende soorten neer. Meteen kreeg ik van meerdere mensen de vraag of ik geen groene thee had. Dat was niet het geval, wat niet bij iedereen in goede aarde viel. Wat ik me nu afvraag is: stel ik me aan als ik dit alles onbeleefd vind? Mij is als kind geleerd om me niet te nieuwsgierig te gedragen bij relatief onbekenden en te bedanken als je iets aangeboden krijgt, in plaats van te zeggen dat je liever iets anders hebt.

Doen alsof je thuis bent

-----------------------------------

Bezoekers mogen nooit zomaar kastjes of laatjes openmaken. Daar had u best iets van kunnen zeggen: ’Ah, je wil weten wat ik zoal in huis heb, wil je de inhoud van mijn klerenkast ook bekijken?’ Dit klinkt een beetje pinnig, maar het openen van gesloten deuren gaat ook vrij ver.

Rondkijken in een kamer ligt minder gevoelig. In principe kunnen mensen ervan uitgaan dat de dingen die zichtbaar zijn, ook bekeken mogen worden. Als de eigenaar van de huiskamer iets te privé vindt voor toevallige bezoekers, moet hij het niet openlijk neerleggen of ophangen. In de situatie die u beschrijft, vind ik het niet zozeer onbeleefd dat bezoekster de dingen van het prikbord bekijkt, maar dat zij zich niet met de gastvrouw bemoeit. Als je met z’n tweeën wacht op de rest die nog moet komen, dan praat je met elkaar en doe je niet alsof je in je eentje op de bus zit te wachten. U had haar natuurlijk ook kunnen afleiden door zelf een gesprek te beginnen.

Tenslotte: bezoekers mogen altijd om iets speciaals vragen (’Heb je toevallig decaf? Suiker? Groene thee? Havermout?’). Dat is op zich niet onbeleefd, zeker niet onder studenten. Het wordt pas onbeleefd als ze de gastvrouw op haar donder geven, als die het gevraagde artikel niet onmiddellijk tevoorschijn kan toveren.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ineke P.

Ineke P.

27-09-2008 om 09:26

Post bekijken

Ik vind ook wel dat bezoek naar kaarten mag kijken die op een prikbord hangen of op een kast staan. Maar ze omdraaien en de aan mij richte tekst lezen vind ik echt niet kunnen. Helaas heb ik een schoonvader die dat wel doet, en er vervolgens ook nog over doorvraagt. Als ik weet dat hij komt ruim ik de losliggende/hangende post op maar helaas komt hij ook vaak onverwacht.
In de keuken hnt een kalender met afspraken en op de koelkast hangen briefjes van school ed. Ook die worden door hem graag gelezen. Mijn idee is dat ik in mijn eigen huis dat soort dingen mag ophangen zonder dat dat daarmee entertainment voor bezoek is. Wat vinden jullie?
Het is me nog nooit gelukt er met succes iets van te zeggen. Hij veegt mijn argumenten zo van tafel en gaat er gewoon mee door.

MRI

MRI

27-09-2008 om 10:17

Nou ineke

Ik vind het verregaand onbeleefd van je schoonvader als hij briefjes omdraait en gaat lezen. Tja een kalender waar dingen opstaan, dat houdt je niet tegen, maar deze man is werkelijk te vrijpostig.
Argumenten van tafel vegen? Er zijn geen argumenten nodig! Jij wilt niet dat hij dingen van jullie leest, punt. Hij heeft dat te respecteren. Wat zegt je man ervan?

MariaRosa

Belachelijk

'iets' wat opgehangen is (foto op prikbord of kaartjes rond geboorte) 'bekijken' kan wel. iets 'lezen' beslist niet. en ik weet nu al dat ik daar beslist niet tegen zou kunnen en er zeker wat van zou zeggen.w.s. al meteen. wij lezen niet eens de post voor dochter (14). en mijn man de aan mij gerichte kaarten niet en andersom ook niet. natuurlijk vragen we later wel even wat het was.....(van z'n minares?)
als er leuke kaartjes hangen bij iemand op een uitnodigende manier zou ik ze misschien wel bekijken, maar meer in z'n algemeenheid. dat je er 'overheen' kijkt. in zo'n tijdsbestek dat diegene van wie de kaartjes zijn wel weet dat ik niks lees. gewoon uit 'belangstelling' en er misschien ook iets van zeggen. b.v. van een zelfgemaakte ofzo (dat die leuk is).
briefjes van school die rondhangen vindt ik ook not-done.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2008 om 12:06

Eens met beatrijs

Als ik een prikbord in het zicht hang mogen mensen ernaar kijken, maar inderdaad liever niet omdraaien voor een uitgebreide leessessie. Als mijn doktersafspraak ertussen hangt, jammer dan. Het openen van kastjes irriteert mij ook. Mijn schoonmoeder heeft ooit gezegd dat ik bij hen thuis gewoon overal mag komen, dus ook gewoon de kastjes open mag doen, omdat ik tenslotte de schoondochter ben, maar ik kan het na al die jaren nog steeds niet. Omgekeerd vind ik het ook prettig als mensen even vragen of ze iets mogen pakken of bekijken. Gewoon voor de vorm.
Mijn dochter had een schoolvriendin die zich hier wel erg thuisvoelde, óf de verkeerde indruk had gekregen omdat mijn kinderen zelf hun drinken mochten pakken, maar die rukte ook de koelkast open om eens rond te kijken. Ik vind het best apart dat ik zo'n meisje hierin moest 'opvoeden'.

reina

reina

27-09-2008 om 12:31

Eens

Ik vind in kasten kijken belachelijk en daar mag je zeer iets van zeggen, maar dingen die zichtbaar opgehangen zijn moeten wel bekeken mogen worden vind ik, kaartjes omdraaien en lezen in principe niet, maar ik vind het wel weer leuk om te kijken wie er bijv vakantiekaarten naar mjin ouders stuurde, dat lees ik dan wel weer . Ik had een schoonmoeder die zover ging dat ze niet alleen de keukenkastjes maar ook alle andere kasten (kledingkasten etc) ging bekijken (als het huis vol was met gasten ging ze snel naar boven en dan 'inspecteerde' ze de boel), ik vond dat echt niet kunnen, helaas trok ze zich niets van ons commentaar daarop aan Ik zal bij mijn dochter echt niet in haar kasten gaan kijken als ik in haar appartement ben.

Ineke P.

Ineke P.

27-09-2008 om 14:54

Maar

Maar ik moet in mijn eigen huis toch kunnen doen wat ik wil, ik bedoel, ik vind een kalender handiger dan een agenda in een laatje. Dat hoeft toch niet meteen te betekenen dat iedereen zich met mijn afspraken mag bemoeien? En het zelfde geldt voor briefjes die ergens hangen of liggen. Mijn huis is toch mijn leefplek en niet een toonzaal. Ik kijk bij anderen thuis ook heus wel rond, maar ik zal toch echt de kalender oid gaan staan bestuderen. Zelfs een dichtgevouwen briefje dat op tafel ligt gaat mijn schoonvader lezen.
En echt, tegen sommige schoonouders valt niet te praten, dat zal Reina met me eens zijn. Mijn schoonvader zegt ijskoud: Als het er op aan komt zijn alleen man en kinders familie van mij. Ik heb niks in te brengen als hem dat niet uitkomt. En mijn man zegt alleen tja, zo is hij., hou er maar rekening mee. Dat betekent niet dat hij er achter staat, maar ook hij heeft allang ondervonden dat pa doet waar hij zin in heeft. En een ruzie forceren, ach, wat levert dat dan op he. Ik ruim dus altijd gauw alles weg als ik weet dat hij komt.

Ineke P.

Ineke P.

27-09-2008 om 14:57

Pelle

IK laat dus wel eens privebriefjes liggen of hangen als reminder. Een bezoeker moet zich kunnen beheersen vind ik. Als jij ergens een privebrief per ongeluk en begint te lezen hou jij toch op neem ik aan zodra je ziet dat het niet algemeen is en je zult er toch al helemaal niet een gesprek over beginnen?
Zoveel respect moet je van een bezoeker toch wel kunnen verwachten?

MRI

MRI

27-09-2008 om 15:30

Nou ineke

Ik zou in zo'n geval steeds briefjes laten liggen met in allerlei bewoordingen "het is erg onbeleefd andermans briefjes te lezen" of: 'briefjeslezers kunnen niet op respect rekenen' of op de kalender 'lees hier aan deze wand, zaken tot uw eigen schand'.
En jij geen familie voor hem bent, dan is hij dat toch ook niet voor jou? Leest hij bij vreemden dan ook briefjes?

Nou ja, zal wel een dominant heerschap zijn want zijn zoon komt ook niet echt voor je op.

Nee hoor, bescherm je eigen ruimte. Hier pakte een vriendin een soort zelfgemaakt iglotje op omdat ze dat dacht dat we dat zelf gemaakt hadden. Toen ze zag dat het om een uitnodiging ging, excuseerde ze ze zich en legde het weg. Zo hoort het.

sterkte ermee want vinden dat hij het niet kan maken is blijkbaar niet genoeg

MR

*Sophie*

*Sophie*

28-09-2008 om 00:35

Absurd, ineke! zo'n schoonvader!

zou ik me even niet kunnen inhouden! Zo'n tekst als "Als het er op aan komt zijn alleen man en kinders familie van mij. " ...tja, dat schreeuwt om een grens!
Wat een verwende uitspraak zeg! Gatver!

Maar wat MariaRosa aan ideetjes schrijft is dan veel beter dan de dingen waar ik op kom...
Echt wel grappig hoor, van die briefjes met die teksten:
"het is erg onbeleefd andermans briefjes te lezen" of: 'briefjeslezers kunnen niet op respect rekenen' of op de kalender 'lees hier aan deze wand, zaken tot uw eigen schand'."
Ik zou het toch zeker eens proberen.

Tjeetje, wat een jeuk!

Jade

Jade

28-09-2008 om 11:20

Ineke,,

"Mijn schoonvader zegt ijskoud: Als het er op aan komt zijn alleen man en kinders familie van mij. Ik heb niks in te brengen als hem dat niet uitkomt."

Als het er op aan komt hoef jij hem dan niet in je eigen huis te ontvangen. De deur altijd op slot, is dat een optie?? Dan moet ie wel aanbellen.....maar ja, dan moet je je eigen huis steeds op slot doen, is ook niet altijd handig.

"En mijn man zegt alleen tja, zo is hij., hou er maar rekening mee."

Die durft niet tegen zijn eigen vader hier iets van te zeggen, dat vind ik triest.

Wat MariaRosa als tips aangeeft vind ik een hele goeie. Belangrijke briefjes doe je in een mooi doosje, de rest leg je speciaal voor je schoonvader neer

Effe denken...

Ja, kaartjes lezen doe ik wel. Het geboortekaartje op een prikbord b.v. Gewoon zo`n algemeen kaartje met naam en gewicht. Voorgedrukt, zeg maar. Maar briefjes, persoonlijke handgeschreven kaarten,agenda`s, rondslingerende memo`s, nee. Je kan gerust bezig zijn je bankafschriften te sorteren als ik binnenkom of je liefdesbrieven aan het beantwoorden. Ik werp een vage blik richting papieren en vraag:"Ben je druk of heb je tijd voor een bakkie?" Belachelijk als iemand ongevraagd je papieren gaat zitten lezen. Familie of niet.

Jesse_1

Jesse_1

28-09-2008 om 22:33

Papieren lezen

Kaartjes of teksten die opgeprikt ergens hangen lees ik rustig (ik zie dat als 'openbaar') - (natuurlijk) niet als de tekst naar binnen gevouwen zit, of aan de achterkant.
Geheime afspraken of -briefjes moeten mensen dan maar niet zó ophangen, of mij niet uitnodigen om binnen te komen. Sorry .
Jesse

trijntje71

trijntje71

29-09-2008 om 09:52

Doe mij maar een boekenkast

Ik kijk altijd naar boekenkasten als ze in de ruimte zijn waar ik ook ben. Gewoon om te kijken wat iemand heeft en of ik dat ook wat vind of ken en wat dat mij zegt over de persoon in kwestie. Ik vraag het wel altijd (alhoewel vragen, meestal is het de opmerking, ik gluur even in je boekenkast hoor, even inspiratie opdoen oid). Vind ik veel interessanter dan de schoolbriefjes e.d. op een prikbord.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.