Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

21-11-2009 om 09:23

Beatrijs over muziek bij de tandarts (en op andere plekken)

Beste Beatrijs,

Voor controle ga ik naar de tandarts. In de wachtkamer klinkt onaangename, luide stampmuziek die niet echt rustgevend lijkt voor nerveuze patiënten. Dezelfde muziek klinkt in de behandelkamer, en na de begroeting vraagt de tandarts of er nog klachten zijn. Ik zeg: ’Nou, alleen de muziek misschien.’ ’Ja, die staat wel wat hard’, zegt de tandarts, en verdwijnt om hem zachter te zetten. Teruggekeerd vult hij aan: ’Maar ik zet niets anders op, want hier werk ik prettig bij en u bent hier maar vijf minuten.’ Ik zag af van verdere discussie, maar ik vind nog steeds dat zulke stampmuziek niet hoort in een wachtkamer van een tandarts en dat zijn antwoord op mijn voorzichtige kritiek evenmin gepast is. Wat vindt u?

Herrie bij de tandarts
-------------------------------
Beste herrie bij de tandarts,
In Amerikaanse gevangenissen in Irak werden krijgsgevangenen bij wijze van foltermethode blootgesteld aan harde muziek. Dat geeft te denken over überhaupt de aanwezigheid van muziek in de openbare ruimte. Er bestaat geen enkele muziek die naar ieders smaak is, dus er wordt altijd wel iemand ontriefd. Cafés en restaurants worden vrijwillig betreden en een loungemuziekje bij de kapper is ook nog wel draaglijk. Maar openbare ruimtes waar mensen niet voor hun plezier zitten, zoals wacht- en behandelkamers van (tand)artsen, moeten niet worden opgetuigd met de functie van discotheek. Voor patiënten die een hekel hebben aan wat er toevallig opstaat, betekent het nodeloze overlast. Werkers in de zorg zouden de beleefdheid moeten opbrengen om hun werk in stilte te doen en geen patiënten te terroriseren met hun narcistische behoefte aan muziek. Ik raad u aan een andere tandarts te zoeken.

http://www.trouw.nl/ontspanning/modernemanieren/article2920175.ece/Onze_schoondochter_bederft_de_sfeer.html

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

21-11-2009 om 10:00

De borstenbus

Laatst was ik (voor het eerst) voor de controle op borstkanker in de daarvoor geinstalleeerde bus. In het kleedhokje stond keiharde muziek op, waarschijnlijk om geluiden/stemmen uit de werkruimte te dempen.

Het heeft me niet geergerd, maar wel verbaast, vooral dat het R%Bmuziek was met erotische teksten. Of dat nou passend is bij een onderzoek waarbij je er zachtjes rekening mee houdt dat er wellicht iets grondig mis kan zijn met je lichaam?

tonny

Rafelkap

Rafelkap

21-11-2009 om 11:40

Ik vind

dat als je beleefd vraagt of de muziek uit mag bij die tandarts, dat hij dat dan behoort te doen. Ik vind het behoorlijk onbehoorlijk van die tandarts, hij is toch geen bouwvakker (of wel).
En ik zou zeker op zoek gaan naar een andere tandarts. Ik vind die wachtmuziekjes van de huisarts ook zo hinderlijk trouwens. En waar je ook komt: is het muziek. Mensen denken dat ze er recht op hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2009 om 13:17

Pelle

Zat die tandarts in jullie bijzijn te roddelen?

Minet

Minet

21-11-2009 om 13:21

Muziek naar keuze

In een van mijn vorige woonplaatsen had ik een tandarts met een grote cd-collectie in de behandelkamer. Bij binnenkomst werd je gevraagd wat je graag wilde luisteren, en werd dat opgezet! Dat was nog eens een tandarts!
In de wachtkamer was het trouwens niet te horen.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2009 om 13:27

Mensen denken dat ze er recht op hebben?

Ik vind op zich wel dat een tandarts inderdaad het recht heeft om in zijn praktijk muziek aan te zetten. Het is zijn praktijk. Maar stampende muziek gaat weer te ver. Maar wat kies je dan? Krijg je een Paul Witteman in de wachtkamer dan maak je hem niet gelukkig met popmuziek. Krijg je een Jeroen Pauw op je stoel dan is klassieke muziek niet gelukkig gekozen.
Het verschijnsel heet 'muzak'. Het hoort achtergrondmuziek te zijn die stiltes opvult, een kalmerend effect heeft en zoals wikipedia mij leert (ik had het nog even opgezocht voor meer informatie) was het ook om arbeiders met meer enthousiasme hun werk te laten doen. Bij een tandarts is het dus niet de bedoeling dat je vullingen in je kiezen mee gaan dansen, het hoort op de achtergrond te blijven. Maar dat de tandarts het aan mag houden is vind ik inderdaad zijn recht.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2009 om 14:22

Goed verstaanbaar dus

Voor Pelleman was ze dus wel goed verstaanbaar Roddelen hoort gewoon niet. Ik kan me voorstellen dat je het slechte Nederlands wel door de vingers kunt zien, maar dat het roddelen de druppel is.

Nely

Nely

21-11-2009 om 15:38

Wel muziek

ik heb er geen problemen mee als er muziek aanstaat bij de tandarts. Vind het eigenlijk zelfs prettig omdat ik altijd erg nerveus ben bij tandartsmuziek) maar de muziek moet niet té luid staan.

Hier

geen muziek in de wachtkamer of behandelkamer. Wel een tv scherm in de behandelkamer tegen het plafond waarvoor je zelf kunt aangeven welke zender je graag wil tijdens de behandeling!

Gr Pham

Tirza G.

Tirza G.

21-11-2009 om 17:26

Pelle

Nee, dat is niet gek. Mijn kinderen verstaan míj soms zelfs niet eens. Mijn kinderen verstaan bijv. ook vrij slecht Zeeuws, terwijl ze hier toch echt geboren zijn

Tirza

Muziek?

Ben helemaal verbaasd. Wat stom zeg; zou me hier zeker aan ergeren!
Bij ons in de wachtkamer een grote leestafel met allerlei maandbladen die voor de verandering ook bij gehouden worden en niet van jaren terug zijn. En daarbij ook een tv-scherm met allerlei info over behandelingen, nogal commercieel (implantaten, witmaken, poetstechnieken ed...)

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2009 om 18:15

Pelle

Je haalt er dus niet mijn bedoeling uit... een grapje. Verder gaf ik ook aan dat ik je begreep. Wat doe ik nú weer fout?)

margje van dijk

margje van dijk

21-11-2009 om 18:57

Muzak

Onze tandarts heeft altijd gewoon de radio aan. En ze geeft luidkeels commentaar op wat er voorbij komt. Ik vind dat wel grappig.

Vorige week moest ik vergaderen tijdens een conferentie, die in een hotel werd gehouden. We zochten een rustig plekje waar we konden gaan zitten. Dat was in de nog lege eetzaal, waar een tafel met stoelen in een hoek stonden. Prima plek, ware het niet dat er 'muzak' uit de luidsprekers kwam die overal hingen: van die zachte niks-muziek.

Mijn vergaderpartners leken er geen last van te hebben maar ik werd echt gillend gek. Ik kan niet meer nadenken dan, echt niet. Dus ik heb eerst een ronde gemaakt totdat ik iemand gevonden had die het uit kon zetten. En toen was het goed.

Dus ik denk dat er inderdaad geen muziek bestaat waarmee je iedereen tevreden stelt.

En daarom vind ik het standpunt van de tandarts zo gek nog niet: hij/zij moet er de hele dag in staan werken dus laat die dan maar kiezen. En jij bent zo weer weg. En bovendien lijkt het je inderdaad zodanig af te leiden (te irriteren) dat het misschien wel 'gewenst' is ook nog

Margje

Rafelkap

Rafelkap

22-11-2009 om 15:55

Recht

Ik vind het helemaal geen recht van de tandarts, net zo min als van een gewone kantoorman/vrouw. Als iemand er last van heeft moet dat muziekapparaat uit mogen.
Het is net zoiets als parfum, of iemand die vies ruikt, als het niet 'je smaak' is kan dat ontzettend ergerlijk zijn.

Margriet*

Margriet*

22-11-2009 om 19:51

Hallo

je kunt toch gewoon je mening geven over de muziek en die kan verschillen. Maar om daarom dan maar een andere tandarts te adviseren. Ik vind de muziek bij de tandarts een bijzaak en of de tandarts zijn werk goed doet de hoofdzaak. Trouwens in de hoofdstad een andere goede tandarts vinden is bijna onmogelijk.
Ik houd wel van een muziekje en die ene keer dat ik bij de tandarts zit zou het mij niet ergeren.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

22-11-2009 om 20:55

Ik heb er last van

Ik heb er echt last van. Niet omdat ik de muziek wel of niet leuk vind, maar omdat ik dan de tandarts niet goed kan verstaan. Verduidelijking van de behandeling zou dan langs mij heen gaan of verkeerd begrepen worden. Sinds een jaar ofzo heeft het 8-uur journaal ook in al zijn wijsheid besloten om bij reportages een muziekje er onder te zetten. Ik hoor het allebei een beetje, maar niets goed. Radio is ook zo'n probleem.
Oma en dochter hebben er ook last van, volgens mij is het erfelijk .
Rosa

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.