Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jaymza

Jaymza

06-02-2010 om 09:37

Bedelaars


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

08-02-2010 om 07:33

Voor wat hoort wat

Allereerst Swaen,begin nou niet over niet op vakantie kunnen,dat kan ik ook niet.Ten tweede:Ik kan niet steeds die krant kopen,die hier overigens 2,50 moet kosten.Ik begin niet gelijk te gillen dat ze moeten werken voor de kost,maar er zijn ongetwijfeld nuttiger zaken te verzinnen.Ik ben niet anti gulheid,integendeel,ik geef meer wg dan ik eigenlijk kan missen,maar ik heb hier een bijsmaak bij,en sluit me bij Cobi aan.
Groetjes,bastet

Er klopt iéts niet.........

Hier doken opeens van de ene dag op de andere een stuk of 4 tot 6 'daklozen' op die verdeeld bij alle supermarkten zitten (de grote supermarkten). De ene dag was er nog geen 1 en de dag erna waren ze er opeens allemaal! 1 of 2 spelen accordeon en de rest verkoopt de daklozenkrant. Het was afgelopen zomer. Het was niet mij alleen opgevallen, het was héél véél mensen opgevallen. Niet eens dat fenomeen van dat verkopen en muziek maken...maar dat ze er als bij toverslag opeens allemaal tegelijk waren. Soms zijn ze er sindsdien eens een dagje of wat niet. Of 1 dag of een week. Maar wederom allemaal tegelijk. Ze horen dus bij elkaar en komen ook gezamelijk. Ze wonen namelijk niet hier....en dat weet ik zeker omdat ik voor mijn werk contacten heb (wekelijkse) met de daklozenopvang alhier. En die opvang bestaat uit 6 daklozen en die ken ik en dat zijn anderen...n.a.l.v. die daklozen met de krant werd de instantie die de opvang runt (leger des heils) overspoeld met officiele en on-officiele vragen over die 'bedelaars' , maar helaas de opvang kent ze niet en heeft ze zelfs nog nooit te slapen gehad. Ook in de ons naburige steden (waar ze mee samen werken qua opvang en personeel) 'kent'deze mensen niet. De mensen met die krant zijn vast wel 'ergens' bekend...ze moeten toch ergens aan die krant komen, maar helaas is de opvang zowel hier als in die andere steden daar tot nu toe nog niet achter gekomen wáár dat dan is. In ieder geval is de opvang er niet blij mee. Het 'hoort' ook niet volgens de afspraken die er zijn..en ze hebben ook al pogingen ondernomen om met de mensen zelf in contact te komen (wat ze afhouden) en met de instantie die achter de daklozenkrant zit. Dit alles zonder enig effect. Hoe ze komen weet ik niet en de opvang ook niet. Ze kunnen ook best met o.v. komen..geen idee. Het beleid m.b.t. daklozen is hier ook anders dan in grote steden. Er is hier geen beleid m.b.t. verplicht werken en zoveel dagen recht op opvang. Hier hebben die 6 daklozen (die eigenlijk allemaal psychiatrische patiënten zijn) een gewoon huis, met z'n 6-en waar ze het hele jaar wonen en begeleiding krijgen (vandaar dat ik daar was, wij verzorgen een gedeelte van de begeleiding). De vaste lasten voor dat huis/stroom e.d. wordt gewoon meteen ingehouden van hun uitkering en de rest krijgen ze per dag. En nog vinden ze het moeilijk om gewoon in een huis te leven en lopen ze liever rondjes in het centrum. Ik kreeg niet de indruk dat de opvang alhier erg blij was met die onbekende onbenaderbare daklozen met die kranten. Ze doorkruisen door zich niet aan de afspraken te houden het afgesproken beleid...er schijnen zich ook al 'problemen' te hebben voorgedaan met de plaatselijke daklozen die zich door deze onbekenden 'bedreigt' voelden. W.s. ook omdat ze zo opeens met zo'n groot aantal opduiken(groot aantal voor hier...tenminste). Wat mij ook opviel...de daklozen die hier écht wonen zijn totaal buiten de maatschappij qua moderne communicatie. Ze kunnen geen p.c. bedienen of weten niet eens wat een mobieltje is...of hoe die werkt. Het zij notoire daklozen die dat al járen zijn. De daklozenkrant daklozen...hebben allen een mobieltje. En bellen er veelvuldig mee...dat heb ikzelf meermalen gezien en het viel me juist op omdat ik wéét dat die plaatselijke daklozen zo totaal onbekend zijn met dat fenomeen. Een van onze plaatselijke daklozen is namelijk meerdere malen met een mobieltje door jongelui gefilmd en alzo te 'kijk' gezet op you-tube als 'vervolgserie' dronken en zingend en wel. Deze dakloze had werkelijk geen énkel idee dat dat kleine vierkante doosje dat die jongelui voor zijn neus hielden een filmpje kon maken...en zo kon dat dus gebeuren. En van 'you-tube' had hij ook nog nooit gehoord. Laat staan het gezien.
Ik vertrouw die opeens opduikende daklozen met die kranten en die accordeons dus niet. Er klópt iets niet in hun verhaal.
Mijn eigen instinct zegt dat het roemenen of bulgaren zijn..die zo een centje proberen bij te verdienen. W.s. zijn ze illigaal en zien ze dit als 'werk'. En dat lijkt me nou ook niet iets om te sponsoren dat allerlei mensen uit landen waarvan dat eigenlijk nog niet is toegestaan illigaal proberen hier op zo'n manier wat bij te verdienen. Dat is niet waar de daklozenkrant of welk project dan ook voor bedoeld is. Het is een beetje dan het omgekeerde effect. I.p.v. dat het project mensen helpt die in een onmogelijke situatie zitten trekt het juist mensen aan om zich in die onmogelijke situatie te begeven...zo is mijn idee erachter. Dus niet iets om te sponsoren. Ik knik wel altijd vriendelijk goedendag. Maar that 's it.
groeten albana

Bastet

Bastet

08-02-2010 om 11:16

Maar emma

Je gaat er direct van uit dat diegenen die het zaakje niet vertrouwen,zoals ik,en Albana,dus mensen zijn die te beroerd zijn om een cent te missen.En dat klopt gewoon niet.Ik ken zat mensen die het minder hebben dan ik,en die ik ook help.Velen die hier op het plein wonen en ooit in de shit zaten op welke manier dan ook kennen mijn pannen eten.Maar van die krantenverkopers,er klopt gewoon iets niet.En daarbij,die jonge jongens op accordeons,als zij illegaal zijn,en bekend zouden zijn bij organisaties,dan zouden ze toch gewoon op school zitten??
groetjes,Bastet

Ik geef niet

Ik geef niet aan bedelaars/daklozenkrantverkopers/straatmuzikanten omdat:

Ik maak maandelijks mijn tienden over, een deel daarvan gaat naar daklozenorganisaties.

Ik vind het heel vervelend om op straat mijn portemonnee open te doen - ben zo al een keer gerold.

Ik zie in mijn werk te vaak de manieren waarop geld (soms) op gaat in de doelgroep. En dan bedoel ik drugs en drank.

Ik denk dat geld op straat geven het probleem niet structureel oplost. Geld geven aan daklozenorganisaties die lobbyen en oplossingen gevne doet dat wel.

Als iemand er erg zielig uitziet wil ik nog wel een keer de MacDonalds of zo met ze inlopen of bij de supermarkt wat voor ze kopen.

Even om te illustreren dat niet geven niet automatisch betekent dat je aan niemand wat geeft en ook dat daar heus wel degelijk over nagedacht wordt.

Mariel

Pluk53

Pluk53

08-02-2010 om 12:21

Georganiseerde bedelarij

ik heb bij de oost-europese "bedelaars" ook altjd het gevoel dat er een organisatie achter zit. Die mensen komen toch niet op de bonnefooi uit bijv. Roemenie hier naartoe. Daklozenkrant geeft ze een schijn van legimiteit.
Is er bij de daklozenkrant niet een soort screening wie wel en niet "hun" krant mogen venten?

Georganiseerd...

Ik geloof niet zo hard dat het geötganiseerd zou zijn. Ik denk eerder iets van: Het goede verdienen met bedelen in ned. praat zich verder (mond op mond reclame) en trekt meer mensen aan. Die gaan in familieverband/vriendenverband hier naartoe (kan ook verre familie zijn...in oostbloklanden liggen die verhoudingen wat anders dan hier). Zijn hier een maandje of 6, verdienen goed, genoeg voor jaartje of 2 aldaar omdat het gemiddelde inkomen aldaar stúkken lager is dan hier. Anderen (ook familie) nemen hun plaats weer in. etc. etc. en toedeloe tot over een tijdje. Zoiets.
Ik vindt het gewoon niet goed om zo'n vaag iets te sponsoren omdat ik ervan overtuigd ben dat een groot aantal puur dáárvoor komt (dus economisch vluchteling zijn) en om dat nu te sponsoren zodat er nóg meer komen dat lijkt me een beetje de omgekeerde wereld. Ik heb verder geen problemen met 'geven'. Wekelijks aan de deur (wij zijn een geliefde 'wijk'schijnt het) en we hebben ook een aantal sponsorkinderen en families. Ik denk dat geven en wat je van bepaalde dingen vindt niet zoveel met elkaar te maken heeft...en buiten dat ik vindt klakkeloos 'geven' zonder er over na te denken ook gewoon fout. Want misschien sponsor je dan wel juist iets heel fouts.
groeten albana

Pluk53

Pluk53

08-02-2010 om 13:51

Albana, georganiseerd

Jouw verhaal mbt familie/vrienden-netwerken klinkt logisch. Het zou prettig zijn als de organisatie die de daklozenkrant ooit als "re-integratiemiddel" bedoeld heeft wat kritischer zou zijn naar de wederverkopers. Die Roemeense/Bulgaarse/whatever gastarbeider-bedelaars, die horen niet bij de doelgroep.

Maar maar maar....

Bastet: Dat komt mooi uit, k kan ook niet op vakantie. Maar daar ging het niet om.

Waarschijnlijk zit er wel een verhaal achter jouw ´bedelaar´. Hij is vast niet rechthebbend (dat betekent dat je wel in Nederland mag zijn maar nergens recht op hebt, zorg, onderwijs, uitkering etc) dus die woning waar ze inzitten is naar alle waarschijnlijkheid niet van hen. Die huren ze onder. En het verkopen van dat krnatje zullen ze wel moeten om in hun onderhoud te voorzien.

Het is niet mijn bedoeling iedereen aan dat krantje te krijgen. Ik zie zelf ook wel in dat het niet echt leesbaar is. Maar ik heb wel een niet te onderdrukken neiging wat vooroordelen weg te nemen. Tuurlijk zitten er halve gare uitvreters tussen. Maar het merendeel is ook gewoon maar mens.

Er hangen trouwens nog wel wat idiote regels aan dat re-integreren van dakloze vast. Zo moeten ze wel allemaal arbeidsmatige vaardigheden opdoen van DWI. Maar ze mogen alleen aditionele werkzaamheden verrichten. Werk dat anders door niemand gedaan zou worden dus. Dat beperkt natuurlijk al enorm. Het richt zich allemaal nog erg op bezig houden en niet erg op iets leren. Want cursussen volgen op kosten van DWI mag deze bijzondere doelgroep ook niet. Heeft er nog iemand een nieuw Amsterdams Bos nodig? Ik ken wel een stoot dakloze die dat kunnen graven.

Pluk53

Pluk53

08-02-2010 om 16:00

Swaen, vraagjes

Swaen, kun je bevestigen dat er een groep "gastarbeider-bedelaars" is? Dus een groep die hier doelbewust naar toe komt om hier in het westen te bedelen, en met dat geld het thuisfront steunt (of een buffertje bouwt om zelf weer een tijdje thuis van te leven).
Daar is de daklozenkrant in principe toch niet voor bedoeld, voor die groep? En screenen jullie de wederverkopers, of maakt het jullie helemaal niks uit wie de kranten bij jullie inkoopt? En merk je wel eens dat er kranten "in het groot" worden ingekocht, voor een georganiseerde groep?
Als oost-europese straat-muzikanten hier hun kostje bijeenscharrelen vind ik dat prima; die leveren een prestatie. Maar een beetje vals trekzakken, dat is hetzelfde voor mij als platvloers bedelen. Het is flink dubbel, maar ik vind dat die mensen ter plekke (=in hun eigen land) verder geholpen moeten worden. Anderzijds nemen de gastarbeider-bedelaars zelf initiatief om iets aan hun prive-ellende te doen.

Terpi

Terpi

08-02-2010 om 16:20

Swaen en alcoholisme

Swaen, ik begrijp er nog steeds geen jota van hoe het geld geven aan de daklozenkrantenverkoper en de krant NIET meenemen de situatie verergert? Als die dakloze aan het eind van de dag zijn kranten wegmietert is het dan beter ofzo? Het gaat toch om het eindbedrag, niet om hoeveel kranten de verkoper daadwerkelijk slijt? Of mis ik nou iets?

Enne, over het niet logisch denken van de alcoholisten, psychiatrische patienten en illegalen. Vooral die alcoholisten roepen de vraag bij mij op of ik hun verslaving moet bekostigen? Is het niet beter dat ze hulp krijgen om van de verslaving af te komen? Juist omdat ik niet precies weet waaraan ik aan het meebetalen ben geef ik niet aan daklozen, ik kies andere doelen uit die beter bij mij en mijn overtuigingen passen, ik geef slechts een vriendelijke lach en een groet.

Monique D*

Monique D*

08-02-2010 om 17:27

Waar ik ook benieuwd naar ben..

..hoeveel verdient zo'n trekzakspeler en krantenverkoper nou gemiddeld per dag?
Ik kan nog steeds niet geloven dat dat geld wat hij ophaalt zijn huur en/of de studie van zijn kind kan betalen en familie in het land van herkomst kan ondersteunen.
En ja, er zijn eenmaal goede en minder goede accordeonisten. Soms kan ik genieten van echte goede tango- of andere bekende accordeonliedjes, daar fleur ik van op als ik mijn wandeling door de Haarlemse binnenstad maak. Ongeveer een jaar geleden was er een Roemeens orkest, bestaande uit een trompettist, gitarist, accordeonist en soms een zanger. Tegen de avond pakten zij de trein naar Amsterdam om daar te spelen. Met die mensen heb ik wel eens een praatje gemaakt (heel moeizaam, ze kenden alleen een paar Nederlandse woorden). Geld hebben ze van mij ook gehad. Maar zoals die accordeoniste op de brug, waar ik eerder over sprak, die liedjes zijn, behalve treurig, ook zeer weinig in aantal en ze beheerst de accoorden ook niet goed. Ze leveren allemaal een prestatie en daar hopen ze geld voor te ontvangen. En extra lessen nemen zit er niet in. Maar ik ben toch geneigd meer te geven aan die goede accordenist en orkest dan aan die vrouw op de brug..
Was het niet zo dat het stadhuis alleen de muzikanten die met kwaliteit spelen toegang wilden geven tot de Grote Markt en de rest moet wegblijven?
En het valt mij op dat het altijd Oost-Europeanen zijn. Muziekmakende Hollanders en mensen van andere nationaliteiten, etc zie ik niet. Ja, soms wel, mensen van een of ander Zuidamerikaans land (Indianen?)bij het Centraal Station Amsterdam. Hoe zal dat toch komen dat overwegend Roemenen dit doen? Het blijkt dat de Roemenen, etc. de weg naar Nederland hebben gevonden en hopen door te spelen of krantjes verkopen rijker te worden dan in hun thuisland.. wat maar een droom is.
En ik vraag mij nog steeds af of ook illegalen in aanmerking kunnen komen voor zo'n daklozenproject, waar ze onder begeleiding hun handen uit hun mouwen kunnen steken... of is dat alleen bestemd voor daklozen met een uitkering? En mogen illegalen ook krantjes verkopen?

Monique D*

Monique D*

08-02-2010 om 18:50

Fladderbeestje, roemeens orkest

Dat Roemeense orkest waar ik het over had speelde juist geen Roemeense nummers, maar juist bekende Spaanse liedjes (bijvoorbeeld: quantanamera en besamwe, besamwe mucho, vergeef mij mijn spelling) of allerlei populaire Engelse nummers! Ze speelden erg professioneel.
Dat Roemeense orkest wat jij beschreef bij het CS ken ik ook, maar dat is niet die band die ik bedoelde.
Ook bij Station Sloterdijk kwam ik een oosteuropees bandje tegen. Ze staan er niet altijd.
Ja, de Roemenen lijken wel alomvertegenwoordigd!

Antwoorden

Pluk, ik werk zelf niet bij de Amsterdamse daklozekrant maar ken wel veel verkopers. Ik kan bij de hoofdredacteur navragen hoe het zit met de gastarbeidersbedelaars. Ben inmiddels zelf ook wel benieuwd!

De illegalen en niet rechthebbende kunnen bij de daklozekrant aan de slag omdat die geheel bestaat van de opbrengt van de krant. Ze krijgen geen subsidie. Bijna alle andere instellingen (die door de kerk worden gefinancieerd daar gelaten) worden van gemeente geld betaald. En daar mag je geen illegale en niet rechthebbende van helpen. Ze hebben dus ook weinig keus dan die krant aan de man te brengen, op hun trekzak te jengelen of te bedelen. En dat geldt ook voor de 'Nederlandse' daklozen. Geen uitkering is geen recht op een traject (en das voor sommige dus precies de reden dan maar geen uitkering aan te vragen)

En Terpi, daar zit een deel van het antwoord. Als de daklozen geen krantjes verkopen omdat niemand ze meeneemt hoeven ze die ook niet bij de daklozekrant in te kopen. En dus verdienen die dan geen geld om nieuwe te maken. En gaan ze over de kop. En hebben de dakloze geen krantje meer om te verkopen en moeten ze wellicht op zoek naar ander creatieve oplossingen om aan geld te komen. Kortom: van wal in sloot! Help deze uitleg? Of ben ik nog steeds niet helder? (uitleggen is overduidelijk niet mn vakgebied).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-02-2010 om 21:47

Hier

stond regelmatig een beetje viezige mevrouw bij de AH, met het daklozenkrantje. Ze zei niets, ze stond er gewoon. Af en toe kwam een oudere man het geld halen, liep bij appie naar binnen en kwam met drank weer naar buiten. Na een paar weken wist iedereen dit en zijn ze vertrokken, niemand gaf meer wat.
Ook heeft er eens een familie roemenen gestaan met accordeons en 2 kleuters erbij die stonden te dansen in de regen. Daar heb ik de politie over gebeld, dat kon ik niet aanzien.
Tegenwoordig zit er een aardige bulgaar, knappe jongen die heel leuk muziek maakt. Die geef ik altijd wat. Geen idee wat hij met het geld doet, maar ik vind het een aanwinst voor het winkelpleintje hier.

Dendy

Terpi en de verslaving

Ik heb een vrij duidelijke mening over een verslaving. En dat is dat mensen er niet voor kiezen verslaafd te raken maar het hen overkomt. En het is misschien een beetje een open deur en gaat vast echt altijd op maar mensen komen in een verslaving terecht om iets anders te verzachten. Kick je af komt de pijn met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weer terug. Met alle risico's op terugval. Van een verslaving kom je af als je een stabiele omgeving hebt en goede reden om te stoppen. Het beste zou zijn dat een verslaafde zn boeltje pakt en naar de andere kant van het land te verhuizen. Verslavingen worden immers sterk in stand gehouden door omgeving (maten waar mee ze gebruiken bv). Maar gezien de schrale sociale contacten, hun belabberde gezondheid en het gebrek aan innerlijke drang om er vanaf te komen (simpelweg omdat hun leven er zonder verslaving niet heel veel beter uit zal zien) is de kans van slagen zeer klein.

Ik ken er een paar die het gelukt is af te kicken. Het is prachtig om te zien hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Diep diep respect heb ik er voor. Maar het is slechts voor een enkeling weggelegd. En ik probeer me niet in te zetten mensen te overtuigen dat het leven er afgekickt er beter uit ziet. Wie ben ik om dat voor iemand anders te bepalen. Maar ik wil me wel inzetten de kwaliteit van leven samen met hen te vergroten.

Natuurlijk moet iedereen voor zich weten waar ie zijn geld aan geeft. Ik maak daar ook bewuste keuzes in. Wat mij betreft zit kwaliteit van leven voor een dakloze niet alleen in dat gebietse sigaretje of die euro. Maar juist ook in het vriendelijk gedag geknikt worden.

Ik bedoel natuurlijk

dat NIET iedereen verslaafd raakt om pijn te verzachten.

Biene M.

Biene M.

08-02-2010 om 22:32

Nog aan dit draadje gedacht vanavond

Toen ik over het kadijksplein van het warme restaurant naar mijn comfortabele auto liep en me afvroeg wat al die hangjongeren met die kou buiten deden. Tot het wagentje van het leger des heils aan kwam rijden en iedereen toestroomde, toen realiseerde ik me dat het daklozen waren. Sommigen zagen eruit alsof ze niet ouder waren dan mijn dochter, wier 15e verjaardag we vandaag hebben gevierd. Ik kreeg er een behoorlijk rotgevoel van, stond op het punt er één mee te nemen en een maaltje en warm bed aan te bieden. Maar dat heb ik natuurlijk niet gedaan. Lafbek.

Lafbek?

Nee hoor Biene, niet laf. Heel begrijpelijk zelfs.

Bovendien: de winteropvang is weer ingegaan vanwege het koude weer. Er worden allemaal extra slaapplekken gecreeerd waardoor (bijna) niemand buiten hoeft te slapen. Alleen de echte bikkels slapen nog buiten (quote van een diehard buitenslaper). Zelfs de illegalen zijn nu welkom (zonder muziekinstrumenten en honden)

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2010 om 02:14

Pelle

Ook al geef ik wel iets aan bijvoorbeeld iemand die er muziek makend, krantverkopend enz. om vraagt, vind ik het een ongemakkelijke bezigheid, omdat het daardoor lijkt of ik mij superieur voel. Ik weet niet goed hoe ik dat gevoel kan overbrengen zonder weer allerlei foute beelden op te roepen bij jou of anderen.
Ik val je inderdaad aan op de voor wat hoort wat houding. Het komt niet in mij op om iemand die bijvoorbeeld met een daklozenkrant bij de winkel staat voorbij te lopen omdat ik vind dat diegene zich nuttiger moet maken voor de maatschappij. Als het zo met je gesteld is dat je een daklozen krant moet gaan verkopen om aan je geld te komen ben je meestal niet zomaar in het arbeidsproces te plaatsen. Ik begrijp zo'n houding dus niet, echt niet.
Natuurlijk vind ik het positiever als iemand echt een baan heeft om zo in zijn levensonderhoud te kunnen voorzien. Maar wat niet gaat gaat niet en dan ben ik de laatste om zo iemand te veroordelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2010 om 02:26

Beemer

Les 2 bij Budgetbeheer is dat je soms ook iets mag doen waar je je prettig bij voelt. Of dat nou een pak koek is om jezelf te verwennen of een euro weg te geven aan een ander... soms mag dat, dan hou je het langer vol.

Illigaal naaiatelier.........

Maar even voor het vergelijk....jaren terug stikte het in nederland letterlijk van de illigale naaiateliers. Daar werkten allerlei illigalen die voor een zacht prijsje werk deden,maar dan tientallen malen goedkoper dan dat het binnen wettelijke normen had gekund. Dat trok illigalen aan...Genoeg mensen kwamen alleen daarom en hadden zonder het bestaan daarvan niet eens reden of aanleiding gehad om hierheen te komen. Maar dáár (waar ze vandaan kwamen) hadden ze een inkomen dat nog lager was (of helemaal geen) dus reden genoeg.
Maar dat was zo verkeerd...het hele land sprak er schande van.Die mensen werden uitgebuit, het trok allerlei verkeerde mensen en activiteoten aan etc. Dus werden er tientallen naaialeliers (die tot dan toe ongemoeid werden gelaten) opgerold en gesloten. Het fenomeen naaialtelier is er vast nog wel, maar niet meer in die getale als toendertijd. Ik ben er redelijk van overtuigd dat vrijwel niemand hier bewust een kledingstuk van zo'n illigaal naaiatelier zou kopen omdat die mensen nu eenmaal niet voor hun lol hier komen....en het geld heus wel nodig hebben, heel hard nodig w.s.
Zo gaat het ook met die vage groepsgewijze krantenverkoop. Hoewel de daklozenkrant een legaal iets is dat bedoeld is voor een groep mensen die al langer in ned. is en tussen wal en schip valt, trekt het schijnbaar ook groepen aan....Groepen die hier anders nooit geweest zouden zijn. En dan zouden wij allemaal een krantje moeten kopen omdat ze daar heus niet voor hun lol staan??? Ik zie het verschil niet met die naaiateliers. Mocht er een andersoortige dakloze staan die niet met die andere 5 tegelijk komt, dan is het wat anders. Maar kom op, wij weten toch allemaal dat er ergens aan die groepjesverkopers iéts niet klopt?
groeten albana

En wat verdiend een accordeonspeler?

Dat is een redelijke vraag. Wat verdient zo'n accordeonspeler nou eigenlijk??
Hier hebben we ervaring....Wij hebben vroeger allemaal wel eens muziek gemaakt op straat in de familie (in onze tienerjaren) en dochter doet het ook wel eens. Wel legaal...op vrijmarkten of braderieën waar dat is toegestaan. Het verdient 'goed', erg goed als je het vergelijkt met wat je als tiener normaliter per uur verdient...Dochter verdient ong. het 10-voudige per uur van wat ze normaal in d'r bijbaantje verdient per uur. Maar dan praat je over 'jongelui' en ook nog over een beetje 'feestelijke dag' waarbij de mensen (mijn inschatting) toch enidzins vrijgevriger zijn dan wanneer ze in de regen boodschappen doen. Dochter verdiende de laatste vrijmarkt zo'n 60 euro in een ruime ochtend. (van 10.00 uur tot 13.00 uur). Nou laat het eens voor die slechte accordeonspelers ong. 25% zijn van dat bedrag. Dan is het nog altijd 15 euro.
Stel ze komen in familie/bekendenverband (zoals ik vermoed) ze verdienen met z'n 6-en dan dus per dag 90 euro. Ze slapen bij een tante (die je in zulke familieverbanden overal te wereld wel hebt ongeveer) en geven tante de helft voor kost en inwoning. Dan krijgt tante 45 euro en hebben ze zelf dat bedrag per dag ook nog over...Ik denk dat tante van dat geld ook als ze er het eten voor verzorgt nog leuk overhoud. In Oostbloklanden kunnen ze best lekker koken van weinig/goedkoop. Tante heeft een kamertje vrij, stapelbedden erin en klaar. Ook met een beetje rokerij en snoeperij en wat telefoontegoed moeten ze als falilie toch zeker zo'n 200 euro per week kunnen overhouden. Dat is in menig Oostblokland een maandinkomen!!!!! En dat in 1 week!
Nou genoeg reden om hier te komen lijkt me! Je werkt je een paar maandjes te blubber, in de kou en regen en wind en je kan weer járen verder! En je maakt tante nog blij ook, ziet wat van de wereld...en alles beter dan uitzichtloos thuis zitten en maar geen perspectief hebben.
Ik denk dat het zoiets is.
groeten albana

Monique D*

Monique D*

09-02-2010 om 14:32

Verschil met koninginnedag

Als kinderen spelen op Koninginnedag is iedereen in feeststemming en vindt het schattig (en vindt het een prestatie dat een kind zulke mooie nummers op dat instrument kan spelen).
Als men een dakloze accordeonist op een gewone gure doordeweekse dag ziet geeft men zelden wat, zeker als hij zijn instrument niet goed beheerst. Je maakt mij echt niet wijs dat deze mensen elke dag 60 euro per dag verdienen. En zelfs in de zomer zie ik soms een accordeonist met zijn vrouw(?) opdringerig spelen bij de terassen. Bijna niemand geeft dan wat. Hoe kan je daar nou van leven?
Ook zie ik dat ze (ik bedoel met "ze" voornamelijk de Roemenen) vaak niet alleen zijn. Ik zie ze soms alleen spelen en ineens zijn ze met zijn tweëen of meer. Dat heb ik ook gezien bij de krantenverkoopster bij de AH, er komt ook vaak een man met hetzelfde getinte uiterlijk met haar praten. Die heeft soms ook een accordeon bij zich.
Ik heb het idee dat ze vaak deel uitmaken van een paar of groep. Ze zijn erg creatief om elkaar in groepsverband te helpen. Houdt dat hun hoofd boven water, ondanks die miserabele omstandigheden waar ze zich in bevinden?
Wat ik uit de onduidelijke Nederlandse woordjes van de bandleden heb begrepen, met wie ik toen heb gesproken, is dat ze ergens op een kamer verbleven. Geen idee hoe wat ze met die opbrengst doen, dat heb ik niet kunnen begrijpen of niet uit hun kunnen halen. Dat orkest speelt heel erg goed. Dan zijn mensen eerder geneigd om wat te geven. En daar moet je, ondanks de creativiteit om als groep het hoofd boven water te houden, het van hebben..
En sparen? Ik vraag mij af hoe ze dat moeten doen, als ze nog de kamerhuur, eten en drinken moeten betalen.. zeker als dat geld ook nog onderverdeeld moeten worden als band.

Monique D*

Monique D*

09-02-2010 om 14:42

Worden krantenverkopers gescreend?

Ik vraag mij eigenlijk af of iedereen krantenverkoper kan worden..
Een paar jaren geleden was er bij de supermarkt in de buurt van ons een krantenverkoper. Hij werd agressief en schold mensen uit omdat niemand een krantje bij hem kocht. Mijn dochter zei toen tegen mij dat hij met zijn enge ogen juist mensen wegjaagt i.p.v. dat ze een krantje bij hem kochten..
Uiteindelijk begon hij mij en ook anderen voor alles wat smerig was uit te maken. Ik dacht: prima, hier ga ik melding maken bij de daklozenorganistie. Zo'n iemand die mensen staat te beledigen mag geen kranten verkopen. En dat heb ik gedaan. Ik zag hem een hele tijd niet meer. Na een aantal weken zag ik hem weer, hij was een stuk rustiger dan voorheen... hij heeft zijn lesje dus geleerd.
Ook op station Sloterdijk stond een vent die het publiek schreeuwend en met zwaaiende armen met krantjes op een opdringerige manier benaderde. De mensen die in- of uit het station gingen liepen er met een grote boog erom heen.. erg vervelend was dat! Na een hele tijd heb ik die man niet meer gezien.
Mijn vraag is: krijgen die mensen die graag daklozenkrantjes willen verkopen geen intake-gesprek of wordt er niet nagegaan of ze deze "baan" wel aankunnen (de potentiële klanten op een normale manier benaderen en ook met teleurstellingen kunnen omgaan als mensen zonder iets te kopen langs hen heen loopt).

MariaV

MariaV

09-02-2010 om 15:14

"wijkbedelaar"

In onze buurt loopt een dakloze rond die geen overlast veroorzaakt. Hij kent ons een beetje en belt af en toe bij ons aan om te vragen of we nog klusjes hebben. Dat vind ik een sympatiekere manier van bedelen. Ik wil hem liever niet in huis hebben, maar hij mag wel de auto wassen en de stoep vegen. Daar betaal ik hem dan voor. En soms belt hij aan dat hij nog niets gegeten heeft die dag. Dan krijgt hij een stapeltje gesmeerde boterhammen, wat fruit en soms een bekertje koffie. Zo "investeren" in een persoon waarvan ik weet dat hij niet aan de drank of drugs zit, voelt een stuk beter dan hier en daar een euro geven.

Massi Nissa

Massi Nissa

09-02-2010 om 21:08

Ik weet het niet, maar ik denk dat het moet kunnen

Er lopen hier twee groepen in de discussie door elkaar heen: een groep dak- en thuislozen zonder uitkering (om wat voor reden dan ook) en een groep oosteuropeanen. Of die tweede groep iets anders zou kunnen doen (om jouw vraag te beantwoorden): ik heb geen flauw idee. Ik weet feitelijk weinig van alle verschillende landen in het voormalige Oostblok af en heb geen inzicht in de economische situaties en maatschappelijke voorzieningen en mogelijkheden om jezelf te ontplooien aldaar (al ga ik ervanuit dat dit er in die landen allemaal wat minder florissant bijstaat dan bij ons - crisis of niet, Nederland is nog steeds een zeer rijk land).
Over de eerste groep is Swaen duidelijk geweest: degenen met een uitkering doen al iets nuttigs. De niet-rechthebbenden en illegalen kunnen krantjes verkopen. Natuurlijk is er ook nog allerlei ander illegaal werk, van beunhazen in de (tuin)bouw tot drugsverkoop. Ik weet dan weer niets van die soorten illegaal werk: hoe je er toegang toe krijgt, of en hoeveel je betaald krijgt, om hoeveel mensen het gaat. Ik weet het echt niet. Ik zei al in mijn eerste posting, ik weet niet waarom die mensen er staan. Ik zou absoluut niet willen ruilen met deze mensen en beschouw ze als mensen die het minder hebben getroffen met hun lot.
Overigens, wat die oostblokkers doen, hebben onze voorouders ook en masse gedaan: wegtrekken naar groener gras. Ik vind er op zich niet zoveel geks aan en zou er ook niet meteen een mafia achter zoeken. Mensen zijn van nature ondernemend (anders zaten we nog als luie apen in een boom, toch?) en altijd op zoek naar iets beters.
Trouwens, iemand hierboven, ik weet echt niet meer wie en ik ga geen veertig postings teruglezen, merkte op dat lang niet iedereen geld zou uitgeven aan zijn gebit of het onderwijs van de kinderen. Klopt hoor, er zijn er zeker die andere prioriteiten hebben. Toch denk ik dat ook het gros van diegenen die veel minder hebben, er graag netjes uitziet en graag schoolgaande kinderen heeft die straks meer kunnen bereiken dan hun ouders. Ik kom zulke mensen nogal eens tegen in mijn werk. Ze zijn zelf zonder meer mislukt, zowel volgens de huidige maatschappelijke normen als in hun eigen ogen, maar ze dromen van iets beters voor hun kinderen.
Ik vind dit maar een moeilijk draadje. Ik vind het al een idioot idee dat wij als westerlingen overal ter wereld mogen komen (nou ja, ik geloof dat we in Noord-Korea niet zo welkom zijn, maar het punt is duidelijk) en dat mensen in Oeganda of Bolivia of noem maar op in de westerse wereld niet welkom zijn. Want dan wordt ons land te vol en dan raken onze sociale voorzieningen overbelast. Oh, okee. Nee, dan moeten we dat maar niet doen, stel je voor zeg.
Ik begrijp verstandelijk heus wel dat het in ons aller voordeel is om het westen dicht te gooien en ons druk te maken over invasies van duistere oosteuropeanen, of over werkloze daklozen die veel beter iets nuttigs zouden kunnen doen. Maar ik kan er met mijn hart niet echt bij. Ik geloof niet in reincarnatie of een leven na de dood. Dit is het, dit leven. Je moet ervan maken wat je kunt. Als dat betekent dat je in Nederland buiten de Jumbo op een kistje zit met een accordeon, mijn zegen heb je. Niemand hoeft iets te geven, als je maar beseft dat die mensen ook het recht hebben op hun eigen 'pursuit of happiness'. Hetzelfde gaat op voor mensen met een verslaving. Ze hebben ergens in hun leven een verschrikkelijk verkeerde afslag genomen, misschien wel meerdere, en misschien zaten zij wel niet eens achter het stuur van die auto, maar als zij zich op een heel beperkte manier kunnen onderhouden (inclusief verslaving) van die krantjes - tja.
Ach ja, ik ben inderdaad naief - geen grapje of valse bescheidenheid trouwens, ik zal het wel echt zijn want ik begrijp driekwart van de postings hier niet goed. Ik zie wel allerlei valide punten langskomen in vrijwel elk verhaal, maar ik zou eigenlijk wel willen dat we met zijn allen wat minder ergernis opbrachten voor dit soort dingen en dat we wat meer zouden kunnen reageren als de mensen in de metro van Beijing. Zoiets.
Groetjes
Massi

Fem

Fem

09-02-2010 om 21:10

Yup

Zelfs hier in ons durpske staat voor bijna elke supermarkt een verkoper van de daklozenkrant. Ik geef ze steevast het geld uit mijn boodschappenkarretje. Krantje mogen ze houden.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-02-2010 om 02:25

Beemer

Ik snap er niks van. Ik reageerde op een opmerking van `les 1...` Naar mijn gevoel van jou. Ik kan het nu nergens vinden. Ik kan me dus voorstellen dat je ´ehh´ denkt

Monique

Ik denk monique dat je beter moet leren lezen...Want nu haal je een voorbeeld aan (dat wat mijn dochter verdient in 3 uur) waarvan ik in hetzelfde stukje al heb gezet dat ik denk dat de groep waarover wij discuseren dat bij lange na niet verdienen.....
En dan schrijf je ook nog dat ik je 'wat wijs wil maken'...
Pardon???
groeten albana

Het kunnen ook best legalen zijn

Het grootste deel van de oostblokkers zijn niet eens écht illigaal.Die mogen wél vrij reizen,zijn niet visaplichtig. En kunnen dus zo Nederland binnen. Want eigenlijk zijn illigalen, mensen die de grens niet hadden mogen oversteken, dus niet de geldige reispapieren hebben/bezitten. De meeste Ooslblokkers mogen dát wel....ze mogen alleen niet 'legaal' werken. Hongaren en Polen (tot hoever wil je het oosblok hebben want dat is ook nog wel een discussie op zich) mogen dat weer wel...maar daar gaat het economisch weer best goed.Dus die hebben minder 'reden' om te komen en de kans dat ze willen 'blijven' is dus ook stukken kleiner. Dit zijn dus w.s. geen échte illigalen, maar mensen die de geldige reispapieren wél hebben, maar geen vergunning tot werk. Een aantal van hen verdwijnt in het illigale werk, van naaiateliers tot tuinmannen. Dat zijn vaak de mensen die zich verstaanbaar kunnen maken in een westerse taal en die uit het thuisland al de 'contacten' hebben. Die wonen meestal op 'kamers',dichtbij dat werk, gezamelijk met wat anderen.(En geloof me maar ik heb jaren getolkt bij de vreemdelingendienst en 80% van diegene die opgepakt waren omdat ze illigale arbeid verrichten had die baantje via, via..) En dan is er nog een groep die hier 'officieel' met vakantie zijn en uit een arm oostblokland komen en hier probeerd een centje bij te verdienen, tijdens die 'vakantie'.Die verblijven vaak bij familieleden of bekenden. Dat heeft natuurlijk te maken met de situatie van aankomst, en dat ze gewoonweg geen geld hebben om een kamer te huren. En ook omdat onder familie in een Oostblokland totaal iets anders wordt verstaan dan hier. In vrijwel alle Oostbloklanden heb je ongeloofelijk grote familie's. Die zich verspreid tot achter-achter-nichtjes en neefjes.Zelfs je achter-achter-nichtje wordt daar gezien als zijnde 'naaste familie'. En waar die familie ook woont of ze er plek/of geld voor hebben...ze zouden diep beledigd zijn als jij (toch een naast familielid) ergens anders dan bij hun een onderkomen zou durven te zoeken en zéker als je toch al niet veel te verbrassen hebt. Je zou de hele familie ten schande brengen als je dat zou doen...Ik ben er van overtuigd dat deze groepen 'daklozen'die in groepen opeens in allerlei woonplaatsen opduiken tot die laatste groep behoort.Voor hen is de noodzaak om dicht bij het werk te wonen ook stukken kleiner, ze kunnen dus heel nederland rond ergens logeren...stappen op de trein of in een oude auto en gaan ergens staan in de niet zo verre omgeving met hun krant.1 keer per week halen ze de kranten op in een stad niet zo ver weg. En de rest van de dagen staan ze ergens te verkopen. Ik denk dat van een werkelijke screening bij de organisatie achter de daklozenkrant het niet komt. Daklozen hébben namelijk niet altijd papieren...dus kan je er niet naar vragen...Ze hebben geen adres, geen uitkering. Dus hoe zou je willen screenen of iemand werkelijk dakloos is?
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.