Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jaymza

Jaymza

06-02-2010 om 09:37

Bedelaars


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

10-02-2010 om 09:14

Screening

screening is mijns inziens niet zo moeilijk. De daklozenkrant heeft volgens mij twee functies: het geven van een stukje verantwoordelijkheid, zelfrespect en dagritme aan de dakloze, wat bijdraagt aan reintegratie. Als tweede geeft het de dakloze een wat sjiekere uitstraling bij het bedelen (het blijft bedelen, want niemand zit echt op die krant te wachten). Als er een overschot komt van krantjesaanbieders, dan heeft dat initiatief zijn doel voorbij geschoten; dan wekt alleen al het zien van zo'n krantje al ergernis op. De daklozenkrant is bedoeld voor het huidige bestand aan zwervers en daklozen, en kan slechts een beperkt verloop hanteren van in- en uitstromers; en bij de daklozenkrant kennen ze hun pappenheimners echt wel! Op zo'n massale instroom van gastarbeider-bedelaars, daar is het systeem niet tegen bestand.
En de mensen die vroeger het initiatief namen om hun lot te verbeteren, en naar een andere bestemming vertrokken, die gingen daar niet heen met de gedachte dat ze daar aan de kost zouden komen door te gaan bedelen.

Nick de vierde

Nick de vierde

11-02-2010 om 12:38

Nog wat ervaringen

Gehoord uit het daklozencircuit van mensen die het weten kunnen:
-Een van de naarste ervaringen is hoe mensen door je heen lijken te kijken. Voor veel voorbijgangers ben je letterlijk lucht. Ook als daklozenkrantverkoper.
-Iedereen die dakloos wordt, denkt de eerste week dat hij of zij over een paar dagen wel weer een adres c.q. dak boven het hoofd zal hebben. Niemand is erop uit om maanden en maanden op straat door te brengen.
Persoonlijk staat het hoge Droogstoppelgehalte van sommige bijdragen in deze draad mij ontzettend tegen. Dat je voor bijna elk zorgenkind een PGB krijgt, wordt de normaalste zaak van de wereld gevonden. Als diezelfde zorgenkinderen volwassen zijn, zal een deel van hen het niet redden om mee te draaien met de rest. Omdat er geen samenleving denkbaar is, waarin iedereen met elk vlekje, altijd, mee zal kunnen doen met alles. En dus zullen sommigen van hen dakloos worden. Oftewel: daklozen hebben ook ouders gehad. Leuk vooruitzicht als je kind op straat terecht komt en er wordt een hele Oostblokmaffia bij verzonnen om maar niets te hoeven geven, door zelfgenoegzame dames die denken dat dit hen echt niet kan gebeuren.
Ik ben blij met die daklozenkrant. Sinds die er is, ben ik sommige verkopers gaan herkennen. Ze zijn niet langer ongemakkelijk straatmeubilair, maar mensen die ik kan groeten en met wie ik een praatje kan maken. Al geef ik toe dat tenminste één van hen een volleerde leugenaar is. Die noemt mij consequent "mooie dame". Inderdaad, met een zwaar Oostblok-accent.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-02-2010 om 12:58

Nick

Ik ben het helemaal met je eens. Ik ken inmiddels uit directe kring situaties waarin het misgaat met een kind. Prima ouders, maar een kind die niet op normale rails te krijgen is. Het is misschien moeilijk om een foezelig vrouwtje te bekijken als kind waar het mis mee gegaan is, maar het is wel zo.
Maar ehm... als die ene je een mooie dame noemt vindt diegene dat misschien echt wel. Weet jij veel hoe lelijk ze zijn in zijn geboortedorp/stad?)

Pluk53

Pluk53

11-02-2010 om 13:07

Nick (de 4de)

ik geloof niet dat de oost-europese invasie verzonnen wordt. Ik woon in een redelijk grote stad, en ik zie uitsluitend oost-europeanen bij de winkels, vals accordeon spelend, of met de daklozenkrant. En die zijn echt niet hier dakloos geworden; die zijn hier doelbewust naar toe gekomen als gastarbeider-bedelaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-02-2010 om 14:32

Pluk

Ook daar zou jij gelijk in kunnen hebben, maar door het openzetten van de grenzen is dat mogelijk geworden voor die mensen. Het is menselijk om uit een land waar je het slecht hebt naar een land waar je het beter krijgt te trekken. Of wij ons voor al die mensen verantwoordelijk moeten voelen is de vraag. Ik ga op mijn geweten af. Als mijn geweten vindt dat ik mijn portemonnee moet trekken doe ik dat en anders niet. Ik zal er niet speciaal geld voor pinnen, dat niet.

Pluk53

Pluk53

11-02-2010 om 16:01

Kaaskopje

"Ik ga op mijn geweten af." dat is prima, maar ook redelijk subjectief. Je weet nooit zeker of je geld "optimaal" terecht komt. Maar ik vind niet dat we hier een "kant-en-klaar-pakket" voor gastarbeider-bedelaars moeten verstrekken in de vorm van de daklozenkrant. Die is niet bedoeld voor die groep van bedelaars.

Pluk53

Pluk53

11-02-2010 om 16:23

Correctie

"die is niet bedoeld" moet zijn "die is volgens mij niet bedoeld" .
Ik snap echt wel dat voor Roemenen of Bulgaren bedelen in Nederland meer opleverd dan thuis werkloos/inkomenloos zitten. En we kunnen het ook niet tolereren dat ze hier voor een hongerloontje (maar voor hen nog altijd vorstelijk) illegaal in de tuinbouw oid gaan werken; hoewel dat voor hen/tuinders/'s lands economie allemaal goed zou zijn. Wat wel kan, is tuinbouwbedrijven opzetten in Roemenie/Bulgarije, en daar mensen voor "lokaal tarief" laten werken. Ik weet ook niet wat wijsheid is. Welvaart kun je niet als individue herverdelen, daar heb je grotere organisaties voor nodig.

Bastet

Bastet

11-02-2010 om 19:00

Lucht

Ik loop heel veel mensen voorbij,gewoon,omdat ik ze niet ken,ik kan toch moeilijk tijdens een rondje boodschappen iedere klant in de super gaan groeten.En als er dan een krantenverkoper staat,ben ik asociaal omdat ik niks zeg.
Overigens,Kaaskopje,je laat je geweten spreken schrijf je,dus werkelijk elke verkoper/accordeonspeler krijgt wat,elke dag weer?In ons kleine winkelcentrum alleen zijn dat er dus al drie,elke dag weer.
Groetjes,bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

12-02-2010 om 01:13

Welnee bastet

Mijn geweten spreekt niet dagelijks tegen me

Nick de vierde

Nick de vierde

12-02-2010 om 12:30

Bastet

"En als er dan een krantenverkoper staat,ben ik asociaal omdat ik niks zeg." Nee, dat wordt geloof ik niet bedoeld door de dakloze die ik citeerde. Het gaat om het echte "door iemand heen kijken". Dus niet iemand niet groeten omdat je die niet kent. En ook niet druk bezig zijn en niet elke medemens op straat waarnemen. Het gaat om iemand wel gezien hebben en zo neutraal mogelijk wegkijken, pretenderend dat diegene "er niet is". Het is moeilijk om uit te leggen. Net zoiets als uitleggen wat een tafel is. Iedereen weet het, maar probeer het eens.

Pluk53

Pluk53

12-02-2010 om 16:47

Tafel

horizontaal blad op een of meer poten, bedoeld om dingen op te zetten.
Iemand bewust niet zien, dan ontken je het bestaan van die persoon, dan bestaat die niet voor jou. Ik geef altijd wel een knikje terug. Zij proberen namelijk altijd actief contact te leggen, oogcontact te maken, iets zeggen in woord of gebaar. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen dat contact niet willen, en dus bewust "door de persoon heen kijken".

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.