Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Mindy

Mindy

23-12-2011 om 23:09

Bekende & voedselbank

Ik heb onlangs gehoord dat een bekende van ons voedselpakketten krijgt van de voedselbank. Ik twijfel niet aan het waarheidsgehalte.
Wij hebben het goed en ik zou graag wat voor haar doen. Maar ik wil echt niet dat zij weet dat ik dat doe.
Mijn man en ik denken erover om een envelop met geld door de brievenbus te doen, of een boodschappenpakket voor de deur te zetten, of een bioscoopkaart (10x) o.i.d. Het gaat om een gezin met kinderen.
Maar ik vind het lastig; stoot ik haar niet voor het hoofd? Ik weet zelf niet of ik het fijn zou vinden; zou me er misschien ook ongemakkelijk bij voelen.

Wat is jullie mening? Het gaat mij overigens niet om kerst, we zouden het ook door het jaar heen doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Brunette +

+ Brunette +

24-12-2011 om 02:01

Juist wel met kerst.

Aangezien ik het zelf niet zo breed heb, kan ik me gemakkelijk inleven in hun situatie. Ik zou er morgen meteen werk van maken, nú kun je iets namens "de kerstman" geven; als je het op een willekeurige datum doet, krijgt het veel meer het karakter van anonieme liefdadigheid met alle bijbehorende gevoelens van gêne voor de ontvanger.

Geld vind ik een beetje bot, ik zou een algemene cadeaubon doen waarmee je zelf kunt kiezen of je het aan iets nuttigs of iets frivools wilt besteden, dus geen bioscoopbon. Denk aan een een VVV-bon, Hema-bon, V&D. Iets feestelijker is een cadeaubon van een keten als H&M, kleren zijn leuk en nuttig tegelijk. Mocht je morgen geen tijd meer hebben, dan is de jaarwisseling ook een goed moment, je kunt er een kaartje bij doen met een korte tekst over het moeilijke jaar dat ze achter de rug hebben, afzender Vadertje Tijd ofzo.

Bibi72

Bibi72

24-12-2011 om 10:37

Boodschappen

Ik weet nog, mijn ouders, falliet, in de schuldsanering. Geen geld voor een kerstdiner, kerstkadootjes... Toen stond er vlak voor kerst een grote doos voor de deur, een rollade, aardappels, groente, toetjes, wijn en alle andere ingredienten voor een prachtig kerstdiner! En een kadootje voor alle 3 de kinderen! Mijn ouders waren hun weldoender zo dankbaar dat ze het er nu (30 jaar later) nog vaak over hebben!
Wat fijn en geweldig dat jullie dit willen doen!

Kobalt

Kobalt

24-12-2011 om 11:22

Bij mijn man is toen hij kind was, ook een keer zo'n tas bezorgd. Het heeft een onuitwisbare indruk op hem achter gelaten.

Oh zou ik zo doen

een mooi kerstpakket maken, kerstkaartje erbij, kadootjes voor de kinderen en even aanbellen en zeggen "fijne kerst voor jullie, veel plezier, doeg".

Mindy

Mindy

24-12-2011 om 20:34

Dank voor jullie reakties- hoe nu verder?

Ni9emand van jullie reageert terughoudend. Ervaringsdeskundigen ook niet. Ik weet - gelukkig - niet waar ik over praat, heb nooit zo slecht bij kas gezeten. Het gevoel van - hoe zal ik het noemen; gene speelt blijkbaar niet.

Dus we gaan het gewoon doen. Omdat ik weet dat ze het hard gebruiken kunnen. Voor de kerst is niet gelukt. Ik hoorde vandaag dat ze het hele weekend naar familie zijn. Volgende week dan maar.

Boodschappen vind ik moeilijk; wat wel/ wat niet. Biosbon was meer om de kinderen een uitje te gunnen. Een H&M bon vond ik een leuk plan. Kunnen ze vast goed gebruiken.

En hoe dan verder? Brunette schreef'; juist met kerst anders wordt het zo'n liefdadig gedoe. Ik heb juist een beetje gevoel; juist niet met kerst'; voelt wat misplaatst sentimenteel ofzo. Maar daar heb ik mij inmiddels overheen gezet. Wij kunnen best regelmatig wat missen.

Manda; ik wil echt niet dat 'bekende' weet dat het van ons komt. Dit gaat scheve verhoudingen geven en daar zit ik echt niet op te wachten. Het gaat eerom dat 'bekende'in het verleden geen slimme keuzes gemaakt heeft. Dit heeft zij mij destijds zelf verteld. Ik wilde daar niet bij betrokken raken.Contact is oppervlakkig geworden door de jaren heen. Nu is er een andere weg ingeslagen -waardoor de financiele problemen groter geworden zijn. Onze verhouding is nog steeds oppervlakkig. Ik wil absoluut niet als 'weldoener' gezien worden. En al helemaal niet zo bekend staan in onze omgeving. Feit is dat wij het 'gewoon' goed hebben (we kunnen best wat missen maar letten zelf ook gewoon goed op)

Regelmatig wat toestoppen of het bij 1 keer laten? Wat zouden jullie doen?

Gewoon

1 keer en dan verder kijken ? Ik zou er ook niet veel mee bezig willen zijn. Tas aan de deurknop, klaar.

Ervaring

wij zitten in de schuldsanering en ontvangen af en toe ook hulp van mensen. Soms eenmalig, soms wat vaker. Het kan dan gaan om een lieve buurvrouw die ik bij de supermarkt tegenkom en me een tientje in de hand drukt met de opmerking dat december al moeilijk genoeg is, tot een kerstboompje dat afgeleverd wordt (zooo leuk). Als je het zo af en toe wilt doen, zou ik het niet anoniem doen. Dat voelt voor mij persoonlijk niet fijn. Maar eenmalig? Ja hoor, dat kan gewoon anoniem. Ik weet zelf liever wel wie ik mag bedanken

Vind het lief dat je dit wilt doen, het gaat ze heus heel blij maken. Misschien een doosje oliebollenmix, poedersuiker en frituurolie erbij doen?

Kaaskopje

Kaaskopje

25-12-2011 om 01:07

Mindy

Toen wij er zo bij zaten had ik het enorm gewaardeerd als een bekende ons zo had verwend.
Als je iets geeft vind ik wel dat je ervoor moet waken dat ze zelf bij moeten betalen. De h&m bon bijvoorbeeld, is dat genoeg voor een complete aankoop of slechts een stukje? Bij dat laatste zou ik het niet doen. Het zou zomaar kunnen dat die bon dan in de kast blijft liggen. Als je er zo bij zit hoeft niet alle steun in de vorm van voedsel gegoten te worden. Juist onbetaalbare luxe is een enorme verwennerij. De bioscoop ís pure luxe. Maar een dvd van Blokker ook. En die kun je meerdere malen afspelen Zolang ze maar een dvd speler hebben. Zomaar een keer met een taartje langskomen is genieten! Aardappels en groente lukt soms nog net, maar de franje niet. Als je ze regelmatig iets wilt toestoppen is franje dus net zo welkom als meer praktische zaken.
Lief van je trouwens

+ Brunette +

+ Brunette +

25-12-2011 om 22:10

Nog even over de schaamte.

Een beetje gegeneerd voel je je wel, als iemand je geld toestopt of een cadeau. Maar de vreugde overheerst. Ben er zelf ook guller van geworden, ik speel bijvoorbeeld kinderkleren of speelgoed dat ik niet meer nodig heb door naar mensen die net zo krap bij kas zitten als ik in plaats van proberen er nog een grijpstuiver voor te krijgen via een advertentie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.