Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Sinilind

Sinilind

27-09-2009 om 23:08

Ben aan het verzanden

in mijn werk en studie. Ik vraag me af hoe andere studerende moeders het doen, want mij lukt het niet helemaal. I heb er over gesproken met mijn mentor op de Hogeschool en behalve dat ze zei dat ik het rustig aan moest doen en "goed" plannen (dat is juist iest waar ik absoluut niet goed in ben...) kwam er verder niet de gouden tip uit. Wat doe ik fout? Ik loop 3 weken achter met mijn studie planning, ben redelijk up to date met mijn klassen (dat weer wel, ik vind het de prioriteit hebben tov mijn studie). Eigenlijk ligt hier het probleem, bedenk ik me typend, ik geef veel te veel de prioriteit aan mijn werk op school en mijn leerlingen tov van de studie. Ik voel due wel enorm veel verantwoordlijkheid voor die 90 leerlingen die straks misschien helemaal geen mooi Frans praten omdat Juf Sini het verpest heeft, maar mijn studie verpesten ben ik intussen wel aan het doen.
Thuis doe ik alles alleen, ik heb wel een hulp 5 uur per week, het is meer dan genoeg. Maar de kinderen en de boodschappen doe ik in mijn eentje, z'n beetje. Siniman is niet zo geemancipeerd, helaas, en heeft vooral enorm lange werkdagen (is nooit eerder dan 7 uur s'avonds thuis, en probeert ook zijn motorrijbewijs te halen dus vaak s'avonds weg).
Help, ik verzuip....
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2009 om 00:00

De boodschappen

Als jij nu amper de tijd kunt vinden om aan je studie te werken zou je kunnen voorstellen dat Siniman toch eens wat vaker de boodschappen doet, al dan niet met behulp van Sinizoon. Dan heb jij even een uurtje rust in huis. Het is leuk en aardig dat hij niet zo geëmancipeerd is maar om eerlijk te zijn vind ik dat je daar als moderne man met een gezin niet meer mee weg kunt komen.
Als je merkt dat je nu je prioriteiten meer bij je werk liggen dan bij je studie zou je je ook af kunnen vragen of je daar dan ook maar niet de ruimte aan moet geven, zonder studie dus. Als je dat niet wilt zul je dus echt tijd moeten 'eisen' van je man.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2009 om 00:06

Bij je werk liggen

Bij je werk hébt liggen

Morgana Fata

Morgana Fata

28-09-2009 om 00:07

Tijd maken

De enige oplossing is volgens mij tijd maken op te studeren. Een vriendin van mij studeert een paar uur per week op haar werk, buiten werktijd om uiteraard. Geen kinderen in de buurt, geen man, geen afleiding.
Dus tijd inplannen waarin je werkelijk kan studeren.

Inge N

Inge N

28-09-2009 om 07:06

Je man inschakelen

Als je en werkt en studeert en ondertussen een huishouden wilt runnen is het noodzakelijk dat je man je hierbij helpt. Ik heb die combinatie 1,5 jaar gedaan en zonder hulp van mijn man was het niet gelukt. Wassen, alleen in het weekend en doordeweeks bij hoge uitzondering.Boodschappen, zaterdag door man laten doen. De grote poetsbeurten en kleding kopen verhuisde hier naar de vakanties. Ik lees dat jullie al een werkster hebben, schoonmaken gebeurde hier altijd zondagavond met z'n tweeën. Koken deden wij om de beurt en dan maar wat minder uitgebreid. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar misschien kunnen die af en toe ook koken?

De kinderen en je man

je kinderen én je man inschakelen voor extra hulp.
ik zou niet kunnen wat jij allemaal doet zonder extra hulp van alle gezinsleden.

Tijd schema maken

maak een rooster en hou je er aan.

Verder, hoe lang ben je nu bezig ? Nog helemaal niet zo lang, ik denk dat het gewoon een kwestie van tijd is dat je je draai wel erin vindt, je prioriteiten wat verlegt en ook efficienter met die studenten om gaat en bovenal: je zekerder gaat voelen.

Toen ik in het bgein les gaf liep ik altijd uit omdat ik elke student de tijd wou gunnen om van alles te bespreken. Ik doe dat dus niet meer, ik ben gaandeweg beter in staat om alles binnen de tijd te doen waarvoor ik betaald wordt en dingen die buiten mijn verantwoordelijkheid vallen neem ik ook niet meer op mij.

komt goed !

Tijd

Ik ben ook net begonnen als docent en heb mijn studie nog niet afgerond. Ook ik merk dat ik op dit moment helemaal niet aan mijn studie toe kom. Nou ja, dan niet. Dan doe ik er maar een jaartje langer over. Er komt nu al genoeg op me af en ik heb geen zin om straks met een burn-out te zitten.

Mijn ervaring is

momenteel ben ik voor mijn werk een cursus aan het doen. Daarvoor moet ik thuis leren. Ik merk dat het mij ontzettend veel moeite kost om daadwerkelijk te gaan zitten en te studeren. Ik ervaar het als ontzettend moeilijk en ongedisciplineerd van mezelf dat me dat dus niet lukt.
ik heb het idee dat ik er echt aan moet wennen om mezelf dus aan het studeren te zetten. Wie weet is dat bij jou ook het geval?

En tja...als gouden tip heb ik inderdaad ook niet meer dan bewust plannen én met je echtgenoot bespreken waar je tegen aanloopt. Hij neemt ruimte om te zorgen dat hij zijn motorrijbewijs gaat halen. Dan lijkt me dat jij ook ruimte moet (kunnen) nemen om te studeren.

Succes, ik kan me voorstellen dat het vreselijk rot voelt momenteel.

groetjes van Purk

Inge M

Inge M

28-09-2009 om 21:08

Neem eerst minimaal twee maanden de tijd voor je werk

Een nieuwe baan kost altijd veel energie. Tegelijk een nieuwe opleiding kost nog meer energie. Stop eerst al je tijd in de baan en doe de opleiding op een heel laag pitje.
Vanaf de herfstvakantie (erin dus!) begin je alsnog met de studiedingen. Volgens mij ben je hoog genoeg opgeleid en hebt al ervaring, dus dat haal je snel genoeg in.
Zelf zou ik kiezen voor enkele dagdelen waarin je heel strak veel aan je studie doet (bijvoorbeeld op dagen dat man of grote dochter of andere oppashulp kunnen helpen thuis). Dan ben je het meest efficient en kost het je niet zoveel kostbare privetijd op andere dagen. Maar dit zou voor mij werken. Voor jou kan het anders zijn.

neteret mut

neteret mut

29-09-2009 om 00:45

Duidelijk opschrijven

voor je man wat er per dag gedaan moet worden, gekoppeld aan schema. Dus als sinizoon naar school gebracht moet worden en er moet dit en dat mee moet dat ook op het schema staan. Verder kan sinizoon helpen om z,n vader aan dingen te herinneren. vaste plekken hebben voor bepaalde spullen als gymtassen zodat daar niet om gezocht hoeft te worden scheelt ook. Ik heb dit jaar voor het eerst geen schema hangen, kinderen gaan er toch zelf heen ( ballet en boksen) maar ik mis het wel. Geeft net even meer geheugensteun dan zonder. Overigens hier ook een verdeling waarbij ik de huishoudelijke en kinderen zaken doe en man de rekeningen en klusjes ( boren, schroeven,electra en maaien; ik doe tuin, afval en verven). Hij moet ook goed van te voren weten dat hij voor het eten moet zorgen en de kinderen weten dan al dat het dan of pizza of patat is. Terwijl heel vroeger we samen kookten of later om en om. Vaste tijden waarop je studietijd is goed, en dan liefst op een plek zonder afleiding ( bibliotheek?). En het gedoe met een aangepast leerplan ken ik, je voelt toch een leegte omdat ze verder gaan met iets dat je niet gehad hebt. Althans niet op deze manier, alsof je op een soort paralelweg zit. Lijkt mij verstandig om de syllabi van het eerste jaar door te lezen. Zo mis ik door vrijstelling een module studievaardigheden waarin ingegaan wordt op het opzetten van een werkstuk ed. Ik heb dan ook de literatuur toch maar besteld. Voor koken is het misschien een idee om voor jezelf eens op papier te zetten welke dag je tijd hebt om veel te doen aan het eten en welke dag niet en dan daar een schema met suggesties op los te laten.Zoals : dinsdag veel tijd dus .. en .. eten Maar donderdag geen tijd dus .. uit de vriezer halen en makkelijk klaar maken.

Hoe oud is sini-zoon ook alweer?

mijn jongste is 7, en helemaal niet zo ongeorganiseerd van aard, maar die denkt toch uitstekend aan haar eigen gymspullen ed. Scheelt echt een hele hoop. met 3 kinderen zou ik er knettergek van wordne om de hele tijd aan iedereens agenda te meoten denken.

Wij hebben trouwens zo'n familie-agenda aan de muur (vlak bij de achterdeur) waar per persoon een kolom is voor alle afspraken ed. Daar kun je ook de gymlessen opzetten, en de overblijfdagen. Of desnoods hang je naast die familieagenda een strak uitgeprint schemaatje met voor iedereen de 'vaste' dingen van de week. Hoef je man/kinderen alleen nog maar te drillen om een kwartiertje voor vertrek even te kijken wat deze dag allemaal gaat brengen. Hebben ze nog tijd genoeg om eea bij elkaar te graaien. En de beste learning curve is dan natuurlijk 'loslaten'. Als jij stiekem de tasjes blijft klaarhangen wordt het natuurlijk nooit wat.

Gym en sportkleren, tassen en handdoeken liggen hier overigens ook allemaal in de bijkeuken (ook vlak bij de achterdeur, en ook nog eens naast de wasmachine). Dat scheelt een hoop heen en weer geren naar boven....

Ingrid

Ahum

(ik ben niet dom maar gewoon slordig)

'mijn jongste is 7, en helemaal niet zo georganiseerd van aard'

dat maakt bovenstaande posting iets logischer

Ingrid (die na een recent ergernissen-draadje dit soort dingen bijna niet meer durft te posten....mogen we gewoon een edit functie in het nieuwe forum??

Kiki

Kiki

29-09-2009 om 10:12

Vervelend zeg

mijn man doet ook niets uit zichzelf, ik moet het ook vragen en hij vergeet de helft.
Maar dan schrijf ik het inderdaad op.

Ik zou als ik jou was gewoon even investeren in een 'draaiboek huishouden'

Wat verwacht je van je man en kinderen en hoe moet er allemaal gebeuren. Want het schiet niet op als hij je zoon naar school bent, maar dat jij daarvoor een kwartier aan het rennen en vliegen bent.

Gewoon onderverdelen in taken en aan je man, zoon en dochter overhandigen.

Moet je ze wel de kans geven om dingen te vergeten.

Guinevere

Guinevere

29-09-2009 om 13:04

Studeren in ov?

Hoe ga je naar het werk, sinilind? Toen ik nog aan de studie was, ging ik met de trein naar het werk. Hoppa, een uur studietijd per keer. Geen gratis krantjes lezen maar een studieboek. Thuis hoefde ik dan bijna niets meer te bestuderen.

Chantelle

Chantelle

30-09-2009 om 09:41

Hier

Hier heeft manlief een volledige master gedaan naast zijn meer-dan-fulltime werkweek. Het eerste wat we hebben gedaan is een goed gesprek. Ik zag het namelijk niet 123 zitten. Er moest ergens geschrapt worden. Het was meteen duidelijk dat we niet wilden dat de kinderen er iets van zouden merken en ook dat we als gezin dingen bleven doen. Hieruit vloeiden meteen een aantal oplossingen: zondag was gezinsdag en de tijd tussen 5 en half acht was ook gezinstijd. De studieboeken komen dan pas na 20.00 uur op tafel. Zaterdags plande hij wel eens een studiedag op het werk. Er was dan niemand aanwezig, hij had alles bij de hand en voor de kinderen was het minder moeilijk. Bovendien ging de rest van het gezin dan iets extra leuks doen. Hij heeft zijn hobby's op een heel laag pitje gezet.

Qua huishouden hebben we de hulp gevraagd of ze ook de strijk wilden doen. Maar hij bleef ook de tussendoor-klusjes doen. Iedere man kan een wasmachine aanzetten, een was ophangen of in de droger mieteren, een vaatwasser in- en uitruimen, etc. Ook niet geemancipeerde mannen die om 7 uur thuis komen. Op zaterdagmorgen kan hij net als alle mannen boodschappen halen bij Appie. De eerste keer krijgt hij een briefje mee en de volgende keer kan hij het zelf.

En leuk dat jij 'alles' van de kinderen regelt. Jullie hebben samen kinderen. Vraag je kinderen eens of ze het leuk vinden dat jij altijd alles doet.

Gymtassen, zwemtassen, kleding volgende dag, boterhammetjes smeren, projectdag, speelgoeddag. Dat kan manlief ook regelen (maar is ook maar een paar minuutjes per dag).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.