Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kiki

Kiki

28-03-2012 om 23:05

Ben ik naief of was het gevaarlijk

Vanavond had ik enorme heibel met mijn man. Ik schrok ervan gewoon

Ik reed naar huis toe na het sporten en daar werd voor me een jongen geschept door een scooter die gewoon keihard doorreed
Zijn fiets was helemaal stuk, hij wilde geen aangifte doen en had verder niets.
Dus ik heb die jongen een lift naar huis gegeven, fiets achterin gegooid en hem thuis afgezet.

Toen ik dat vertelde aan mijn man was hij laaiend
"ja dat doe je toch niet, een vreemde jongen in je auto laten. Jij bent zo naïef, je zou een pyromaan nog een vuurtje geven"

Hij was zo ongelooflijk boos dat ik er helemaal stil van was.

Ik heb er totaal niet bij stil gestaan, dus ik zeg nog tegen man dat het een jochie van een jaar of 17/18 was die waarschijnlijk eerder van zijn moeder te horen zou krijgen dat hij nooit met vreemde mensen in de auto moet stappen en wat hij niet in zijn hoofd haalde om mijn lift te accepteren.

Ik heb er nooit bij stil gestaan dat zo'n jochie mij wat zou kunnen aandoen. Ja had natuurlijk wel gekund, maar waarom zou hij dat doen, had hij alsnog lopend verder naar huis gekund.

Hij (mijn man dus) vond het onverantwoord gedrag voor een moeder van drie kinderen en ik vond hem overdrijven. Dat is de status quo nu

Hij zit te mokken in de studeerkamer en ik vraag jullie om een mening

Ben ik nou naïef en had ik dat niet moeten doen of overdrijft mijn man.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Overdreven van manlief

Ik zou hetzelfde doen. Ik ben niet naïef volgens mij en ik ben ook niet gevaarlijk.
Om er nu vanuit te gaan dat iedere jonge vent een potentiële killer of verkrachter is vind ik persoonlijk wel erg ver gaan. Die jongen was zich te barsten geschrokken en zat wellicht in de piepzak om de reactie van thuis. Die gaat jou echt niet iets aandoen lijkt me zo. Ik heb zelf een keer mijn autosleutels aan een omstander gegeven toen ik aan het reanimeren was. Mijn auto stond nogal in de weg (op de weg) en ik heb die jongen gevraagd om hem te verplaatsen. Mijn handtas lag op de voorstoel. Tja, hij had weg kunnen rijden met mijn auto of mijn tas kunnen jatten, maar hij deed het niet. Dat vond ik achteraf wel een beetje naïef en gevaarlijk.
G
G

joep

joep

28-03-2012 om 23:19

Je man moet niet teveel tv kijken

Ik laad ook gerust iemand in mijn auto, zeker als diegene er een beetje zielig uitziet. Daarbij, als je het ongeluk voor je neus ziet gebeuren, kun je heus wel inschatten dat het niet in scene is gezet om in jou auto terecht te komen.

Rosase

Rosase

28-03-2012 om 23:22

Denk het niet

Ik geloof dat ik in dit geval precies hetzelfde gedaan zou hebben. En ik kan me zo goed voorstellen dat die jongen nu ook van zijn moeder op zijn falie krijgt....

Hoewel je man op zich misschien wel een punt heeft, denk ik dat deze jongen in dit geval echt wel iets anders aan zijn hoofd had. Die zat waarschijnlijk de hele weg na te shaken van de klapper die hij net gemaakt had. En het zou toch een trieste wereld zijn als we met zijn allen vinden dat je zo'n kind (want dat is het toch nog steeds) gewoon maar aan zijn lot moet overlaten omdat je aan je eigen veiligheid denkt. Ik geloof niet dat wij in zo'n wereld leven.

Merel

Merel

28-03-2012 om 23:32

Welnee

Wat lief van je om die jongen thuis te brengen! Het zal je eigen kind maar zijn die van zijn sokken gereden wordt en mensen laten hem gewoon aan zijn lot over. Nu zou ik het, mocht het mijn dochter overkomen zijn, fijner vinden dat ze met een vrouw naar huis was gereden, dan dat ze bij een man was ingestapt. (een vrouw voelt voor mij veiliger, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn) en ik denk inderdaad dat die jongen echt na zo'n klapper niet ineens zijn kans schoon zag om jou wat aan te doen of te beroven ofzo.
Dus nee, ik vind de reaktie van je man wat overtrokken, laat hem eens bedenken dat zijn eigen kind van de fiets wordt gereden, wat dan?

Juist aardig van je

Als mijn zoon ooit wordt geschept, dan hoop ik dat iemand zoals jij zo aardig is om hem naar huis te brengen of mij te waarschuwen. Vind het erg dat je man vindt dat je zo'n jongen aan zijn lot moet overlaten. Ik weet niet wat ik gedaan had, misschien zijn ouders gebeld ofzo.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-03-2012 om 23:58

Had het ook gedaan

Ik kan mij de reactie van je man wel voorstellen, het hoort nu eenmaal bij zijn functie-omschrijving en het hoort bij zijn liefde voor jou dat hij zich zorgen moet maken om jouw welzijn en veiligheid, maar zijn reactie is van iemand die er niet bij was en daardoor 'makkelijk praten' heeft.
Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat je zo'n jongen laat staan, omdat hij wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn. Die jongen had de bibbers in zijn lijf en was maar wat blij dat iemand zich over hem ontfermde, reken daar maar op. Vraag eens aan je man of hij ook boos was geworden als het een meisje was geweest.

neteret mut

neteret mut

28-03-2012 om 23:59

17/18 jarige

Ik heb 2 zoons van 18 en die zijn echt wel zo groot en sterk dat ik daar niet tegenop zou kunnen. Op dat gebied heeft je man gelijk. In deze situatie denk ik niet dat er gevaar was, zou als moeder ook blij zijn dat er iemand zich om mijn zoon zou bekommeren. En thuisbrengen of alleen ter plekke iets doen hangt ook van meer factoren af als hoever id hij van huis en hoeveel tijd heb jezelf.

Fiorucci

Fiorucci

29-03-2012 om 07:03

Ook!

Ik zou exact hetzelfde hebben gedaan,Kiki!!

Goed gedaan hoor kiki

Die jongen was net aangereden, da's toch heel wat anders dan als hij stond te liften. Dan zou het nog een vooropgezet plan kunnen zijn. Maar die jongen zal, nog nabibberend van de aanrijding, vast niet ineens denken: nu ik hier toch in deze auto zit ga ik die aardige mevrouw meteen maar even beroven.

skik

Bellefleur

Bellefleur

29-03-2012 om 09:11

Kiki,

Goed gedaan. Met een bijzonder gevolg: deze jongen heeft hulp gekregen op een moment dat hij heel kwetsbaar was. Dat vergeet hij zijn leven niet meer. Hij zal daarom iemand die in nood is sneller helpen. Als je dit niet gedaan had, was het gevoel 'niemand stak een vinger uit' hem de rest van zijn leven bij gebleven.
Twee jaar geleden is mijn zoon van 13 in elkaar geslagen door een paar onbekenden. Toen hij een beetje bijgekomen was vertelde hij me dat hij zich zo blij voelde: een paar onbekenden hadden de politie gebeld, zijn vriend had mij gehaald,en de politie had hem geholpen.
Ik ben het trouwens wel eens met de opmerking hier, dat de boosheid van jouw man te maken heeft met zijn liefde voor jou en jullie kinderen.

krin

krin

29-03-2012 om 09:21

Je man

kan heel goed geschrokken zijn van het idee. En een hoop mensen worden nou eenmaal boos van schrikken. Vergelijk het met de moeder die zo blij is dat het verdwaalde kind terecht is dat ze hem eerst vijf minuten uitfoetert voor ze hem eindelijk in haar armen sluit.
Ik hoop dat ik hetzelfde gedaan zou hebben als jij. Die jongen mag blij met je zijn!

Brianna F

Brianna F

29-03-2012 om 09:50

Triest

Het is toch wel een voorbeeld van de verharding van de maatschappij. Dat je man min of meer wil dat je die knul laat liggen en hard doorrijdt naar huis. Omdat niet iedereen goede bedoelingen heeft, moeten we alles en iedereen wantrouwen? Het is al ver gekomen met de maatschappij, dat we daarbij stil moeten staan als je iemand wil helpen na een aanrijding. Ik vind de opstelling van je man, hoe goed ook bedoelt, heel triest.

Mokken

Sluit me aan bij de rest, natuurlijk had je die jongen niet zo kunnen laten staan. Zit je man nog steeds te mokken? Hij heeft er inmiddels een nachtje over kunnen slapen. En als hij nog steeds mokt, is hij dan nog altijd echt boos of heeft hij moeite om toe te geven dat hij waarschijnlijk toch wat onnodig heftig reageerde?

Chris

Goed gedaan

.. Dat zeker.
Doet me wel senken aan het draadje in ouderschap over jet slaapfeestje bij een vader die misschien zijn dochtertje heeft misbruikt.

Uit je principe/ideaal steun je zo iemand die wrs vals beschuldigd is, maar gevoelsmatig wringt het toch voor een aantal ouders om hun kind daarheen te gaan.

Ik denk als het om jezelf gaat, je roekelozer bent.
Mijn ervaring:
Ik nam gistermiddag een lifter mee door een afgelegen stuk naar ons dorp. In dit land is liften normaler dan in NL.
Heb wel mijn tas weggestopt achter de stoel. Intussen had ik zoon en zijn vriendje achterin.. En die jongen rook een beetje naar drank. Hij was wel aardig maar nee, het voelde toch niet goed, zeker toen hij een compliment gaf dat ik er jong uitzag (ik haat het als mannen dat soort dingen zeggen!).

Niets gebeurd verder en ik heb hem uren op een bus wachten bespaard. Maar wel risico genomen, zeker met andermans jochie achterin. Dat doe ik dus toch maar niet meer.
Mijn man begrijpt het wel en hij wordt niet kwaad.

Primavera

Primavera

29-03-2012 om 11:44

Ik geef juist geregeld liften

Ik weiger in een wereld te leven waar je zo argwanend moet zijn dat je als vrouw zijnde voor je eigen veiligheid iedereen aan zijn lot over moet laten. Ik stop voor ongelukken om hulp te bieden, geef mensen een lift en heb zelf eens een keertje een wildvreemd vietnamees meisje onderdak gegeven die op het verkeerde station gestrand was.
Ik heb ook een keertje aan niet één jongen, maar 6 koreaanse jongeren een lift naar het station gegeven. Ze hadden de laatste bus gemist en vroegen me welke kant het hoofdstation uit was en of dat ver lopen was. Ze hadden hun trein nooit kunnen halen en aangezien ik toevallig met onze 7-persoons auto was heb ik de hele boel maar ingeladen. Ik kreeg nog een leuk bedankkaartje ook.
Een andere keer stopte ik in de stromende regen voor twee vrouwen die stonden liften en pas toen ik gestopt was merkte ik dat het prostituees waren. Toch maar ingeladen en het gesprek was een reuze interessant kijkje in hun harde leven. Ze waren blij verrast dat er nog een auto gestopt was die hun even naar een café verderop bracht zodat ze even konden bijwarmen. Ik kreeg als laatste nog het advies om mijn haar vooral nooit af te laten knippen, daar hielden mannen niet van. Ok, was ik toch al niet van plan
De enige keer die wat minder afliep was die keer midden in de nacht op een verlaten donkere buitenweg. Er stond een auto met pech op een beroerde plaats en het is levensgevaarlijk om daar langs de weg te lopen. Ik was er al voorbij toen ik me bedacht dat het onwaarschijnlijk was dat daar die nacht nog een auto langs zou komen. Dus ben ik omgedraaid om te vragen of hij hulp nodig had. Dat had ik misschien beter niet kunnen doen.
De man was blij verrast dat er nog iemand gestopt was en verbaasd dat het een vrouw betrof. Hij vroeg of hij even mijn mobiel kon gebruiken om zijn vriendin te bellen dat ze hem op kwam halen, want de zijne was stuk, leeg of weet ik niet meer. Helaas was die vriendin al bijzonder boos dat meneer voor de zoveelste keer niet op kwam dagen. Ze geloofde er geen barst van dat zijn mobiel het niet deed, want volgens haar zette hij die expres uit zodat hij ongestoord vreemd kon gaan. Jaja autopech en waarmee belde hij nu dan? Nou met het mobiel van een meisje wat gestopt was... Wàt! Een VROUW, die in haar eentje zou stoppen op die tijd op een donkere weg? Haar neus! Ik was gewoon zijn minnares en nu ze gestrand waren en haar nodig hadden kwam hij met van die overduidelijke K*t-smoesjes aan...
Ze tetterde zo hard dat ik haar zelfs van een afstandje allemaal kon horen. Ik heb de furie maar niet meer afgewacht om haar te trachten te overtuigen dat ik die man heus die nacht voor het eerst gezien had. Ik heb geen idee wat hij verder op zijn kerfstok had en of de argwaan van z'n vriendin verder een reden had. Maar die keer, was hij in ieder geval echt onschuldig. Geen idee hoe het verder afgelopen is, maar ik heb er toch het gevoel aan overgehouden dat ipv een helpende hand te bieden ik die keer geheel onbewust net het laatste zetje in een relatiecrises heb gegeven. Vrouwelijke automobilisten horen kennelijk niet te stoppen voor jongemannen in nood en zeker niet 's nachts of afgelegen weggetjes, dat is te ongeloofwaardig.
Groeten Primavera

Maylise

Maylise

29-03-2012 om 11:53

Ook

Ik geef ook af en toe wel eens een lift aan iemand als dat zo uitkomt. Ja, er gebeuren soms hele erge dingen in de wereld maar ik weiger mijn leven door angst te laten leiden. De wereld wordt er ook niet veiliger op als mensen zich door angst laten leiden en daardoor minder bij elkaar betrokken zijn.
In dit geval vind ik het echt volkomen normaal dat je betreffende jongen even hebt thuis gebracht. Er is misschien een minimaal risico maar als je dat incalculeert dan kan je dus nooit meer iets doen.
Dit risico lijkt me trouwens verwaarloosbaar in dit geval.
Ik vind dus dat je de juiste keuze hebt gemaakt,

Rafelkap

Rafelkap

29-03-2012 om 12:03

Ook

Je hebt ook mijn zegen. Ik heb dan wel geen auto, maar ik zou ook op mijn eigen intuitie vertrouwen, of die jongen nou een kleuter is, 17 of een volwassene. Mijn ouders hebben vroeger eens twee mensen die met een auto in het water terecht waren gekomen een lift gegeven naar het ziekenhuis. Zoiets doe je toch.
Jouw man mag jou wel wat meer als volwassene zien, jij loopt niet in 7 sloten tegelijk. Er kan altijd wel wat gebeuren. De ouders van die jongen (en dat kind zelf) zullen erg blij zijn dat je dat voor ze hebt kunnen doen.

En nog een

Kiki, ik geef je ook helemaal gelijk.

Hebben jullie zoons trouwens? Er staat me iets van bij van wel. Kan je man zich indenken dat zijn eigen zoon eerst van de sokken wordt gereden en vervolgens aan zijn lot overgelaten?

En mokkende mannen ...zucht. Waar toch het idee vandaan komt dat vrouwen emotioneelzouden zijn en mannen rationeel is me werkelijk een raadsel. Voordeel van een mokkende man is dan wel weer dat wie mokt, niet zeurt

Groeten,

Temet

costa

costa

29-03-2012 om 12:11

Goed van jou

Je hebt de aanrijding zien gebeuren, ik denk inderdaad ook dat die jongen zich rot geschrokken is en blij was dat jij hem een lift gaf. Had ik ook gedaan (denk ik en hoop ik). Je man is waarschijnlijk erg geschrokken en heeft alle vreselijke dingen-die-hadden-kunnen-gebeuren langs zien komen in z'n hoofd?
Hebben jullie er inmiddels over kunnen praten? En hoe is het met die jongen afgelopen of weet je verder niets van hem?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-03-2012 om 12:58

Gale

Meisjes kunnen alles zijn, alleen zit dat niet in het verwachtingspatroon. Waarom zou je meisjes rücksichtlos vertrouwen en is een jongen van 17 automatisch een gevaar? Dat is een vooroordeel/aanname. En als dat vooroordeel op gaat spelen nadat er een ongeluk is gebeurd ben je niet goed bezig denk ik. Maar daar waren we het al over eens

Goed gedaan kiki

ik heb kinderen in die leeftijd en ik zou maar wat blij zijn met zo iemand als Kiki.
ik vind jouw man heel weinig empatisch,en ik vraag me af,heeft hij slechte ervaringen waardoor hij nu zo verschrikkelijk boos wordt?
of is hij altijd al zo *hard* geweest?
ik zou hem ook de vraag stellen:hoe hij over deze situatie zou denken als zijn eigen zoon aangereden wordt?

effe-anoniem

effe-anoniem

29-03-2012 om 13:25

Kiki

Je hebt het prima gedaan.Ik zie dit als behulpzaam en absoluut niet als naief.
Ik ben als jong meisje verkracht,ik vind het nog steeds eng om alleen te zijn met een onbekende man.Ik probeer dus zo weinig mogelijk risico te nemen.Ik zal ook nooit een lifter meenemen.Maar wat jij gisteren gedaan hebt zou ik ook gedaan hebben.Net als andere al zeggen,stel je voor dat dit een kind van jou was en iedereen liet hem aan zijn lot over.Ik ging een keer op een ochtend naar de stad,ik zie een knul van een jaar of 18,19 de straat uitrennen en net voor hem reed de bus weg.Toen heb ik hem ook meegenomen,dat doe je toch gewoon.Dat zie ik weer anders dan een lifter langs de kant van de weg.
Hoe is het nu met je man??Ik word zelf ook altijd even boos als ik schrik.Maar dat is altijd snel weer over.Als je man nog steeds zijn standpunt vasthoud,dan snap ik het niet.Stel je voor dat iedereen zo zou denken en een ander aan zijn lot overliet.
En als ik zo nadenk heb ik wel meer gedaan op vertrouwen van een ander,dingen die als je er ver over nadenkt allemaal fout had kunnne aflopen,jatten auto,baby meenemen enz.
Mijn man heeft het wel een keer meegemaakt.Hij wilde goed doen,het was stormachtig weer en hij zag een jongen die nog een heel eind moest lopen,knul was een jaar of 14,mijn man stopte en vroeg of de jongen mee wilde rijden,maar de jongen deed het niet,want hij mocht niet met vreemde mee van zijn ouders,mijn man was echt beledigd,maar ik snapte het wel.
Maar Kiki,als mijn kinderen ooit iets overkomt hoop ik dat er mensen als jou in de buurt zijn en niet zoals je man.

tonny

tonny

29-03-2012 om 14:21

Als die jongen mijn zoon was geweest

was ik heel blij geweest met jouw behulpzaamheid. Super dat je hem geholpen hebt, het was een knap vervelende situatie en ik hoop dat die scooterberijder tot zijn positieven komt - die was strafbaar bezig!

Hoe komt je man erbij te beweren dat zo'n gestrande fietser gevaarlijk zou zijn - ik snap echt niet hoe hij daarbij komt.

Guinevere

Guinevere

29-03-2012 om 16:16

Natuurlijk doe je dat

Ik had hetzelfde gedaan. Hoewel, er past geen fiets achterin mijn auto.
Eén keer heb ik een vreemde man meegenomen in mijn auto, een oude Marrokaanse man die eenzaam bij een afgesloten bushalte in the middle of nowhere stond te wachten of er misschien toch een bus kwam. Ik was er al voorbij maar ben omgedraaid. Hij bleek de taal nauwelijks machtig, stond daar kennelijk al heel lang te wachten. Ik heb een omweggetje gemaakt om hem naar de moskee in naburig dorp te brengen. Tot tranen geroerd was die man.

krin

krin

29-03-2012 om 16:36

Benieuwd

Wat je man gedaan zou hebben als hij mijn man was geweest, die keer dat ik, alleen op pad, om twaalf uur 's nachts op een industrieterrein uit de auto stapte om een vrachtwagenchauffeur de weg te helpen vinden.
Dat vond ik achteraf zelf ook niet zo heel slim. Al was die man echt gewoon de weg kwijt en verder niets.

dc

dc

29-03-2012 om 17:52

Ik zou het ook doen

Ik vind je niet naief, ik vind het normaal dat je iemand helpt die duidelijk in nood is!

Petr@

Petr@

29-03-2012 om 18:08

Ik hoop

dat mijn zonen mensen als jij tegenkomen als ze in nood verkeren!
(En ik zou het zelf ook gedaan hebben.)

En toch

beetje afhankelijk van de jongen die je treft denk ik. Ik heb eens geheel per ongeluk en buiten mijn schuld om een oude man in scootmobiel aangereden. De kleinkinderen die daarop af kwamen waren dermate agressief, dat ik blij was me te kunnen verschuilen in het aangesnelde politiebusje, terwijl opa in de ambulance lag. Ik bedoel maar, zo vanzelf sprekend is het niet altijd dat het slachtoffer ook erg slachtofferig is.
Had iedereen hem ook meegenomen als hij een grote mond had gehad?

Tsja

Silone, wat erg! Ik snap wat je bedoelt. Wat zul jij je rot gevoeld hebben! Hoe is dat afgelopen?
Ik denk natuurlijk ook dat Kiki het juiste heeft gedaan. Zoals iemand al zei, deze jongen onthoudt dit. En ik hoop ook dat mijn jongens zo iemand als Kiki tegenkomen als er ooit zoiets gebeurt. Die knullen hebben vaak geen enkel krediet, als ze op een scooter rijden. Laatst was ik ook getuige van een ongeluk, knul op scooter rijdt meisje van een jaar of 10 aan. Het gebeurde voor mijn ogen, hij reed niet hard en kon er echt niets aan doen. het arme kind stak ineens dwars over, tussen 2 geparkeerde auto's door. Godzijdank had ze niets maar oma en andere omstanders gingen toch tekeer tegen hem. En hij was zo'n puisterig exemplaar van 16, met slungelige ledematen. Niet erg aantrekkelijk, zoals ze kunnen zijn op die leeftijd. Ik had het zo met hem te doen! Ik heb me een beetje over hem ontfermd en weet zeker dat z'n moeder me dankbaar is want het joch wist van ellende niet wat hij moest doen.
Ach ja die jongens toch. Ik had niet zoveel gevoel voor ze tot ik zelf 2 zoons kreeg.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-03-2012 om 21:09

Silone

wat een vreemde vergelijking maak jij. De man van jouw aanrijding wás toch slachtoffer door jouw onoplettendheid? Of deed hij alsof?
Bij de jongen die Kiki meegenomen heeft waren geen agressieve familieleden, anders had Kiki hem ook niet mee hoeven nemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.