Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ben ik nou de enige zeurpiet (voetbal)?


EmmaT schreef op 14-12-2022 om 23:48:

Ik heb tot een half jaar geleden in West gewoond en ik weet precies waar je het over hebt. Nu woon ik ergens in het Gooi en geloof me, het knalt hier ook. Al is het veel minder dan in West. En niet alleen vanavond, maar al sinds half november. Ik denk dat er in deze tijd van het jaar gewoon veel meer vuurwerk binnen handbereik is. En ja, ik snap wel dat die jongens naar buiten gaan. En nee, natuurlijk mag je niet lelijk doen tegen agenten. Dat weten we allemaal. En ik snap ook de voorzorgsmaatregelen van de gemeente Amsterdam, en ik snap zelfs nog beter dat buurtbewonders daarvan balen. En toch vind ik de commotie nu over het feit dat het Marokkanen zijn zwaar over de top. Met Ajaxrellen hoor je dit veel minder.

Wow,  wat een foute post. Lelijk doen tegen agenten? Heb je het nieuws wel gevolgd? Dit zijn niet zomaar wat vervelende jochies, hier wordt in grote getalen vernield, bedreigd en geweld gepleegd. Agenten worden bestookt met zware explosieven, waardoor ze grote risico's lopen. Zijn gewoon mensen zoals jij en ik hoor. Die kinderen en ouders hebben. En dat is meerdere steden tegelijk. Ik vind het verschrikkelijk. Je ziet dit vrijwel nooit met EK's of WK's. En het is niet alleen in Nederland he! In België waren er 10.000 agenten op de been. Dit kun je op geen enkele manier goed praten. Zeker niet door te vingerwijzen naar andere 'supporters'. Tuurlijk schaam je je dood als 'fans' van een Nederlandse club zich ergens misdragen. En zeker zijn er vuurwerk en vernielingen bij Ajax of feijenoord. Dat is heel fout. Maar dat doet helemaal niks af aan het feit dat dit verschrikkelijke rellen zijn. Op geen enkele manier te verzachten of vergoeielijken. Het wijst op een groot probleem. 

Waterkanonnen mag de politie alleen inzetten met toestemming van de burgemeester. Die toestemming was er de afgelopen weken niet (van gisterenavond weet ik het niet). 

Al jaren verbaas ik mij over het feit dat de politie wordt ingezet bij sportwedstrijden.
Het is doordat mensen op deze manier omgaan met hun emoties dat voor mij de lol er af is. Er gaat enorm veel belastinggeld naar toe, terwijl het in mijn ogen veel beter aan andere dingen uitgegeven zou kunnen worden.
Kortom, ik ben ook zo'n zeikerd die het niet begrijpt

Het verschil is toch wel dat er hier gereld wordt terwijl we A niet in Marokko zijn en B niet tegen Marokko speelden. En dan toch hier rellen. Rellen tussen voetbalclubs vindt toch meestal plaats op de plek waar er gevoetbald wordt (ook niet oké).

Bovendien fascineert het mij ook dat heel veel Marokkaanse jongeren, die hier in Nederland zijn geboren en opgegroeid, evenals hun ouders, zich meer verbonden voelen met Marokkaanse elftal dan met het Nederlandse. Een land waar ze wonen, werken/naar school gaan en een toekomst hebben tegenover een land die ze alleen kennen van vakanties en familiebezoeken maar waar geen toekomst voor hen ligt. Zal wel iets met identiteit zijn.

Rhonda, kom op, het gaat in kranten en op tv al weken naast voetbal vooral over voetbalrellen, dus hoezo "ben ik nou de enige zeurpiet"? 

Ja, het is ontzettend vervelend, en nee, men heeft de oplossing nog niet gevonden. Ook niet na wekenlange nationale discussie, vele krantenartikelen, en een geweldig lied van Even Tot Hier (voor wie het nog niet kent, zoek op "Mocro Zege").

We zijn er trouwens nog niet hè mensen, als ik het goed heb moeten ze zaterdag tegen Kroatië om de 3e plaats. Dat is om 16 uur, zie ik, dus klaar tegen zessen, verlenging daargelaten. Dat komt voor winkeliers en horeca in de risicogebieden slecht uit, 20 uur was beter geweest. 

Pief schreef op 15-12-2022 om 06:12:

[..]

Wow, wat een foute post. Lelijk doen tegen agenten? Heb je het nieuws wel gevolgd? Dit zijn niet zomaar wat vervelende jochies, hier wordt in grote getalen vernield, bedreigd en geweld gepleegd. Agenten worden bestookt met zware explosieven, waardoor ze grote risico's lopen. Zijn gewoon mensen zoals jij en ik hoor. Die kinderen en ouders hebben. En dat is meerdere steden tegelijk. Ik vind het verschrikkelijk. Je ziet dit vrijwel nooit met EK's of WK's. En het is niet alleen in Nederland he! In België waren er 10.000 agenten op de been. Dit kun je op geen enkele manier goed praten. Zeker niet door te vingerwijzen naar andere 'supporters'. Tuurlijk schaam je je dood als 'fans' van een Nederlandse club zich ergens misdragen. En zeker zijn er vuurwerk en vernielingen bij Ajax of feijenoord. Dat is heel fout. Maar dat doet helemaal niks af aan het feit dat dit verschrikkelijke rellen zijn. Op geen enkele manier te verzachten of vergoeielijken. Het wijst op een groot probleem.

Tuurlijk heeft ze dat niet gelezen. Waarom zou ze ook? Ze kan de racisme kaart weer trekken en dat maakt voor haar de rest niet relevant. 


Daar wordt ik misschien nog wel meer treurig van dan dan van deze rellen. 

Elpisto schreef op 15-12-2022 om 09:35:

[..]

Tuurlijk heeft ze dat niet gelezen. Waarom zou ze ook? Ze kan de racisme kaart weer trekken en dat maakt voor haar de rest niet relevant.


Daar wordt ik misschien nog wel meer treurig van dan dan van deze rellen.

Niet treurig worden Elpisto, en al helemaal niet om iets wat ik schrijf. Ik concludeer dat wij niet helemaal dezelfde mening zijn toegedaan. Daar is het hier een forum voor. Ik lees overigens meer dan jij denkt, maar dit terzijde.

Ik vind dat Temet hierboven eea goed verwoordt.

Ik weet niet hoor, maar ik heb nog nooit zulke onsportieve fans gezien. Ook in de wedstrijd tegen Portugal (de andere heb ik niet gezien dus weet niet hoe het toen was): Iedere seconde dat de tegenstander aan de bal was een gigantisch fluitconcert. 

Je eigen team aanmoedigen, helemaal prima. En een keertje fluiten als de tegenstander heel stom of vervelend doet, tuurlijk. Maar dit? Heel onaangenaam vond ik het. 

MRI

MRI

15-12-2022 om 12:26

Jippox schreef op 15-12-2022 om 11:14:

Ik weet niet hoor, maar ik heb nog nooit zulke onsportieve fans gezien. Ook in de wedstrijd tegen Portugal (de andere heb ik niet gezien dus weet niet hoe het toen was): Iedere seconde dat de tegenstander aan de bal was een gigantisch fluitconcert.

Je eigen team aanmoedigen, helemaal prima. En een keertje fluiten als de tegenstander heel stom of vervelend doet, tuurlijk. Maar dit? Heel onaangenaam vond ik het.

Ja ik vind rellende voetbalsupporters altijd vervelende jongetjes. En vaak zijn het niet eens voetbalsupporters maar gewoon jongens die willen rellen. Altijd vervelend, van welke nationaliteit ook. 

Fruitijsje schreef op 15-12-2022 om 07:08:

Al jaren verbaas ik mij over het feit dat de politie wordt ingezet bij sportwedstrijden.
Het is doordat mensen op deze manier omgaan met hun emoties dat voor mij de lol er af is. Er gaat enorm veel belastinggeld naar toe, terwijl het in mijn ogen veel beter aan andere dingen uitgegeven zou kunnen worden.
Kortom, ik ben ook zo'n zeikerd die het niet begrijpt

Politie wordt niet ingezet bij sportwedstrijden, alleen bij voetbalwedstrijden.

Bij geen enkele andere sport hoor je dit soort rellen.

Begrijp ook niet waarom de kosten voor politie bij voetbalwedstrijden niet op de voetbalclubs verhaald worden.

Jippox schreef op 15-12-2022 om 11:14:

Ik weet niet hoor, maar ik heb nog nooit zulke onsportieve fans gezien. Ook in de wedstrijd tegen Portugal (de andere heb ik niet gezien dus weet niet hoe het toen was): Iedere seconde dat de tegenstander aan de bal was een gigantisch fluitconcert.

Je eigen team aanmoedigen, helemaal prima. En een keertje fluiten als de tegenstander heel stom of vervelend doet, tuurlijk. Maar dit? Heel onaangenaam vond ik het.

Ja dat vond ik ook. De Argentijnen deden dat ook. 

Mamajome schreef op 15-12-2022 om 12:27:

[..]

Politie wordt niet ingezet bij sportwedstrijden, alleen bij voetbalwedstrijden.

Bij geen enkele andere sport hoor je dit soort rellen.

Begrijp ook niet waarom de kosten voor politie bij voetbalwedstrijden niet op de voetbalclubs verhaald worden.

Daar heb je toch niks aan bij een WK? Bij de competitie wel natuurlijk, maar dan kun je ook maatregelen nemen. Bv spelen zonder uitpubliek. Maar tegen deze rellen kun je niks beginnen. 

Nee klopt. Bij EK/WK heb je hier niets aan. Maar wellicht wel met zoiets een start maken bij competitie wedstrijden. 
Waarom kunnen fans van andere sporten wel hun team/land aanmoedigen zonder te rellen/vernielingen te plegen en voetbal’fans’ niet….

MRI schreef op 15-12-2022 om 12:26:

[..]

Ja ik vind rellende voetbalsupporters altijd vervelende jongetjes. En vaak zijn het niet eens voetbalsupporters maar gewoon jongens die willen rellen. Altijd vervelend, van welke nationaliteit ook.

Absoluut! Alleen doet afkomst er hier wel degelijk toe. Blijkbaar is er enorme binding met het moederland. Meer dan met Nederland. En bovendien komt die binding enorm negatief tot uiting. Met veel agressie. 

Pief schreef op 15-12-2022 om 12:46:

[..]

Absoluut! Alleen doet afkomst er hier wel degelijk toe. Blijkbaar is er enorme binding met het moederland. Meer dan met Nederland. En bovendien komt die binding enorm negatief tot uiting. Met veel agressie.

Het is een deel dat zich zo uit. En die verpesten het voor de grote groep die vooral een leuk (straat)feest wilden. Dat is jammer want het beeld wordt zo bevestigd.

Binding Moederland, daar zeg je wat. Ik vraag me af of de binding zo groot is of dat er dat het een diep verlangen is naar binding. Wat ik begrijp van een vriendin (half Marokkaans en half Nederlands) dat, bijvoorbeeld tijdens de zomer maanden, als veel Nederlanders met Marokkaanse roots hun vakantie doorbrengen in Marokko, zij ook daar moeilijk aansluiting vinden. Dat gaat vooral op, zegt zij, als het jongelui zijn die met merkkleding, de disco's bezoeken, alcohol drinken, flaneren over de straten en stranden, zich verplaatsen in dure (huur)auto's of met sjieke taxi's. Die worden gezien als verwend, over het paard getild, etc..



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.