Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ben ik nou de enige zeurpiet (voetbal)?

Hier in Amsterdam zijn vandaag bussen en trams omgeleid vanaf 19.15 - 01.00 uur omdat er in Qatar een voetbalwedstrijd met de Marokkaanse ploeg is. Ook winkeliers hebben eerder hun winkels gesloten, dag omzet, daar ga je vanwege een voetbalwedstrijd! De gemeente verwacht straatfeesten, wat me een eufemisme lijkt voor grootschalige vernieling en provocatie. Ik zie dat Marokko heeft verloren, ik hoor politie af en aan rijden, ik hoor vuurwerk en net een keiharde knal en waarschijnlijk is morgen op AT5 te zien wat er nu weer vernield is. 
Ben ik nou de enige zeikerd die dit niet normaal vindt? Waarom kunnen ze geen waterkanonnen en traangas inzetten? Ze weten sinds de eerste wedstrijd dat er relschoppers hun kans schoon zien. 


Tja, voetbalhooligans bestaan al jaren. Gesloopte treinstellen, knokpartijen en vernielingen zijn niet iets nieuws. Ik vermoed dat je niet de enige bent die dit niet normaal vindt, gelukkig maar. 

Ik vind dat ook niet normaal. Dat mensen, bedrijven en ondernemers zich aanpassen aan mogelijke rellen (winkel dicht, bussen omleiden) snap ik nog wel vanuit oogpunt van veiligheid van zichzelf, personeel en materieel, maar het is zeer triest dat het nodig is.
Wat mij betreft mag dit gedrag heel hard aangepakt worden. Ze hebben blijkbaar een reden nodig om te rellen. Winst of verlies maakt blijkbaar niet eens uit.
Het probleem met dit soort situaties is dat je het vaak wint als je met veel bent, in ieder geval veel meer dan er politie beschikbaar is. Dat was met de avondklokrellen ook zo. Iets met de macht van de massa of zo.

Als jij een zeikerd bent, ben ik er ook eentje. Nee, totaal niet normaal! Ik hoor overig helemaal niets maar kennelijk zitten we hier niet in de route.

Wat betreft die waterkanonnen: het vriest dus dat lijkt me voor extra complicaties zorgen. Toch wel heel zielig als je jatten eraf vallen door bevriezing. 

wil40 schreef op 14-12-2022 om 22:43:

Tja, voetbalhooligans bestaan al jaren. Gesloopte treinstellen, knokpartijen en vernielingen zijn niet iets nieuws. Ik vermoed dat je niet de enige bent die dit niet normaal vindt, gelukkig maar.

Precies, oud verhaal, maar nu het Marokkanen zijn zijn de rapen gaar.

EmmaT schreef op 14-12-2022 om 22:47:

[..]

Precies, oud verhaal, maar nu het Marokkanen zijn zijn de rapen gaar.

Nee.. dat is het dus niet. Als je verliest en relt, dat snap ik nog. Als je wint en dan al relt, wat is er mis met je? Logisch dat men zich zorgen maakt over de rellen na verlies. 

Ik snap het niet. Leg het me anders uit. 

Tja, normaal zijn het Feijenoorders. Er loopt nogal wat asovolk tussen die voetbalfans.

Rhonda

Rhonda

14-12-2022 om 23:03 Topicstarter

ja hoor gooi het maar op racisme zonder het woord te noemen. Ik ben zelf een buitenlander trouwens. 
Het gaat mij niet om de Marokkanen hoewel ik me daar nu dood aan erger. Eerst waren de voetbalrellen rond het stadion bij de wedstrijd, nu zijn er meerdere plekken in Nederland, waar nu niet gevoetbald wordt,  waar vernielingen zijn. En het gaat maar door, het blijft maar knallen. 
waterkanon leek me nou juist wel leuk, allemaal bevroren mannetjes die buiten lopen. Is ook meteen het vuurwerk nat. Komt nog bij dat vuurwerk sowieso verboden is, dus waarom dat niet kan worden afgepakt is me een raadsel. Waarschijnlijk omdat er te weinig politie beschikbaar is en zij natuurlijk ook hun leven niet willen wagen. 

Rhonda schreef op 14-12-2022 om 23:03:

ja hoor gooi het maar op racisme zonder het woord te noemen. Ik ben zelf een buitenlander trouwens.
Het gaat mij niet om de Marokkanen hoewel ik me daar nu dood aan erger. Eerst waren de voetbalrellen rond het stadion bij de wedstrijd, nu zijn er meerdere plekken in Nederland, waar nu niet gevoetbald wordt, waar vernielingen zijn. En het gaat maar door, het blijft maar knallen.
waterkanon leek me nou juist wel leuk, allemaal bevroren mannetjes die buiten lopen. Is ook meteen het vuurwerk nat. Komt nog bij dat vuurwerk sowieso verboden is, dus waarom dat niet kan worden afgepakt is me een raadsel. Waarschijnlijk omdat er te weinig politie beschikbaar is en zij natuurlijk ook hun leven niet willen wagen.

Ik ook, dus?

Philou schreef op 14-12-2022 om 22:50:

[..]

Nee.. dat is het dus niet. Als je verliest en relt, dat snap ik nog. Als je wint en dan al relt, wat is er mis met je? Logisch dat men zich zorgen maakt over de rellen na verlies.

Ik snap het niet. Leg het me anders uit.

Google eens op Ajaxfans en vuurwerk. En verder: als je half december een wereldcup organiseert in een veel te warm land dan heb je echt een probleem als je denkt dat ze dan hier alleen maar braaf binnen bij de kachel blijven met sterretjesvuurwerk.

Ik vind het oprecht jammer dat Marokko verloor van Frankrijk. 

Supporters Marokko verwerken verlies in bijtende kou, hier en daar wat vuurwerk - https://nos.nl/l/2456434

Het valt dus allemaal wel mee op dit moment. Als Ajax verliest is het erger.

Rhonda

Rhonda

14-12-2022 om 23:35 Topicstarter

zal best Emma dat dit op de NOS-site staat maar ik woon in Amsterdam-west en hoor nog steeds vuurwerk. De kou zal wel helpen dat er minder mensen naar buiten zijn gekomen. 

eh, waren er nog meer rellen na gewonnen wk wedstrijden dat je weet? 
En zijn er dan rellen na een mooie gewonnen wedstrijd? En dan heel ver weg van het stadion.. Ik denk dat als er geen rellen waren, tante Truus en ome Harry mee gefeest zouden hebben. 

Ik had ingezet op winst van Marokko en had dat nu een hele mooie verrassing geweest. 

Ik heb tot een half jaar geleden in West gewoond en ik weet precies waar je het over hebt. Nu woon ik ergens in het Gooi en geloof me, het knalt hier ook. Al is het veel minder dan in West. En niet alleen vanavond, maar al sinds half november. Ik denk dat er in deze tijd van het jaar gewoon veel meer vuurwerk binnen handbereik is. En ja, ik snap wel dat die jongens naar buiten gaan. En nee, natuurlijk mag je niet lelijk doen tegen agenten. Dat weten we allemaal. En ik snap ook de voorzorgsmaatregelen van de gemeente Amsterdam, en ik snap zelfs nog beter dat buurtbewonders daarvan balen. En toch vind ik de commotie nu over het feit dat het Marokkanen zijn zwaar over de top. Met Ajaxrellen hoor je dit veel minder. 

Rhonda schreef op 14-12-2022 om 23:35:

zal best Emma dat dit op de NOS-site staat maar ik woon in Amsterdam-west en hoor nog steeds vuurwerk. De kou zal wel helpen dat er minder mensen naar buiten zijn gekomen.

Zie AT5;100 man. Blijkbaar niet koud genoeg.

Ik vind het ook niet normaal. Ook niet als het Ajax fans zijn. Helaas trekt voetbal toch veel aso publiek, of het gaat om landenwedstrijden of clubs. 
Een paar jaar geleden hadden Feyenoord fans in Rome van alles vernield, echt vreselijk. Dat komt te vaak voor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.