Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

fladderbeestje

fladderbeestje

06-01-2010 om 15:44

Ben niet gauw ontroerd, maar nu...

Ik kreeg gisteren een mailtje van de vriend van een vriendin, met wie ik dezelfde interesses deel (we zouden een mooi triootje kunnen vormen! ). Het is een clip van de winnares van "Ukraine’s Got Talent", Kseniya Simonova (24).
Misschien is die al gepost, in dat geval: sorry. En anders: lees, kijk en huiver.

Vertaling van de mail:
Kseniya maakte een serie tekeningen op een verlichte zandtafel met als onderwerp hoe gewone mensen geraakt werden door de Duitse bezetting in de Tweede Wereldoorlog. Haar talent is bijna hypnotiserend om naar te kijken.

De beelden, die op een groot scherm werden geprojecteerd, ontroerden veel mensen in het publiek tot tranen toe. Ze won de hoofdprijs van ca. 75.000 pond.

Ze begint met een scene waarin een stelletje hand in hand op een bankje onder een sterrenhemel zitten, maar dan verschijnen oorlogsvliegtuigen die het gelukkige schouwspel wreed verstoren.

Het beeld wordt vervangen door het gezicht van een huilende vrouw, maar dan komt er een baby en de vrouw lacht weer. Vervolgens keert de oorlog terug. Het beeld wordt een chaos, waaruit het gezicht van een jonge vrouw tevoorschijn komt, die snel veranderd in een oude weduwe met een gerimpeld, bedroefd gezicht.

Daarna verandert het beeld in een monument voor een Onbekende Soldaat. Er verschijnt een venster doorheen, alsof de kijker vanuit een huis naar het monument kijkt.

In de slotscene verschijnen een moeder en een kind binnen en een man buiten, terwijl hij zijn handen tegen het raam drukt en afscheid neemt.

"De Grote Patriottische Oorlog" zoals de oorlog in de Oekraïne wordt genoemd, kostte één op de vier mensen het leven; in een populatie van 42 miljoen inwoners kwamen er 11 miljoen om.

Kseniya Simonova zegt: "Ik vind het erg moeilijk om met papier en potloden of kwasten te werken, maar zand en vingers passen helemaal bij mij. Het kunstwerk, vooral de delen met de oorlog als onderwerp, bracht sommige mensen in het publiek aan het huilen. En een groter compliment bestaat vast niet."

Hier de url:


http://www.youtube.com/watch_popup?v=vOhf3OvRXKg

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petr@

Petr@

06-01-2010 om 16:17

Kippenvel

en tranen in mijn ogen, m.n. door de ontroerde mensen.
Wat schrijft zij aan het eind op de tekening, weet jij dat Fladderbeestje?

Mooi

wat ontzettend knap wat zij deed. Ik ben onder de indruk.
En wat jij verteld Ardennen, klinkt afschuwelijk. Wat een leven voor een gezin. Eigenlijk ben je dan geen gezin meer met elkaar, vind ik. Afschuwelijk voor de ouders, het broertje maar ook voor het zusje.

groetjes van Purk

Bastet

Bastet

07-01-2010 om 07:16

Ardennen

Ik heb het ook gezien,bij oprah,afschuwelijk..
Bastet

Stil

Wat een kunst.....! Wat een pracht!!!
Wat ontroerd ben ik door wat ze tekent en wat ze doet....!!
Dank je wel, Fladderbeestje, ik had het nog niet gezien en ik had het niet willen missen.

Rieke

Rieke

07-01-2010 om 21:12

Wat een talent!

Mooi filmpje zeg, prachtig om te zien hoe ze met 10 vingers tegelijk een hele wereld opent. Geweldig!! Hoe kom je erop om zoiets te doen?? En ontroerende beelden. Mooi!

Tango

Tango

08-01-2010 om 17:22

Ook een programma

Gisteravond was er bij de EO een programma waar ik ook nog steeds van onder de indruk ben. Het ging over kinderen die van hekserij werden beschuldigd in een Afrikaans land (Nigeria uit mijn hoofd gezegd, weet het niet zeker). Echt vreselijk wat die kinderen allemaal werd aangedaan.

Boek 'wat is de wat'

Fladder, ik kende het filmpje al maar heb hem nog een keer bekeken. Zo bijzonder!

Ardennen, wat verschrikkelijk. Kan me voorstellen dat je er over gedroomd hebt. Soms grijpt iets je zo aan.

Op dit moment ben ik een boek aan het lezen: 'Wat is de Wat? van Dave Eggers (http://www.dizzie.nl/b_10843_Wat-is-de-Wat.php)
Ik word zo ontzettend gegrepen door dit boek! Het is een biografie van Valentino Achak Deng waarbij hij vertelt over de burgeroorlog in Soedan en hoe hij als jongetje jarenlang (lopend!) op de vlucht is met duizenden andere vluchtelingen, voornamelijk jongetjes (The Lost Boys) en welke ontberingen ze moeten doorstaan (en waarbij een heleboel dat niet overleven), uiteindelijk belandt hij in Atlanta maar zijn verleden achtervolgt hem in alles.
Nu ik dit lees kom ik er achter hoe weinig ik weet over de oorlog in Soedan en de landen daaromheen. Hoe weinig er in de media over geschreven en laten zien is. Mijn blik is compleet veranderd! Op de voorkant van dit boek (hij is nu in een goedkope pocketvorm te koop) staat een quote: "het is onmogelijk dit boek te lezen en je niet nederig, verlicht en getransformeerd te voelen." En dat is ook zo.
Eigenlijk zou iedereen het moeten lezen! Verschrikkelijk, maar het zet echt een bewustwordingsproces op gang. Over de overlevingsdrang van een mens, maar ook over die oorlog.

Kent iemand het boek? Voelden jullie dat ook zo?

Heli (enigszins o.t.)

Ik heb net de beschrijving in je link gelezen. Wauw, zeer indrukwekkend. Boek gaat meteen op mijn verlanglijstje.

ook fan

ook fan

17-01-2010 om 22:48

Ook ontroerd

ja, wat een prachtig boek, ik geef het al een tijd aan iedereen kado. Ontzettend ontroerend, verschrikkelijk en toch humorvol.
Het raakte mij extra omdat ik vroeger zelf in Soedan in vluchtelingenkampen heb gewerkt. Vond het daarom ook erg herkenbaar, want dat was het echt. En wist je trouwens dat een paar van deze groep jongens (the lost boys of Sudan zoals ze genoemd worden)ook ondertussen in Nederland wonen? Een onbekend stukje vreemdelingenbeleid/asielbeleid in Nederland is dat er jaarlijks 500 vluchtelingen die in uitzichtloze situaties in hun regio van herkomst zitten worden uitgenodigd om in NL te komen wonen. Zo is de hoofdpersoon uit dit boek ook in de VS terecht gekomen. Ikzelf ben werkzaam in 'vreemdelingenland' en vond het dus ook vanuit dat perspectief heel leerzaam. Wat gebeurt er nou eigenlijk met vluchtelingen die in een ander land verder leven?

Maar voor iedereen: een aanrader!!

ilsepilse

ilsepilse

21-01-2010 om 19:50

Jah

ik kende hem al maar hij blijft mooi !

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.