Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

21-08-2009 om 09:16

Bestaan er 'bluebandmoeders'?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

Ik heb me tot nu toe bewust niet gemengd in jouw topics juist om de reden die je hier noemt. Op een gegeven moment ontspoort het.

In plaats van andere mensen hiervan de schuld te geven, kun je je beter afvragen waarom elk topic dat je opent een reltopic wordt, en wellicht de hand in eigen boezem steken?

Chris

dynastie

dynastie

24-08-2009 om 14:32

Mensen zijn geen heiligen, nikus

En hebben geen zin om tegen vooroordelen te vechten van mensen die toch hun mening al bepaald hebben. In je andere draadje schrijf je:

"Ik ben bekend met beperkingen en wat het met je doet, dus mijn compassie zal groter zijn dan een willekeurige blueband moeder waar de ki9nderen zonder een centje pijn door het leven rollen."

Indien je mensen duidelijk maakt op voorhand dat je er zo over denkt, zullen ze weinig moeite voor je doen. Dat ligt dan niet aan de blue bander, maar geheel aan jou. Benader mensen zoals je zelf ook benaderd wil worden, zou ik zeggen.

Teiltje

Teiltje

24-08-2009 om 14:39

Nikus

Nikus zegt * Ik vroeg in algemeen niks, ik vertelde mijn verhaal. Een triest verhaal dat aantoont dat de hulpverlening tekort schiet. *
Daar ook al gezegd dat dit 1 voorbeeld was van 1 gezin waarbij in dit geval in jouw ogen de hulpverlening in die regio tekort schoot. Dat is niet hetzelfde als dat de hele hulpverlening in NL tekortschiet. In die draad heb ik ook al een paar keer gevraagd welke discussie je nu eigenlijk wilde voeren, want je vertelt alleen een verhaal. Je mag best je ei kwijt hoor. Dat mag iedereen hier.
Nikus zegt * Nu vraag ik gericht aan een ieder wat hij/zij zal doen in een dergelijke situatie. *
In de draad in algemeen vroeg je mij dat ook al rechtstreeks. Deze draad gaat over het vermeende verband tussen weinig ellende meemaken en compassie hebben dus die antwoorden heb je al.
Waar wil je het nou eigenlijk over hebben Nikus. Volgens jou slaan een aantal mensen waaronder ik de plank mis. Leg die plank dan 'ns wat duidelijker neer.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-08-2009 om 14:57

Nikus

Je zegt dat je afhaakt, maar je leest ongetwijfeld wel verder.
Eerst maar even mijn antwoord op jouw vraag: ik zou haar niet verder helpen dan 'U mag wel even met mijn mobiel bellen om haar gerust te stellen.' Meer hulp zit er van mij niet in omdat ik geen auto heb.
Nikus, ik ben iemand die het zegt als ik het er niet mee eens ben, maar ook heel erg als ik het wel eens ben. Nu ben ik het gewoon niet met je eens hoe je dit aanpakt. Zowel op OO als bij die dame. Ik heb de indruk dat je momenteel in een gemoedstoestand zit waarin je het een en ander nogal opblaast. De situatie van de moeder en het meisje, je eigen aandeel daarin, hoe de professionals ermee omgaan en onze reacties daarop. En omdat je hier, door die gemoedstoestand, niet helemaal zuiver naar kunt kijken, wordt je boos doordat we niet zo reageren zoals jij wilt. Mijn, lief bedoelde advies, is neem inderdaad even afstand van het onderwerp en probeer iets eerlijker te kijken naar hoe dit forum werkt. Naast deze week heb je er volgens mij ook al veel positiefs meegemaakt. Ik ben ook niet altijd gelukkig met hoe de reacties verlopen, maar ik laat me daar echt niet door weerhouden hoor. Bij een ander onderwerp gaat het weer beter. Een onderwerp waarvan je al weet dat er weerstand was binnen 1 week nog een keer naar voren brengen is misschien ook niet zo'n handige zet.

Ano-ke

Ano-ke

24-08-2009 om 15:04

Compassie en bluebandgezin

Als ik deze draad goed gelezen heb, dan is een bluebandgezin een gezin dat geen problemen kent, vrolijk door het leven gaat en geen compassie kan hebben, omdat ze geen problemen kennen.
Volgens mij klopt dit niet om verschillende redenen. Allereerst kan een blueband gezin alleen uiterijke schijn zijn, je weet niet wat zich binnen een gezin afspeelt (ieder huisje heeft zijn kruisje): schulden, ziekte ed. Niet iedereen houdt ervan zijn problemen te etaleren en op straat te gooien, dus een happy family kan wel degelijk ook problemen hebben.
Ten tweede is vrolijk door het leven gaan een houding die je wel of niet hebt. Je hebt gezinnen met grote problemen die toch tevreden zijn en met humor daarmee omgaan. Waardoor er toch een hoop plezier is, die ook uitgestraald wordt naar buiten. Je hebt mensen die relatief weinig tegenwind hebben gehad en die toch altjd somber of ontevreden zijn. Zo'n levenshouding heeft dus volgens mij weinig met wel of geen tegenslag te maken.
Tenslotte compassie. Zoals al meerderen hier aangegeven hebben: je hebt compassie met je medemens of niet of in ieder geval een stuk meer of minder dan gemiddeld. Dat zit in je en heeft weinig te maken met al dan niet problemen in je persoonlijke leven. Mijn ervaring is juist dat mensen met problemen daar zo mee bezig kunnen zijn, dat ze juist zich minder in anderen kunnen inleven. En daar komt bij dat het lastig is om precies het juiste te doen, omdat ieder probleem anders is, anders ervaren wordt en omdat ieder mens anders reageert.
Nikus, we zullen snel wel weer van je horen, want jouw niet meer reageren of op het forum komen is meestal van zeer korte duur

joos

joos

24-08-2009 om 15:04

Mijn bb compassie

haha, afgelopen zaterdag nog uitgebreid aan dit draadje gedacht toen ik op Ameland waar wij een dagje waren, een meisje zag strompelen met een behoorlijk bebloed been. Het heeft me ongeveer 3 kwartier gekost om het meisje met haar ouders te verenigen. En ik kon in die drie kwartier alleen maar denken: deze bbm-er (eigen volmaakte gezinnetje wachtte keurig in de speeltuin op me) heeft compassie. Gelukkig maar. Hoef ik me als super-bbm-er niet meer te verdedigen omdat ik geen compassie zou hebben!

Rosalinde

Rosalinde

24-08-2009 om 15:36

Nikus

Waarschijnlijk zou ik haar wel thuis hebben gebracht,maar niet mee naar binnen zijn gegaan.Nog wel een telefoontje hebben gepleegd,als ik de weg zou weten.Maar het zal misschien ook afhangen van het moment,en de indruk die de vrouw op mij zou maken.

Ik denk dat je wel compassie kan hebben als bbgezin,maar denk toch dat echt invoelen wat een ander meemaakt lastig is.Al zal de één dat beter kunnen dan de ander.

Maar ik kan er niks aan doen,vind het een leuke uitdrukking.

En albana,sommige dingen draag je bij je,doen of het er niet is,maakt het vaak alleen maar groter,dat is tenminste mijn ervaring.

Tirza G.

Tirza G.

24-08-2009 om 16:44

Empathie en compassie

Benne we geswitcht? Het ging hier toch over empathie? Kunnen we dan de definities even formuleren? Ik heb aan dit draadje lopen denken de afgelopen dagen. Sterker nog, ik heb mij geprofileerd in dit draadje als iemand met de empathie van een komkommer. Ik heb nauwelijks inlevingsvermogen, omdat ik het gewoon niet wéét. Ik heb een aantal eigen ervaringen, die ik natuurlijk op een bepaalde manier heb beleefd. Ik merk, dat ik met mensen die hetzelfde hebben meegemaakt, makkelijker "klik", maar dan ook eigenlijk alleen maar over dat specifieke onderwerp. Iets wat Kaatje bijv. heeft meegemaakt, om maar eens een bekende forumster van stal te halen, ik kan me daar niets bij voorstellen. Nou, níets is overdreven, het lijkt me afschuwelijk allemaal, maar hoe het écht echt echt is en voelt? Geen idee. In zulke gevallen laat ik me leiden door het "slachtoffer". Als die aangeeft dat het afschuwelijk is, dan zeg ik: meid, wat erg voor je dat het zo afschuwelijk is allemaal. Als die echter zegt dat het wel meevalt, dan zeg ik: meid, gelukkig dat het een beetje meevalt voor je. Is dat nou empatisch vermogen of niet? Ik weet het zo langzamerhand niet meer.
Op de posting waarin ik mezelf als empatisch-gelijk-een-komkommer presenteerde, reageerde Kaaskopje met een posting dat dát dan waarschijnlijk de basis is van onze regelmatige aanvaringen hier op het forum. En dat verbaast mij. Blijkbaar ziet zij zichzelf dan als zeer empatisch, ze stelt zich op als mijn tegendeel. Maar ik bespeur het nooit in haar postings, dus wat is dat empatische dan? Is het net zoiets als medelijden? En wat is compassie dan? Zielige mensen thuisbrengen met de auto? Maar ik vind mensen niet zo snel zielig, is dat nou gebrek aan empathie, gebrek aan compassie óf is dat nou juist mensen gewoon serieus nemen zoals ze zijn en ze niet afschilderen als "zielig, meelijwekkend en op hulp zitten te wachten?"
Zucht. Eén van de standaardvragen in mijn repertoire is: en wat verwacht je nu van mij? Ik denk dat dat hier ook van toepassing is.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

24-08-2009 om 16:45

Joos

En ga jij dan maar eens even heeeeeeeeel snel aan je eigen gezinsgenoten vragen of zij zich nog wel zo Blueband voelden toen jij ze maar liefst drie kwartier alleen liet! Tssssssssss.
Zo komt die boter nóóit op dat brood, als jij een beetje met vreemde kinderen gaat lopen sjouwen.

Tirza

Wilma

Wilma

24-08-2009 om 18:07

Hier heet dat 'libelle-gezin'

En voor de buitenwereld zien we er vaak ook zo uit, twee ouders, twee kinderen, oudste een jongen en jongste een meisje. Soms kunnen we echt zó in de Libelle. Oké, de kabeltruien hebben we nog net niet aan.
Alleen ziet niemand aan ons dat we een overleden kindje hebben en dat we éigenlijk niet zo'n Libelle-gezin zíjn. Soms is 't leuk om dat even te 'spelen', da's wat anders.

Maar hou ook bij Libelle-gezinnen of bluebandgezinnen of bonagezinnen ook eens een slag om de arm, je kunt niet altijd zien hoeveel kruisjes elk huisje heeft.

Groetjes,
Wilma

Wilma

Wilma

24-08-2009 om 18:12

En over vraag twee

Denk ik niet dat het zo werkt dat als je meer hebt meegemaakt dat je dan eerder iemand anders helpt. Soms denk ik wel dat je een beetje beter kunt invoelen wat je wel of niet zou kunnen/moeten doen. Gewoon doordat je (helaas) zelf hebt ervaren wat je destijds wel of niet fijn vond. Al werkt het allemaal niet voor iedereen hetzelfde.

Maar ik ken genoeg mensen, gelukkig, die zelf niet een grote portie ellende hadden gehad destijds en die toch andere mensen helpen.

(en tussen haakjes, ik zie nu dat er bij meer mensen de term Libelle-gezin leeft, dat van Brigitte Kaandorp is inderdaad hilarisch!).

Groetjes,
Wilma

sierlo

sierlo

24-08-2009 om 18:19

Libelle en cobain

Dit draadje geeft me echt inspiratie, schoot eerst Brigitte Kaandorp op mijn interne netvlies voorbij en kon ik een stevige lachbui niet onderdrukken. Nu hoor ik echter Kurt Cobain met zn Self esteem voorbij komen....The more you suffer, The more it shows you really care, Right? Yeah! (goed totaal andere context dan bedoeld in de draad, maar het houd me dus wel bezig, haha)
Maar hij zingt het wel met overtuiging.......en we weten allemaal hoe het met hem is afgelopen he, laat mij dan maar lekker met een gebrek aan empathie de wereld in loeren, of zou dat mijn depressie zijn die ik heb opgelopen na 2 jaar alleen maar ellende? Of komt dat omdat ik zoveel tijd en energie gestoken heb in mensen die gewoon niet geholpen willen worden en liever in de shit blijven zitten?
Maar gebrek aan empathie is in elk geval niet erg volgens de uwv-verzekeringsarts, ik ben geheel beter verklaard. Niks mis mee dus. Of zou die arts zelf ook een gebrek aan empathie (in dit geval met mijn gezin) hebben?
Nee empathie en compassie kan je alleen maar hebben als je je werkelijk in kan leven in de situatie van de ander en als jezelf daar de tijd voor vrijmaakt / kan vrij maken. Soms zijn je eigen sores zo toren hoog dat de ellende hoe naar ook er stomweg niet bij past. Soms is het onderwerp van de ellende je zo vreemd dat je er met de beste wil van de wereld niks mee kan en soms komt het voor dat je gewoon je bijdrage kan leveren in het beterschap van die ellende. Soms is dus luisteren genoeg en soms breng je een wild vreemde naar huis, ligt aan de situatie waarin je zelf verkeerd op dat moment (zelf in evenwicht op dat moment, de gelegenheid hebben om aan de wensen van de hulpvrager in te gaan en de ernst ervan in kunnen zien).

Sierlo (o.t)

Self esteem is van The Offspring en voor zover ik weet niet van Kurt Cobain/Nirvana.

sierlo

sierlo

24-08-2009 om 20:05

*bloos*

Esmee, je hebt helemaal gelijk, heb ik de laatste tijd vaker last van. (druk in mijn hoofd)
Heb alsjeblieft wat compassie met mijn warrigheid
Maar goed het was niet Kurt dus zullen we het wel overleven, scheelt toch weer als je geen bbm-er bent en ter hulp dreigt te schieten.

tonny

tonny

24-08-2009 om 21:13

Als je ineens in zo'n situatie verzeild raakt

doe je wat je hart je op dat moment ingeeft. Als je die vraag hier stelt, gaan mensen mopperen vanwege het 'afwegen' van al dan niet sociale empathische types
of een politiek correct antwoord geven.

Dus k weet niet wat je met zulke reacties moet Nikus.

Feit is dat jij erin belandde en dat het je erg bezighoudt. Dingen die mis gaan raken nu eenmaal meer dan dingen die goed gaan, want die vermeldt men niet zo fanatiek helaas. Jammer, dan zou de wereld er wat positiever uitzien.

tonny

Emmawee

Emmawee

24-08-2009 om 22:42

Wat is nou toch het probleem?

Nikus, jij denkt dat jij anders gereageerd zou hebben dan iemand zonder jouw levenservaring.
Anderen zetten hier tegenover dat ook mensen zonder een dergelijke levenservaring heel goed vol compassie hulp zouden kunnen bieden. Dit wordt je niet altijd even vriendelijk toegeworpen, dat ben ik met je eens. Maar blijkbaar wordt er dus anders over gedacht.
Wat vind jij nu? Blijf je bij jouw eerste gedachte dat andere mensen zonder ingrijpende levensgeschiedenis anders zouden handelen dan jij mét dergelijke geschiedenis?
Of is het toch vooral zo dat je vermoedt dat *jij* anders gereageerd zou hebben als je deze levenservaring niet gehad zou hebben? En heb je dit zo'n beetje op de rest van de wereld geprojecteerd?
Groeten, Maw.

Hillary

Hillary

25-08-2009 om 11:20

Niet eerlijk

Ik zat serieus over de gestelde vraag na te denken en geloof niet dat ik het zou doen. Stel ik ben met oudste naar ortho geweest, jongste zit alleen thuis en echtgenoot is voor negenen niet thuis. Dame is een beetje eng, misschien wel gewelddadig? Weet niet. Dit om dat ik de gestelde vraag verplaats naar mijn eigen situatie, hoe het bij ons zou zijn. Nav de reacties eens in algemeen gaan kijken en zag ik dat je met echtgenoot samen was. Dat verandert de zaak toch wel aanmerkelijk hoor in mijn ogen.

Hillary

Hillary

25-08-2009 om 11:34

Bestaan bluebandmoeders?

Volgens mij maar heel weinig, zeker zo boven de veertig zijn er nog maar weinig over die niet een portie ellende hebben mee gemaakt. Wij lijken wel zo'n bluebandgezin denk ik. Twee zeer gezonde kinderen, leren en sporten komt ze aanwaaien, ouders beide gezond, alle grootouders leven nog. Mooi huis, twee auto's, geld genoeg en ook nog eens een labrador. Het enige nare dat we hebben mee gemaakt (maar dat is niet naar genoeg denk ik om onder de kwalificatie bluebandgezin uit te komen)is dat mijn man 3 jaar geleden zijn broer dood heeft aangetroffen.
Ik moet wel zeggen dat sindsdien ik wel anders reageer als er iemand overlijdt. Ik ga sneller naar een begrafenis (ook als ik de overledene niet ken) om de nabestaanden te steunen, ik geef spontaan een bakje eten af oid of ik loop binnen en ga de was ophangen ofzo. Vroeger zou ik dat brutaal hebben gevonden en zou ik gewacht hebben tot ze erom vroegen. En nu weet ik ook echt hoe het voelt om zo intens verdriet te hebben. Dat je echt lichamelijke pijn ervan hebt, de boosheid etc. Ja iets ergs meegemaakt hebben zorgt dus wel dat je anders reageert naar anderen toe die ook iets ergs mee maken. Maar ik geloof niet dat dat (zoals Nikus beweert) in alle gevallen zo is. De situatie van de geschetste dame zou ik dus helemaal niets mee kunnen. Mijn dochter heeft ook een meisje in de klas gehad uit een zwaar probleemgezin. School was zwijgzaam (en terecht) dus je wist niet precies wat er aan de hand was. Toen dochter daar eens speelde zag ik dat er geen behang aan de muren zat. Dit was een voor mij onbekend probleem dus ik wist niet wat ik kon doen. Een overlijden is nu iets dat mij bekend is en daar kan ik wel op reageren.

Primavera

Primavera

25-08-2009 om 21:33

Ik wel

Maar dat hangt niet erg af van wat ik nu wel of niet meegemaakt heb. Ik ben gewoon zo. Ik eens een oud dametje naar de eerste hulp gebracht, die gevallen was, maar panisch was voor een ambulance en ben er bij gebleven totdat haar dochter was opgespoord en eraan kwam. Een oud mannetje die zeer moeilijk te been was en duidelijk zijn krachten overschat had een lift aangeboden en naar zijn huis gebracht, waar de buurvrouw hem voor zijn rekening nam. Ooit eens twee wat oudere prostituees die in de stromende regen stonden in lift gegeven, enz. Dus ik denk dat ik deze vrouw ook wel naar huis gebracht zou hebben.

Alhoewel nu ik er over nadenkt ligt het misschien toch aan iets wat ik ooit meegemaakt was. Ik was als puber met een vriendin gaan shoppen en stappen in Amsterdam en op de terugweg hadden we niet genoeg geld meer voor de busreis. We besloten dus om dan maar te rijden tot zover we het konden betalen en de rest te lopen. Toen we ergens moesten uitstappen, stond er echter een oude dame op, die zei dat ze dat niet wilde toelaten en zij wel voor het resterende traject betaalde. Ik ben nooit vergeten hoe fijn het is als een wildvreemde zomaar besluit om je ergens mee te helpen. Het heeft toch een zekere impact gehad.

groetjes Primavera

Massi Nissa

Massi Nissa

26-08-2009 om 07:47

Mooi verhaal

Primavera, mooi verhaal over die oude dame. Al met al is het draadje wel wat van het spoor geraakt, want volgens mij gaat jouw posting allang niet meer over bluebandmoeders .
Groetjes
Massi

Coco

Coco

26-08-2009 om 18:48

Hillary

"Mijn dochter heeft ook een meisje in de klas gehad uit een zwaar probleemgezin. School was zwijgzaam (en terecht) dus je wist niet precies wat er aan de hand was. Toen dochter daar eens speelde zag ik dat er geen behang aan de muren zat. Dit was een voor mij onbekend probleem dus ik wist niet wat ik kon doen."
Oeps, bij ons zit ook geen behang aan de muren. Wij (mijn man en ik) vinden behang namelijk lelijk. Ik hoop dat we nu niet in de categorie "probleemgezin" vallen en dan mensen uit liefdadigheidsoverwegingen gaan aanbieden om te komen behangen....

Hillary

Hillary

26-08-2009 om 21:26

Tjonge jonge zeg

Bij ons zit ook geen behang aan de muren, maar wel wat anders. Het zijn geen kale betonnen muren. Buiten de betonnen muren was er ook geen vloerbedekking, een oude gescheurde bank, was dochter boodschappen doen (twee drukke wegen oversteken wat mijn dochter toen nog lang niet mocht) toen ik dochter kwam halen. Vader zat in de bak, dochter lag meer in ziekenhuis dan thuis en is later van de ene op de andere dag uit huis geplaatst en daarna hebben we nooit meer wat van dit gezin vernomen. Voor sommige mensen is dit alles geen probleem natuurlijk en dan hoef je ook niks te doen. Ik heb wel eens gedacht of ik wat kleding langs zou brengen, of misschien meisje mee op vakantie zou nemen, sorry daarvoor. Ik wist eenvoudigweg niet hoe te handelen, moest ik dat met jeugdzorg overleggen, met de moeder, met de juf?

Even zo...

Even zo...

26-08-2009 om 22:59

Anderen...

Anderen zien mij dus als een Bluebandmoeder. Ja, soms kunnen we zo de reclame in (we hebben alleen geen hond). Vaak ook niet. Anderen vinden dat het ons voor enorm voor de wind gaat. Drie gezonde kinderen, twee grote auto's voor de deur, druk met clubjes en andere leuke hobbies, een prachtig huis met zwembad, leuke vakanties en uitstapjes, weinig tegenslag... Maar mensen vergeten dat ik 8 jaar geleden helemaal in de kreukels lag, dat mijn moeder jong is overleden, dat ik veel miskramen heb gehad, etc. Ik had ook bij de pakken neer kunnen gaan zitten... that's the difference!

En inlevingsvermogen kan iedereen hebben. Ik merk wel dat het feit dat het je voor de wind gaat veel negativiteit en vooroordelen oproept. Ik kan hier zo wat draadjes opduikelen. Als je leuk verdient dan mag je niet meepraten over de troubles van bijstandmoeders. Als jij en je kinderen het leuk vinden om meerdere sporten te beoefenen of te zeilen, dan ben je elitair. Als je het leuk vindt om op school te helpen dan ben je 'suf & slaafs'. Plus: als het je voor de wind gaat heb je geen inlevingsvermogen.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-08-2009 om 00:32

Even zo

Volgens mij zie je het nu iets te zwart/wit. Als jouw kinderen meerdere sporten beoefenen omdat ze dat zelf leuk vinden en jij kan dat betalen... waarom niet? En ja, als je meerdere vrij dure sporten kunt bekostigen ís dat wat elitair, maar dat is geen verwijt. Ik heb niet de indruk dat ouders die op school helpen suf en slaafs gevonden worden, ik heb eerder het gevoel dat het verwijt is dat scholen die hulp helemaal niet moeten inroepen of die behoefte niet moeten creëren. Natuurlijk mag je meepraten in draadjes over de bijstand. Het enige wat ik kan bedenken wat er mis kan gaan is dat de afstand tussen jou en een bijstandsgezin te groot is om een realistisch oordeel te kunnen hebben. Ik weet niet of dat zo is, maar het zou kunnen. En naar mijn idee heeft inlevingsvermogen totaal niets te maken met rijkdom, maar met karakter en zoals we ook hebben kunnen lezen met incasseringsvermogen. Bij sommigen raakt de koek op en daarmee het vermogen om in te leven.
Dus Even Zo ik heb de indruk dat je genoeg hebt meegemaakt om alles wat je hebt niet als vanzelfsprekend te zien, geniet van wat je hebt.

Coco

Coco

27-08-2009 om 00:39

Hillary

Het was niet serieus bedoeld die opmerking van mij. Ik vind het alleen grappig dat je van al die dingen (die je allemaal níet in je eerste posting noemde), uitgerekend dat ontbreken van behang uitkoos om te illustreren dat het hier om een probleemgezin ging. Een vader die in de bak zit en een kind dat duidelijk mishandeld wordt lijken me wat dat betreft toch iets relevantere aanwijzingingen.

Hillary

Hillary

27-08-2009 om 09:46

Coco

Ja ik zie nu dat ik het wat onhandig formuleerde. Dat behang was niet het probleem, maar de oneindige armoede die het illustreerde. Kind werd bij mijn weten niet mishandeld, maar verwaarloosd (is ook een soort mishandeling), waardoor een kwaal van het kind niet onder controle kon worden gehouden en ze keer op keer in het ziekenhuis belandde. Ik had dit allemaal niet eerder vermeld vanwege de privacy en herkenbaarheid. En nu heb ik me er toch toe laten verleiden.
Meestal als je een grapje maakt zet je er een smiley bij. Maar geeft niet, zand erover.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.