Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Bevalling cavia

Onze cavia is zopas bevallen van 4 kleine babycavia's. Wij zijn helemaal hyper en ontzettend blij. Onze mannetjes cavia is een paar weken geleden dood gegaan nadat hij gecastreerd werd. Hij heeft dus voor nageslacht gezorgd. Het ziet er allemaal goed uit.
Groeten Lieuwkje.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
juno

juno

22-10-2008 om 14:17

Dood?

Het mannetje is waarschijnlijk overleden door de castratie.

Lieuwkje2

Lieuwkje2

22-10-2008 om 14:42 Topicstarter

Ja toen we Leendert (zo heette ie) weer zouden ophalen vertelde de dierenarts dat de narcose waarschijnlijk iets teveel van het goede geweest is. Hij was heel even bij geweest en is toen dood gegaan. Erg zielig.
Lieuwkje.

juno

juno

22-10-2008 om 21:42

Narcose

Raar dat de dierenarts niet weet dat narcose niet goed is voor een cavia.
Is toch bekend?

Lieuwkje2

Lieuwkje2

22-10-2008 om 21:49 Topicstarter

Juno

Dat wist de dierenarts wel die heeft mij van te voren verteld dat dit heel soms kan gebeuren.
Lieuwkje.

Prulletje

Prulletje

23-10-2008 om 00:16

Bah juno!

Lieuwkje, gefeliciteerd met je caviaatjes!

Kiki

Kiki

23-10-2008 om 08:31

Waarom bah juno?

De cavia is toch door de narcose overleden. Ze zegt het alleen maar van de dierenarts, omdat het misschien een fout van de dierenarts was.

Ik zou zoiets wel willen weten, omdat als het een fout is ik niet nog een keer naar die dierenarts zou gaan.

In dit geval heeft de arts Lieuwkje2 netjes gewaarschuwd, maar dat kon Juno toch niet weten.

Lieuwkje2 sterkte met je verlies van je mannetjescavia, maar veel plezier met de kleintjes!!!

Zonder narcose

Zonder narcose castreren is natuurlijk ook wel een beetje zielig. ;-(

Aan iedere ingreep met narcose kleven risico's. Ook voor cavia's, helaas...

Gefeliciteerd met jullie "gezinsuitbreiding".

Linda,

stiefmama van twee caviadames

Daarom

wou ik geen mannetjes, als ze volwassen zijn gaan ze stinken en als je ze laat castreren (extra kosten op aanschaf) lopen ze het risico te overlijden op de operatietafel.

Hier 2 vrouwtjes dus. Ik wou ook absoluut geen nestje, ik had er zelf geen eentje weg kunnen doen vrees ik

Gefeli met jullie caviakinderen !

Gefeliciteerd!

Ik heb ook meegeleefd met de dood van je pas gecastreerde mannetje en ben blij dat je nu weer een "vol" hok hebt!
Manda, ik vind dat je wel een erg negatief beeld schetst van cavia-beertjes hoor. Ze stinken niks meer of minder dan de zeugjes, dus als je twee mannetjes hebt is er geen enkele noodzaak om ze te castreren.
Maarreh... dat van dat nestje en er geen weg kunnen doen klopt wel weer: wij zijn inmiddels 'gezegend' met vijf cavia's in plaats van de twee waarmee we begonnen.
n@nny

Lieuwkje2

Lieuwkje2

23-10-2008 om 13:49 Topicstarter

Mannetjes

Wij hadden ook 2 dames uitgezocht. De een heette Linda en de ander Floortje. Maar na verloop van een paar maanden werd Floortje steeds dikker.En bleek Linda dus een Leendert te zijn. Maar omdat we Leendert niet kwijt wilden moest hij maar gecastreerd worden. Dit is dus op een drama uitgelopen. Maar ik heb niet geroken dat Leendert meer stonk dan Floortje hoor. En nu hebben we dus een nestje en willen er wel graag 1 bij houden maar ja welke houden we en voor welke zoeken we een nieuw adres? Ze zijn echt allemaal heel erg leuk en lief.
Wanneer mag je de kleintjes eigenlijk oppakken?
Groetjes Lieuwkje.

Guinevere

Guinevere

23-10-2008 om 14:39

Oppakken

Ik heb mijn caviababy's altijd onmiddelijk opgepakt, nou ja, zodra ze drooggelikt waren! En er zaten zulke schatjes bij, smelt!
OVerigens heb ik nooit een probleem gehad bij de geslachtsbepaling, als je een beetje druk geeft bij dat gaatje zie je er wel of geen piemeltje uitkomen. Dus konden we een caviababy van een paar uur oud veilig "Hendrik" noemen.
Hier altijd een gemengde populatie gehad, maar in verschillende kooien, wel naast elkaar. En regelmatig mochten ze wel samen door de kamer rennen. Soms doken ze dan op elkaar, en dus hadden we elk jaar wel een nestje. Die kon ik altijd goed kwijt bij de dierenwinkel.

juno

juno

23-10-2008 om 14:41

Narcose

Daarom worden cavia's niet gecastreerd omdat ze vaak overlijden door de narcose. Ik heb mijn hele leven cavia's maar dat mannetjes stinken heb ik nooit gehad. Verder snap ik niet dat men niet zag dat het een mannetje was?

Lieuwkje2

Lieuwkje2

23-10-2008 om 15:29 Topicstarter

Juno

Nou Juno hier in nederland worden heel veel cavia's wel gecastreerd en heel vaak gaat het goed. Maar heel soms gaat het niet goed. Dat is bij mensen ook zo, daar gaat ook wel eens iets mis. Dat is het risico dat er altijd is met narcose. Dat zal bij jullie (in Canada was het toch?) wel heel anders zijn. Veel beter denk ik.
Omdat ik nog nooit een cavia heb gehad was het voor mij niet goed te zien en de mevrouw in de winkel wist met zekerheid te zeggen dat Leendert een vrouwtje was. Maar ik zal es bij de baby's kijken of ik iets gewaar worden kan.
Groeten Lieuwkje.

Jade

Jade

23-10-2008 om 19:15

Narcose.

Wat ik merkte bij de mannetjescavia dat de urinelucht sterker is dan bij de vrouwtjes, en ik maakte de plasplek vaker schoon (ze hadden 2 favoriete plekjes om te plassen).

Narcose is inderdaad biezonder risicovol bij cavia´s, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn.

Ik heb een mannetjescavia gehad, die 3x een operatie heeft overleefd (castratie en 2x aan zijn oogje). Hij is van ouderdom gestorven. De dierenarts heeft daar nog lang over gesproken als we met onze hond naar hem toe gingen, hij vond het onvoorstelbaar

Jade

Jade

23-10-2008 om 19:16

Lieuwkje2,

heel veel plezier met de jonge cavia´s. Ik vind het altijd weer een mooi gezicht.

Onze vrouwtjescavia heeft eens 5 jongen gehad.......het was een gepiep van jewelste, maar zo lief, al die bolletjes wol

juno

juno

23-10-2008 om 21:41

Narcose

Het risico gevaar bij cavia's is heel hoog omdat het hele gevoelige beestjes zijn. Ook qua stress. Bij baby kun je zien of het mannetje/vrouwtje is door de afstand tussen poepertje en piemeltje zoals bij de meeste dieren. Wat voor kleuren zijn je baby's?

Lieuwkje2

Lieuwkje2

23-10-2008 om 22:39 Topicstarter

Kleur

De vader was heel mooi bruin met een paar witte haartjes boven de neus. De moeder is zwart met witte strepen. Jong 1 is net als pappa, jong 2 is net als mamma, jong 3 en 4 zijn echt een mengelmoesje.
Lieuwkje.

Tirza G.

Tirza G.

24-10-2008 om 00:06

Oeoeoeooeoeo

bontjes........mijn favo
Narcose is inderdaad een risisco voor cavia's, maar ik heb er toch ook al diverse voorspoedig levend bij de dierenarts mogen afhalen hoor.
Heel veel plezier met de kleintjes, in het begin weeg ik ze iedere dag eventjes, vaak is er bij een worp van meer dan twee één "sneue". Moeder heeft maar twee tepels en soms is er eentje bij die niet zo veel en zo vaak aan de beurt komt. Elke dag even wegen gedurende een week, even kijken of moeder de kontjes goed schoonhoudt, even een knuffel geven en weer terug zetten. Ze zijn om óp te vreten.

Tirza

Sancy

Sancy

24-10-2008 om 07:35

Tirza toch

Ze zijn toch niet om óp te vreten? Ze zijn om naar te kijken en mee te knuffelen! Vreten, tsk

Guinevere

Guinevere

24-10-2008 om 10:38

Ik had zo'n mooie

Ik had vroeger zo'n leuke baby! Hij was helemaal borstelig, de voorste helft was zwart, dan een opstaande borstelrand en zijn kont was spierwit. En lief dat ie was, ik heb altijd spijt gehad dat ik hem heb weggedaan. Maar ja, ik had al 3 cavia's in mijn studentenkamer....
Heeft iemand nu al geprobeerd die piemel uit dat gaatje te duwen?

Guinevere

Guinevere

24-10-2008 om 10:40

Oh, my god

Oooh, wat staat dat er weer lekker vunzig....ik bedoel het natuurlijk in alle netheid!

Cavia's en tepels

Omdat cavia's bij de geboorte al helemaal 'af' zijn (d.w.z. behaard, ogen open en het melkgebit al gewisseld voor een blijvend gebit) kunnen ze al meteen vast voedsel eten. Daarom is het ook niet zo'n probleem dat moeder maar twee tepels heeft: de jongen zijn niet volledig afhankelijk van melk.
Het leuke is dan ook dat je ze meteen op kunt pakken. Ook al omdat moeder totaal niet agressief wordt als je aan haar nestje komt.
n@nny

Jade

Jade

24-10-2008 om 11:47

Wegen.

Ik heb ze nooit gewogen, ze eten inderdaad al gelijk met de pot mee. Wel blijven ze melk drinken bij hun moeder, ik meende een week of 3.

Een aantal mannetjes zijn naar een kinderboerderij gegaan, de vrouwtjes zijn allemaal verkocht.

Op 1 na dan, die hebben we weggegeven. Dat was een lieverdje en nu zit ze alleen in een kooi en kun je haar heel slecht oppakken. Degene die haar heeft gekregen zei dat ze haar veel op zou pakken, maar dat ging al gauw niet meer, ze werd bijterig. Heel apart, maar mijn zoon kon haar wel uit de kooi halen. En spijt!! dat ik heb dat ik haar niet nog 1 erbij heb gegeven, maar dat wilde ze niet.

Het vrouwtje heeft een paar nestjes gehad, toen heb ik het mannetje laten castreren.

Dus Lieuwkje2, als je ze wegdoet dan zou ik ervoor zorgen dat ze bij iemand komt die nog een cavia heeft

juno

juno

24-10-2008 om 14:49

Riak

Bij vrouwtjes zit poepertje en kutje bijna tegen elkaar, bij mannetjes zit er ruimte tussen poepertje en piemeltje.

Mannetjes vd vrouwtjes

Mijn eerste was een prachtige, maar vooral gezellige beer. Liep de hele kamer door achter je aan, vooral als je richting koelkast liep (duhhh daar lag natuurlijk de andijvie pieeeep pieeeeep fluitterdefluitfluit) Hij vond het zaaaalig om geborsteld te worden op schoot en keek dan lekker tv met je mee. Na 5 jaar hebben we hem in de duinen van Scheveningen begraven. Heb tranen met tuiten gehuild. Kreeg het jaar daarop voor mijn verjaardag weer een mannetje... dachten we. Echter hij werd ook maar groter en dikker, a la Leendert. En met kerst hadden we opeens 4 cavia's. Niet echt opeens. Ik heb de bevalling zien gebeuren. En stond perplex. Heb toen mijn vriend gebeld en gezegd dat hij vader was geworden. De telefoniste heeft toen nog vlaggetjes opgehangen Zelf hebben we 1 dametje gehouden, moeder en dochter, leek ons wel gezellig en het mannetje en andere dame zijn weggegaan. de dame is zelfs ge-emigreerd naar Zwitserland, alwaar ze heerlijk rondliep in een echt heidi-huisje.
En toch... ik heb nooit echt een band gekregen met de dames. Wel met Boppie. onze man. Ik vond hem echt gezelliger. En het blijkt dat mannetjes vaak ook gezelliger zijn (heb ik in zo'n informatie junior boekje gelezen, geloof ik)
Ohja, binnen 6 weken moest zoon uit de kooi, omdat anders hij weer voor nageslacht zou kunnen zorgen. Schijnt erg rap te kunnen gaan bij caafjes.
Wanneer je bij cavia's gebruik maakt van een dikke laag kranten, fijne houtsnippertjes en stro gebruikt, ruik je ze echt niet zo erg hoor. Ook dagelijks gebruik maken van hooi is aan te bevelen.
Heel veel plezier van je nestje en geef de mannetjes zo snel mogelijk een gezellig huisje.
Ohja woon je een beetje in de buurt van Rotterdam? Mijn vriendin heeft haar zoontje een cavia beloofd en ze wil zo graag een mannetje!

Lieuwkje2

Lieuwkje2

25-10-2008 om 19:47 Topicstarter

Corrie

Nee helemaal de andere kant op. In het hoge noorden. Ik heb nog niet ontdekt wat voor geslacht ze hebben. Vind het erg moeilijk om te ontdekken. En volgens de grote cavia site moeten mannetjes met 4 weken al bij de moeder vandaan.
Enneh, als ik de jonkies niet kwijt kan, dan hou ik ze lekker zelf.
Groetjes Lieuwkje.

Mannetjes en vrouwtjes

Lieuwke, ik kan je adviseren om niet te lang te wachten met met de geslachtsbepaling. Als je zelf twijfelt, kun je bijvoorbeeld een fokker in de buurt vragen of deze voor jou de cavia's wil sexen.
Wij hebben bij ons eerste nestje te lang getwijfeld en het gevolg was een tweede nestje bij 1 van de jongen. Die is dus al met vier weken bevrucht geraakt.
Het is allemaal goed gegaan met het tweede nestje, maar het is niet echt prettig en de jongen zijn ook te vroeg geboren en wat zwak gebleven.
Vier weken is ongeveer het maximum dat beertjes bij hun moeder en de andere zeugjes mogen blijven. Als ze een prrrrrr-geluid gaan maken en schommelend achter de andere cavia's aangaan, wordt het tijd om ze apart te zetten.
n@nny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.