Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tirza G.

Tirza G.

06-11-2010 om 22:31

Bewijs, certificaat, diploma, brevet........

Wanneer is iets nou iets? Rij-bewijs. Brommer-certificaat. Zwem-diploma. Duik-brevet. Waarom geen rijdiploma? Duikbewijs? Waarom o waarom?

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

07-11-2010 om 03:23

Brevet

Met wat hulp van Wikipedia: een brevet is een diploma die zich onderscheidt van een gewoon diploma omdat je het als bewijs van een bepaalde bevoegdheid krijgt. Met dat papiertje ben je gemachtigd om te duiken of te vliegen bijvoorbeeld.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-11-2010 om 12:37

Brevet

Ik brei nog maar even op het brevet door: bij een brevet gaat het dus blijkbaar om de bevoegdheid. Als je met iemand de lucht of de diepte in wil moet diegene een brevet laten zien (bij wijze van spreken). Dan kun je dus vol bewondering uitroepen 'oh, dan durf ik wel met je mee!' Trekt diegene een vliegdiploma of duikdiploma uit zijn zak dan mag je je afvragen met welke workshop of vakantiecursus die behaald is. Een brevet moet, denk ik, uitstralen dat degene die vliegt of duikt jou veilig uit en thuis kan brengen. Maar ja, dan zou je ook van een rijbrevet moeten spreken. Een chauffeur van reisbussen zou een busbrevet moeten hebben. Denk ik het te begrijpen, krijg ik dit weer...

Wat zullen we ervan zeggen

Ik weet het niet hoor. Als ik weleens begrijp dat opleidingen in zekere zin zelf bepalen aan welke eisen voldaan moet zijn voor een diploma/certificaat/whatever uitgegeven wordt, dan verlang ik naar een Gouden Standaard.

Maar zelfs zo'n gouden standaard garandeert niet alles, want ondertussen kan iemand die zo'n waardevol papier heeft gehaald een keer zijn/haar dag niet hebben en falen.

Zit je met deze vraag op dezelfde lijn als je vraag wanneer een lunch lunch heet?

Oh ja, en waar plaatsen we 'een brevet van onvermogen?'

Kaaskopje

Kaaskopje

07-11-2010 om 15:17

Klopt

maar kan het dan zijn dat de brug/viaduct toch ook over water loopt? Ik woon niet ver van zo'n brug. Het is vooral een brug over water, maar je kunt er ook onderdoor rijden met de bus en de fiets.

Tirza G.

Tirza G.

07-11-2010 om 16:54

Ik denk

dat ik in de filosofische periode van mijn leven ben. En bevoegdheid, mja, dat vind ik zo'n vaag begrip. Piloten kunnen ook gewoon dronken achter de knuppel zitten za'k maar zeggen.
Ik werd er op gebracht doordat kinderen van kennissen (verschillende) hun rijbewijs danwel brommercertificaat haalden op dezelfde dag. En dan ga ik nadenken he

Ben blij dat jullie het ook niet weten. En dat brevet van onvermogen: HA! Dan ben je dus bevoegd om iets niet te kunnen

Tirza

Jesse_1

Jesse_1

07-11-2010 om 21:26

Diploma/certificaat

Hmmm, volgens mij is een diploma een officiële afsluiting van iets waarbij de vaardigheden zijn getest door een officiële instantie. Een certificaat is (vaak?) een deel van een diploma.
En waarom een brommercertificaat dan geen brommerbewijs is...? Nou misschien omdat een rijbewijs 'hoger' staat dan een brommercertificaat (met rijbewijs heb je geen brommercertificaat nodig om brommer te rijden), met een brommercertificaat heb je ook geen rijexamen gedaan.
Een rijbewijs is precies wat het is, een bewijs om te mogen rijden. Als je bij elk zwembadbezoek je diploma zou moeten laten zien, zou het misschien ook een zwembewijs heten.
NB dit tover ik allemaal uit mijn hoge hoed. Maar voor mij heeft een diploma een duidelijk hogere status dan een certificaat.
Jesse

Hilde

Hilde

09-11-2010 om 13:47

Zwembrevet

Zo noemen wij het in België, en niet zwemdiploma ....

Tirza G.

Tirza G.

09-11-2010 om 16:05

Volgens mij hier

bij zwemmen is het alleen bij reddend zwemmen dat je een brevet haalt. Niet bij "gewoon" zwemmen.

Tirza

Hilde

Hilde

09-11-2010 om 16:16

Nog maar eens een verschil

Tirza G. "volgens mij hier bij zwemmen is het alleen bij reddend zwemmen dat je een brevet haalt. Niet bij "gewoon" zwemmen."
Nog eentje voor het rijtje verschillen NL-VL!

Ingrid

Ingrid

12-11-2010 om 14:33

Reddend zwemmen

Da's toch raar: zonder brevet ben je niet bevoegd om iemand te redden...laten verzuipen dan maar?

Ingrid

Tirza G.

Tirza G.

12-11-2010 om 22:49

Ingrid

Ik vind het wel heerlijk overzichtelijk. Je bent bevoegd om iemand te redden, doe je best. Heb je dat papiertje niet: jammerdebammer.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.