Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

jessica 5

jessica 5

06-12-2011 om 00:43

Bewoonbare planeet ontdekt

http://www.telegraaf.nl/buitenland/11064342/___Bewoonbare__planeet_ontdekt__.html
Ik vind het nog steeds fascinerend dat heelal en wat ze ontdekken. Ook het idee dat er buiten ons eigen melkwegstelsel er nog veel meer zijn. Het heelal is oneindig?.
Afgelopen zomer met de kinderen naar Hubble geweest in het omniversum. Daar ook veel van geleerd.
Hebben jullie dat ook,dat je het een raar idee vind dat er in een ander melkwegstelsel ook wel een planeet zou kunnen zijn met mensen zoals jij en ik?. Bewijzen zijn er niet maar het zou zo maar kunnen.
Ook wel een raar idee dat we van dat hele oneindige heelal dus maar een minuscuul onderdeeltje van zijn. Ik had vroeger altijd het idee dat heelal zo iets was als een ballon,dus wel een eind had.
Oke onze planeet is nu de planeet waar we het mee moeten gaan doen. Maar hoe zou het zijn als die planeet die nu ontdekt is de zelfde condities heeft als onze planeet?. Dus dat je daar als mens,dier plant e.d net zo goed zou kunnen leven?. Zouden we daar dan heen kunnen,vraag ik me dan af?. Of is het zo dat die planeet al niet meer zou bestaan als we daar al zouden kunnen komen gezien het aantal lichtjaren.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

06-12-2011 om 09:21

Kansen zijn miniem

de kansen om "vergelijkbaar leven als op de aarde" te vinden zijn miniem. Dat heeft te maken met:
- de kans op een planeet van een bepaalde grootte en "basissamenstelling"
- leeftijd en grootte van de zon in dat stelsel
- afstand tot die zon
Ik vergeet waarschijnlijk nog wat belangrijke factoren, maar als je al die kansen met elkaar vermenigvuldigd, dan zie je dat de aarde redelijk uniek is, in dat hele uitgestrekte universum. We zijn alleen!

Pluk53

Pluk53

06-12-2011 om 09:33

De kansen zijn miniem2

ik had het toch niet zo goed in mijn hoofd . De redenering is fout, maar de uitkomst blijft gelijk. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Fermi_paradox voor het hele verhaal.

Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

06-12-2011 om 11:52

Pluk53

Pluk53

06-12-2011 om 13:20

Sindbad's vrouw

wel zo makkelijk, dat Nederlands. Maar voor de doorbijters, het engelse artikel is ~10 keer zo gedetailleerd.

Pluk53

Pluk53

06-12-2011 om 13:45

Rare earth

http://en.wikipedia.org/wiki/Rare_Earth_Hypothesis
Ook in het engels, geen nederlands equivalent

Het gaat mij lichtjaren boven de pet allemaal

en daarmee laat ik het al dan niet oneindige heelal voor wat het is.

Wat moet je nou met planeten die 600 (of waren het 6000) lichtjaren ver staan? Daar maken we in ons leven toch niks meer van mee en al die generaties na ons ook niet.

Nee, ik vind het allemaal letterlijk veel te ver van mijn bed om me in te verdiepen. De ene aarde hier is al meer dan genoeg.

Primavera

Primavera

06-12-2011 om 16:45

Pluk

Als ons heelal werkelijk oneindig is, dan is ook een oneindig kleine kans reëel. Voordat je kunt concluderen dat we alleen zijn, moet je eerst bewijzen dat die kans er helemaal niet is ipv alleen maar te stellen dat die heel erg klein is. Met andere woorden: waarschijndelijk is er wèl buitenaards leven, maar zit dat ergens aan een andere eind van ons oneindige heelal. En over deze contradictio in terminis kun je dan natuurlijk eindeloos verder filosoferen.
Groeten Primavera

Nou.

In ieder geval is het heelal niet oneindig groot. Okee, het dijt uit, en wordt sinds de big bang nog steeds met de dag groter, maar het HEEFT een grens.

En ik vind het persoonlijjk heeeerlijk om een beetje 'ins blaue hinein' te filosoferen over waarom er wel of geen buitenaards leven is, en hoe groot de kans is dat we ooit ontdekken dat het bestaat of er zelfs mee in contact komen.

Persoonlijk denk ik dat de kans dat het er is minstens een miljoen keer groter is dan de kans dat we ze daadwerkelijk treffen. Met al die tijd/technologie/afstandsproblemen is de kans dat 'we' elkaar mislopen echt gigantisch groot (ALS er ueberhaupt al iets is)

Maar nogmaals...heerlijk denkvoer.

Ingrid (Contact, van Carl Sagan. Oud maar leuk boek voor de liefbebbers!)

Pluk

De kansen dat we ze vinden zijn inderdaad miniem, maar dat maakt ons nog niet uniek. De aantallen planeten zijn zo duizelingwekkend groot dat daar vast wel ergens leven is. Er zijn 70.000.000.000.000.000.000.000 sterren bekend volgens de link die je zelf gaf. Daar is er vast wel eentje meer bij met leven. In de wiki worden 4 redenen, elk weer met subredenen, gegeven waarom we mogelijk buitenaards leven niet zien:
1 Communication is impossible due to problems of scale
2 Communication is impossible for technical reasons
3 They choose not to interact with us
4 They are here unobserved
Link is erg leuk trouwens! Wat een veelheid aan theorieën bij elkaar. Met als een van de leukste wat mij betreft een subreden bij reden 3: aliens houden onze planeet als een beschermd reservaat, een soort dierentuin om naar te kijken maar waar ze zich zo min mogelijk mee bemoeien. Mocht dat zo zijn dan mogen ze van mij zo onderhand wel ingrijpen Aan de andere kant, als je ziet hoe mensen met zo ongeveer alle niet-menselijke diersoorten omgaan, dan heb ik ook niet al te hoge verwachtingen van aliens. Je kunt hooguit hopen dat die niet al te veel op mensen lijken (maar wel genoeg om zich tegen ons te kunnen verdedigen).

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2011 om 21:59

Mensen als jij en ik

Of er een planeet is met mensen zoals jij en ik, is zeer de vraag natuurlijk. Aan een kant... waarom niet? Maar aan de andere kant vermoed ik dat op planeten die op onze aarde lijken de omstandigheden toch net weer even anders zijn met daardoor een voor die planeet aangepast leven, áls dat er dus al is. Leven op een andere planeet gaat mijn voorstellingsvermogen eigenlijk een beetje te boven, maar ik zeg nooit niet.

Zus

Zus

06-12-2011 om 22:18

Natuurlijk

Is er kans dat er nog een planeet is met leven? Nou, groot zelfs, denk ik. Dat leven kan ontstaan in dit heelal is al bewezen. Een planeet zoals aarde is niet uniek. Alleen cntact hebben met ander leven gaat niet lukken, tenzij die neutrino inderdaad sneller dan het licht gaat

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2011 om 23:49

Je hebt gelijk

Leven is al bewezen, maar wezens als de mens, dat niet. Het lijkt mij niet uitgesloten.

Marsmannetjes

Als er al buitenaards leven is (zal wel gezien de grootte van het heelal, alleen te ver weg om ooit mee in contact te komen) dan zal het vast neit op de mens lijken. Als je al ziet hoeveel verschillende vormen van leven op aarde voorkomen zou het wel heel toevallig zijn als het op de mens leek. Geen Marsmannetjes dus, eerder Marsamoeben ofzo.

skik

Zus

Zus

07-12-2011 om 09:50

Mens

Ik bedoel: het is bewezen dat leven in dit heelal kan ontstaan, want WIJ zijn er Tel daarbij op dat er onwaarschijnlijk veel sterrenstelsels zijn, dus onnoemelijk veel sterren en dus een veelvoud aan planeten, die globaal rondndezelfde tijd ontstaan zijn, dan spreekt de statistiek voor zich. Maar voorlopig hebben we de techniek niet om het te vinden. Overigens hebben wij,een bepaalde definitie van wat leven nou eigenlijk is, misschien herkennen wij leven niet eens als we het zouden vinden.

Guinevere

Guinevere

07-12-2011 om 13:48

P, water

Ja, dat dénken wij, dat er voor alle levensvormen water nodig is. Onze beperkte menselijke blik.
En Ingridt, wat mij altijd zo fascineert: er is een grens aan het heelal, OK. Maar wat o wat zit er achter die grens?

Ja. leuk he guinevere...

Helpt je zo heerlijk het hier en nu te relativeren als je beseft dat je van het grote geheel toch nada noppes snapt.

Persoonlijk vind ik het nog veel lastiger te bevatten waar 'alles' was VOOR de big bang. Dat al die materie, echt alles wat er (in onze ogen) bestaat min of meer plotsklaps uit het niets (nou ja, uit het niets? Uit het weet-ik-veel is ontstaan....

Er is trouwens ook een hele leuke theorie dat ons heelal slechtst iets als een atoom is in een ander universum. Opent ook het perspectief dat ieder atoom in onze wereld ook een unoversum op zich is.

Zo leuk allemaal om over na te denken...!

Guinevere

Guinevere

07-12-2011 om 17:33

Een puntje

Alle materie was toch ooit samengebald in een punt kleiner dan deze? -> .
Niet te geloven inderdaad... net zoals een zwart gat nauwelijks te begrijpen is.

jessica 5

jessica 5

07-12-2011 om 22:20

Buitenaards leven

http://www.ad.nl/ad/nl/1015/Gezondheid-wetenschap/article/detail/3064060/2011/12/04/Voor-2050-contact-met-buitenaards-leven.dhtml
Het zou zo maar eens kunnen dat dat er wel is op die nieuwe bewoonbare planeet. En helaas gaan we dat niet meer meemaken gezien de afstand.
Ook een leuk onderwerp om met je kinderen over te fantaseren,hoe zou het dan zijn op een planeet die twee keer zo groot als de aarde is en je daar als mens zou wonen?. Hier gaan ze voor een wereld zonder oorlogen,een schone planeet (alles met Zonne en wind energie) en vooral veel ruimte. Jta heeeeel vroeger was het hier ook zo ;-(.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.